File passeren i.c.m. inhaalverbod?

itsLochii

Die hard MF'er
31 mei 2015
708
9
Druten
Hoi allemaal,

Wellicht is dit een stomme vraag maar ik wil hem toch even stellen.

Onlangs heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en ik ben van plan om zo af en toe eens met de motor naar het werk te gaan. Op mijn route kom ik dagelijkse files tegen, zo ook rondom Rhenen. Ik ken de regeltjes (ofja, gedragscode zoals het in mijn theorieboek stond) van het inhalen van files, maar toch is hier bij mij nog wat onduidelijkheid over.

Bij Rhenen staat vrijwel dagelijks file (voor de bekenden in deze regio: N233, Cuneraweg). Op het stuk waar het iedere dag rond vijven dus druk is, geldt een inhaalverbod met het onderbord "Inhalen van tractoren en brommobielen toegestaan". Zie deze weg hier:
Google Maps

Nu vraag ik me dus af, mag ik hier als motorrijder de file met gematigde snelheid passeren, of moet ik aansluiten in de file? Reden dat ik dit vraag, is omdat ik 2.5 jaar werkelijk nog nooit een motorrijder heb zien aansluiten in de file. Iedereen rijdt er vrolijk langs op.

Ik heb verder gezocht op internet maar daar kon ik helaas niet veel vinden.

Thanks :)
Erik
 
De gedragscode geldt alleen op de snelweg. Inhalen daar waar een inhaalverbod geldt is verboden. De meeste agenten laten het gaan, maar het is niet toegestaan. Een ander punt is dat ingeval van schade de gedragscode niet geldt en de motorrijder dus wat meer risico loopt om de schuld te krijgen van het ongeval.
 
Heb je daar een bron bij? Ik vind het ook wel een goede vraag. Ik haal buiten de snelweg nooit autos in op dezelfde rijstrook. Niet omdat het niet kan maar omdat ik eigenlijk niet weet of het wel mag.
 
Niet toegestaan, echter over het algemeen gedoogd. Een motor en motorrijder zijn niet gemaakt om zonder rijwind in de file te gaan staan met een warm pak. Ook automobilisten werken zo nodig mee in deze situaties( als het ervaren spitsuur rijders zijn althans) is mijn ervaring.

Houd wel rekening met gedonder bij een eventuele aanrijding. Dit geldt ook voor boetes, je zult hem ( als je rijstijl voorzichtig is) niet snel krijgen, maar geen huiltopic openen als een diender zijn dag niet heeft, of het inzicht van een gefrustreerde automobilist, en er wel voor schrijft. Want dat recht heeft hij wel..
 
Laatst bewerkt:
Gewoon het onderbord goed interpreteren ( naar smaak ) , en dan ben je er..

In verhouding tot jou motor, is een koekblik een brommobiel..
Een vrachtwagen een tractor..

Ben je d'r toch? toegestaan !
 
Heb je daar een bron bij? Ik vind het ook wel een goede vraag. Ik haal buiten de snelweg nooit autos in op dezelfde rijstrook. Niet omdat het niet kan maar omdat ik eigenlijk niet weet of het wel mag.

Inhalen over dezelfde rijstrook mag, ongeacht of het nu de snelweg is of daarbuiten. Het is niet verboden met twee voertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. Mits je maar geen andere verkeersregels overtreed. Dus, wel de richting volgen die voor die rijstrook geldt, niet rechts inhalen (behalve bij filevorming), geen doorgetrokken strepen overschrijden en niet inhalen bij een inhaalverbod, etc. etc.

En, uiteraard, geen gevaar of hinder veroorzaken (het bekende kapstokartikel). Om daarin willekeur te voorkomen is de gedragscode ontstaan, die zoals gezegd alleen op de snelweg geldt. Het is ook niet zo dat als je je niet aan de gedragscode houdt, dat je automatisch in overtreding bent. Maar die gedragscode is wel belangrijk want inmiddels wordt die ook door verzekeraars gehanteerd. Is er op de snelweg een aanrijding tussen een automobilist en een filerende motorrijder, dan is het aan de automobilist om te bewijzen dat de motorrijder gevaarlijk reed en zich niet aan de gedragscode hield. Lukt hem dat niet, dan is de automobilist volledig aansprakelijk.

Buiten de snelweg is het andersom, de gedragscode werkt niet, en bij een eventueel ongeval is het aan de motorrijder om te bewijzen dat hij niet gevaarlijk reed en daarvoor zijn geen objectieve algemeen geaccepteerd maatstaven.

In de praktijk, gebruik je gezond verstand. Ik haal in situaties als beschreven ook in, maar doe dat wel uiterst links. Ten eerste zie je tegemoetkomend verkeer veel eerder aankomen, ten tweede zien de auto's die je inhaalt je veel eerder in hun spiegels en ten derde zie jij veel eerder of een auto linksaf gaat slaan en heb je ruimte om te reageren.

Ga vooral niet heel dicht langs die auto's rijden om zo minder te laten opvallen dat je die doorgetrokken streep negeert want je maakt het daarmee voor jezelf alleen maar gevaarlijker.
 
Inhalen over dezelfde rijstrook mag,

Waarschijnlijk reageer je nu op de persoon die je quote, maar om op TS terug te komen:

Volgens TS wil hij gaan inhalen op een weg waar een inhaalverbod geldt (en daar TS schrijft over een "onderbord" neem ik even aan dat dit inhaalverbod middels verkeersbord F1 wordt aangegeven). Inhalen op die weg is derhalve niet geoorloofd. Of hij dit nu op dezelfde rijstrook doet of niet, het is en blijft een inhaalverbod .

ongeacht of het nu de snelweg is of daarbuiten. Het is niet verboden met twee voertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. Mits je maar geen andere verkeersregels overtreed. Dus, wel de richting volgen die voor die rijstrook geldt, niet rechts inhalen (behalve bij filevorming), geen doorgetrokken strepen overschrijden en niet inhalen bij een inhaalverbod, etc. etc.

En, uiteraard, geen gevaar of hinder veroorzaken (het bekende kapstokartikel). Om daarin willekeur te voorkomen is de gedragscode ontstaan, die zoals gezegd alleen op de snelweg geldt. Het is ook niet zo dat als je je niet aan de gedragscode houdt, dat je automatisch in overtreding bent. Maar die gedragscode is wel belangrijk want inmiddels wordt die ook door verzekeraars gehanteerd. Is er op de snelweg een aanrijding tussen een automobilist en een filerende motorrijder, dan is het aan de automobilist om te bewijzen dat de motorrijder gevaarlijk reed en zich niet aan de gedragscode hield. Lukt hem dat niet, dan is de automobilist volledig aansprakelijk.

Buiten de snelweg is het andersom, de gedragscode werkt niet, en bij een eventueel ongeval is het aan de motorrijder om te bewijzen dat hij niet gevaarlijk reed en daarvoor zijn geen objectieve algemeen geaccepteerd maatstaven.

In de praktijk, gebruik je gezond verstand. Ik haal in situaties als beschreven ook in, maar doe dat wel uiterst links. Ten eerste zie je tegemoetkomend verkeer veel eerder aankomen, ten tweede zien de auto's die je inhaalt je veel eerder in hun spiegels en ten derde zie jij veel eerder of een auto linksaf gaat slaan en heb je ruimte om te reageren.

Ga vooral niet heel dicht langs die auto's rijden om zo minder te laten opvallen dat je die doorgetrokken streep negeert want je maakt het daarmee voor jezelf alleen maar gevaarlijker.

Hier kan ik verder niks tegenin brengen (behalve dat het stukje over de lijnen mij hier niet van toepassing lijkt).

Zou het inhaalverbod uitsluitend middels lijnen zijn aangegeven, trek ik mijn stukje terug.
 
Laatst bewerkt:
In het kort : als je er rustig langs oprijdt (en dus niet er langs knalt ! ) en niet als er tegemoetkomend verkeer aankomt dat verkeer dwingt om te moeten uitwijken voor jou (maar hem er weer even tussen schuift op je eigen weghelft), zal de politie er niet moeilijk over doen. Doe het met beleid, het is een beetje geven en nemen . Maar als een agent een slechte dag heeft, kan hij/zij er moeilijk over doen, want er geldt een inhaalverbod en er zal wel een doorgetrokken streep liggen waar je over heen bent gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp bestaat er dus een kans dat ik er voor beboet word, omdat het eigenlijk niet mag. Maar, als ik het met beleid doe, dat de kans niet zo heel groot is tenzij ik een agent tref die zijn dag niet heeft.

Ik ga mijn eerste motor donderdag ophalen en de kans is namelijk groot dat ik ook dan gelijk weer tegen deze file aan loop. Ik heb nog nooit echt file gereden op de motor, dus wellicht dat ik de eerste keer maar gewoon aan sluit. Kan ik ook even goed wennen aan de koppeling :P
 
Niet helemaal hetzelfde, maar ik passeer ook files op provinciale wegen. Oók over een doorgetrokken streep. Zo deed ik dat laatst in de ochtend, waarbij ik een grote wit met blauw en rood gestreepte politie auto zo over het hoofd zag. Deze stoorde zich er kennelijk ook niet aan, want ik heb geen corrigerend vingertje o.i.d. gezien. Dit was trouwens op zo'n kleine 3km afstand van de politie academie.

Hier heb je verder weinig aan, behalve dat het weer eens aangeeft dat de ene agent de andere niet is.
 
Een inhaalverbod geldt dan ook voor jou. Dit staat echt los van die code.
Toch inhalen is de risico van een prent voor lief nemen.
 
Hier kan ik verder niks tegenin brengen (behalve dat het stukje over de lijnen mij hier niet van toepassing lijkt).

Zou het inhaalverbod uitsluitend middels lijnen zijn aangegeven, trek ik mijn stukje terug.

Goeie aanvulling. Doorgetrokken strepen geven geen inhaalverbod aan, dus je mag inhalen zolang je niet over streep gaat.

Persoonlijk zou ik dat overigens evengoed wel doen, vanwege het betere zicht voor zowel jou zelf als de autos die je inhaalt.
 
doorgetrokken strepen geven geen inhaalverbod aan? wat geven ze dan wel aan?

aan de rechterkant van de weg geven ze inderdaad geen inhaalverbod aan, maar slechts het verloop van de weg. maar wat doen ze dan middenop de weg? ze liggen er niet voor de sier, lijkt me.
 
De keren dat ik daar in de spits heb gereden heb ik mensen ook weleens de 30-weg parallel aan de lijnweg zien duiken, staat afaik nergens dat het niet mag. Afhankelijk van waar je vandaan komt en hoe druk het is kun je tussen Veenendaal en Rhenen ook nog de Oude Veensgrindweg nemen.

Gaat het alleen om de vraag of het mag of niet, het lijkt er niet op. Als je het met beleid doet zal de pakkans wel meevallen.

Weet niet of dat specifiek was voor het moment dat ik er reed maar kan me ook herinneren dat het verkeer van Rhenen naar Veenendaal sneller op gang kwam dan andersom (wellicht logisch met de stoplichten en de brug), dus als je richting Rhenen rijdt en je wilt inhalen is er best kans dat het tegemoetkomende verkeer al wat vlotter gaat dan jij. De vraag is of je dan nog wilt inhalen.
 
doorgetrokken strepen geven geen inhaalverbod aan? wat geven ze dan wel aan?

aan de rechterkant van de weg geven ze inderdaad geen inhaalverbod aan, maar slechts het verloop van de weg. maar wat doen ze dan middenop de weg? ze liggen er niet voor de sier, lijkt me.

Ze geven aan dat je die strepen niet mag overschrijden. Als de rijstrook breed genoeg is, is het dus toegestaan om met de motor een auto (of andere motor) in te halen zolang je maar niet over de streep gaat.

Als er een inhaalverbod geldt, mag dat niet.
 
De keren dat ik daar in de spits heb gereden heb ik mensen ook weleens de 30-weg parallel aan de lijnweg zien duiken, staat afaik nergens dat het niet mag. Afhankelijk van waar je vandaan komt en hoe druk het is kun je tussen Veenendaal en Rhenen ook nog de Oude Veensgrindweg nemen.

Gaat het alleen om de vraag of het mag of niet, het lijkt er niet op. Als je het met beleid doet zal de pakkans wel meevallen.

Weet niet of dat specifiek was voor het moment dat ik er reed maar kan me ook herinneren dat het verkeer van Rhenen naar Veenendaal sneller op gang kwam dan andersom (wellicht logisch met de stoplichten en de brug), dus als je richting Rhenen rijdt en je wilt inhalen is er best kans dat het tegemoetkomende verkeer al wat vlotter gaat dan jij. De vraag is of je dan nog wilt inhalen.
De weg die parallel loopt aan het spoor (op de kruising dus linksaf het spoor over en dan direct weer rechts-rechts) pak ik ook regelmatig. In veel gevallen is dat een prima "sluiproute". Als je geen geluk hebt sta je daar echter net zo lang te wachten omdat het bovenop ook druk is en het verkeerslicht daar telkens maar een auto of 3 er doorheen laat. Daarnaast is het een rare kruising waarbij de auto's aan de andere kant tegelijkertijd mogen gaan rijden. Dit levert vaak van die situaties op waarbij mensen de kruising gaan blokkeren omdat ze niet nog een keer willen wachten.

Vandaar dat ik toch vaak eieren voor mijn geld kies en maar gewoon aansluit.
 
Laatst bewerkt:
Ze geven aan dat je die strepen niet mag overschrijden. Als de rijstrook breed genoeg is, is het dus toegestaan om met de motor een auto (of andere motor) in te halen zolang je maar niet over de streep gaat.

Als er een inhaalverbod geldt, mag dat niet.

en dit stukje is toch zo lastig te begrijpen voor veel mensen.
 
TS heeft pech, die heeft een rode motor.

Anders mag het gewoon zolang er geen onderbord onder hangt :+

full
 
Zelfs rijkswaterstaat weet het niet. Zie je van die grote borden met 80 en inhaal verbod, terwijl er alleen doorgetrokken strepen staan.
Dan geldt er geen inhaalverbod.
:?

Een verkeersbord dat aangeeft dat er niet ingehaald mag worden, maar dat mag dan toch wel?
 
Zelfs rijkswaterstaat weet het niet. Zie je van die grote borden met 80 en inhaal verbod, terwijl er alleen doorgetrokken strepen staan.
Dan geldt er geen inhaalverbod.
:? :? :? :? :?


Resumé Overflakkee:

Alleen een (dubbele) doorgetrokken streep, zonder bord F1: inhalen is toegestaan, mits de doorgetrokken streep niet wordt overschreden;
Bord F1 zonder onderbord: verboden in te halen, ook als je op je eigen rijstrook blijft;
Combinatie van bord F1 en een (dubbele) doorgetrokken streep: verboden in te halen, ook als je op je eigen rijstrook blijft;
Bord F1, met onderbord voorzien van uitzonderingen: uitsluitend de uitzondering mag ingehaald worden.

Staat er, zoals jij aangeeft, een BORD dat een inhaalverbod aangeeft, mag je er dus NIET inhalen.
 
Ik vraag mij wel af wanneer is een trekker dan een trekker? Wat ik bedoel is een brommobiel is te herkennen aan het verzekeringsplaatje en de ontbrekende kentekenplaat. Maar een trekker kan volgens mij gewoon een kenteken hebben.
 
Ik vraag mij wel af wanneer is een trekker dan een trekker? Wat ik bedoel is een brommobiel is te herkennen aan het verzekeringsplaatje en de ontbrekende kentekenplaat. Maar een trekker kan volgens mij gewoon een kenteken hebben.

Dat klopt, maar dat kenteken begint dan met GV.
 
Terug
Bovenaan Onderaan