Gehalte bio-ethanol in Euro95 E10 en Euro98 E5

Ik tank:

  • Euro 95 (E5/E10)

    Stemmen: 89 33,0%
  • Euro 98 (E5)

    Stemmen: 81 30,0%
  • Euro 95/97/98/102 (zonder bio-ethanol)

    Stemmen: 57 21,1%
  • Overig

    Stemmen: 3 1,1%
  • Euro 95 E5 (maximaal 5%)

    Stemmen: 40 14,8%

  • Totaal aantal stemmers
    270

Vanquishdiv

MF'er
27 mrt 2017
75
8
Beste motormuizen,

Sinds dit jaar tanken de meesten van ons E5 (en/of E10). De 5 of de 10 staat voor het maximale percentage bio-ethanol in de brandstof. Er zou dus minder bio-ethanol in kunnen zitten, zelfs 0%. Op termijn gaat Euro 95 E10 worden en bevat dit dus 10% bio-ethanol en Euro 98 E5 met 5% bio-ethanol. Volgens meerdere bronnen, waaronder bron 2, slecht voor onze motoren.

Ik zou graag een up-to-date lijstje willen maken met het percentage bio-ethanol in de brandstof, met een betrouwbare bron. Zo zie je in bron 1 (post #43) dat BP Ultimate 98, ondanks dat het E5 is, nog steeds 0% bio-ethanol bevat.

Welke brandstoffen bevatten nog meer geen bio-ethanol? En is de bron betrouwbaar?


Nieuwe brandstofstickers in de EU


Huidige lijst ethanol-vrije brandstoffen:
BP Ultimate 98 Nieuwe brandstoflabels | BP brandstoffen | Producten en services | Nederland
Shell V-Power 98 Shell brandstoffen
Salland Olie Competition 102 (Firezone Performance 102) competition 102® | Salland Olie
Aral Ultimate 102

Mogelijk ook.. dubieus:
Esso Synergi+ 98
 
Laatst bewerkt:
Ik tank met mijn Z650 altijd Competition 102, er is een Firezone vlakbij me.
Met de ZRX tank ik meestal V-power, alleen als ie een tijd stil staat vul ik hem af met 102, om
problemen met vocht (water) in de tank te voorkomen. Het zijn natuurlijk wel carburatie fietsen, de ene een stuk ouder.
 
Gewoon Euro95 (E5)
Wanneer Euro95, E10 wordt, stap ik over op Euro98.

Idem. Maar ik moet het verbruik met E10 t.o.v. E5 nog een keer testen. Als het niks uitmaakt ga ik met de motor voortaan E10 tanken. Momenteel ben ik echter überhaupt bezig mijn benzineverbruik in orde te krijgen. Ligt nog te hoog.
 
Ik tank gewoon wat voorhanden is. Soms blue one (E10), soms 95 E5, soms 98 E5 waarvan ik niet weet of er uberhaupt ethanol in zit. Mijn motor is niet kieskeurig, al wordt hij met E10 wel merkbaar warmer dan met minder ethanol. Is met dit weer niet zo erg, denk ik. Hij doet het nog steeds.
 
Ik tank voornamelijk euro 95, maar zorg ervoor dat wanneer de motor lang stilstaat ik benzine zonder ethanol heb getankt.
Naar mijn weten zit er wel ethanol in de v-power van de shell (sinds een aantal jaar) en zijn de enige ethanolvrije benzines BP Ultimate, Esso Supreme en Competition 102 (Firezone). Dit is wat bij mijn lokale motorzaak verkondigd wordt, maar om het zeker te weten zou je de verschillende fabrikanten/verkopers moeten mailen/bellen.
 
Ik tank wat ik tegenkom geen gezoek, maar als er voor een langere tijd niet gereden word dan Aspen er in, de ethanol trekt toch vocht aan!
Dan tank aftappen en in de auto kieperen en Aspen er.
 
Ik tank alles wat ik tegenkom. Meestal de goedkoopste.
In Duitsland, maar ook andere landen gaat er E10 in als dat er is.

Als mijn motor met winterrust gaat zorg ik dat de vlotterbakken in de carbs zijn gevuld met Firezone Competition 102 omdat er geen ethanol in zit.
Bij mogelijk indrogen in de winter blijft er dan geen residu achter wat bij de eerste rit in het nieuwe jaar voor verstopping kan zorgen.
Ook de tank, nadat die vrijwel leeg is, vul ik helemaal af met Comp.102. Ethanol trekt vocht aan wat weer zorgt voor roest aan de binnenzijde van de tank.

Deze procedure volg ik al jaren en heb nooit meer last van verstopping, of nog ergere roest in de tank:t
In het voorjaar gaat de motor weer probleemloos van start, waarna ik weer ethanol tank.
 
Ik altijd bp ultimate 98 in auto en motorfietsen in grasmaaier/zitmaaier firezone 102 of aral 102 octane
 
...
Naar mijn weten zit er wel ethanol in de v-power van de shell (sinds een aantal jaar) en zijn de enige ethanolvrije benzines BP Ultimate, Esso Supreme en Competition 102 (Firezone). Dit is wat bij mijn lokale motorzaak verkondigd wordt,...

Volgens Shell brandstoffen bevat V-Power E5 0% ethanol, iets naar onder scrollen op de Shell website waar dit zwart op wit staat. Waar baseert je lokale motorzaak dit op?
 
Volgens Shell brandstoffen bevat V-Power E5 0% ethanol, iets naar onder scrollen op de Shell website waar dit zwart op wit staat. Waar baseert je lokale motorzaak dit op?
Waar ze het op baseren kan ik je niet vertellen, wel weet ik dat ze in het verleden v-power wel aanraadden omdat deze ethanolvrij was. Een aantal jaar geleden sloeg dit om, destijds heb ik ook gezocht maar kon ik het niet vinden zoals het nu op de website staat. Scheelt me weer een paar kilometer omrijden voor ethanolvrij :)
 
Competition 102 tank ik vlak voor de winter vooral omdat de Firezone hier vlakbij is.
Deze benzine is wel duurder, maar voorkomt roest in je tank en er is geen gom in je carbs bij seizoenstart in de lente.

Rest van het jaar gooi ik er alles in als 't maar branden wil.
Wat trouwens niet vaak verteld wordt dat is dat de energie-waarde van de ethanol-benzine lager is dan van ethanolvrij.
Maw dan je hebt minder power en je verstookt ook iets meer.
 
Spijtig voor jullie maar in iedere benzine zit Ethanol,komt omdat het spul met tankwagens word getransporteerd
waar altijd een restje Ethanol in achterblijft,dus 100% Ethanolvrij is een illusie,al zal het maar heel weinig zijn op de totale tankinhoud.
Is geen zelf verzonnen verhaal,maar komt van BP.
 
T
Spijtig voor jullie maar in iedere benzine zit Ethanol,komt omdat het spul met tankwagens word getransporteerd
waar altijd een restje Ethanol in achterblijft,dus 100% Ethanolvrij is een illusie,al zal het maar heel weinig zijn op de totale tankinhoud.
Is geen zelf verzonnen verhaal,maar komt van BP.
Tsja, een tankwagen met 20.000 Liter aan boord en dan blijft er mss 2 Liter E10 achter? Dat is dan 0.01% volume en daarmee (het is E10) 0.001% ethanol.
Dat wordt dan in mijn 20L-benzinetank van de motor ca 0.02ml. Da's een druppie.................Dus gewoon nada-noppes-nix!!

Ik ga er niet van wakker liggen.....................:z:z:z
 
Buiten dat verdampt ethanol gewoon en zodra de tank weer geladen wordt, verdwijnt het via de ontluchting weer in de opslagtank.
 
Meestal wat het goedkoopst is, dus meestal 95 E5. Officieel kan mijn appie ook geen E10 aan, maar heb (per ongeluk) in buitenland wel eens E10 getankt. De tank was aan het eind van de dag wel weer leeg, qua rijden niks van gemerkt. Vanwege de kunstof tank, zal ik proberen om bij stalling te zorgen voor max E5,
 
Bij de DUITSE Aral de 102 octaan brandstof. Goedkoper als de Firezone in NL (en dichterbij voor mij). Ik gooi dit in mijn circuitmotor en als laatste tankvulling voor de winter.



Aral Ultimate 102
Aral Ultimate 102 | Aral Ultimate | Unsere Kraftstoffe | Kraftstoffe und Preise | Aral

Aral Ultimate FAQ | Aral Ultimate | Unsere Kraftstoffe | Kraftstoffe und Preise | Aral

En ik quote van bovenstaande:
Enthält Aral Ultimate 102 Bio-Ethanol?

Bei der Herstellung von Aral Ultimate 102 wird auf die Zugaben von Bioethanol verzichtet, wodurch der Hochleistungskraftstoff für alle Fahrzeuge mit Ottomotor geeignet ist. Aral Ultimate 102 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Ottokraftstoff und entspricht bzw. übertrifft teilweise deutlich die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228 für Super Plus Ottokraftstoffqualitäten.
 
Laatst bewerkt:
Competetion 102 kost 1,90 de liter. Degene die hier fan van zijn die rijden waarschijnlijk bijna nooit. Ik moet er niet aan denken om ieder tankbeurt 10 euro meer te betalen
 
Competition 102 tank ik vlak voor de winter vooral omdat de Firezone hier vlakbij is.
Deze benzine is wel duurder, maar voorkomt roest in je tank en er is geen gom in je carbs bij seizoenstart in de lente.

Rest van het jaar gooi ik er alles in als 't maar branden wil.
Wat trouwens niet vaak verteld wordt dat is dat de energie-waarde van de ethanol-benzine lager is dan van ethanolvrij.
Maw dan je hebt minder power en je verstookt ook iets meer.
Maar nou zijn er ook onderzoeken waaruit blijkt dat ethanol(/benzinecombi) minder snel spontaan ontbrandt waardoor motoren die hiervan gebruik kunnen maken efficiënter/zuiniger kunnen rijden waardoor je in de praktijk evenver/verder kan komen als met conventionele benzine. Dit geldt uiteraard niet voor oudere motoren.
 
Ik tank RON98 voor de duc en Euro95 met of zonder ethanol, let ik eigenlijk niet op, voor de VFR

En voor de winter, waar ik overigens mijn twijfels heb of het allemaal zo moet ten tijde vd winterstalling RON98...

Volgens mij zitten we elkaar hier problemen aan te praten mbt ethanol....met mijn verwarmde garage en 2maand stilstand....
 
Terug
Bovenaan Onderaan