Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Heee,

Ik ben wellicht van plan om een fazer te kopen.. maar nu heb ik er 1 gevonden uit 2001 maar volgens mij is het de facelift model 2002... maar op de papieren staat volgens de eigenaar echt 2001 ?? Is het model 2002 al in 2001 verkocht of hoe moet ik het zien ??

Dat zou kunnen, ik heb zelf een model 2002 met de foxeye koplampen maar die is eind 2001 als één van de eerste op kenteken gekomen.
 
Dat zou kunnen, ik heb zelf een model 2002 met de foxeye koplampen maar die is eind 2001 als één van de eerste op kenteken gekomen.

Het zelfde verhaal eigenlijk dus... zou je eens de advert kunnen bekijken of ik het goed zie? De fotos zijn nogal slecht.. wat vind je er zelf van ?

Alvast bedankt voor de snelle reactie
 
Het zelfde verhaal eigenlijk dus... zou je eens de advert kunnen bekijken of ik het goed zie? De fotos zijn nogal slecht.. wat vind je er zelf van ?

Alvast bedankt voor de snelle reactie

Zo op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, maar er zijnaar weinig verschillen tussen beide modellen. Meest opvallende zijn de kuip en tank en die lijken hier te kloppen. Heb je het kenteken? Dat je kunt zien wanneer hij in 2001 op kenteken is gekomen?
 
FZS600 FAZER DIFFERENCES by YEAR

Check deze site,daar staan alle verschillen. Belangrijkste wat je kunt checken is de code onder het zadel. Die is per model steeds iets anders (staat verteld bij het eerste model dat je onder het zadel moet kijken en dan moet de code van het 2002 model er staan). De code zou 5RT1 moeten zijn en hij is blijkbaar geleverd vanaf september 2001.
 
FZS600 FAZER DIFFERENCES by YEAR

Check deze site,daar staan alle verschillen. Belangrijkste wat je kunt checken is de code onder het zadel. Die is per model steeds iets anders (staat verteld bij het eerste model dat je onder het zadel moet kijken en dan moet de code van het 2002 model er staan). De code zou 5RT1 moeten zijn en hij is blijkbaar geleverd vanaf september 2001.


Oke, thnxx :-D
 
Zo op het eerste gezicht lijkt het te kloppen, maar er zijnaar weinig verschillen tussen beide modellen. Meest opvallende zijn de kuip en tank en die lijken hier te kloppen. Heb je het kenteken? Dat je kunt zien wanneer hij in 2001 op kenteken is gekomen?

Thnx de info heeft me super geholpen.. de verkoper heeft onder de zadel gekeken en is indd 5rt1. Dus ga ik vanmiddag even koekeloeren. Als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten hoor ik het graag.

Mvg,

Jeroen
 
Waarom wil je een andere motor en waarom eventueel een FZS1000? Ik ken verder die motor niet en kan je er dus niet mee helpen maar ik denk dat het wel handig is als je duidelijk uitlegt waarom je een andere motor wilt hebben.
Bedankt voor je reactie. Ik denk aan twee redenen:
1. Ik heb het gevoel dat de FZS600 wat aan de kleine kant is voor mij. Ik zit gevoelsmatig best laag en met mijn benen in een redelijke hoek. De FZS1000 is iets groter/hoger waardoor de zithouding ook verbeterd?
2. Op de snelweg rij ik al snel hoog in de toeren (100km/h > 5.000, 120km/u > 6.000). Dit voelt wat onrustig, lawaaiig en op lange stukken vermoeiend. Een FZS1000 zal wat rustiger rijden op de snelweg verwacht ik?
 
De Fazer 1000 is wel rustiger op de snelweg, ben ik zaterdag al achter gekomen met 200km op de snelweg naar huis toe.

De 600 zit al een beetje in de powerband op de snelweg, de 1000 niet.
 
De Fazer 1000 is wel rustiger op de snelweg, ben ik zaterdag al achter gekomen met 200km op de snelweg naar huis toe.

De 600 zit al een beetje in de powerband op de snelweg, de 1000 niet.
Heb je ook ervaring met de 600? Zo ja, kan je wat vertellen over de verschillen (buiten het grotere vermogen)?
 
Heb je ook ervaring met de 600? Zo ja, kan je wat vertellen over de verschillen (buiten het grotere vermogen)?
Heb een jaartje de 600 gehad, ondertussen wel verschillende motoren tussendoor gehad en heb pas ervaring met de 1000 sinds zaterdag/400km. ;) :9

Maar qua zithouding komen ze behoorlijk overheen, misschien is de 1000 net iets ruimer, beetje lastig te zeggen zo voor mij. Verder vond ik de 600 wat speelser/lichter in de bochten, maar moet ik wel aan toevoegen dat de 600 op Michelin banden stond en de 1000 staat op Metzelers, wat soms ook een aardig verschil kan maken.
Wat wel gelijk overduidelijk was is dat de 1000 veel relaxter is, genoeg koppel onderin dus met normaal tempo kun je rustig onder de 5 á 6000rpm blijven zonder dat je echt moet wachten voor je op snelheid bent (wat ik zwaar irritant vond bij de 600). Geen resonantie in het stuur op snelwegtempo (130km/u) wat de 600 wel had waardoor mijn handen doof werden op de snelweg.

Standaard vering/demping komt aardig overeen, zit er zelf wel aan te denken om die te vervangen. Had met de 600 wel is dat ie doorsloeg onder hard remmen. :)

Windbescherming kan ik weinig over zeggen, op de 600 had ik last van veel turbulentie maar dat was met standaard laag schermpje. Op de 1000 zit een MRA tour schermpje met spoiler, werkt prima met mijn lengte (1,80).
 
EDIT: ik zie dat ik al weer te lang bezig was met het antwoorden van de vraag.



Zo te zien is het kenteken MJ-DT-30. Dit is volgens ovi.rdw.nl een kenteken dat is afgegeven op 23-10-2001.

Het facelift model is in september 2001 gepresenteerd. Je hebt dus grote kans dat dit een van de eerste facelift modellen is die van de band rolde en dus wel een originele facelift is.

2002 - Launched at Paris show Sept 2001
. Model number 5RT1
. Colours: blue, silver, yellow; official designations:
DPBMC (Deep Purplish Blue Metallic C)
S1 (Silver 1)
RYC1 (Reddish Yellow Cocktail 1)
. Tank design changed, more sculpted, capacity increased 2li to 22 litres. (inc 3.6li reserve)
. Front fairing/headlights changed to resemble FZS1000 fairing.
. Fairing 'YAMAHA' brand replaced with the tuning-fork logo.
. New wider morrors on thinner stalks.
. Indicator stalks now rubber (previously solid plastic with a sloppy fit making them rattle).
. New instrument panel, similar but slightly smaller.
. Stainless steel exhaust header pipes but still painted black and the welds are not stainless, so still rusts!.
. New black wire mesh radiator guard (none previously).
. Narrower chain?
. Holes for the chainguard are higher (so a pre-02 hugger won't fit).
. Overall height up 10mm to 1180mm (seat height unchanged).

In de beginpost van dit topic kan je de link vinden naar het overzicht met alle wijzigingen per jaar.
 
Vandaag weer wat aan de Fazer gedaan.

- Luchtfilter vervangen
- Bougies vervangen. Een bougie zat helemaal onder de olie, inclusief het schroefdraad en dat is geen goed teken. Die is er waarschijnlijk niet goed in gedaan door een vorige eigenaar. Een andere bougie zag eruit alsof hij er sinds de motor was gekocht in zat. Ding was roestig en zag er niet uit.
- Algehele schoonmaak bij het voortandwiel, het leek wel alsof zich er een halve pot vet in had genesteld.
- Oliefilter en olie vervangen. Het oliefilter zat zo strak vast dat ik er een oliefiltertool op stuk heb gemaakt. Daarna heb ik de waterpomp tang erop losgelaten en heb ik dat hele filter vermoord. Degene die dat filter heeft vastgezet die snapte het niet helemaal.

Benieuwt of hij nu wat zuiniger gaat lopen.
 
Streetbox kit van Hyperpro binnen gekregen, binnenkort er maar is onder schroeven. *D

IMG_20190314_170502.jpg
 
Heb deze destijds onder mijn CBR gehad. Het is dat zo'n box €500 kost anders had ik hem nu ook al gehad.
Heb hem gekocht bij MLM tijdens de kortingsactie, scheelt toch weer een beetje. :)

Is natuurlijk noch steeds een hap geld maar vering/demping is wel een belangrijk onderdeel en niet verkeerd om te vervangen na 18 jaar. Wil ook nog stalen remleidingen (en een andere demper voor iets meer muziek), hopelijk komt er binnenkort weer een kortingsactie. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan