geewiz ragbakspan

Kan je niet gewoon alleen an de rechterkant blijven en een subframe bouwen welke niet onder de motor door gaat. Maar aangrijpt op.de blok bevestigings punten op het frame.
Je motor wordt nu onnodig veel.lager qua grondspeling

Als je de bevestigings punten echt lager naast de motor.wil, dan kan je altijd nog een driehoek maken naast de motor omhoog als.je begrijpt wat ik bedoel...
En zo niet, dan bel je maar
 
bedankt voor het mee denken. de steun naar de jiffy vind ik niet een mooie oplossing en ik zal kijken of daar niet iets ander voor te verzinnen is.
 
ff wat extra buis gehaald en meteen laten buigen.
full
 
de gebogen buis op zijn plek uitmeten en lassen. ik heb de opstaande ophangpunt er af gehaald en weer opnieuw er op gelast.
full
 
ik ga de plaat aan jiffy steun, aan de onderkant plaatsen zodat deze wat meer uit het zich komt. morgen verder.
full
 
ik snap echt nog steeds niet waarom je een tweede wiegframe aan het bouwen bent..

zet toch gewoon vast aan het motorfiets frame.
rechts heb je de blokbevestiging aan het frame en voetsteun bevestiging en eventueel binnendoor nog naar je middenbok.

dan kan je daar toch prima een buisje vast zetten voor de span bevestiging?

in mijn ogen maak je het nu onnodig ingewikkeld
 
ik snap echt nog steeds niet waarom je een tweede wiegframe aan het bouwen bent..

zet toch gewoon vast aan het motorfiets frame.
rechts heb je de blokbevestiging aan het frame en voetsteun bevestiging en eventueel binnendoor nog naar je middenbok.

dan kan je daar toch prima een buisje vast zetten voor de span bevestiging?

in mijn ogen maak je het nu onnodig ingewikkeld
het is een wieg frame maar de twee frame delen die naar beneden lopen en onderlangs de blok zijn demonteerbaar. ik vertrouw het niet als hier ook nog zijwaartse krachten op komen. ik zal wel te bang zijn maar ik wil geen risico nemen met mijn vrouw die er op gaat rijden.
 
Die jiffy zit toch op een blok dat je er ook af kunt halen?
[afbeelding]
klopt. de jiffy blok kan ik er af slijpen om een sierlijker steun te maken maaaaaar als de span mij vrouw goed bevalt zal er in de toekomst weleens en xjr aan vast komen. ik wil de fzx zoveel mogelijk on aangeraakt houden zodat hij ook weer naar solo kan.
 
het is een wieg frame maar de twee frame delen die naar beneden lopen en onderlangs de blok zijn demonteerbaar. ik vertrouw het niet als hier ook nog zijwaartse krachten op komen. ik zal wel te bang zijn maar ik wil geen risico nemen met mijn vrouw die er op gaat rijden.
Je bent inderdaad veel te bang. Juist de delingen kan je heel goed gebruiken om het hulpframe aan vast te maken.
 
Het is niet gauw goed hier op het Motorforum.

Óf het is te slap óf het is te sterk :+
Te zwaar, te sterk kan bijna niet, maar een halve motorfiets aan materiaal toevoegen dat vrijwel geen functie heeft is een beetje zonde.
Zoals Ehe het laatst op de Yamaha van Doudou gedaan heeft is goed genoeg. Ik zou alleen de bracket bij het balhoofd anders gedaan hebben, maar dat is gewoon omdat we allemaal eigenwijs zijn.
 
Het was de yamaha van JanzonderJoep, maar dat mag de pret niet drukken ;)
 
te zwaar wordt het niet. het frame weegt +/-50 kg en de bak zo'n 25 kg. 75kg is prima. nu zal mijn vrouw geen extra gewicht in de bak moeten doen als ze alleen op pad gaat en daar ging het om. ik weet dat wat ik aan het bouwen ben heel sterk is. dat komt omdat ik nog niet genoeg vertrouwen hebt in mij kunnen en de kracht van staal. misschien wel een beetje dom gezien mijn pickup ook op een chassis staat van 5mm dik al vijftig jaar en daar gaat ook niets fout.
al en al, uiteindelijk komt deze span aan een gewicht van 300/310 kg. niets teveel toch?
 
te zwaar wordt het niet. het frame weegt +/-50 kg en de bak zo'n 25 kg. 75kg is prima. nu zal mijn vrouw geen extra gewicht in de bak moeten doen als ze alleen op pad gaat en daar ging het om. ik weet dat wat ik aan het bouwen ben heel sterk is. dat komt omdat ik nog niet genoeg vertrouwen hebt in mij kunnen en de kracht van staal. misschien wel een beetje dom gezien mijn pickup ook op een chassis staat van 5mm dik al vijftig jaar en daar gaat ook niets fout.
al en al, uiteindelijk komt deze span aan een gewicht van 300/310 kg. niets teveel toch?
Wedden van niet?
Het is heel moeilijk om een zijspan van minder dan 400Kg op de wielen te zetten. Vraag me niet waar het gewicht allemaal vandaan komt maar de brug bij de RDW liegt niet.
Het begint al dat Japanners liegen over het rijklaar gewicht.
 
Wedden van niet?
Het is heel moeilijk om een zijspan van minder dan 400Kg op de wielen te zetten. Vraag me niet waar het gewicht allemaal vandaan komt maar de brug bij de RDW liegt niet.
Het begint al dat Japanners liegen over het rijklaar gewicht.

Oja? De TRX gaat onder de 300kg worden is het streven.... daar is een zeker iemand druk mee aan het rekenen!

M'n XJ weegt bij de RDW op de brug 360 kg. Plus 20 kg voor olie en brandstof. Dus niet minder dan 400 kg kunnen bouwen is wat overdreven.
 
Oja? De TRX gaat onder de 300kg worden is het streven.... daar is een zeker iemand druk mee aan het rekenen!

M'n XJ weegt bij de RDW op de brug 360 kg. Plus 20 kg voor olie en brandstof. Dus niet minder dan 400 kg kunnen bouwen is wat overdreven.
En dat is gebouwd op lekker stevig en het mag niet stuk?
Ik zeg dat het moeilijk is. Als je wil kan het, maar het gaat niet vanzelf, je moet er op sturen. Normaal zou je zeggen dat je het gewicht van de motor en het zijspan optelt maar er komen zoveel dingetjes bij dat je zo over de 400 zit. Kan jij rijden zonder olie en benzine?
 
Laatst bewerkt:
En dat is gebouwd op lekker stevig en het mag niet stuk?
Ik zeg dat het moeilijk is. Als je wil kan het, maar het gaat niet vanzelf, je moet er op sturen. Normaal zou je zeggen dat je het gewicht van de motor en het zijspan optelt maar er komen zoveel dingetjes bij dat je zo over de 400 zit. Kan jij rijden zonder olie en benzine?

Rijklaar, 380 kg volgens de weegschaal van de rdw. Rijklaar is volgens de RDW met olie, koelvloeistof (overbodig bij een XJ) en een halve tank benzine. En lucht in de bandjes. ;-)
 
Wedden van niet?
Het is heel moeilijk om een zijspan van minder dan 400Kg op de wielen te zetten. Vraag me niet waar het gewicht allemaal vandaan komt maar de brug bij de RDW liegt niet.
Het begint al dat Japanners liegen over het rijklaar gewicht.

ok. wat wil je er op zetten? ik zojuist het frame op de weegschaal gehad.
deze is 49.1kg. het subframe 8.5kg. de bak volgens de ontwerper 25/30 kg (afhankelijk van het model) ik doe er nog 5kg bij voor de schoor stangen.

49.1
08.5
30.0 we houden de zwaarste aan terwijl ik die niet heb.
05.0
=
92.6
+
221kg gewicht (wet) van de motor
=
313.6kg

ik kom aan 410kg als ik ook op de brug sta ;)
misschien is hij dadelijk toch zwaarder maar niet met 90kg.
 
Mijn pan 1100 originele eml ombouw met gt2001 bak eraan weegt volgens de rdw 370 kg.

Dus denk dat het best te doen is om onder de 400 kg te blijven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan