Etergo 7kW electrische scooter

CygnusX

MF'er
28 mrt 2007
120
38
Doetinchem
Etergo (voorheen Bolt) is van plan volgend jaar een 7kW scooter te gaan leveren
De beschikbaarheid is beperkt evenals de locaties waar geleverd gaat worden
De prijs is 5-5,5k€

Specs:
Vermogen 7kW
Topsnelheid 95km/u
Gewicht 74kg
Wielbasis 1345mm
Zithoogte 80cm
Gewicht batterijen 3 x 7,5kg (3 uitneembare modulen)
Cockpit 7" touch screen
Speakers 2 x 6W
Bagageruimte onder zadel 60l (kratje)
Actieradius 3 x 80km bij 20km/u (?)
OS Android
Smartphone compatibiliteit iOS en Android
Verbinding 4G, 3G, GPRS en WiFi

Lijkt mij een leuk handzaam ding voor woon-werk over provinciale weg of door stad als 125cc vervanger
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd door de vormgeving en heb twijfels over de actieradius
Wat vinden jullie van dit scootertje ?

1547895412682.png
 
Etergo (voorheen Bolt) is van plan volgend jaar een 7kW scooter te gaan leveren
De beschikbaarheid is beperkt evenals de locaties waar geleverd gaat worden
De prijs is 5-5,5k€

Specs:
Vermogen 7kW
Topsnelheid 95km/u
Gewicht 74kg
Wielbasis 1345mm
Zithoogte 80cm
Gewicht batterijen 3 x 7,5kg (3 uitneembare modulen)
Cockpit 7" touch screen
Speakers 2 x 6W
Bagageruimte onder zadel 60l (kratje)
Actieradius 3 x 80km bij 20km/u (?)
OS Android
Smartphone compatibiliteit iOS en Android
Verbinding 4G, 3G, GPRS en WiFi

Lijkt mij een leuk handzaam ding voor woon-werk over provinciale weg of door stad als 125cc vervanger
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd door de vormgeving en heb twijfels over de actieradius
Wat vinden jullie van dit scootertje ?

Bekijk bijlage 1348975
Ziet niet onaardig uit , (een beetje vespa achtig) , en ja de prijs is verdomd hoog . Wat is de daadwerkelijke actieradius (al na gelang gebruik omstandigheden) , vooral bij koud weer , en hoe zit het met de levensduur van de accu's . (wat gaat het kosten als die vervangen moeten worden) . Voorlopig zie ik mij er nog niet aangaan zo'n elektrische scooter :N . Maar als we zo'n pakweg 10-12 jaar verder zijn is er misschien geen andere keus meer , net als voor auto's en motoren . We gaan het afwachten .
 
Tot 20-30 km enkele reis en enkel provinciale wegen lijkt het me voor ww een prima ding, bij Zero e.d. wordt er ook niet direct geroepen hoe lang gaan die accu's mee, en Tesla heeft zich al aardig bewezen.
3 modulen accu's krijg ik toch de indruk van fiets accus, en die zijn prima te repareren/vervangen.
Bij ons vlakbij zit een winkel die de cellen vervangt van fiets accu's en bv accu boren, prijs is best redelijk
En een geinig ding, lekker compact.

Tov een 110cc motor is hij duur, maar tov bv een Zero, een schijntje
 
Leuk ding, maar daar is ook alles mee gezegd. Maargoed de allereerste T Ford kon ook niet heel hard rijden en kwam ook niet ver. Maar voor mij nu te duur en te beperkt. Wellicht over een jaar of 5 interessant.
 
Qua looks echt bizar lelijk, qua actieradius moeten ze iets opgeven waar iedereen wat aan heeft. Niet 3x 80km bij 20km/u. Niemand gaat 20km/u. Ja ik, op mijn trapfiets. Prijs vind ik nog redelijk, elektrisch is gewoon nog aan de hoge kant. Alleen 95km/u... dat kan mijn 113cc'er ook en die kost minder dan de helft en kan met 20km/u nog veel verder komen dan 240km. Misschien dat ik dan toch een Zero koop of veel meer neer leg voor de BMW C Evolution. Die kan tenminste 127km/u (teller) over de snelweg en heeft het koppel in peak modus van een 750cc motor. Beetje zwaar, dat dan weer wel.... maar ik vond het erg leuk rijden.
Ik ben niet anti-elektrisch, maar op deze banaan ga ik niet rijden. En dan is de combinatie zwart/geel nog wel mijn favoriete kleur bij motoren.
 
Maar ...
Bagageruimte onder zadel = 60l ... meer dan een burgman 650
Geen wegenbelasting
Minder onderhoud
Lage km kosten
Navigatie, muziek, telefoon en diagnostics aan boord
Techniek staat in de kinderschoenen ... misschien maar de vergelijkbare gogoro is al een aantal jaar in gebruik in Taiwan

Met 3Kw er bij, wat meer body en wat scherpere vormgeving zou ik er voor kunnen gaan
1548011983058.png
 
Maar ...
Bagageruimte onder zadel = 60l ... meer dan een burgman 650
Geen wegenbelasting
Minder onderhoud
Lage km kosten
Navigatie, muziek, telefoon en diagnostics aan boord
Techniek staat in de kinderschoenen ... misschien maar de vergelijkbare gogoro is al een aantal jaar in gebruik in Taiwan

Met 3Kw er bij, wat meer body en wat scherpere vormgeving zou ik er voor kunnen gaan
Bekijk bijlage 1349314
Ik ben ook niet tegen elektrisch, maar ben vooral voor goedkoop😉 weliswaar misschien voordelig als je zonnepanelen hebt maar moet je wel heel veel km rijden tov benzine model
 
Ik ben ook niet tegen elektrisch, maar ben vooral voor goedkoop😉 weliswaar misschien voordelig als je zonnepanelen hebt maar moet je wel heel veel km rijden tov benzine model
Ik ben ook niet tegen elektrisch, maar ben vooral voor goedkoop😉 weliswaar misschien voordelig als je zonnepanelen hebt maar moet je wel heel veel km rijden tov benzine model

Denk dat dat wel meevalt
ff snel rekensommetje bij 20km enkele reis. Aanschafprijs verschil grof meegenomen zit je op een terug verdientijd van ca 4-4,5 jaar (met afschrijving tot nul)
Tov zonnepanelen of warmtepomp is dat best redelijk lijkt me
 
Maar ...
Geen wegenbelasting
Lage km kosten

Geen wegenbelasting zal veranderen zodra er meer elektrische voertuigen op de weg aanwezig zijn. Dan moet het ineens wel van de overheid, want ook elektrische voertuigen zullen slijtage geven aan het wegdek. Sowieso ook vreemd dat ik voor mijn motorscooter én motor wegenbelasting moet betalen, terwijl ik er maar op één van de twee kan rijden en dus niet zorg voor meer slijtage. Met mijn 113cc scootertje al helemaal niet. Aan de andere kant wil ik best betalen, want als je ziet hoe goed ons wegdek en de wegbewijzering er uit ziet vergeleken met andere landen...

Lage km-kosten klopt, maar die betaal je al vooraf bij de aanschaf. En wat kost een nieuwe accu, als deze versleten is?
Ik wil best een elektrische motor erbij hebben, leuk, maar die kosten moeten echt omlaag, wil ik er serieus over denken om eentje aan te schaffen.
En een beetje extra geluid kan geen kwaad voor voetgangers, fietsers en bromfietsers die onderweg met hun snuffert in de smartphone zitten.
 
Geen wegenbelasting zal veranderen zodra er meer elektrische voertuigen op de weg aanwezig zijn. Dan moet het ineens wel van de overheid, want ook elektrische voertuigen zullen slijtage geven aan het wegdek. Sowieso ook vreemd dat ik voor mijn motorscooter én motor wegenbelasting moet betalen, terwijl ik er maar op één van de twee kan rijden en dus niet zorg voor meer slijtage. Met mijn 113cc scootertje al helemaal niet. Aan de andere kant wil ik best betalen, want als je ziet hoe goed ons wegdek en de wegbewijzering er uit ziet vergeleken met andere landen...

Lage km-kosten klopt, maar die betaal je al vooraf bij de aanschaf. En wat kost een nieuwe accu, als deze versleten is?
Ik wil best een elektrische motor erbij hebben, leuk, maar die kosten moeten echt omlaag, wil ik er serieus over denken om eentje aan te schaffen.
En een beetje extra geluid kan geen kwaad voor voetgangers, fietsers en bromfietsers die onderweg met hun snuffert in de smartphone zitten.
Dat duurt nog wel even denk ik voor daar mrb op komt. En men gebruiken voor wegonderhoud, zou de regering dat doen?
Geluid... Mijn 150cc scootertje gaan fietsers ook echt niet horen voor ik zo dichtbij ben dat ze me ook kunnen voelen dus dat vind ik een slecht argument.

Interessant (maar lelijk) ding al is die afstand bij 20km/h is een waardeloos gegeven zodat al gezegd is
 
@Monkey De overheid stopt in elk geval meer geld in wegonderhoud dan wat ik wel eens in andere landen zie. ;)
Een 150cc scooter hoor je ook niet super, maar toch wel beter dan elektrisch. Een gewone bromscooter hoor je toch ook wel van een afstandje aan komen (met originele uitlaat).
 
Vandaag las ik dat er minstens 50 banen in Emmen gaan komen bij de productie van deze scooters. Ik zie nergens dat er een motor uitvoering komt. Alleen maar een brommer voor 3300 euro.
 
Je kan ze op de Etergo website bestellen in de smaken 2, 4 en 7kW (en van 20 - 95km/u)
Quote van website:
Examples for how this would work in the Netherlands:
1. If you choose a 7kW motor, in Europe, this is automatically a motor scooter, meaning it requires a motorcycle drivers license and needs motorcycle plates.

Bouwtechnisch is het niet heel moeilijk om een snor- brom- en motorversie te maken
Er wordt ook rekening gehouden met het buitenland waar andere regels gelden dan hier
De werkgelegenheid die gecreëerd wordt is natuurlijk mooi meegenomen:)
 
Zou ik ook interessant vinden om te weten. 130 km is toch wel het minimum als ik via binnendoorwegen naar mijn werk zou gaan op zo,n ding.
 
van Etergo:
AppScooter's top range is up to 240km under optimal conditions. This may vary with number of passengers, battery packs, storage space contents, weather and terrain. We are currently working on a range calculator which will help you determine the range in your unique situation.

Op zijn janboerenfluitjes 7000W motor met 3 x 1155Wh accus geeft een half uur rijtijd dus ~50km in het meest ongunstige geval
Ik verwacht zelf een range van 70-90 km in de praktijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan