ELM 327 diagnose toestel

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Iemand die ervaring heeft met het elm 327 diagnose toestel? Je kan blijkbaar foutcodesuitlezen en wissen met je telefoon maar mij zou het meer interesseren om onderhouds intervallen te wissen indien nodig. Kan dit hiermee?

Super_Mini_ELM327_Interface_Bluetooth_OBD2_Scan_Tool_3509032_a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die kabel heb ik ook nodig op de 3-pins diagnose aansluiting, daar gaat de elm(bluetooth) of de obd (kabel) op.
Ik dacht dat jullie dat wel snapten ;) Maar zo niet, lekker er vanaf blijven.

Dus heb je wel een obd poort - of je wilt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Die kabel heb ik ook nodig op de 3-pins diagnose aansluiting, daar gaat de elm(bluetooth) of de obd (kabel) op.
Ik dacht dat jullie dat wel snapten ;) Maar zo niet, lekker er vanaf blijven.

Dus heb je wel een obd poort - of je wilt of niet.

En dus heeft MasterTommy wederom gelijk dat er op zijn Aprilia géén OBD2 poort zat.

De OBD-II heeft een gestandaardiseerde hardware interface: de vrouwelijke 16-pin (2x8) J1962 connector aldus wikipedia
 
Je doet je avatar eer aan! En ik feliciteer MasterTommy van harte met deze kennis ;)
Mocht je een motor/auto vinden waar een obd(2) poort standaard op zit zeg ik: kopen!

Je kan lullen wat je wilt, maar Tommy had het over een OBD2 interface en jij begint over verloopkabeltjes :')

Maar je mag mijn avatar en onderschrift wel lenen hoor! O-)
 
Maar de vraag ging over een ELM327 adapter en ik wil graag laten zien dat je die op heel veel motorfietsen kan aansluiten.
OBD staat voor On-Board Diagnostics. Als je een motor met een diagnose stekker hebt en daaraan een adapter kabel naar OBDII kan je al heel vaak leuke dingen doen, met zo'n elm en een android phone . Veel mensen weten dat niet en missen dus een hoop pret, dat is alles wat ik duidelijk probeer te maken.

Als je een navigatie koopt zeg je toch ook niet: kan niet er zit geen garmin houder/poort op m'n aprilia?
 
Je kan lullen wat je wilt, maar Tommy had het over een OBD2 interface en jij begint over verloopkabeltjes :')

Maar je mag mijn avatar en onderschrift wel lenen hoor! O-)


Die standaard interface voor obd2 is er wel voor auto's, maar nog steeds niet voor motoren en eerlijk gezegd, heb ik liever zo'n kleine 3 polige stekker ergens zitten, dan die enorme knol die voor auto's wordt gebruikt. Op het stekkertje na voldoen de motoren wel aan de standaard, dus lijkt mij het gezeur over het stekkertje een beetje mierenneukerij.

De interfaces en software worden ook gewoon als obd2 aangeboden.

Even van een willekeurige webshop gepikt: Motorfiets diagnose - OBD2 | Q24U webshop
 
Laatst bewerkt:
Die standaard interface voor obd2 is er wel voor auto's, maar nog steeds miet voor motoren en eerlijk gezegd, heb ik liever zo'n kleine 3 polige stekker ergens zitten, dan die enorme knol die voor auto's wordt gebruikt. Op het stekkertje na voldoen de motoren wel aan de standaard, dus lijkt mij het gezeur over het stekkertje een beetje mierenneukerij.

De interfaces en software worden ook gewoon als obd2 aangeboden.

Even van een willekeurige webshop gepikt: Motorfiets diagnose - OBD2 | Q24U webshop

Thx!
En ook sorry voor de verwarring - ik ging er niet vanuit dat men enkel de OBD2-stekker bedoelde :o

Omdat wij met de morini's al jaren met de mapping lopen te stoeien dacht ik dat "iedereen" dat doet :) Maar dat is dus duidelijk niet zo.

Dus voor iedereen die nog niet is afgehaakt nog ff ter verduidelijking (en zo simpel en dus niet volledig mogelijk):

Moderne motorfietsen maken gebruik van een ECU (de geheugenchip waar de "mapping" op staat), sensoren (bv. luchtdruk, temperatuur, nokkenas etc) om de actuele gegevens naar de ecu te sturen en "canbus", een protocol om bv de actuele gegevens zoals toerental, snelheid etc. op je display te zien en de inspuiting/onsteking van de juiste gegevens te voorzien. Maar ook om middels een diagnose stekker eventuele opgetreden storingen uit te kunnen lezen.

De mapping op de ecu is een soort tabellen-verzameling waarin allerlei gegevens opgeslagen staan, zoals onstekingstijdstip, hoeveelheid in te spuiten benzine etc. De juiste waarde wordt als het ware opgezocht a.d.h.v. de actuele gegevens van de sensoren - temperatuur, gasstand, toerental etc. etc. De opgezochte waarde wordt als "commando" doorgegeven aan de injectoren en bougies, zodat er op tijd het juiste mengsel verbrand wordt. Bv. bij een koude motor wat rijker.
De sensoren geven hun signaal analoog af en worden in de ecu naar digitale berichten omgezet. Hierdoor kan je via canbus op je display je snelheid, toerental, watertemperatuur etc aflezen.

Voor storingsdiagnose is er dus niets anders nodig dan een adapter (vaak dus een obd2) om die diagnose gegevens begrijpbaar op een PC/tablet/smartphone weer te geven, zodat je ook de storing kan oplossen.
Vaak kan je met deze diagnose software ook eenvoudige aanpassingen doen zoals bv TPS resetten (simpel gezegd de basis-instelling van je gaskleppen op de juiste waarde zetten), co instellen of je max. toerental/schakel lampje instellen op een bepaalde waarde en natuurlijk je foutmeldingen wissen, zodat je na reparatie kan zien of 't gewerkt heeft.

Als je zelf de mapping wilt aanpassen, ben je afhankelijk of er software beschikbaar is voor jouw merk/type ECU.
Racers willen dit altijd, omdat ze dan de maximale performance uit hun blokje kunnen halen. Maar ook voor de "tourist" kan het leuk zijn, omdat je bv. open pijpen heb gemonteerd, niet tevreden bent over het starten, de koudloop, of vanwege milieu-eisen te maken hebt met inhouden bij constante snelheid, omdat je mapping dan een te magere instelling kiest.
Dan ga je uit van een basismap en laat die aanpassen op de rollenbank. Dit is vaak ok, maar wil soms in de praktijk - dus gewoon rijden op straat - een beetje tegenvallen.
Ook dan gebruik je weer de ODB aansluiting en log je de AFR tijdens het rijden. Daarbij let je op het toerental/omstandigheden waar de problemen optreden, waarna je je mapping - na het analyseren van het log - gericht kan bijstellen.
Ook kan je zo natuurlijk verschillende maps maken - een zuinige om te toeren en 1 om helemaal los te gaan als je een circuitdagje hebt bv.

Natuurlijk is het makkelijker en sneller om dit via een specialist en/of bv. powercommander te doen, maar ik vind zelf doen veel leuker. En, zoals eerder gezegd, het kan op de rollenbank top zijn, maar dan in de praktijk toch nog niet helemaal lekker lopen.
Aangezien er veel meer mensen zijn die hier moeite voor doen, kan je dan elkaars "map" ruilen en vergelijken. Zodoende zijn er voor mijn motor (corsaro 1200) vele mappings beschikbaar.
Overigens ben ik zeker geen specialist en doen andere, slimmere mannen het zware werk, ik rommel alleen een beetje in de veilige marges van m'n mapping. ;)
 
Thx!
En ook sorry voor de verwarring - ik ging er niet vanuit dat men enkel de OBD2-stekker bedoelde :o


Maakt niet uit, alleen om dan meteen tegen MasterTommy te zeggen dat hij het beter bij BMW's kan houden was een beetje jammer ;)

Overigens denk ik ook niet dat zo'n grote OBDII stekker echt handig is zoals Vroembert ook al stelt, maargoed als dat met een verloopkabel op te lossen is is dat nog geen probleem natuurlijk! :)
 
Daarom stond er ook ;) bij ...... En persoonlijk vind ik
Ik heb een aprilia gehad, daar zat geen OBD2 poort op...
een foute opmerking, omdat mensen die daar blind op vertrouwen dan niet de mogelijkheden die ook een aprilia hier biedt gaan onderzoeken. En dat vind ik dan meer dan een beetje jammer ;)
 
Vrijdag op de motorbeurs iets gezien wat mij wel interessant leek :

:: RexXer ECU-Tuning ::

Zoals het er uitzag een redelijk betaalbare oplossing voor het universele motorfiets garage.
geen software afhankelijk van windows en/pf usb.

kabels per merk verkrijgbaar.

Geen software die voor elk merk weer anders kan zijn.

De link hierboven is van hun site en de stand waar ze staan.
 
Daarom stond er ook ;) bij ...... En persoonlijk vind ikeen foute opmerking, omdat mensen die daar blind op vertrouwen dan niet de mogelijkheden die ook een aprilia hier biedt gaan onderzoeken. En dat vind ik dan meer dan een beetje jammer ;)

Zit ook wel wat in, maar je kan ieder merk uitlezen en basic dingetjes uitvoeren, mits je de juiste verloopkabel hebt. Maar het is nog niet gestandaardiseerd zoals dat in auto's het geval is (en dat heet, OBD2, waar deze hele discussie over ging).
 
Laatst bewerkt:
Meerdere programma's geprobeerd, gebruik een samsung gsm en volgens
Google werkt het op andere auto's wel.

( de cheapo dongle dan hé )

Het lukt om de GSM ( Samsung ) met de bluetooth dongle te laten praten / binden ,
daarna houd het gewoon op.
De gsm snapt niet wat de dongle te vertellen heeft.
( elk programma dat ik probeer )
 
Terug
Bovenaan Onderaan