Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Fireblade Spanningsregelaar gesmolten kabel

Burger

Die hard MF'er
Lid geworden
10 jul 2008
Berichten
465
Waarderingsscore
0
Ik heb een foto en een tekening van wat er aan de hand is.
Dit zag ik net bij het demonteren van mijn kontje.
Het middelste gele draadje in mijn spanningsregelaar is doorgesmolten en zit los.
Ik heb verder niets te klagen, alles doet het naar mijn weten.
Heeft iemand dit vaker meegemaakt? Waar is het middelste gele draad voor?
Kan het kwaad?
 
Laatst bewerkt:



@ TS: Je hebt een 3 fase wisselstroom dynamo (vandaar ook de 3 gele draden vanaf je dynamo), nu mis je dus 1 fase. Kijk goed na of de gehele kabel nog goed is (voel of hij niet hard is geworden), anders geheel vervangen. Zo te zien heb je nog een oud type spanningsregelaar, met een nieuw type zul je veel minder snel last hebben dat hij ze warmte niet kwijt kan.
 
Wat is een normale volt waarde bij stationair lopen?

De warmte was ontstaan door een slecht contact. Inmiddels zijn alle gele dynamo kabels vervangen.

Ik heb ook eens gehoord dat je een spanningregelaar uit een automaterialen zaak kunt gebruiken. Iemand ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Een spanningsregelaar het woord zegt het al zorgt dat de spanning niet boven een bepaalde waarde komt zodat je accu bijlaadt en niet defekt raakt door overlading .
In ieder geval moet je een spanningsregelaar hebben die het vermogen van je dynamo aankan . Je zou best diverse types SR `s kunnen gebruiken . Beter is de betere versie kopen met koelribben en aluminium raakvlak die voor jouw motor is gemaakt.

De spanning over de accu polen bij stationair is ongeveer 13,6 volt.
 
Laatst bewerkt:
Is afhankelijk van wat je er allemaal aan hebt zitten als belasting.
Vanaf 2000 toeren moet je minimaal 13.8 volt hebben en max 14.8.
 
Vergeet een ding niet we spreken hier wel over een spannings regelaar maar er wordt er bij vergeten dat deze ook de wisselspanning omzet naar gelijkstroom dus je kan niet zomaar een regelaar pakken .
Er moet ook een gelijkrichter in zitten anders blaas je gelijk de regelaar op .
De wisselspanning kan tot 80 volt op lopen althans dat kan bij de Bosch dynamo's die Guzzi toe past en die verschillen niet zo veel als welke op andere merken worden toe gepast .
Ook de gelijk werkende Ducatie dynamo,s op de "moderne" Guzzi kunnen die hoge spaning opwekken zonder regelaar.
 

Een motorrijder die zonder licht rijd is in mijn ogen levensmoe, ook al schijnt de zon en is het 30 graden. Er zijn genoeg koekebakkers die je niet zien.. En die koekebakkers zitten vaak in een koekblik
 
Vandaag even getest. Stationair 14,8, met gas 18 volt.
Ik heb ff gelijk een nieuwe sr besteld. 65€ niet orgineel Honda.
 
Ik heb ook eens gehoord dat je een spanningregelaar uit een automaterialen zaak kunt gebruiken. Iemand ervaring?
Het gros van alle auto dynamo's werkt volgens een compleet ander principe als op jouw motor. En die zijn hiervoor niet geschikt. Als je dit soort dingen wilt aanpassen moet je heel goed weten waar je mee bezig bent, voor je het weet sloop je vanalles
 
Mijn huidige sr is ook geen Honda. Maar blijkbaar wel kapot.
Heb gelijk een nieuwe accu besteld, want deze was ook bijna dood.
Maar wat ik nog steeds niet begrijp, waarom zijn de dynamo kabels gesmolten?
Ook de stekker tussen de dynamo kabels en de kabelboom zijn bijna verkoold en de kabels zijn keihard geworden. Allemaal vervangen nu.
Op de sr is alleen de middelste gesmolten. Kan dit allemaal zijn ontstaan doordat de middelste gele een slechte verbinding maakte en hierdoor alle gele kabels oververhit zijn geraakt?
 
De kabels zijn niet bestand voor het grote vermogen die de generator afgeeft .
Honda ( specifiek de CBR`s en VFR`s) heeft zich gewoon verkeken en de dynamo veel te krachtig gemaakt en de bedrading te slap, vooral de latere fireblades hebben daar mee te maken.
Komt daar slecht kontakt bij dan veranderen stekers in oventjes door de overgangsweerstand die onstaat en uiteindelijk smelt zo`n steker helemaal weg en maken de draden sluiting of raken los . Dat de kabels van binnen hard worden heeft ook te maken met geoxideerd koperdraad die onstaat door de warmte door het grote vermogen(stroom) wat er loopt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Ja nu zal ik de verbindingen solderen.
Helpt het om dikkere bekabeling te nemen. B.v. 220v draden die je in huis ook gebruikt?
Ik hoor net trouwens van mijn dealer dat je de "marktplaats sr" beter kunt laten liggen.
Die dingen komen uit China en zijn bij sommigen na 2 maanden weer doorgebrand.
 
Laatst bewerkt:
als je een mooie soldeerverbinding maakt, hoef je geen dikkere kabels te gebruiken. Dynamokabels worden altijd wel een beetje warm, maar de stekkerverbinding is de grootste boosdoener. Van SR naar kabelboom heb ik geen stekkers gesoldeerd... geen probleem mee.
 
Hier idem , wegknippen die goedkope vlakstekers en doorsolderen en per draad aftapen
met vulkaniserende tape die goed tegen warmte kan.
 
Denk dat de oem sr tegenwoordig ook uit china komt.
 
Mijn nieuwe setup:
Nieuwe sr, aan de achterkant voorzien van Intel processor koelvinnen met cpu cooler.
Voorzien van nieuwe bedrading gesoldeerd en krimpkousjes.
Nieuwe accu.
De temperatuur van de sr heb ik na 1,5 uur rijden gemeten. Komt niet boven de 15 graden.
Was voorheen 65 graden.
Dus ik denk dat het systeem voorlopig goed zit.
 
Mooi geregeld !

zelluf heb ik op de huidige plaatst een zwart koelblok met ribben erachter geschroeft en dezelfde gaten gebruikt die er zaten, met als resultaat dat dit koelblok warmer wordt dan de SR zelf. Temperatuur SR is rond de 35 graden mooie acceptabele waarde. En als voordeel geen bedradingsverplaatsing en ekstra gaten boren.
Wel in ogenschouw nemen dat het pasvlak zowel van de SR als koelblok met goede warmtegeleidende pasta dun ingesmeerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb t ook gehad met mijn 94 bleed. toen bleek er corrosie op de connectoren tussen de dynamo en regelaar te zitten (onder de seat) gelukkig was bij mij de regelaar maar ietsje ingesmolten. ik heb er nieuwe kabels op gezet met gewone kabelschoenen. uiteraard nadat de dealer de regelaar even had doorgemeten. die was nog goed. scheelt weer knaken...