Ervaring met zijspan uit... India, of toch zelfbouw?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Ik overweeg om van een van mijn klassiekers (de CB550 semi-caféracer) een zijspan te maken, zodat ik o.a op stap kan met mijn dochter. Wat me enorm op valt is hoe duur een zijspan is in verhouding met wat je krijgt. Met mijn onderkaak op de spatiebalk zie ik gerust €1000,- voor een afgetrapt 30 jaar oud framepje van onbekende resterende wanddikte, met een lelijk vierkante poly-bak er op. Ik wil graag dat het ding karakter heeft, maar een leuk uitziend torpedo vormig span kost nog veel meer dan zo'n lelijkerd. En toen kwam ik via een Amerikaanse kennis op deze bakjes uit:

rocket-sidecar-for-motorcycle.jpg


Home - Cozy India

Iemand ervaring? Ze zijn in Europa evengoed schofterig duur (€3000,- ++), maar mogelijk kan ik er een direct uit India halen tegen een andere prijs. Of zijn er mensen die er een zelf gebouwd hebben? Het lijkt me geen wereldklus om dit, of zo'n Velorex basis na te lassen uit buismateriaal. Alleen een torpedo bakje kan ik helaas niet zelf produceren op een mooie manier.
 
Ik vind een zijspan niet mooi, maar bij deze combinatie moet ik dat beeld herzien!
 
Ik vind een zijspan niet mooi, maar bij deze combinatie moet ik dat beeld herzien!
Ik werd er ook niet warm of koud van, tot ik afgelopen zomer een paar gasten in Spanje tegen kwam met een HD Early Shovel span én Guzzi's met hele oldschool bakjes er aan. Was bovendien wel jaloers dat die mannen gewoon bungalowtenten, bierkratten en een hond mee konden nemen zo ;)
 
Ik overweeg om van een van mijn klassiekers (de CB550 semi-caféracer) een zijspan te maken, zodat ik o.a op stap kan met mijn dochter. Wat me enorm op valt is hoe duur een zijspan is in verhouding met wat je krijgt. Met mijn onderkaak op de spatiebalk zie ik gerust €1000,- voor een afgetrapt 30 jaar oud framepje van onbekende resterende wanddikte, met een lelijk vierkante poly-bak er op. Ik wil graag dat het ding karakter heeft, maar een leuk uitziend torpedo vormig span kost nog veel meer dan zo'n lelijkerd. En toen kwam ik via een Amerikaanse kennis op deze bakjes uit:

rocket-sidecar-for-motorcycle.jpg


Home - Cozy India

Iemand ervaring? Ze zijn in Europa evengoed schofterig duur (€3000,- ++), maar mogelijk kan ik er een direct uit India halen tegen een andere prijs. Of zijn er mensen die er een zelf gebouwd hebben? Het lijkt me geen wereldklus om dit, of zo'n Velorex basis na te lassen uit buismateriaal. Alleen een torpedo bakje kan ik helaas niet zelf produceren op een mooie manier.
 
Er zijn op het ADV forum wel wat mensen met die Inder bakjes. Ik lk lees daar dat de kwaliteit "Indisch" is. Dun materiaal twijfelachtig laswerk en slecht afgewerkt. Het zijn ook hele kleine lichte bakjes. Net als een Velorex wil je het niet aan een fiets met meer dan 50 pk hangen.
 
Dan lijkt het veel op de kwaliteit van mijn 70 jaar oude Junak bak. Maar ja, daar heb ik dan ook haast niets voor betaald.
 
Dan lijkt het veel op de kwaliteit van mijn 70 jaar oude Junak bak. Maar ja, daar heb ik dan ook haast niets voor betaald.
Zo iets zoek ik, met karakter en voor een prijs in de buurt van "bijna niets". Ik heb een verdienstelijke werkplaats en ik kan lassen. Heb je er een foto van?
Mooiste voor mijn toepassing is eigenlijk een DUNA, maar die zijn vrij onbetaalbaar.
 
En Schwenker rijders, tsja, wat zullen we daar van zeggen?
Ik ken er maar één, die is wel te haggelen😱😇💪🤣
 
Ik ben ook een tijdje schwenker rijder geweest. Nu weer een echt zijspan en dat vind ik veel mooier rijden.
Maar een schwenker vind ik wel een stuk beter dan een echt zijspan zonder aangepaste voorvork.

Als je tijd hebt dan op je gemak op zoek gaan naar een losse bak. Ze zijn er wel, soms ook een redelijk bedrag
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Terug
Bovenaan Onderaan