Ervaring met Healtech Quick Shifter(s)

Viaantje

MF veteraan
6 jan 2015
2.551
679
Vianen
Mijn wederhelft heeft een duimblessure opgelopen waardoor motor rijden zeer pijnlijk is geworden, met name het vele op/afschakelen (ofwel koppeling gebruiken).
Nu hoorde ik over een Quick Shifter die je kunt monteren waarbij je bij het inschakelen van de 1e versnelling wel een keer je koppeling gebruikt maar daarna niet meer. Nu is mijn vraag of je ook kunt afschakelen met een QS? Of is het enkele gelieerd aan het ineair oplopen van het toerental?

Mocht dit namelijk niet baten, dan zullen we of naar een andere motor moeten zoeken waarbij de koppeling heel erg licht gaat of een automaat...
 
Ik heb er een gemonteerd op mijn speed triple. Werkt super en erg eenvoudig met de app om in te stellen.
Ik kan het echt aanraden.. Werkt overigens wel verslavend :Y
Maar helaas kan hij alleen opschakelen.
Wat jij zoekt is een blipper. Zit standaard op de brutale 800 rr en de s1000r onder andere

Maar er is een heel topic over de Healtech hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het beter is om direct voor een automaat te gaan aangezien jouw wederhelft anders ook voor elk verkeerslicht de koppeling in moet houden. Daarbij werkt een quickshifter pas soepel zodra het gas erop gaat en niet bij een beetje of constant gas. Ik zou eens kijken naar een Honda NC750, deze kan je krijgen met een DSG-achtige automaat met dubbele koppeling waarmee je ook kunt schakelen met knopjes op het stuur mocht je dit willen.
 
Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

Je zou theoretisch gezien met de Healtech QS terug kunnen schakelen. De optie zit in de software, maar ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat iemand dat gebruikt. Er staat ook iets in de handleiding van dat je het goed moet doen anders niet en bij voorkeur alleen opschakelen (zo iets, maar dan in nette bewoording).

Ook is het zo bij deze quickshifter dat je de sensor op het heveltje, welke op de as zit die de versnellingsbak in gaat, moet monteren want anders kan je niet terug schakelen. Deze plek is naar mijn mening geen goede plek voor deze sensor omdat je het heveltje niet meer vast genoeg kan draaien omdat de sensor dan niets meer registreert. Dus of een los gemonteerd heveltje en werkende sensor die omhoog en naar beneden registreert of een sensor die niets registreert.

Voor zover ik weet monteert nagenoeg iedereen de sensor op de schakelstang en dan registreert die maar 1 kan op.

Je hebt duurdere quickshifters van HM en Translogic waarbij het veel beter zou zijn. Hier betaal je echter weer rond de €1000 voor ipv nog geen €300 voor een instapmodel zoals die van Healtech.

Ik heb zelf een instapmodel van Translogic en ik zou eerder voor Translogic, HM of andere toko gaan (met een goede sensor!) ipv Healtech. De module en software van Heatltech zijn naar mijn mening top, maar die sensor is het nét niet vind ik (vergeleken met de sensor van mijn Translogic. Meer vergelijkingsmateriaal heb ik niet).

Je hebt ook "air shifters" waarmee je met de duim schakelt zonder koppeling. Translogic verkoopt deze. Geen idee of je hier ook terug kan schakelen.

Support van Translogic is wel ruk vergeleken met die van Healtech.

Je hebt trouwens voor de prijs van de Healtech quickshifter nog een aantal opties zoals Annitori (deze kan omhoog en naar beneden met dezelfde sensor, weet alleen niet of het tegelijk kan) of de HM Superlite (instapmodel van HM) en wellicht nog meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het beter is om direct voor een automaat te gaan aangezien jouw wederhelft anders ook voor elk verkeerslicht de koppeling in moet houden. Daarbij werkt een quickshifter pas soepel zodra het gas erop gaat en niet bij een beetje of constant gas. Ik zou eens kijken naar een Honda NC750, deze kan je krijgen met een DSG-achtige automaat met dubbele koppeling waarmee je ook kunt schakelen met knopjes op het stuur mocht je dit willen.

:^

Constant gas op hoge toeren zou nog kunnen, maar een quickshifter heeft wel een "gebruiksaanwijzing" inderdaad.
 
Je kunt prima op- en ook terug schakelen zonder de koppeling te gebruiken zonder hulpmiddelen. Opschakelen kan met heel kort gas lossen en terug schakelen juist een blipje gas en in het terugvallen van het toerental terugschakelen. Het is bij beide een kwestie van de juiste timing van gasgeven/lossen en schakelen.

Maar als het zo pijnlijk is, lijkt het me beter om op zoek te gaan naar een automaat, in plaats van dat ze gaat opzien tegen het moeten stoppen o.i.d. tijdens het rijden.
 
Bedankt voor jullie bruikbare reacties. Het is tijdens het lessen gebeurd en ze is daarmee door blijven rijden (dachten dat het wel over zou gaan). Maar helaas, nu heeft ze al een brace gehad, en de fysio zegt dat de houding op haar motor (CBR600FS) niet goed is voor d'r pees. En al ze al motor zou gaan rijden, ze dit beter met een rechtop positie zou kunnen doen (BMW allroad achtigen, vindt ze zelf ook wel mooi). Maar ze wil d'r eigen motor (nog) niet kwijt vandaar dat we aan het kijken zijn naar alternatieven.
We gaan nog wel even verder informeren, en misschien eens proefrijden als het voorjaar is (heeft ze wat meer rust gehad met d'r arm.

Bedankt allemaal!
 
c4.jpg


perfecte oplossing :Y
 
Schakelen belast de hand niet heel erg natuurlijk. Het stil staan bij een verkeerslicht en dan wegrijden of stads/file verkeer, dat is het zwaarst en dat los je niet op met een QS.

Ik heb op mijn enduro een rekluse koppeling, dat werkt net andersom, je schakeld nog wel met de koppelingshendel (in ieder geval omhoog) maar de koppeling gaat in een vrijloop als de toeren beneden een bepaald laag toerental komt. Het rijdt bijna als een scooter dus. (met alleen de rechterhand aan het gas kan je stoppen en weer wegrijden)

Tijd voor een enduro/supermotard dus *O*
 
Laatst bewerkt:
Of een superbike stuur als ze die CBR niet weg wilt en een rechtere houding oplossing biedt.

Of je het mooi vindt is een andere vraag. Als het een functionele oplossing biedt dan zou het wellicht een idee zijn.

Ideaal zou die Honda hier boven zijn maar die kost waarschijnlijk meer dan een superbike kit.
 
Arab Rider, bedankt voor je hulp maar het gaat voorlopig nog niet om de aanschaf van een andere motor. Maar het is wel een mooie Honda!
CR125, schakelen belast de hand niet? Dan moet je echt even met mijn vrouw gaan praten! Elke beweging om kracht te zetten aan de koppeling/stuur met haar linkerhand kost veel pijn en moeite.
Maar een Enduro zal het niet gaan worden.

turbo0, een SBK-kit zal iets helpen maar is zeker niet genoeg (al geprobeerd op andere motoren qua zitpositie). Maar het was zeker een idee.

Helaas kan een DCT niet achteraf gemonteerd worden, maar we gaan verder kijken.

Bedankt voor het meedenken!
 
Gewoon een dikke motorscooter kopen. Een QS werkt alleen top bij goed gas geven. Maar er zijn genoeg opties met automatisch schakelen in op komst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan