Energica

Beetje stil hier. Van de week met de Ribelle door de 40.000 km gegaan. Geen bijzonderheden. Road 6GT zit er vanaf 24.000 op en ben nog niet aan de nokjes.
 

Bijlagen

  • IMG_3935.jpeg
    IMG_3935.jpeg
    349,9 KB · Weergaven: 0
Beetje stil hier. Van de week met de Ribelle door de 40.000 km gegaan. Geen bijzonderheden. Road 6GT zit er vanaf 24.000 op en ben nog niet aan de nokjes.
Ik zou het graag luider maken, maar de Energica's liggen helaas buiten mijn budget. Lijkt me super om er een naast (of in plaats van) mijn Zero te hebben, CCS snelladen lijkt me geweldig! Het zou mijn motor ook een stuk bruikbaarder maken
 
Je kan ook onverwacht hoge kosten krijgen met een ICE: Collega van mij had 18000 euro kosten aan een audi Q5: Versnellingsbak kapot gegaan en veel gevolgschade in de rest van de aandrijving.
Daarnaast heb ik iemand ontmoet die een kapote batterij in zijn Tesla model S heeft laten vervangen: 10000 euro inclusief werkuren. Dat valt eigenlijk wel mee. Die auto kan daarna terug 200000km doen.

Voorbeelden bewijzen natuurlijk niks. Maar het geeft wel aan dat je met een ICE net zo goed veel pech kan hebben. En overwacht zeer grote kosten kan tegen komen.
Vooral met nieuwe verbrandingsmotoren, kijk maar naar BMW - bij alles rekt zowat de ketting op, die zit slim tussen bak en motor in dus alles mag eruit.

Elektrisch is veel beter, laat je niet bang maken door een paar negatieve problemen op het internet.

Ik heb met de Stromer al bijna 35000km gereden, de accu is nu wel versleten (is maar 800Wh dus die draait veel meer cycles) - als je hem zou reviseren voor een redelijke prijs ben je voor 600 euro weer voorzien :)

Ik wil mezelf specialiseren in (complexe) reparaties van EV's (o.a. ook motoren) mede daarom ook een gebruikte Zero gekocht. Dit gaat in de toekomst belangrijk worden imo.

En ik zag gisteren nog een Tesla bij de fully charged show, die had onder garantie nog een nieuwe accu gekregen. Maar de oude had 670.000km(!!!) afgelegd, eigenlijk alleen maar snelladen gedaan en bijna altijd tot 100% (dit is funest voor NMC Li-Ion).

EV's met LFP zoals de Model 3 SR+ (2021-heden) gaat nog veel langer mee. Dus it only gets better :)
 
Ach, er wordt momenteel uiteraard nog een beetje vreemd tegenaan gekeken, maar als ik bijvoorbeeld een Zero SR/S neem van zo’n 24.000 euro, en er moet na jaren een nieuwe accu in van 8000, dat is nog wel enigszins in verhouding. Vooral als een fabriek er voor zorgt dat een eventuele nieuwe ontwikkeling (bijvoorbeeld een revolutionaire accu met dubbele actieradius) “backwards compatible” is, dus dat je die indien gewenst in je eigen motor kunt plaatsen. Als de fabrikanten van (met name) elektrische motoren die tegenwoordigheid van geest niet hebben (dus, dat wil zeggen dat iedere keer als er een relatief grote verbetering wordt geïntroduceert de voorgaande modellen op slag bijna waardeloos worden) dan vrees ik dat ze geen vaste plaats kunnen veroveren in de markt, er zullen dan relatief weinig mensen zo gek zijn om in te stappen. Ik heb begrepen dat tweedehands elektrische motoren nu al niet bepaald niet als zoete broodjes over de toonbank gaan (voor een normaal bedrag dan).

Trouwens, waar ik me meer zorgen over maak is dat, bij de elektrische voertuigen in het algemeen, de garages (en merken) zich niet zo maar neerleggen bij het verlies van inkomsten door het vervallen van oliewissel, en vervangen van oliefilters, distributieriemen, enz. ze allerlei electronische geintjes in gaan bouwen waardoor je noodgedwongen toch weer bij de dealer terecht komt.
 
Mijn vriendin was €6.000 kwijt door een defecte cel in het pakket en zeven weken niet rijden.
De garage kon en mocht (hoogspanning) het niet zelf oplossen.
Hij moest naar een speciaal servicecentrum op de vrachtwagen.
Daar zijn er niet zoveel van in Nederland.
Achteraf denken we dat ze wat geraakt heeft onder de auto (Leaf 2018).
Volgende week de eerste (half jaar) beurt voor de MG ZS.
Ik ben inderdaad benieuwd wat ze daar mee bedoelen. ;) ;)
 
Bij ons in de groep is er nu een Energica die last lijkt te hebben van een kapotte cel in de accu.
Energica, importeur en dealer doen onderzoek, ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Het betreft één van de eerste Energica's met 130.000 km op de teller.
 
Bij ons in de groep is er nu een Energica die last lijkt te hebben van een kapotte cel in de accu.
Energica, importeur en dealer doen onderzoek, ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Het betreft één van de eerste Energica's met 130.000 km op de teller.


Meteen een groter accu pack erin.
 
geeft ie dat aan?
ben wel nieuwsgierig hoe zich dat uit...
Dat geeft hij niet aan, maar de accu heeft een bescherming: Limp mode.
Wanneer er een cell onder een bepaald voltage komt beschermd het BMS die cell door het stroom verbruik giga te knijpen.
Limp mode is letterlijk strompelen over de weg, een beetje brommer is nog sneller :')
Bedoeld om een laadpaal te zoeken.

Ter info, mijn cellen zijn zelfs na 3 jaar nog goed in balans, pas bij die kou doorgereden tot 4% soc en geprobeerd hem in "limp mode" te krijgen.
Bij verkeerslicht lekker vlot weg, maar hij bleef het gewoon doen. (wel stuk minder vermogen enz maar dat is standaard onder de 20% soc)
Bleef de auto's nog wel voor.

Die Energica ging al in "limp mode" bij die kou (hij rijd ook veel) bij 60% soc.
Dan is er duidelijk iets aan de hand, 60% kan echt niet en de eigenaar balanceert ook zeker tweemaal per week.

Het vermoeden is dan ook dat een cell onder de drempel waarde komt en niet meer goed geladen wordt.
Hij is blijkbaar de eerste die die heeft en Energica heeft dat met de dealer en importeur opgepakt.
Wordt vervolgt, ik ben ook benieuwd wat ze geen doen en/of voorstellen.
 
De Energica heeft wel een "geheim" menu (moet je een zooitje handelingen doen mode llll rrrrr enz) daar lees je wel wat af:
IMG_4827 2.jpeg


Hier heb ik het zelf eens gedaan.
Het cell voltage wil je ze dicht mogelijk bij elkaar hebben: hier 3,733V minmaal en 3,760V maximaal, dat is netjes.
Zeker bij de SOC van 62, ik had net gereden.
De SOH (State of health staat) nog op 100% in zoverre je Italiaanse software mag vertrouwen ;)
 
De Energica heeft wel een "geheim" menu (moet je een zooitje handelingen doen mode llll rrrrr enz) daar lees je wel wat af:
Bekijk bijlage 1997053

Hier heb ik het zelf eens gedaan.
Het cell voltage wil je ze dicht mogelijk bij elkaar hebben: hier 3,733V minmaal en 3,760V maximaal, dat is netjes.
Zeker bij de SOC van 62, ik had net gereden.
De SOH (State of health staat) nog op 100% in zoverre je Italiaanse software mag vertrouwen ;)
Oh dat is wel cool he!

Zero geeft dat als je via BT de BMS logs eruit trekt. Wat dat betreft doen mijn cellen van 2014 het nog heel goed hoor, 2mV verschil maar tijdens/na opladen. Dik in orde. En ik laad hem over het algemeen maar tot 80% ofzo :)


Wel daarbij toegegeven dat ik hem pas sinds (eind) 2022 heb, dus wat er daarvoor gebeurd is - geen idee. De mijne heeft nu zo'n 28000km afgelegd.. Ik heb hem gekocht met 20.000 :)
 
Ach, er wordt momenteel uiteraard nog een beetje vreemd tegenaan gekeken, maar als ik bijvoorbeeld een Zero SR/S neem van zo’n 24.000 euro, en er moet na jaren een nieuwe accu in van 8000, dat is nog wel enigszins in verhouding. Vooral als een fabriek er voor zorgt dat een eventuele nieuwe ontwikkeling (bijvoorbeeld een revolutionaire accu met dubbele actieradius) “backwards compatible” is, dus dat je die indien gewenst in je eigen motor kunt plaatsen. Als de fabrikanten van (met name) elektrische motoren die tegenwoordigheid van geest niet hebben (dus, dat wil zeggen dat iedere keer als er een relatief grote verbetering wordt geïntroduceert de voorgaande modellen op slag bijna waardeloos worden) dan vrees ik dat ze geen vaste plaats kunnen veroveren in de markt, er zullen dan relatief weinig mensen zo gek zijn om in te stappen. Ik heb begrepen dat tweedehands elektrische motoren nu al niet bepaald niet als zoete broodjes over de toonbank gaan (voor een normaal bedrag dan).

Trouwens, waar ik me meer zorgen over maak is dat, bij de elektrische voertuigen in het algemeen, de garages (en merken) zich niet zo maar neerleggen bij het verlies van inkomsten door het vervallen van oliewissel, en vervangen van oliefilters, distributieriemen, enz. ze allerlei electronische geintjes in gaan bouwen waardoor je noodgedwongen toch weer bij de dealer terecht komt.
Zero maakt met de huidige Zero S nog steeds hetzelfde platform eigenlijk. (excuseer: even een aanpassing. Dit is dus onjuist, sinds 2024 is het hetzelfde platform als de SR/F. Dus het oude platform is met pensioen)

Het van de SR/F SR/S en DSR/X is wel anders.

Maar de accu van de nieuwe Zero S zou in mijn SR uit 2014 moeten passen, verder is vrijwel alles gelijk gebleven.

Het wordt tijd dat ze met de nieuwe modellen overstappen op 400V pakketten met CCS snelladen, en inderdaad gewoon zorgen dat overal hetzelfde in zit :)

CCS is echt een must om een motor als een motor te gebruiken, dat je elke 200km ff een kwartiertje/tot 30 min stil staat om even een ei te leggen (pun intended) of even een bakkie te doen / een happie te eten - best. Maar 150-200km rijden en daarna enkele uren laden? Nopeee. 't is niet voor niets dat de eerste generatie Leaf niet populair was.

Iets als een Model 3 long range, die over de hele kromme iets van 150kW gemiddeld doet (tot 70-80% ofzo) daar kan je echt flink kilometers mee maken op lange trips!

En je heoft niet eens mega ver op vakantie te gaan, als je hem thuis niet ver genoeg hebt geladen - kan je op langer retourtje door het land heen met een relatief korte stop weer lekker met vaart naar huis!
 
Laatst bewerkt:
Men zou vooral moeten zorgen dat het accupakket is opgedeeld in een set van makkelijk vervangbare modules.
Een module kost ongeveer 200 euro per kwh.
De prijs van een paar li-ion cellen is niet het probleem. Het probleem zijn de werkuren om zo'n heel pak open te halen.

Met een ongekoelde batterij zoals in een motorfiets ga je wel minder cycles kunnen doen dan met de batterij in een auto.
Bij een motorfiets zal dat eerder rond 1000 a 1200 cycles zijn. Bij een auto is dat het dubbele.

Mijn zero S doet gemiddeld 220km per cycle op de manier dat ik die gebruik. 200000 a 250000 km zou zeker haalbaar moeten zijn.
Aan 8000 km per jaar is dat dus nog wel 30 jaar, :-).
Ik denk dat er tegen dan nog wel meer aan vervanging toe is aan de motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan