Fazerrijders - Hangplek - deel 15

berger.jpeg

544a4d4e-45d0-4906-a03a-7c6deaae302a.jpeg
6b5ab91e-b562-46d5-978c-9217c7c33e24.jpeg




Ze kunnen dus wel stuk! Gisteren nog een ritje en overnachting in Duitsland gedaan, vloog met 130 km/h mijn ketting er af op de terugweg. Op de snelweg voelde het alsof mijn kettingset versleten was, dus even gestopt om te kijken. Begon wel wat scherp te worden, maar nog niet helemaal af. Ik rijd de snelweg op en RATS, ketting vloog er zo onderweg. Gelukkig kon ik veilig naar de vluchtstrook sturen. ANWB gebeld, die kwam en stuurde meteen een berger. Na 1,5 uur kwam de berger. Mijn motor meteen naar de motorzaak laten brengen. De monteur nam even de tijd om het kapje van het voortandwiel weg te halen, het slaapt toch beter als je weet dat je geen gat in je carter hebt. De schade is beperkt. Er zit een stukje metaal tussen carter en tandwiel dat de klap heeft opgevangen, dat is dus hiervoor. Dit stukje is wel uit mijn carter geslagen bij de bovenste bout, maar verder geen gat in mijn carter. Voorste tandwielkapje is aan gort en mijn kettingkast (+hugger Staat bij motorzaak, kan nu niet zien of dat 1 deel is).

Al met al een avontuur, maar ben blij dat mijn vriendin en ik niets hebben. Een andere automobilist had rijkswaterstaat al gebeld omdat mijn ketting op de weg lag, die was vrij snel ter plaatse om het ketting weg te halen.
 
Ondanks je pech denk toch nog aardig geluk gehad; jullie zijn niet gevallen, niemand gewond en niet te veel schade, dat had erger kunnen aflopen..
Zo te zien ben je met een nieuwe kettingset en reparatie van je hugger weer "up en running".

Ik heb ooit een gebroken ketting gehad op mijn racer, die knapte tijdens de start en vloog zonder schade recht naar achter van mijn motor af en raakte de jongen die achter me startte net aan de schouder, gelukkig was er niks aan de hand maar ik wil niet nadenken als hij een paar centimeter opzij en hoger zijn vizier ingevlogen was...:X
 
Laatst bewerkt:
Ja originele delen zijn belachelijk duur. De tank wordt denk vanuit de binnenzijde uitgedeukt? Zet er ook lakschade op de tank?

Ja een deuk of 3, waarvan 1 hele nare lange, paar centimeter. Verder was op een plek zelfs de lak weg. Toen ik een week later bij de garage kwam zat er al roest op door het buiten staan. Hij is echter weer helemaal gaaf nu, ziet er gelikt uit. Enige ding was dat ik gister langs de A4 stond zonder benzine. De vlotter zit vast dus had geen idee dat de benzine op was. Waarschijnlijk is dat gebeurd toen de motor omviel, maar niet waargenomen bij de taxatie. ANWB was er gelukkig snel met 5 liter :)

Ze kunnen dus wel stuk! Gisteren nog een ritje en overnachting in Duitsland gedaan, vloog met 130 km/h mijn ketting er af op de terugweg. Op de snelweg voelde het alsof mijn kettingset versleten was, dus even gestopt om te kijken. Begon wel wat scherp te worden, maar nog niet helemaal af. Ik rijd de snelweg op en RATS, ketting vloog er zo onderweg. Gelukkig kon ik veilig naar de vluchtstrook sturen. ANWB gebeld, die kwam en stuurde meteen een berger. Na 1,5 uur kwam de berger. Mijn motor meteen naar de motorzaak laten brengen. De monteur nam even de tijd om het kapje van het voortandwiel weg te halen, het slaapt toch beter als je weet dat je geen gat in je carter hebt. De schade is beperkt. Er zit een stukje metaal tussen carter en tandwiel dat de klap heeft opgevangen, dat is dus hiervoor. Dit stukje is wel uit mijn carter geslagen bij de bovenste bout, maar verder geen gat in mijn carter. Voorste tandwielkapje is aan gort en mijn kettingkast (+hugger Staat bij motorzaak, kan nu niet zien of dat 1 deel is).

Al met al een avontuur, maar ben blij dat mijn vriendin en ik niets hebben. Een andere automobilist had rijkswaterstaat al gebeld omdat mijn ketting op de weg lag, die was vrij snel ter plaatse om het ketting weg te halen.

Vervelend nieuws maar inderdaad gelukkig dat alles goed is afgelopen, en ook nog eens aan het eind van het motorseizoen :9
 
Kan iemand mij vertellen of mijn vlotter wellicht verkeerd om is gemonteerd aan de hand van de foto’s?
CB122066-1DB3-4940-ABE2-248971CB1A9B.jpeg
DAFC9233-D985-4EF8-B07D-181C7E8C32C9.jpeg
 
Volgens mij moet dat stokje met de vlotter naar voren wijzen. Al gecheckt of de stekker wel aangesloten zit?

Ja de stekker zat goed. Toch maar ff de vlotter losgehaald en goed terug gezet, ze hadden ‘m een kwartslag gedraaid waardoor die tegen de tank aankwam... Toen ik de garage belde met m’n verhaal kreeg ik te horen dat de vlotter maar op een manier gemonteerd kon worden. Blij dat ik daar toch aan twijfelde 😌
 
Alles kan stuk..maar bij het juiste onderhoud..

Hoelang zat die ketting erop dan? Meestal hoor je het wel, ketting gaat echt geluid produceren..

Geluk dat je er zo vanaf komt!

Ja ik ben ook heel blij, had anders kunnen gaan. Ik verwacht mijn motor morgen of overmorgen terug, dan hoor ik de echte eindstand. Het carter is in ieder geval niet lek, dus dat scheelt.

Ik was dus ook gestopt omdat ik mijn ketting begon te voelen, tandwielen zagen er nog wel oke uit. 5 min nadat ik keek brak mijn ketting. Ik vermoed dus dat er wel al iets mis was, misschien een losse schakel.

Deze foto is van 5 min voordat het gebeurde:

f09a8aa7-81d1-4c45-8fae-c359b3b1c249.jpeg
 
Ja ik ben ook heel blij, had anders kunnen gaan. Ik verwacht mijn motor morgen of overmorgen terug, dan hoor ik de echte eindstand. Het carter is in ieder geval niet lek, dus dat scheelt.

Ik was dus ook gestopt omdat ik mijn ketting begon te voelen, tandwielen zagen er nog wel oke uit. 5 min nadat ik keek brak mijn ketting. Ik vermoed dus dat er wel al iets mis was, misschien een losse schakel.

Deze foto is van 5 min voordat het gebeurde:

Bekijk bijlage 1336501


Je ziet hier dat de schakels niet in lijn lopen, ene zit hoger dan de ander..kan een teken zijn dat de boel vast zit en niet meer soepel draait..
ennuhh wat voor merk ketting is dat?
 
Ik weet niet welk merk het ketting is. Ik heb de motor met 24dkm gekocht, staat nu 28dkm op. Ik vet altijd regelmatig in. Wel vermoed ik dat de motor voor mij langere tijd heeft stilgestaan, misschien dat dit meespeelt?
 
Ziet eruit als een versleten ketting. Als de schakels zo blijven staan is het tijd voor een verse ketting en kettingwielen.
 
Even een vraagje met betrekking tot remschijven. Heeft iemand ervaring met goede remschijven die niet origineel zijn? Er werd me verteld dat de huidige nog maar 2000-3000 km meegaan dus ben alvast aan het oriënteren, maar die krengen zijn best duur.. En wat is de kwaliteit van dit soort remschijven? Is het aan te raden om toch voor origineel te gaan?
 
Even een vraagje met betrekking tot remschijven. Heeft iemand ervaring met goede remschijven die niet origineel zijn? Er werd me verteld dat de huidige nog maar 2000-3000 km meegaan dus ben alvast aan het oriënteren, maar die krengen zijn best duur.. En wat is de kwaliteit van dit soort remschijven? Is het aan te raden om toch voor origineel te gaan?

Waar baseren ze die kilometrage op? Remschijven hebben een bepaalde minimundikte die op de schijf staat.. Hoe dik zijn ze nu?
 
Ik weet niet wat voor merk het ketting is geweest. Ik heb mijn motor inmiddels terug gelukkig! Alleen een nieuwe kettingset en hij rijdt en schakelt weer prima! Nu een DID kettingset.

Even een vraagje met betrekking tot remschijven. Heeft iemand ervaring met goede remschijven die niet origineel zijn? Er werd me verteld dat de huidige nog maar 2000-3000 km meegaan dus ben alvast aan het oriënteren, maar die krengen zijn best duur.. En wat is de kwaliteit van dit soort remschijven? Is het aan te raden om toch voor origineel te gaan?

Hiervoor heb ik een ZX9R gehad, de remschijven destijds vervangen door het merk Tsuboss, die waren binnen 500km weer krom. Ik zou echt voor schijven van een bekend merk gaan als ik jou was.
 
Vraagje.
Hebben jullie ook last van dat de eerste en de tweede versnelling er grof inklapt?
Bij mn suzuki gs500 was er amper geluid en nu merk ik gewoon dat hij in de 1 en de 2 erin slaat.
Ook valt het me op dat de koppeling een beetje geluid maakt. Als ik de koppeling intrek niet meer. Dit merkte ik op toen ik even in de neutraal voor een stoplicht aan het wachten was.
Van de rest rijdt de motor echt super :') vandaag een glimlach gekregen doordat ik wat g-kracht voelde toen ik optrok haha.
 
Waar baseren ze die kilometrage op? Remschijven hebben een bepaalde minimundikte die op de schijf staat.. Hoe dik zijn ze nu?
Eerlijk gezegd geen idee, waarschijnlijk aan de dikte. Heb gister even gekeken toen het met te binnen te schoot, had geen meetlint, maar de schijf was zo dik als 5 pinpasjes.

Hiervoor heb ik een ZX9R gehad, de remschijven destijds vervangen door het merk Tsuboss, die waren binnen 500km weer krom. Ik zou echt voor schijven van een bekend merk gaan als ik jou was.

Dan ga ik zeker voor een goed merk, weggegooid als ze kort meegaan. Zo goedkoop zijn die aftermarkets nou ook weer niet.
 
Vraagje.
Hebben jullie ook last van dat de eerste en de tweede versnelling er grof inklapt?
Bij mn suzuki gs500 was er amper geluid en nu merk ik gewoon dat hij in de 1 en de 2 erin slaat.
Ook valt het me op dat de koppeling een beetje geluid maakt. Als ik de koppeling intrek niet meer. Dit merkte ik op toen ik even in de neutraal voor een stoplicht aan het wachten was.
Van de rest rijdt de motor echt super :') vandaag een glimlach gekregen doordat ik wat g-kracht voelde toen ik optrok haha.

Wat betreft de koppeling noem je niets nieuws. Is een bekend dingetje van de Fazer dat die in z'n eerste versnelling slaat. Naar z'n tweede valt het wel mee bij mij geloof ik.

Yamaha Fazer 600 'clunking' into first gear
 
Goede avond mensen,

Vraagje voor een vriend. Hij heeft een Fazer FZS 1000 model 2005 en zoekt de handgrepen voor de duo passagier. Heeft iemand hier deze nog in de aanbieding? Graag reactie via pb. Alvast bedankt!

Groet, Jelle
 
Eerlijk gezegd geen idee, waarschijnlijk aan de dikte. Heb gister even gekeken toen het met te binnen te schoot, had geen meetlint, maar de schijf was zo dik als 5 pinpasjes.



Dan ga ik zeker voor een goed merk, weggegooid als ze kort meegaan. Zo goedkoop zijn die aftermarkets nou ook weer niet.

Probeer eens een schuifmaat. De minimale dikte van de schijven staat op de schijven en in de manual
 
Voor neem ik aan? Op gegeven moment begon het bij mij te trillen, toen maar eens de schuifmaat er op gezet en bleken ze inderdaad te dun. Remde op de trilling na nog prima overigens.
Waar ik het door heb vervangen weet ik niet uit m’n hoofd was toen in de aanbieding bij louis.de. Let wel even op met de boutjes los halen. Is inbus en ik had de pech dat ze dol draaiden. Dus als je het vlot wil vervangen even van te voren een paar van die boutjes mee bestellen als ze er niet bij geleverd worden.
 
Hallo,

Ik heb een FZS 600 die soms een tijdje stilstaat en dan vaak wat moeite heeft om weer te starten. Zijn er ervaringtips om een FZS 600 na lange stilstand goed te laten starten?

Gr. Jurrien
 
Terug
Bovenaan Onderaan