Eindelijk: de nieuwe Honda Forza 300

  • Onderwerp starter Remymans
  • Startdatum
De Sym kon vorig jaar op de beurs mij niet overtuigen. Ik vind de Yamaha XMax wel een andere klasse hoor. Misschien iets voor iemand die zeker weet 5 jaar/ 100.000 mee te rijden?

Gr. Mish
 
De Sym kon vorig jaar op de beurs mij niet overtuigen. Ik vind de Yamaha XMax wel een andere klasse hoor. Misschien iets voor iemand die zeker weet 5 jaar/ 100.000 mee te rijden?

Gr. Mish

Hallo Mish.

Heb je vanmiddag nog een proefrit gemaakt op de Xmax300, en zo ja hoe is het je bevallen.

Groeten Eip.
 
Klopt Eip, zie topic BV350. Dit is natuurlijk hoe ik het ervaren hebt, een ander zal er weer iets anders over kunnen zeggen. Mish
 
Ik ben een wat oudere motorrijder met dik 30 jaar ervaring, allerlei modellen en veel kilometers op de teller. Na een aantal zwaardere motorscooters ben ik gedownsized naar een Forza 300 (model 2019) en ik heb er nog geen minuut spijt van. De grootste aanpassing is voor mij niet het lagere motorvermogen en topsnelheid maar de keylessbediening en terug naar één remschijf op het voorwiel, minder remkracht dus. Voor de rest ben ik aangenaam verrast door deze scoot.
 
Ik heb een Forza 125 en ben ook niet gecharmeerd van keyless. Wat als de batterij leeg is? En ik heb ook al de accu leeg gehad omdat ik de knop niet had omgezet. Best een gedoe. Geef mij maar een gewone sleutel.
 
Als de batterij leeg zou en je staat met een afgesloten zadel dan kan je er niet bij omdat die in een compartiment vooraan onder het zadel zit bij de 300, wellicht ook bij de 125.

Bij de keylessafstandsbediening heb ik twee langwerpige plastiek sleuteltjes gekregen. Onder het dashboardpaneel zit een uitsparing waar dat sleuteltje in past en zo kan je toch het zadel mechanisch openen om bij de accu te kunnen (zie user manual).

Het is idd wel een aanpassing met dat keyless systeem, erg opletten geblazen dat je altijd de keylessbediening bij je hebt, want je kan die bvb thuis laten liggen en wegrijden met alle gevolgen van dien, als je hem stopt kan je te voet terug. En de knop juist zetten na het rijden idd. Maar alles went wel zeker?

Het keylesssignaal van de 'sleutel' kan ook nogal makkelijk worden opgepikt door een crimineel met een keylessscanner en doorgestuurd worden naar een kompaan die er met je scooter vandoor gaat (heb reportage gezien hierover). Dus sleutel afgeschermd opbergen of de sleutel telkens uitschakelen! Ik vraag me af of het sop de kool waard is ivm keyless.
 
Toen mijn accu leeg was moest ik ook met dat plastic sleuteltje onder het dashboardpaneel om de buddy open te doen. Ik had veel moeite omdat paneel onder het dashboard er netjes af te krijgen. Het was een heel gedoe. Ik vind dat keyless gebeuren maar niks. :N
Niet alle nieuwe ontwikkelingen zijn een vooruitgang.
 
Een vraag aan jullie scooterkenners:

In de 300 categorie heeft Honda 2 modellen: de Forza en de SH.
Die hebben hetzelfde aandrijfgeheel.

Bij de SH is de koplamp verbonden aan de stuurkolom, bij de Forza aan het frame.
Bij mijn Beverly 300 is de koplamp ook verbonden aan de stuurkolom en dat lijkt mij de logische keuze: de verlichting schijnt meer in de richting waarin je gaat en dat lijkt mij beter.
Waarom hebben dan zoveel scootermodellen toch de koplamp verbonden aan het frame?
 
Ok, overmorgen volgt de eerste onderhoudsbeurt van 1.000 km. Wat kan ik intussen over deze scoot vertellen?
  • de verlichting is niet enkel mooi voor het oog maar ook goed, je wordt steeds goed gezien en in het donker merk je als bestuurder echt wel dat er full led op je scooter zit.
  • de remmen 'pakken' intussen heel wat beter dan in het begin, dus geen opmerking meer over slechts één remschijf vooraan. De remkracht is voldoende.
  • het verbruik is laag en nog dalend. Het is niet zo dat ik maar als een slak vooruit ga, verre van. Maar vliegen als een gek doe ik ook niet. De boordcomputer duidt een iets hoger gemiddeld verbruik aan van 3,7 l/100 km maar wiskundig berekend/in realiteit is het dus minder met 3,4l op 100 km.
  • zithouding is goed, maar er is geen mogelijkheid om de rugsteun van het zadel te verstellen wat voor grotere mensen met langere benen toch wel een nadeel kan zijn. Met mijn 1,80 en korte benen is er geen probleem maar met vooruit gestoken benen kan ik toch niet geheel comfortabel de voeten plat tegen de treeplank zetten.Mijn hiel rust een stuk op de horizontale treeplank.
  • elektrisch windscherm, fijn systeem maar voor mij mocht het ruitje een 3-tal centimeter hoger komen dan was het perfect.
  • een lichtje onder het zadel mis ik echt wel. Waarom zou Honda hierop besparen? (mss tegen leeglopen v/d batterij en problemen met keyless in dat geval?)
  • met de keyless zelf is het nog altijd uitkijken. Ik heb mezelf aangeleerd om de keylessbediening altijd op zak te houden en ook na gebruik uit te schakelen (rode ledje knippert). Een fan ben ik zeker niet van dat keyless gedoe maar dat is wellicht persoonlijk.
  • een passager neem ik nooit mee dus daar kan ik niets over vertellen
  • opbergmogelijkheden: voldoende plek onder het zadel. Ik heb niet de originele topbox van Honda, die zat er bij mij niet op. Ik had nog een GIVI van 34lit voor geval dat het een keer nodig zou zijn maar ik dat is in mijn geval hooguit 3 à 4 keer per jaar. Handschoenkastje is ruim en diep, openen/sluiten is nogal fragiel systeem.
  • aanduiding van de snelheid: 120 km/uur op teller is 111 km/uur op gps, 130 op teller is 119 op gps. Bij lagere snelheden klopt het beter.
  • vering vooraan mocht wel iets zachter zijn, moet nog checken of ik deze wat kan bijstellen (een putje in het Belgisch wegdek voelt soms als een serieuze klop)
Ik hoor ook graag eens wat van iemand anders met deze machine.

Groet,
 
Dat is een groot verschil.
Het was me bekend dat auto's een stuk duurder zijn in Nederland dan in België, blijkbaar is dat voor motorfietsen ook het geval.
Dat is een groot verschil.
Het was me bekend dat auto's een stuk duurder zijn in Nederland dan in België, blijkbaar is dat voor motorfietsen ook het geval.

Ook de benzine is in Nederland verschrikkelijk duur (zag vandaag nog € 1,69/l E10). En dan houdt het op, AL de rest is veel goedkoper in Nederland én ze hebben er noch problemen met elektriciteitsbevoorrading in de winter noch onze drinkwaterschaarste in de zomer. Je bent er ook zeker van je pensioen en ze verstaan ons Vlaams in heel het land. En de wegen zijn er véél beter ;) I love Holland....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dan toch maar een aftermarket uitlaat gestoken. Veel keuze is er niet maar deze van Arrow vind ik best mooi en hij klinkt wat sportiever dan de originele.

Knipsel.JPG
 
Ok, overmorgen volgt de eerste onderhoudsbeurt van 1.000 km. Wat kan ik intussen over deze scoot vertellen?
  • de verlichting is niet enkel mooi voor het oog maar ook goed, je wordt steeds goed gezien en in het donker merk je als bestuurder echt wel dat er full led op je scooter zit.
  • de remmen 'pakken' intussen heel wat beter dan in het begin, dus geen opmerking meer over slechts één remschijf vooraan. De remkracht is voldoende.
  • het verbruik is laag en nog dalend. Het is niet zo dat ik maar als een slak vooruit ga, verre van. Maar vliegen als een gek doe ik ook niet. De boordcomputer duidt een iets hoger gemiddeld verbruik aan van 3,7 l/100 km maar wiskundig berekend/in realiteit is het dus minder met 3,4l op 100 km.
  • zithouding is goed, maar er is geen mogelijkheid om de rugsteun van het zadel te verstellen wat voor grotere mensen met langere benen toch wel een nadeel kan zijn. Met mijn 1,80 en korte benen is er geen probleem maar met vooruit gestoken benen kan ik toch niet geheel comfortabel de voeten plat tegen de treeplank zetten.Mijn hiel rust een stuk op de horizontale treeplank.
  • elektrisch windscherm, fijn systeem maar voor mij mocht het ruitje een 3-tal centimeter hoger komen dan was het perfect.
  • een lichtje onder het zadel mis ik echt wel. Waarom zou Honda hierop besparen? (mss tegen leeglopen v/d batterij en problemen met keyless in dat geval?)
  • met de keyless zelf is het nog altijd uitkijken. Ik heb mezelf aangeleerd om de keylessbediening altijd op zak te houden en ook na gebruik uit te schakelen (rode ledje knippert). Een fan ben ik zeker niet van dat keyless gedoe maar dat is wellicht persoonlijk.
  • een passager neem ik nooit mee dus daar kan ik niets over vertellen
  • opbergmogelijkheden: voldoende plek onder het zadel. Ik heb niet de originele topbox van Honda, die zat er bij mij niet op. Ik had nog een GIVI van 34lit voor geval dat het een keer nodig zou zijn maar ik dat is in mijn geval hooguit 3 à 4 keer per jaar. Handschoenkastje is ruim en diep, openen/sluiten is nogal fragiel systeem.
  • aanduiding van de snelheid: 120 km/uur op teller is 111 km/uur op gps, 130 op teller is 119 op gps. Bij lagere snelheden klopt het beter.
  • vering vooraan mocht wel iets zachter zijn, moet nog checken of ik deze wat kan bijstellen (een putje in het Belgisch wegdek voelt soms als een serieuze klop)
Ik hoor ook graag eens wat van iemand anders met deze machine.

Groet,

Hoi kermax,

Staat goed de Arrow uitlaat, komt er nog een leuk geluid uit?

  • De verlichting is inderdaad mooi en ik heb het idee dat deze ook goed opvalt. In het donker rijden heb ik nog niet gereden dus ik ben benieuwd.
  • De remkracht is bij "normaal" gebruik zeker voldoende, dit weekend echter naar het Sauerland geweest en daar was het net aan.
  • Ik heb een verbruik van tussen de 1 op 29 tot 1 op 32 bij diverse gebruik.
  • De zithouding is zeker goed; ik kan mijn voeten zonder problemen gemakkelijk op de treeplank kwijt. Wat ik soms doe is de bovenkant van mijn voet iets naar buiten draaien.
  • Elektrisch windscherm is inderdaad fijn. Maar het standaard scherm was te kort. Met een opzet schermpje gereden maar dat trilde redelijk. Dus het standaard scherm laten vervangen door de Givi. Dit werkt goed alleen met flinke wind doet deze ook trillen.
  • Een lichtje onder het zadel miste ik ook, dus een los fietslampje aan een haakje ander het zadel geknopt.
  • Met het keyless systeem en starten heb ik in het begin wat problemen gehad, maar inmiddels ben ik wel gewend aan het systeem en geen problemen meer.
  • Een passagier heb ik nog niet gehad, maar zodra mijn vriendin heeft meegereden zal ik een update geven.
  • Opbergmogelijkheden: zeker voldoende plek onder het zadel en in de originele topbox van Honda. Geen sleutel nodig en op het "knopje" drukken en hij is open. Werkt perfect, geen gepruts met een sleutel en je handen vol. Handschoenkastje heb ik nog niet gebruikt.
  • De teller wijkt inderdaad aardig af.
  • De vering kan inderdaad serieuze oneffenheid in het wegdek niet aan. Ik wil nog kijken of een specialist andere veren heeft en wat dat eventueel oplost c.q. kost.
  • Wat ik persoonlijk nog mis is een oplossing voor de GPS boven de tellers. Zijn wel oplossingen uit Azië voor maar of dit nu werkt?

Groeten Gerard
 
Hoi kermax,

Staat goed de Arrow uitlaat, komt er nog een leuk geluid uit?

  • De verlichting is inderdaad mooi en ik heb het idee dat deze ook goed opvalt. In het donker rijden heb ik nog niet gereden dus ik ben benieuwd.
  • De remkracht is bij "normaal" gebruik zeker voldoende, dit weekend echter naar het Sauerland geweest en daar was het net aan.
  • Ik heb een verbruik van tussen de 1 op 29 tot 1 op 32 bij diverse gebruik.
  • De zithouding is zeker goed; ik kan mijn voeten zonder problemen gemakkelijk op de treeplank kwijt. Wat ik soms doe is de bovenkant van mijn voet iets naar buiten draaien.
  • Elektrisch windscherm is inderdaad fijn. Maar het standaard scherm was te kort. Met een opzet schermpje gereden maar dat trilde redelijk. Dus het standaard scherm laten vervangen door de Givi. Dit werkt goed alleen met flinke wind doet deze ook trillen.
  • Een lichtje onder het zadel miste ik ook, dus een los fietslampje aan een haakje ander het zadel geknopt.
  • Met het keyless systeem en starten heb ik in het begin wat problemen gehad, maar inmiddels ben ik wel gewend aan het systeem en geen problemen meer.
  • Een passagier heb ik nog niet gehad, maar zodra mijn vriendin heeft meegereden zal ik een update geven.
  • Opbergmogelijkheden: zeker voldoende plek onder het zadel en in de originele topbox van Honda. Geen sleutel nodig en op het "knopje" drukken en hij is open. Werkt perfect, geen gepruts met een sleutel en je handen vol. Handschoenkastje heb ik nog niet gebruikt.
  • De teller wijkt inderdaad aardig af.
  • De vering kan inderdaad serieuze oneffenheid in het wegdek niet aan.
  • Wat ik persoonlijk nog mis is een oplossing voor de GPS boven de tellers. Zijn wel oplossingen uit Azië voor maar of dit nu werkt?
Groeten Gerard
 
Hoi Gerard fijn dat je je ervaring deelt.

Ten opzichte van de originele uitlaat klinkt de Arrow volwassener, wat voller en stoerder, want de standaard uitlaat hoor je amper hé. Ik doe het ook tegen de typische uitlaatroest en voor het esthetische aspect. Hij is ook een paar kilo lichter. Vermogenswinst is te verwaarlozen als je kiest voor de legale euro4 versie met kat. Mogelijk win je wat vermogen i.g.v. je opteert voor de race versie zonder kat.

Voor de Forza 125 cc reeks van 2015 was er een smartphone support beschikbaar (zie foto) maar die past niet op de 2018 modellen helaas, ik ben het gaan proberen bij de dealer. Je kan altijd zelf iets in elkaar knutselen voor een gps op dat plastiek stuurkapje uiteraard, een steun of ram mount. Dat kapje kost +/- 20 euro dus geen fortuin. Liever een nieuw kapje dan een gat boren in het plaatwerk. Ik lees graag welke oplossing jij uit je hoed gaat toveren.

Groet, Hans
 

Bijlagen

  • s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    12,4 KB · Weergaven: 23
Mijn TomTom zit op een ram mount op het deksel van het vloeistoreservoir, dat werkt goed. Aan een kant de TomTom, en aan de andere kant een smartphone X-grip van Alie.
 
Hoi Gerdien, daar zit hij bij mijn ook. Was volgens de dealer (verkoop) de enigste optie. Maar ik bij mijn vorige motors heeft de GPS altijd boven de tellers gezetten. Ik heb het afgelopen weekend in het Sauerland gereden en de huidige bevestiging is (voor mijn) gewoon niet ideaal. Komende periode maar eens bij de werkplaats langs kijken of dat die een oplossing hebben.

Ik ben dit tegengekomen, eens infomeren of mijn dealer daar ook aan kan komen. Anders zelf bestellen en vragen of hun het willen monteren.1556809573026.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan