file rijden met 1 rijstrook

xray71

Die hard MF'er
30 mrt 2003
286
7
Amsterdam
Gisteravond reed ik op de A12 van Utrecht naar Den Haag. Wegens wegwerkzaamheden was in eerste instantie 1 baan afgezet, later werden het er twee, waardoor er nog maar 1 rijstrook overbleef. Het verkeer stond helemaal stil, dus daar bleef ik natuurlijk niet op wachten. Ik vroeg me eigenlijk af wat de gedragscode zegt over het inhalen op 1 rijstrook. Omdat de rechterkant was afgezet en blikbestuurders vaak slecht in hun rechterspiegel kijken heb ik gekozen om er links langs te gaan, waarbij er echter alleen ruimte was aan de andere kant van de doorgetrokken streep, het mini-vluchtstrookje dus. Lijkt me ook niet echt toegestaan. Wat had ik moeten doen?
 
Rustig ervoorbij :] .... zolang je geen gevaar voor wegwerkers en de blikken oplevert lijkt het me geen probleem.... toch? niet dan?
 
Ik zou toch proberen om aan de goede kant van de streep te blijven en als het echt niet anders kan, stapvoets erlangs. Zeker NIET de vluchtstrook nemen, want dan hang je zeker. afgelopen zaterdag op de A20 bij Vlaardingen, gingen een hoop blikken op de bon, omdat ze wat ongeduldig werden en de vluchtstrook namen.
Ik reed dus links :] langs de auto's op dezelfde rijstrook, zij rechts op de vluchtstrook. Hier was er dus ook maar 1 rijstrook over.
 
Ik heb het dus over de linker 'vluchtstrook' he, die 50 cm asfalt aan de linker kant van de rijbaan...
De rijstrook zelf was geen alternatief, de blikken stonden dan weer links, dan weer rechts, dus de hele strook werd gebruikt.

EDIT: de twee rechter rijstroken waren dus afgezet
 
Rustig ervoorbij :] .... zolang je geen gevaar voor wegwerkers en de blikken oplevert lijkt het me geen probleem.... toch? niet dan?

:^

Kleine stukkie asfalt noemen ze volgens mij redresseerstrook
 
ik heb het meteen ingetypt in google, thanx :)

redresseerstrook:
verharde strook langs de buitenste rijstroken van de rijbaan met als doel het voorkomen dat uit de koers geraakte voertuigen meteen naast de verharding raken. Deze strook loopt langs de gehele rijbaan en de breedte bedraagt: 0,60m langs enkelbaans wegen en 1,10m langs de linker rijstrook van een 2- of 3-strooks auto(snel)weg.

ok, het was dus geen 50 cm maar 110 cm :)
 
:^

Kleine stukkie asfalt noemen ze volgens mij redresseerstrook

En dan heb je ook nog de/het:
Vluchtstrook, Divergentiepunt, deelstreep, convergentiepunt, toerit, puntstuk, invoeging, weeefvak, blokmarkering, uitvoeging, taper, 1e, 2e, 3e enz. rijstrook....

Weet iemand nog een benaming voor een gedeelte van de weg :P
 
En dan heb je ook nog de/het:
Vluchtstrook, Divergentiepunt, deelstreep, convergentiepunt, toerit, puntstuk, invoeging, weeefvak, blokmarkering, uitvoeging, taper, 1e, 2e, 3e enz. rijstrook....

Weet iemand nog een benaming voor een gedeelte van de weg :P
Rijbaan, voorsorteerstrook, wegvak, busbaan, busstrook, fietsstrook, bestemmingsstrook, suggestiestrook, invoegstrook, uitvoegstrook, uitrijstrook, parkeerstrook, verdrijvingsvlak.

Zo nu kun je weer even door.
 
ik weet niet of het mag, ik weet wel dat bij ongelukken ed afval als glassplinters e.d. naar die redresseerstrook worden geveegd.
 
ik weet niet of het mag, ik weet wel dat bij ongelukken ed afval als glassplinters e.d. naar die redresseerstrook worden geveegd.


Officieel mag je een witte on-onderbroken streep niet passeren, dus het mag niet.

En zowel de redresseerstrook als de vluchtstrook zijn weinig bereden stukken asfalt waardoor hier veel rotzooi zich verzamelt, ook zonder dat er aanrijding-afval naar wordt geveegd, dus als het ff kan moet je deze stroken vermijden...
 
Officieel mag je een witte on-onderbroken streep niet passeren, dus het mag niet.

En zowel de redresseerstrook als de vluchtstrook zijn weinig bereden stukken asfalt waardoor hier veel rotzooi zich verzamelt, ook zonder dat er aanrijding-afval naar wordt geveegd, dus als het ff kan moet je deze stroken vermijden...
Het mag niet, maar niet om de reden die jij aangeeft. Die doorgetrokken witte streep is een kantstreep en geen middenstreep of een streep tussen rijbanen waarvoor die regel geldt.

Redresseerstrook is de naam voor vluchtstrook aan de linkerzijde van de rijbaan. Een vluchtstook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt.

Je mag een file als motorrijder wel inhalen op dezelfde rijstrook, zowel links als rechts. Je mag daavoor zelfs de fietsstrook gebruiken als die is voorzien van een onderbroken streep.

Toch maar eens weer de verkeersquiz op mijn homepage doen voor het bijspijkeren van de theorie?
 
ok, linker kant mag dus niet. Binnen de rijstrook blijven was geen optie want de blikken geburikten de hele rijstrook. Had ik er dan rechts langs gemoeten? Dan kom je deels over de afgezette rijstrook te rijden.
Nee, ik weet het al... in vervolg blijf ik braaf stilstaan O-) :+
 
Strook wordt ook wel schrikstrook genoemd. Ik zou gewoon langs de auto's rijden aan de kant waar de meeste ruimte overblijft en/of ik me het veiligst voel. Als je het met beleid doet zal je niet zo snel een bekeuring krijgen lijkt me.
 
Zat in de auto vorige week in de file op de snelweg linkerbaan (was een tweebaans weg). Ik werd ingehaald door een motor aan mijn linkerkant. Kweet niet hoe jullie daar over denken maar vond dat best wel een linke actie van die motorrijder. Kijk altijd wel goed in mijn spiegels naar motorrijders die door de file heen rijden maar die zag ik dus nie aankomen.Links tussen mij en de vangrail verwachtte ik ze nie.
 
En dan heb je ook nog de/het:
Vluchtstrook, Divergentiepunt, deelstreep, convergentiepunt, toerit, puntstuk, invoeging, weeefvak, blokmarkering, uitvoeging, taper, 1e, 2e, 3e enz. rijstrook....

Weet iemand nog een benaming voor een gedeelte van de weg :P

voetgangersoversteekplaats O-)
fietspad :+
*D
 
Het mag niet, maar niet om de reden die jij aangeeft. Die doorgetrokken witte streep is een kantstreep en geen middenstreep of een streep tussen rijbanen waarvoor die regel geldt.

Redresseerstrook is de naam voor vluchtstrook aan de linkerzijde van de rijbaan. Een vluchtstook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt.

Je mag een file als motorrijder wel inhalen op dezelfde rijstrook, zowel links als rechts. Je mag daavoor zelfs de fietsstrook gebruiken als die is voorzien van een onderbroken streep.

Toch maar eens weer de verkeersquiz op mijn homepage doen voor het bijspijkeren van de theorie?

Voordat ik al die 60 vragen ga lezen mag je me dan wel vertellen waar (welk art.) het geregeld is...
 
60, 90... verschil van 30.......

maar ik ken echt niets vinden waar het verboden is om op een redresseerstrook te rijden hoor.. behalve dan dat er een doorgetrokken witte streep is.....

Het inhalen van een file door een motorrijder is officieel ook verboden, het word alleen gedoogd. Het rechts inhalen over een fietsstrook met een onderbroken streep mag alleen als er verkeer voorgesorteerd is..
 
60, 90... verschil van 30.......

maar ik ken echt niets vinden waar het verboden is om op een redresseerstrook te rijden hoor.. behalve dan dat er een doorgetrokken witte streep is.....

Het inhalen van een file door een motorrijder is officieel ook verboden, het word alleen gedoogd. Het rechts inhalen over een fietsstrook met een onderbroken streep mag alleen als er verkeer voorgesorteerd is..
De vraag over de vluchtstook zal ik aanpassen en redresseerstrook toevoegen.

Het tweede is niet correct, maar ik ga hier niet het hele RVV citeren. Inhalen van files is zowel links als rechts toegestaan. Andere bestuurders mogen de fietstrook gebruiken als deze voorzien is van een onderbroken streep (bij een doorgetrokken streep mag het niet). Inhalen over dezelfde rijstrook is gewoon toegestaan, bij een file mag dat dus zowel links als rechts.

Dat gedogen was voor de invoering van het RVV1990 in 1991.
 
Het inhalen van een file door een motorrijder is officieel ook verboden, het word alleen gedoogd. Het rechts inhalen over een fietsstrook met een onderbroken streep mag alleen als er verkeer voorgesorteerd is..
Nee, het inhalen van een file met de motor is toegestaan!
Vroeger moest je voor inhalen van rijstrook wisselen en dat kan niet bij een file. Nu hoeft dat niet meer.
Als er genoeg ruimte is, kan je dus tussen de rijen doorrijden. Dat convenant is er vooral om te zorgen dat automobilisten weten waar ze ons kunnen verwachten.

Edit: PanRider was me voor |(
 
Laatst bewerkt:
volgens mij gaan we nu dingen door elkaar heen halen....

jij had het over:

"Je mag een file als motorrijder wel inhalen op dezelfde rijstrook, zowel links als rechts. Je mag daavoor zelfs de fietsstrook gebruiken als die is voorzien van een onderbroken streep."

Ik heb het over inhalen over dezelfde rijstrook door een MOTORrijder..
Dat mag nog steeds niet, het zgn filerijden waarbij de (vb) linker rijstrook langzamer rijd als de rechterrijstrook is geregeld. Nu mag je wel inhalen over de rechterrijstrook..

Maar het tussen de file doorrijden met de motor mag nog steeds niet volgens mij, en dat convenant waar drsrob het over heeft is nog steeds geen wet, dus off. niet toegestaan, wel gedoogd...
 
Maar het tussen de file doorrijden met de motor mag nog steeds niet volgens mij, en dat convenant waar drsrob het over heeft is nog steeds geen wet, dus off. niet toegestaan, wel gedoogd...
Zo is het indertijd wel voorgesteld in publicaties, maar dat is gel*l.
Het is wel degelijk toegestaan. In feite zou je door overal langs de file kunnen rijden, links, rechts en in het midden.
Omdat dat gevaarlijk zou worden, hebben ze het convenant bedacht.

Edit: nu was ik eerder 8-)
 
Laatst bewerkt:
Maar het tussen de file doorrijden met de motor mag nog steeds niet volgens mij, en dat convenant waar drsrob het over heeft is nog steeds geen wet, dus off. niet toegestaan, wel gedoogd...
Is niet correct. Het is wettelijk toegestaan. Voor het volledige antwoord graag vraag 88 van mijn verkeersquiz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan