Elektrolytische corrosie?

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
976
870
Zalk
Zag zojuist dat mijn carterdeksel bij diverse boutgaten helemaal weggevreten is. Kan dit gewoon door pekel? Of heb ik ergens een lekstroompje lopen. Tis echt alleen aan dit deksel (koppelingskant). Ik jaag het hele jaar door dus ook in de winter. Pas sinds maart in het bezit van een schuur dus afgelopen jaar ook buiten (verheul hoes) overwinterd. Het gaat om een klv 1000 uit 2005. Ik hoor graag jullie meningen.

1400664


1400666
 
Ach ja, ik heb m ook om te gebruiken maar hij rent wel achteruit zo. Vorig jaar over genomen en toen zag de klv er nog uitstekend uit. 30.000 km en 1 winter verder en alles is rot en roestig.....
 
Er is geen 2 tot 3 mm weg hoor, dan was de boel al gaan lekken. De rondingen horen er in en het is de lak en direct ondergrond die aangetast is.

Misschien wat lastig te zien op de foto maar het lijkt echt zo. Zal vanmiddag nog eens kijken of ik a; niet gek ben b; of ik duidelijkere foto's kan maken.

Heb je hem wel na elke rit gewassen? Of een anti roest behandeling gegeven?

2x nee, had voorheen de mogelijkheid niet om na elke rit te wassen en antiroestbehandeling heb ik naar gekeken maar daar was ik te lui voor.
Heb voorheen met mijn alp door de winter gereden en die had nauwelijks last van corrosie.
 
De samenstelling van spuitgietwerk is niet zo corrosiebestendig (door toevoeging van Si), maar het schijnt per merk te verschillen.
Ik heb een motor met een magnesium deksel gehad en dat zag er na vele jaren beter uit dan dit.
 
Dat zal het verschil zijn tussen "schoon" aluminium en gerecycled aluminium. Bij de laatste is het materiaal niet homogeen waardoor makkelijker corrosie op kan treden. Net zo als het verschil in staal van Franse auto's en Zweedse auto's.
 
Aïe aïe aïe... Dat is het werk van de Overijsselse Fe-Alu Kever die zich voorheen in de natuur voedde met wat de mensen zoal weggooiden, folie van hun lunchpakketjes, Blikjes (Alu) en Blik (Fe). Sinds er een ommezwaai gemaakt is naar een overvloed aan plasticverpakkingen trekt de Overijsselse Fe-Alu Kever steeds meer de bewoonde wereld is en stort zich op auto's en motorfietsen die onbeheerd buiten blijven staan.

:+
Op het eerste gezicht lijkt het idd wel electrolyse, de raakvlakken van ijzer en aluminium zijn daar natuurlijk een gevoelig plekje voor. Kan je het niet weer sealen zodat het van de buitenwereld is afgesloten. Na goed staalborstelen uiteraard. Pekel helpt die corrosie wel ernstig mee.

Op de foto in post 11 zie je ook dat er meer over het blok loopt dan regenwater
 
Dit is intercristallijne corrosie en is een veel voorkomend probleem bij aluminium en magnesium legeringen. Potentiaal verschillen bevorderd hierin de groei.
Veel meer dan compleet uitschuren - lees ruimschoots en dieper dan de uiterlijke vertoning- en opnieuw behandelen met lak is er niet tegen te doen. Dikke kans dat hierna de corrosie weer terug komt omdat het tussen de kristallen van het materiaal zit.
 
Dat zal het verschil zijn tussen "schoon" aluminium en gerecycled aluminium. Bij de laatste is het materiaal niet homogeen waardoor makkelijker corrosie op kan treden. Net zo als het verschil in staal van Franse auto's en Zweedse auto's.

Dat zal zeker meehelpen, maar zelf prachtig zuiver getest vliegtuigaluminium heeft hier veelvuldig last van... Deze vorm van corrosie is vaak dé vorm van corrosie bij AL legeringen.
 
Op de foto in post 11 zie je ook dat er meer over het blok loopt dan regenwater

Geen idee waar en wat je ziet? Het liep mij laatst wel dun uit de broek toen ik te hard een bocht instuurde, misschien dat je dat nog ziet :+

Ik ga er niks aan doen behalve Boonstra oid in de gaten houden voor een reserve kap. Iedereen bedankt voor de reacties trouwens. Vindt het gewoon raar dat dit zo bizar veel erger is dan de andere kant/rest van het blok.
1400933


Dit is het slechtste gedeelte van de andere zijde....
 
Jammer van je motor '(, maar wel een interessante corrosiecasus :+.

Als het inderdaad interkristallijne corrosie is, is dat goed balen. Dat zit namelijk lekker diep en is moeilijk te verhelpen.

Ik denk dat de corrosie zo hard gegaan is doordat er in dat hoekje mooi pekelwater kan blijven liggen, wat de corrosie bevorderd. Daarnaast zou er ook nog sprake kunnen zijn van galvanische corrosie, de bout ziet er namelijk nog erg mooi uit, maar direct aan de rand is het ook flink aangetast.

Ik vraag me af wat witte residu een stukje boven de bout is, want daar lijkt het blokje ook redelijk aangetast.

Zelf heb ik m'n motor ook niet ingespoten, maar voorlopig is alles nog heel :). Ik heb wel een vriend die t wel gedaan heeft en die is er erg content mee.
 
Dit is intercristallijne corrosie en is een veel voorkomend probleem bij aluminium en magnesium legeringen. Potentiaal verschillen bevorderd hierin de groei.
Veel meer dan compleet uitschuren - lees ruimschoots en dieper dan de uiterlijke vertoning- en opnieuw behandelen met lak is er niet tegen te doen. Dikke kans dat hierna de corrosie weer terug komt omdat het tussen de kristallen van het materiaal zit.

Vanwaar deze duidelijke conclusie?
Het komt op mij meer over als putcorrosie. Overigens absoluut niet met zekerheid te zeggen vanaf de foto's.

Mooie samenvatting op Corrosiegedrag van aluminium en zijn legeringen Deel 2
In bepaalde bijna-neutrale waterige oplossingen zal een put als die eenmaal is ontstaan zuur worden en onder invloed van deze verzuring verder uitgroeien. De oxidelaag krijgt onder deze omstandigheden niet de kans om zich te vormen en het metaaloppervlak te beschermen. Als de aluminiumionen zich verwijderen van het gebied met lage pH, dan slaat er alumina neer in de vorm van een membraan en isoleert en intensifeert aldus het lokale zure milieu, met putvorming tot gevolg.

Interkristallijne corrosie is normaliter erg lastig te zien aangezien het zich tussen de kristallen van het materiaal bevind.
 
Jammer van je motor '(, maar wel een interessante corrosiecasus :+.

Ach het is een gebruiksvoorwerp. Ik ben er verder wel zuinig op en was en poets aardig veel. Echter is er geen beginnen meer aan op een gegeven moment. Subrame achter begint wat te roesten, voorvorkpoten zijn ruim voorzien van pitting en corosie en ga zo maar door. Maar het kan altijd erger, onderstaand een foto van een 5 jaar oude uitlaatpijp van een aluminium jacht welke we laatst in de refit hadden. Zout water en alu zijn nou eenmaal niet echt vrienden :P

1401095
 
Terug
Bovenaan Onderaan