Elektrolytische corrosie?

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Zag zojuist dat mijn carterdeksel bij diverse boutgaten helemaal weggevreten is. Kan dit gewoon door pekel? Of heb ik ergens een lekstroompje lopen. Tis echt alleen aan dit deksel (koppelingskant). Ik jaag het hele jaar door dus ook in de winter. Pas sinds maart in het bezit van een schuur dus afgelopen jaar ook buiten (verheul hoes) overwinterd. Het gaat om een klv 1000 uit 2005. Ik hoor graag jullie meningen.

1400664

1400666
 

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
7.833
1.448
Is gewoon corrosie, waarschijnlijk door pekel inderdaad.

Kap is er waarschijnlijk ooit af geweest, en daarbij de lak achter de boutkopjes en op de rand beschadigd, daarna gaat het hard.
 
  • Like
Waarderingen: Kuupertje en Voldoor

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Ach ja, ik heb m ook om te gebruiken maar hij rent wel achteruit zo. Vorig jaar over genomen en toen zag de klv er nog uitstekend uit. 30.000 km en 1 winter verder en alles is rot en roestig.....
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.541
96
33
Almere
Er is geen 2 tot 3 mm weg hoor, dan was de boel al gaan lekken. De rondingen horen er in en het is de lak en direct ondergrond die aangetast is.
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Er is geen 2 tot 3 mm weg hoor, dan was de boel al gaan lekken. De rondingen horen er in en het is de lak en direct ondergrond die aangetast is.
Misschien wat lastig te zien op de foto maar het lijkt echt zo. Zal vanmiddag nog eens kijken of ik a; niet gek ben b; of ik duidelijkere foto's kan maken.

Heb je hem wel na elke rit gewassen? Of een anti roest behandeling gegeven?
2x nee, had voorheen de mogelijkheid niet om na elke rit te wassen en antiroestbehandeling heb ik naar gekeken maar daar was ik te lui voor.
Heb voorheen met mijn alp door de winter gereden en die had nauwelijks last van corrosie.
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
1400847

Lastig om de diepte goed in beeld te krijgen maar misschien is het op deze foto beter te zien
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.093
936
56
Den Haag
De samenstelling van spuitgietwerk is niet zo corrosiebestendig (door toevoeging van Si), maar het schijnt per merk te verschillen.
Ik heb een motor met een magnesium deksel gehad en dat zag er na vele jaren beter uit dan dit.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.651
381
Capelle aan den IJssel
Dat zal het verschil zijn tussen "schoon" aluminium en gerecycled aluminium. Bij de laatste is het materiaal niet homogeen waardoor makkelijker corrosie op kan treden. Net zo als het verschil in staal van Franse auto's en Zweedse auto's.
 

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
16.455
4.193
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Aïe aïe aïe... Dat is het werk van de Overijsselse Fe-Alu Kever die zich voorheen in de natuur voedde met wat de mensen zoal weggooiden, folie van hun lunchpakketjes, Blikjes (Alu) en Blik (Fe). Sinds er een ommezwaai gemaakt is naar een overvloed aan plasticverpakkingen trekt de Overijsselse Fe-Alu Kever steeds meer de bewoonde wereld is en stort zich op auto's en motorfietsen die onbeheerd buiten blijven staan.

:+
Op het eerste gezicht lijkt het idd wel electrolyse, de raakvlakken van ijzer en aluminium zijn daar natuurlijk een gevoelig plekje voor. Kan je het niet weer sealen zodat het van de buitenwereld is afgesloten. Na goed staalborstelen uiteraard. Pekel helpt die corrosie wel ernstig mee.

Op de foto in post 11 zie je ook dat er meer over het blok loopt dan regenwater
 
  • Like
Waarderingen: Frank-m

JKabouter

MF'er
1 feb 2007
134
18
Gangelt Duitsland
Dit is intercristallijne corrosie en is een veel voorkomend probleem bij aluminium en magnesium legeringen. Potentiaal verschillen bevorderd hierin de groei.
Veel meer dan compleet uitschuren - lees ruimschoots en dieper dan de uiterlijke vertoning- en opnieuw behandelen met lak is er niet tegen te doen. Dikke kans dat hierna de corrosie weer terug komt omdat het tussen de kristallen van het materiaal zit.
 

JKabouter

MF'er
1 feb 2007
134
18
Gangelt Duitsland
Dat zal het verschil zijn tussen "schoon" aluminium en gerecycled aluminium. Bij de laatste is het materiaal niet homogeen waardoor makkelijker corrosie op kan treden. Net zo als het verschil in staal van Franse auto's en Zweedse auto's.
Dat zal zeker meehelpen, maar zelf prachtig zuiver getest vliegtuigaluminium heeft hier veelvuldig last van... Deze vorm van corrosie is vaak dé vorm van corrosie bij AL legeringen.
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Op de foto in post 11 zie je ook dat er meer over het blok loopt dan regenwater
Geen idee waar en wat je ziet? Het liep mij laatst wel dun uit de broek toen ik te hard een bocht instuurde, misschien dat je dat nog ziet :+

Ik ga er niks aan doen behalve Boonstra oid in de gaten houden voor een reserve kap. Iedereen bedankt voor de reacties trouwens. Vindt het gewoon raar dat dit zo bizar veel erger is dan de andere kant/rest van het blok. 1400933

Dit is het slechtste gedeelte van de andere zijde....
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Nee, bovenste gedeelte van de deelbaar is gewoon pekel aanslag. Vanaf de naad naar het deksel rot het ook zo raar weg
 
  • Like
Waarderingen: Royz
14 jan 2019
51
35
21
Haarlem
Jammer van je motor '(, maar wel een interessante corrosiecasus :+.

Als het inderdaad interkristallijne corrosie is, is dat goed balen. Dat zit namelijk lekker diep en is moeilijk te verhelpen.

Ik denk dat de corrosie zo hard gegaan is doordat er in dat hoekje mooi pekelwater kan blijven liggen, wat de corrosie bevorderd. Daarnaast zou er ook nog sprake kunnen zijn van galvanische corrosie, de bout ziet er namelijk nog erg mooi uit, maar direct aan de rand is het ook flink aangetast.

Ik vraag me af wat witte residu een stukje boven de bout is, want daar lijkt het blokje ook redelijk aangetast.

Zelf heb ik m'n motor ook niet ingespoten, maar voorlopig is alles nog heel :). Ik heb wel een vriend die t wel gedaan heeft en die is er erg content mee.
 

Green Meanie

Die hard MF'er
7 okt 2003
453
10
35
Hanoi
Dit is intercristallijne corrosie en is een veel voorkomend probleem bij aluminium en magnesium legeringen. Potentiaal verschillen bevorderd hierin de groei.
Veel meer dan compleet uitschuren - lees ruimschoots en dieper dan de uiterlijke vertoning- en opnieuw behandelen met lak is er niet tegen te doen. Dikke kans dat hierna de corrosie weer terug komt omdat het tussen de kristallen van het materiaal zit.
Vanwaar deze duidelijke conclusie?
Het komt op mij meer over als putcorrosie. Overigens absoluut niet met zekerheid te zeggen vanaf de foto's.

Mooie samenvatting op Corrosiegedrag van aluminium en zijn legeringen Deel 2
In bepaalde bijna-neutrale waterige oplossingen zal een put als die eenmaal is ontstaan zuur worden en onder invloed van deze verzuring verder uitgroeien. De oxidelaag krijgt onder deze omstandigheden niet de kans om zich te vormen en het metaaloppervlak te beschermen. Als de aluminiumionen zich verwijderen van het gebied met lage pH, dan slaat er alumina neer in de vorm van een membraan en isoleert en intensifeert aldus het lokale zure milieu, met putvorming tot gevolg.

Interkristallijne corrosie is normaliter erg lastig te zien aangezien het zich tussen de kristallen van het materiaal bevind.
 

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
404
161
32
Kampen
Jammer van je motor '(, maar wel een interessante corrosiecasus :+.
Ach het is een gebruiksvoorwerp. Ik ben er verder wel zuinig op en was en poets aardig veel. Echter is er geen beginnen meer aan op een gegeven moment. Subrame achter begint wat te roesten, voorvorkpoten zijn ruim voorzien van pitting en corosie en ga zo maar door. Maar het kan altijd erger, onderstaand een foto van een 5 jaar oude uitlaatpijp van een aluminium jacht welke we laatst in de refit hadden. Zout water en alu zijn nou eenmaal niet echt vrienden :P

1401095
 
  • Wow
Waarderingen: Rob RD en Zenuwlijer