MyRouteApp, navigatie app voor motor

Zo te zien gebruik je de gratis versie en dus de OSM kaart, en die kent dan paadje niet zo te zien
Je kunt gratis -4 dagen gold proberen, dan heb je ook de Here kaart en de TT kaart en Google Maps, en zul je zien dat het wel lukt
 
Zo te zien gebruik je de gratis versie en dus de OSM kaart, en die kent dan paadje niet zo te zien
Je kunt gratis -4 dagen gold proberen, dan heb je ook de Here kaart en de TT kaart en Google Maps, en zul je zien dat het wel lukt
De Novena (Nufenen) pas is geen paadje, maar het is idd een bug in de OSN kaart. Ik heb ook een route gepland daar binnenkort, en als ik op OSN zet krijg ik ook de melding dat de route niet meer gemaakt kan worden.
 
Paadje had voor de duidelijkheid tussen "quotes" moeten staan, maar het is helder: de OSM kaart kent die weg niet, en dus kan je er in die kaart geen routes over maken
In de andere kaarten werkt het feilloos
 
Ik had al gold.. Ik ben ook wel een ongelofelijke noob zeg. Maar goed, bedankt voor de quick fix ;). Kaart omgezet (en meteen even als standaard kaart ingesteld) en nu werkt het als een tiet.
 
Overigens lijkt het dat de navigatie app ook die OSM kaart gebruikt, de route staat er echter wel goed in. Dit maakt verder niet uit?

Ik ben trouwens bijzonder goed te spreken over MRA. Eindelijk een goede navigatie app waarbij je alles op je telefoon kan doen. Ik heb deze vakantie de Garmin nog mee, maar dat is meer als backup. De volgende keer echt alleen maar met MRA op de mobiel.
 
Laatst bewerkt:
MRA Navigatie maakt gebruik van Here kaarten.

Als een je melding krijgt dat een route tussen bepaalde punten niet gemaakt kan worden. Loont het de moeite om op de TomTom MyDrive website eens kijken of er geen wegwerkzaamheden o.i.d actief op het desbetreffende traject.
 
Laatst bewerkt:
Die kaartkeuze is essentieel.
Het bepaald hoe je route loopt. Heel handig is daarom de ''vergelijk met tool''.

Als je een route begint in MRA maakt is er weinig aan de hand, maar upload je een route, uit een bestand of van een vriendengroep, dan kan de route zomaar veranderen zonder dat je erg in hebt.
Omdat je een andere kaart gebruikt of andere instellingen hebt.
Dat kun je oplossen door een routetrack te maken en die altijd te vergelijken.
MRA kan alleen een routetrack maken als je een route upload via een bestand.
Heb je een route, dan moet je eerst opslaan als doen en dat bestand weer uploaden als routetrack.
Dat moet anders kunnen.
Een knop oid die een routetrack maakt als je wilt. Zonder eerst een bestand te moeten maken.
In dat bestand wordt er ook automatisch een routetrack toegevoegd.
En als je een route uit een vriendengroep haalt of een bestand ook meteen die routetrack er bij en meteen in beeld.
Dan zie je tenminste de verschillen.

Ik maak routes voor groepen van soms 16 man met 6 verschillende toestellen.
De handige kaartvergelijk tool is een uitkomst. Maar het gebrek aan makkelijk een routetrack kunnen krijgen is wat knullig.
Het lukt uiteindelijk om routes en tracks te krijgen geschikt voor gpx toestellen en itn toestellen die allemaal gelijk zijn. Dwz 99,5%.
Kost veel moeite maar aldoende leert men. Tracks zijn altijd gelijk. Routes in MRA of Basecamp wel, maar soms in de toestellen zijn er kleine afwijkingen.
Kun je een track aan, gebruik die dan ook.

MRA: ajb zorg voor makkelijke en automatisch gemaakte routetracks in beeld.
Je doet het al met het maken van bestanden via opslaan als.

Verder zou het mooi zijn als mijn hele basecamp database in 1 keer over kon naar MRA.
Ik ben bijna om naar alleen MRA.
Maar tegelijkertijd besef ik ook dat Basecampp een heel goed programma is.
 
Net weer iets nieuws ontdekt/meegemaakt.
Ik deel routes en tracks via groepen. Ook itn routes.
Iemand appt: de route klopt niet.
Ik openen en inderdaad de ith doet gek. Hij opent ook met de OSM kaart.
Ik de route via gberuik route geopend en de kaart gezet naar TomTom en alles is weer ok.
Ik heb de route het laatst voor ik hem uploadde naar de groep geopend gehad op de OSM kaart.
De route verwijderd uit de groep. Bij mezelf op TT gezet en weer geüpload naar de groep.
Nu is het wel goed.

In groepen kun je niet zoveel.
Het zou prettig zijn dat je als uploader daar de route zou kunnen wijzigen, en ook dat iedereen de kaart kan aanpassen.
Het delen via een link werkt alleen met mensen die een account hebben. Tenminste bij delen vanuit de groep. Dat beperkt de fun van het delen wel.
Delen via email werkt bij mij niet.

Het werkt allemaal wel, maar je moet erg oppassen met wat je doet. Zeker als de route/track ook op oudere toestellen moet werken. Misschien moet je alleen track delen, en moet de ontvanger maar zien wat hij dat mee doet voor z'n eigen toestel.
 
Dat mensen een account moeten hebben is het business model. De keuze van MRA en ik zie het probleem niet. Download de route en mail hem naar degene.

Ik deel idd alleen de track. De ontvanger moet het zelf oplossen.
Trouwens kan iedereen de kaart aanpassen, na gelang zijn abbo en ook de route aanpassen in zijn eigen account.
 
Het kan allemaal, maar het vereist wat kennis en is toch wat omslachtig.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk voorkomen dat er meerdere versies in omloop zijn voor als er eens een wijziging is.
Dan is een link naar 1 bron wel zo handig. Hoef je alleen de bron bij te houden.
Ik red me wel, en jij ook. Maar ik merk dat er veel mensen zijn die niet de moeite willen of kunnen nemen om zich te verdiepen. Veelal TT-rijders valt me op, maar dat terzijde. Dat is geen oordeel, eerder een constatering.
Dus je moet het, met alle respect, idiot-proof aanleveren.
Maar ik neig steeds meer naar wat jij ook doet: alleen tracks delen. Dat maakt het een stuk makkelijker
 
En die track is de idiot proof bron. ;)
Hier lopen in de club ook nog missionarissen rond, ik ben er al lang mee gestopt.
 
Gents,

Nu jullie toch lekker bezig zijn over MRA, Mapsource en BaseCamp heb ik meteen een paar vragen die daar bij aansluiten.

Ik ga ieder jaar een dag of 10 met een vriend de motor op vakantie en ik maak dan de route. wij rijden ongeveer 425 km per dag, dus ik maak 10 tracks van ongeveer 425 km. Ik doe dat al jaren in MapSource. Ik vind dat erg prettig werken. Ik zet eerst alleen vlaggen op passen en wegen die we willen rijden.

Voor een aantal gedeeltes zet ik dan ook nog een lange en korte variant uit. Deze zet ik dan uit met andere kleuren vlaggen, zodat ik weet dat het een lange/ korte/ of normale route is.

Pas als alle punten staan ga ik er routes van maken door de vlaggen met elkaar te verbinden. Door een beetje handig te vogelen met de normale/ korte/ lange varianten kom ik dan op 10 tracks van elk ongeveer 425 km. En voila, daar is de trip van dat jaar.

Omzetten naa gpx en inladen in de TomTom. (Garmin heb ik niet meer, maar gebruik dus nog wel de software)

Mijn vraag; is een dergelijke aanpak ook mogelijk in MRA? Ik heb een keer de proef-versie gebruikt, maar die begint meteen met routes te maken, dus al mijn punten met elkaar te verbinden en afstanden te berekenen. Ik kon dat toen niet uitzetten.

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik ook niet hard geprobeerd heb, omdat ik al ver op weg was met mijn routes in MapSource. Maar nu komt de winter er weer aan, dus hebik wat meer tijd om nieuwe software onder de knie te krijgen.

Alvast bedankt!
 
In feite gaat het met MRA iets anders, want inderdaad de site begint meteen de rout te maken.
Mijn methode is dan: Beginpunt plaatsen en dan als punt twee de eindbestemming van die dag.
Dan heb je meteen een indicatie en kun je door met de muis over de route te gaan, deze verslepen. Zoals je dat bv doet in MapSource met het elastiekje. Iedere versleping wort een nieuw route-punt.
Als je dan via Opslaan als -> MyDrive beta de route exporteert, komt hij als TRACK in je TomTom Rider.
 
Eerste waar ik aan dacht zijn de favorieten.
Je kunt die punten toevoegen als. Helaas zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar misschien kun je iets doen met de naamgeving van die favorieten. K=kort, N=normaal, oid.
Die favorieten zie je in de lijst links.
Als je op zo'n favoriet klikt kun je ze stuk voor stuk toevoegen aan een route.
Niet zoals je gewend bent, maar het komt in de beurt.

Wat je dan waarschijnlijk ook wilt is meerdere routes in beeld hebben. Dan kan alleen maar via de route toevoegen tool. Maar die kun je dan niet bewerken en moet je iedere keer opnieuw toevoegen.
Kun je de kaarten nog makkelijk updaten in Mapsource nu met de TomTom?
Dan is Mapsource, of Basecamp, waarschijnlijk toch nog je vriend.
Maar gewoon lekker klooien met MRA levert ook weer leermomentjes op.
 
Dus je moet het, met alle respect, idiot-proof aanleveren.
Maar ik neig steeds meer naar wat jij ook doet: alleen tracks delen. Dat maakt het een stuk makkelijker

Ook de track is niet 'zaligmakend' maar stellig de meest veilige manier van routeuitwisseling. Dan moet echter ook de eindgebruiker nog in staat zijn om zo'n track in z'n toestel te zetten en helaas is ook dat niet altijd het geval.
Wellicht ten overvloede: om daarbij te helpen staan er op De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS wat video's waarin ik dat voor zowel de rider als de 2e en 3e generatie Garmin laat zien.

Die video's zijn eenvoudig te vinden door te googelen op 'mrgps methode'.

Ik doe dat al jaren in MapSource. Ik vind dat erg prettig werken.

Dat je met mapsource werkt vind ik in dit kader wel opmerkelijk; een gpx uit mapsource zal immers een route zijn, geen track. En dat levert stevige risico's op afwijking.
TIP: je kunt een route uit mapsource met knippen en plakken overzetten naar basecamp en daar alsnog omzetten naar een track. Zie ook de tweede video in bovenstaande link.
 
Beginpunt plaatsen en dan als punt twee de eindbestemming van die dag.

Ja, maar ik werk dus eigenlijk precies andersom. Vanaf websites, Alpen Tourer, Michelin kaarten etc. haal ik de wegen en passen die ik wil rijden. Die zet ik dus eerst uit. Als dat staat ga ik kijken via welke wegen ik die wil gaan verbinden.

Omdat wij altijd maar met zijn tweeën reizen en in mei, boeken we geen hotels ofzo van te voren. Dat is op de bonnefooi.

Een route is ook niet per definitie een dag. De ene dag doen we 500 km, als het allemaal lekker vlotjes gaat. Een andere dag (regen/ trage start) doen we er 350. Maar het middelt altijd ongeveer naar 425.

Eerste waar ik aan dacht zijn de favorieten.
Je kunt die punten toevoegen als.

Daar zal ik dan eens naar kijken, die optie had ik nog niet gevonden. Dank je.


TIP: je kunt een route uit mapsource met knippen en plakken overzetten naar basecamp en daar alsnog omzetten naar een track.


Klopt, dat is ook wat ik doe, volgens mij. Zet mijn MapSource (.gdb) route via Basecamp om naar een track (.gpx).
In Basecamp Import / export en klaar. Die importeer in dan in mijn TomTom

Ik gebruik dusdanig veel routepunten dat ik zelden of nooit een afwijking heb. (Ik vegelijk altijd het aantal kms in MapSource/ BaseCamp/ TomTom. Komt altijd 99,9% overeen.


Maar komende winter ga ik eens serieus stoeien met MRA.
 
Ook de track is niet 'zaligmakend' maar stellig de meest veilige manier van routeuitwisseling. Dan moet echter ook de eindgebruiker nog in staat zijn om zo'n track in z'n toestel te zetten en helaas is ook dat niet altijd het geval.
...
Ik zie dat niet als mijn probleem, maar het probleem van de ontvanger. Ik wil best helpen, uitleg geven, maar dan houdt het op.
Dat geldt ook voor ontvangers die een toestel hebben waar geen track in kan. Dan moeten hem ombouwen naar de route die wel past.
Of .... netjes meerijden in de groep. Relax... :)

Want ja, je moet er tijd in steken en in blijven steken. Na de winter zijn veel mensen de tips and tricks weer kwijt.

Even off-topic: het is nog maar de vraag of je met je Rider en geen Gold abbo, bij MRA moet blijven en niet moet overstappen naar MyDrive.TomTom.com. Want dan heb je:
1. De TomTom kaarten
2. Wegafsluitingen, zodat je weet waarom een route niet over een bepaalde weg wil. In MRA zie je dat (nog?) niet.
 
Gents,

Nu jullie toch lekker bezig zijn over MRA, Mapsource en BaseCamp heb ik meteen een paar vragen die daar bij aansluiten.

Sinds deze week kun je als gold member je eigen POIs aanmaken en neerzetten. Dat zou je kunnen gebruiken waar je nu je vlaggetjes zet. Er is helaas geen verschil te maken tussen groepen POIs (voorzoevr ik in de gauwigheid gezien heb)
 
Geprobeerd.
Ik heb een waypoint.gpx bestand me allerlei waypoints in allerlei categorien.
Dat bestand zet ik op mijn Garmin en ze worden allemaal ingeladen en zijn altijd zichtbaar op het scherm. En onder favorieten, in de juiste categorie, zijn ze ook te vinden.
Dat bestand kan er dan weer af, maar mag ook blijven staan.

Datzelfde betand heb ik gberuikt om als POI's in de bieb te uploaden. Gaat prima.
Alle punten hebben wel allemaal hetzelfde icoontje en je ziet de naam pas als je ze met d emuis aanwijst.
Je kunt ze toevoegen aan een route.
De naam van de groep is de naam van het bestand. Die kun je wijzigen. Dus in een paar stappen kun je ze verschillende groepen toevoegen aan de bieb.
Ze staan niet altijd aan. Dwz ga je uit de route en er weer naar terug, dan moet je het vinkje weer even aan zetten om de POI's weer te zien.

Je moet je POI bestand buiten MRA maken. De favorieten zoals eerder genoemd maak je in MRA.
Ook kun je willekeurige punten op de kaart als POI toevoegen onder POI-beheren.
Die zie je wel meteen op de kaart zonder ze te hoeven selecteren.
Dat laatste is misschien wel iets voor Monster 796.
 
Even off-topic: het is nog maar de vraag of je met je Rider en geen Gold abbo, bij MRA moet blijven en niet moet overstappen naar MyDrive.TomTom.com. Want dan heb je:
1. De TomTom kaarten
2. Wegafsluitingen, zodat je weet waarom een route niet over een bepaalde weg wil. In MRA zie je dat (nog?) niet.

Zeker nu MyDrive ook de 'scenic segments' heeft toegevoegd worden de verschillen inderdaad kleiner.

Zeker voor de 'heavy user' is MRA echter nog steeds wel sterker. Persoonlijk vind ik de integratie met streetview erg belangrijk.
Maar ook de vergelijking tussen verschillende kaart vind ik een belangrijk hulpmiddel. Niet alleen als je met verschillende toestellen rijdt (want uitgaand van de track is de kaartsoort helemaal niet zo belangrijk als velen denken) maar vooral om door 'conflicten' te onderzoeken (veelal mbv streetview) de routekwaliteit te optimaliseren. Als Here en TomTom het niet met elkaar eens zijn is daar vaak een reden voor...
 
Zeker, maar ik heb het over Non-Gold users met TomTom apparatuur.

Weet jij toevallig of men idd de bug met veel te lang terugsturen naar de plek waar je een route hebt verlaten is aangepakt? Ik had er op vakantie een paar keer last van met de Go App. Ik kan er ook niks over vinden op hun forum. Ben zegt dat er iets eranderd is.
Verkeerde topic.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan