Ervaring gezocht: Gebroken tap in aluminium oplossen

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Blind gat, in een volledig aluminium radiateur, (scheef) afgebroken m6x1 enkeltraps sneltap uit een helicoil set van de HBM. Gewoon goedkope troep, geen excessieve kracht gebruikt en gesmeerd met spiritus. Niet het eerste schroefdraad dat ik met de hand tap, wel de eerste keer dat het afbreekt.

Tap zit los maar is met diverse tangetjes niet naar buiten te draaien, zit dan vast. Onbekend hoeveel vlees er over is tot lekkage, maar het lijkt er op dat ik zeker nog 3mm rondom "over heb".

Ik lees iets over uitkoken (tap oplossen zonder aluminium aan te tasten) met Aluin wat je dan weer van van De vergulde hand (scheerbenodigdheden) in blokvorm kunt kopen.

Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Heb ik aan zitten denken. Lastig bij komen. Kapot meppen met centrepoint is ook geen optie.
Denk dat dremelen nog de beste optie is.

Wel benieuwd naar Aluin :)
Niet zo'n goed experiment op een radiateur van 600 euro zonder aftermarket of tweedehands markt.

Dan geen helicoil maar schroefplug er in lijmen? Is alleen om een plastic kap op zijn plek te houden
 
Heb ik aan zitten denken. Lastig bij komen. Kapot meppen met centrepoint is ook geen optie.
Denk dat dremelen nog de beste optie is.

Wel benieuwd naar Aluin :)
Niet zo'n goed experiment op een radiateur van 600 euro zonder aftermarket of tweedehands markt.

Dan geen helicoil maar schroefplug er in lijmen? Is alleen om een plastic kap op zijn plek te houden
m7?
 
Blind gat, in een volledig aluminium radiateur, (scheef) afgebroken m6x1 enkeltraps sneltap uit een helicoil set van de HBM. Gewoon goedkope troep, geen excessieve kracht gebruikt en gesmeerd met spiritus. Niet het eerste schroefdraad dat ik met de hand tap, wel de eerste keer dat het afbreekt.

Tap zit los maar is met diverse tangetjes niet naar buiten te draaien, zit dan vast. Onbekend hoeveel vlees er over is tot lekkage, maar het lijkt er op dat ik zeker nog 3mm rondom "over heb".

Ik lees iets over uitkoken (tap oplossen zonder aluminium aan te tasten) met Aluin wat je dan weer van van De vergulde hand (scheerbenodigdheden) in blokvorm kunt kopen.

Heeft iemand daar ervaring mee?

🤔 lijkt me ook niet beste om te smeren
 
Als het mijn radiator was... Dremelen tot je de tap met een kniptang (zijsnijtang) beet kan pakken en dan doorgaan waar je gebleven bent... Die truc met aluin ben ik wel benieuwd naar... Als dat niet werkt kan je het altijd nog even aan Hans Klok vragen...
 
Laatst bewerkt:
Hmm dat wist ik niet, wat dan wel aanhouden?

Aluin ga ik uiteraard nog wel eens proberen. Breek gewoon de rest van de tap af in een afval stuk en laat het dan ff borrelen. Maar bestel dan wel online aluin en niet bij de drogist á 3 euro per 75 gram.
 
Haartje groter boren. Als je met een stanlry mes in aluminium snijdt zie je al een rand omhoog komen, met tappen gebeurt dat, hetzij minder, toch ook
 
Haartje groter heb ik niet liggen haha.
Maar zal iets ruimer boren en dan gewoon helicoil vastzetten de volgende keer.

Durafix wil ik nog wel hebben. Pas nog naar gekeken.
 
zonder meer schr plug lijmen met de juiste componenten lijm innotec metal weld 0-1460 wedden dat je 30 minuten later je kapje er weer op kan schroeven
dat gehannes om die tap eruit te halen zowizo hbm pfffff...minste china spul :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan