Eigenbouw EGLI TR1

Je kunt wel terug. Je kunt je sproeiers dicht solderen en opnieuw ruimen. Eindeloos testen! Succes.
 
Laatst bewerkt:
hallo nog maar een keer,

we hebben al eerder kontakt gehad. omdat ik nu de buizen heb voor de bouw van een egli frame is mijn vraag de volgende:
kun jij de gaten boren voor het balhoofd zoals je ook op de foto hebt staan.
balhoofdhoek is oke en diameter balhoofd is 60 of 70 mm
zou mooi zijn gezien de opstelling die al gemaakt hebt.
het gaat evt om 4x boren ivm onze actieve vriendenclub eigenbouwers
hoor graag of je het wil doen en wat het kost
onze hoofdbuis is 102 mm

mvrgr Hardy tel 06 11398386
 
Tadaaaaa!

Ik dacht ga het toch maar in het oude topic gooien..... Ben hier opgehouden toen de brommer zijn eerste circuitdag heeft gehad in april 2016. lijkt een eeuwigheid geleden. Mag de pret niet drukken, er is wel een en ander veranderd sinds de eerste dag. Zal er eens een verhaaltje van maken ;)

In 2016 heb ik 3 dagen gereden en eigenlijk helemaal niks veranderd aan de motor, behalve wat kleine dingetjes na de eerste dag. Eerst maar eens rijden en wennen aan de motor :) Ik had zelf tenslotte ook nog maar heel weinig circuit ervaring. Dus daar was gewenning ook wel op zijn plaats.

Maar zonder te overdrijven was ik heel blij met seizoen 2016 en het rijden begon er ook al op te lijken:



In de winter van 2016 / 2017 stonden er wel flinke upgrades op de lijst naar aanleiding van de eerste 3 dagen in 2016, je wilt wat of niet....

Standaard carburateurs waren wel een dingetje, sproeiers waren al veel groter dan ooit voor deze carbs bedoeld, en CV carbs horen ook niet echt op een circuitfiets als je het mij vraagt. Rondgekeken en DE standaard upgrade op dit blok is een set Dellorto PHM 40's. Veel gelezen, overlegd met startrick tuning omdat zij die dingen in Nederland verkopen en uiteindelijk een configuratie samengesteld en aangeschaft. Heel vette carburateurs als je het mij vraagt :}



Monteren vraagt natuurlijk weer een hoop aanpassingen en kost veel tijd, maar dat mag de pret niet drukken, sleutelen en maken van onderdelen is minstens net zo belangrijk als je het idee hebt dat je met ouwe meuk het circuit op moet.

Dan natuurlijk afstellen op de bank en resultaat checken....

Dat stemde positief :9 van maarliefst 56PK aan het wiel naar 65PK Niet echt wereldschokkend, maar wel een hele verbetering. En het fijnste was de bijna 80Nm koppel aan het wiel, eat your heart out moderne 600cc supersport!!

Daarnaast de remmen aangepakt. De standaard 35 jaar oude suzuki schijven met TR1 remklauwen was geen goude combinatie. Die schijven zijn zo knetterhard en daarmee glad, daar hapt geen fatsoendelijk remblokje op, afgezien dat ze niet te krijgen zijn voor de TR1 klauwen.
En op circuit voelde ik me niet helemaal gelukkig bij het aanremmen voor bochten, het verschil met het moderne spul is te groot. Ik had niet het gevoel dat ik reserve had om indien nodig een "noodstop" te kunnen maken. En het laatste wat ik zou willen is iemand anders eraf rijden doordat je niet stop komt :N .

Kortom tijd voor verbetering!! Standaard bestaande schijven zijn er niet echt, en kosten een GODSVERMOGEN als je iets sportievers van de bekende firma uit italie wilt :( Ook maar zelf maken dan....

Tekenen, bestellen en monteren dan maar:










En zo heb je voor de prijs van nog niet één schijf uit Italie twee fijne passende schijven op je ouwe brommer én de rest van je rem setup :9. Lekker dikke schijven en nog zwevend ook :). Nou maar hopen dat ze werken....
Dan nog remklauwen. Ik heb gekeken naar de meest gangbare klauwen met twee zuigers waar nog makkelijk alle compounds remblokken voor te krijgen zijn. En zo kwam ik op nissins van een honda cbr600F3. Kosten de wereld niet als tweedehansjes, dus gelijk 2 setjes gescoord en gereviseerd. Pompje van 16mm erbij en nieuwe leidingen. Blokken zijn HH gesinterd van EBC.

Verder in de winter de montage van de kuip nog iets verbeterd en wat kleine dingetjes. Op naar seizoen 2017.

Laat begonnen aan seizoen 2017 en ook meteen heel KAK begonnen :N:N eerste dag regende het als een malle en ik lag de 2e sessie al op mn bek GVD. gewoon keihard een eigen fout aan het einde rechte stuk.... eerst achterrem, dan voorrem, motor duikt, geen grip meer aan de achterkant, blokerend wiel en vliegen maar.

Kuip stuk, alu tank gedeukt en lek, steppje en schetsplaat krom, gashandle en rempomp gesloopt en een flinke deuk in het zelfvertrouwen. Nou lekker begin.

Had er zo'n slechte zin van gekregen dat de motor het hele voorjaar zo in de schuur heeft gestaan. Niet meer aangeraakt... In de zomer de moed bij elkaar geraapt en het ding gerepareerd, nog een dagje gereden in het najaar, maar dat liep helemaal niet, geen vertrouwen. Maar het vermogen en koppel waren een hele verbetering! Remmen werkte ook boven verwachting goed, had nu wel het gevoel dat ik mee kon stoppen met de moderne brommers. Maar daar heb je dus wel het vertrouwen in je eigen kunnen voor nodig _O-

Winter 2017/2018:
Eigenlijk niks aan de brommer gedaan, 2017 was een kansloos seizoen en de upgrades waren niet eens in de buurt van getest, dus dat moest maar in 2018 gebeuren. En dat heb ik gedaan, dag of 4 lekker op Zolder rondgereden en vertrouwen gekweekt. Rondetijden van eind 2016 waren rond de 2.15 met één uitschieter net onder de 2.10
Eind 2018 stond er een 2.08 op de klokken, dus dat was niet zo heel spectaculair, maar kon wel heel constant onder de 2.10 rijden en ook een hele sessie lang. Vertrouwen wat terug gekregen en ook het inhalen begon langzaam te lukken, daar was wat meer lef voor nodig. Bochtensnelheid zou het devies voor 2019 worden! Want daar moet het gebeuren met een gebrek aan PK's

2019:
In de winter niet veel gesleuteld, behalve wat onderhoud. Wel nieuwe banden *D Conti road attack 3. Modern rubber, en dat zou de bochtensnelheid moeten gaan leveren in 2019. En schakelpatroon omgedraaid, het is tenslotte een circuitbromer.
Eerste dag op Zolder was het IJSKOUD. s'morgens 4 graden :? kijken wat dat zou brengen. Afgezien van ijkoude vingers en handen niks raars eigenlijk. Fijn, goed voor het zelfvertrouwen, de banden voelen goed en kunnen veel meer hebben dan dat ik er in stop. Ook mooi!
Met die kou moet er wel duidelijk meer brandstof bij in de bovenste toerentallen, lambda liep op tot 16, niet goed. Blok wordt gelukkig niet te heet door de kou, maar geen houdbare situatie bij iets warmer weer.

Door de veel betere remmen kwam de standaard vork wel duidelijk naar voren als een gebrekje ;) dus dat zou de hoofdmoot worden voor Oschersleben. Twee dagen geboekt in mei.
Eindelijk begonnen aan de vork die ik al heel lang had liggen in onderdelen! Overlegd met HK suspension en poten uitgedraaid zodat er moderne seals en stofringen in konden, zou het aanspreken een stuk moeten verbeteren.
Hulpstukken gemaakt om de vorkpoten in de draaibank te kunnen spannen en de vork opgebouwd met nieuwe glijbussen, keerringen, stofringen, veren, olie en doppen aan de bovenkant. flinke klus, maar resultaat mocht er zijn. Verder andere wiellagers voor een dikkere vooras. Alles bij elkaar zou het een stabielere voorkant moeten opleveren.



Op naar Oschersleben met grotere sproeiers en een "nieuwe" vork. En wat een gaaf weekend was dat *O* Mooie baan, professionele organisatie en heerlijk gereden. Wat kleine dingetjes gehad aan de motor, maar niks wat het rijden in de weg gestaan heeft. Het ding trilt nogal, en daardoor gaat er wel eens wat loszitten zeg maar.... _O-
Banden werkte als een malle en de lange bochten liepen super! merkte alleen dat ik gang te kort kwam aan het einde rechte stuk. Geen toeren meer over in 5...
Ander kettingwiel voor de volgende ronde in Zolder! Nieuwe vork voelde goed aan, veel minder invering bij aanremmen, meer vertrouwen, dus hogere bochtensnelheid. En daar ging het om. Heel leerzaam weekend.

Eind mei stond er nog een dag Zolder op het programma, dus kleiner (2 tanden) kettingwiel gemonteerd, brommer gepoetst en met hele goeie zin en vol goeie moed gaan rijden. Zouden de PK's en het koppel voldoende zijn voor het kleinere kettingwiel, dat was even de vraag.
Eerste sessie heel onrustig op de baan met veel verkeer en rare situaties. Hmmmm, niet echt blij van geworden, schakelen moest op andere momenten door het kleinere kettingwiel dus weer even inkomen.
Daarna meer rust op de baan en de brommer trok het prima met het kleinere kettingwiel, meer rust in het rijwielgedeelte en de rondetijden gingen als een malle omlaag. Van 2.08 eind 2018 in één dag naar 2.02 Motor liep als een speer, hellingshoeken werden beter en inhalen ging ook als nooit eerder.


Bochtensnelheid is dus flink omhoog gegaan en daarmee ook de snelheid uit de bocht. Daar werd ik eerder altijd best rap voorbij geknald door de moderne brommers en dat gebeurt nu dus steeds minder! Dan heeft het inhalen ook zin, ik kon ze eerst niet voorblijven op de rechte stukken.

Dagje Zolder was dus Super, door de snellere tijden krijgt de brommer het wel zwaarder voor zijn kiezen.... olie temperatuur loopt te hoog op. 140 graden is echt te veel. Oliekoeler zal er dus moeten komen. onderdeeltjes daarvoor lagen al lang op de plank, dus nu maar eens aan beginnen.
Zien we in het najaar wel weer verder, voorseizoen heeft het budget aardig opgeslokt, dus nu vroege zomerstop. Meehelpen aan andermans brommer zodat die de 4-uurs race op SPA bij de bikersclassic kan rijden!

Er zullen nu af en toe wel weer wat updates volgen, al is het maar voor me zelf om het een beetje bij te houden :W

Later,

Loek
 
Hey Loek wat leuk om te lezen hoe het met de motor gaat, wordt lekker gebruikt waar hij voor gebouwd is en ondertussen verder ontwikkeld. :}
 
Hey Loek wat leuk om te lezen hoe het met de motor gaat, wordt lekker gebruikt waar hij voor gebouwd is en ondertussen verder ontwikkeld. :}

:9 Ja heb er aardig lol mee, en het ding heeft altijd bekijks. Meeste mensen hebben geen idee wat het is _O- en als ze er achter komen dat het eigenbouw is en maar 65PK heeft geeft dat altijd wel stof voor een praatje, kortom circuitdagen zijn altijd gezellig ;).
En wat betreft ontwikkeling is dit jaar wel echt een sprongetje, de lijst van plannetjes blijft echter onverminderd lang, dus ik kan nog JAAAAAAREN vooruit. Kijken waar het schip strand....

Zou alleen leuk zijn als er wat meer van dit soort, of andere ouwe meuk fietsen rondjes reden tijdens een "gewone" circuitdag

Later,

Loek
 
:9 Ja heb er aardig lol mee, en het ding heeft altijd bekijks. Meeste mensen hebben geen idee wat het is _O- en als ze er achter komen dat het eigenbouw is en maar 65PK heeft geeft dat altijd wel stof voor een praatje, kortom circuitdagen zijn altijd gezellig ;).
En wat betreft ontwikkeling is dit jaar wel echt een sprongetje, de lijst van plannetjes blijft echter onverminderd lang, dus ik kan nog JAAAAAAREN vooruit. Kijken waar het schip strand....

Zou alleen leuk zijn als er wat meer van dit soort, of andere ouwe meuk fietsen rondjes reden tijdens een "gewone" circuitdag

Later,

Loek

ik rij zelf circuit met een wat opgewaardeerde oer-GSXR en heb vaak de oudste fiets maar ik ben gelukkig niet de traagste :9
Soms zit je in een groep waar ze al het aparte spul in hebben gestopt, rij je samen met bijvoorbeeld een Guzzi, een ouwe Duc en een CB900 dat is altijd wel leuk, hoewel een nieuwe Panigale achterna zitten ook lachen is, het verschil in power tussen zo'n ding en de mijne met een PK of 110 is wel schokkend dus dsat zal bij jou niet anders zijn, snel de bocht uitkomen is wel van belang ja.

(Heb ook het zelfbouw/ouwe meuk circuittopic gevolgd maar daar zou ik met mijn motor ook al buiten de boot vallen... )
 
aaahhhhhhhhhh....... bedankt voor de "flashback";
die PHM40's had ik ook op mijn Guzzi LeMans! :t
 
ik rij zelf circuit met een wat opgewaardeerde oer-GSXR en heb vaak de oudste fiets maar ik ben gelukkig niet de traagste :9
Soms zit je in een groep waar ze al het aparte spul in hebben gestopt, rij je samen met bijvoorbeeld een Guzzi, een ouwe Duc en een CB900 dat is altijd wel leuk, hoewel een nieuwe Panigale achterna zitten ook lachen is, het verschil in power tussen zo'n ding en de mijne met een PK of 110 is wel schokkend dus dsat zal bij jou niet anders zijn, snel de bocht uitkomen is wel van belang ja.

(Heb ook het zelfbouw/ouwe meuk circuittopic gevolgd maar daar zou ik met mijn motor ook al buiten de boot vallen... )

Welke clubjes rij jij dan? op Zolder zie ik maar weinig oud spul :N

Ja dat knutselgebeuren gaat niet van de grond komen joh. En dat snap ik ook wel, zijn niet zoveel mensen die circuit willen rijden met dat spul. Veel te veel werk voor wat het oplevert, een standaard jappanner kost geen drol en doet het altijd.... wat moet je dan.

Ik rij eigenlijk vooral op Zolder en dan groepje minder snel, en daar zit ik nu bij de eerste 30% van het groepje ofzo, dus dat doet leuk mee zeg maar. Zo'n dikke 1000 knalt wel even wat harder weg ja, dat is niet normaal, maar bij het aanremmen en insturen kan ik veel van de piloten op het moderne spul wel hebben. en ik ga misschien NET 200 km/h halen met wind mee aan het einde rechte stuk. Een 750 of 100 doet al snel 250 Km/h. Dat scheelt wel zeg maar.

Dus dat verschil moet dan ergens goed gemaakt worden.. Met het koppel van dit blok kan ik een 600 een heel eind hebben, als ik die voor de bocht voorbij kan prikken halen ze me niet meer zomaar in op het rechte stuk en dat is vet. Maar als er op een 600 een goeie piloot zit ben ik weer vertrokken, die dingen hebben meer potentie natuurlijk.

Nou ja.... ik vind het in ieder geval de moeite om het zo te doen.

Later,

Loek
 
aaahhhhhhhhhh....... bedankt voor de "flashback";
die PHM40's had ik ook op mijn Guzzi LeMans! :t

Fijne dingen he ;) echt Italiaans.... ze lekken af en toe een beetje, de vlotter was al een keer lek en het opentrekken van 2 van die dingen met snelgas is aanpoten, maar ze klinken lekker met die open toeters *O*
 
Welke clubjes rij jij dan? op Zolder zie ik maar weinig oud spul :N

Ja dat knutselgebeuren gaat niet van de grond komen joh. En dat snap ik ook wel, zijn niet zoveel mensen die circuit willen rijden met dat spul. Veel te veel werk voor wat het oplevert, een standaard jappanner kost geen drol en doet het altijd.... wat moet je dan.

Ik rij eigenlijk vooral op Zolder en dan groepje minder snel, en daar zit ik nu bij de eerste 30% van het groepje ofzo, dus dat doet leuk mee zeg maar. Zo'n dikke 1000 knalt wel even wat harder weg ja, dat is niet normaal, maar bij het aanremmen en insturen kan ik veel van de piloten op het moderne spul wel hebben. en ik ga misschien NET 200 km/h halen met wind mee aan het einde rechte stuk. Een 750 of 100 doet al snel 250 Km/h. Dat scheelt wel zeg maar.

Dus dat verschil moet dan ergens goed gemaakt worden.. Met het koppel van dit blok kan ik een 600 een heel eind hebben, als ik die voor de bocht voorbij kan prikken halen ze me niet meer zomaar in op het rechte stuk en dat is vet. Maar als er op een 600 een goeie piloot zit ben ik weer vertrokken, die dingen hebben meer potentie natuurlijk.

Nou ja.... ik vind het in ieder geval de moeite om het zo te doen.

Later,

Loek

Ik zit bij meerdere organisaties, rij meestal op Assen en Zandvoort, soms Lelystad en één keer per jaar op Spa met de Biker's Classics, afgelopen jaar de eerste keer Zolder gedaan en dit jaar ook weer een keer van plan.

Koppel de bocht uit? :') Lijkt me wel wat....
 
was afgelopen vrijdag ook op zolder met mijn srad 600 in de groep minder snel, heb je zien rijden. ik kom met de beste bedoelingen niet verder dan 2.00 dus ik heb tijdrijden maar een beetje los gelaten en ga "relaxed" rond met 2.05 tot 2.10 en ik heb met mijn ouwe srad het prima naar mijn zin
 
was afgelopen vrijdag ook op zolder met mijn srad 600 in de groep minder snel, heb je zien rijden. ik kom met de beste bedoelingen niet verder dan 2.00 dus ik heb tijdrijden maar een beetje los gelaten en ga "relaxed" rond met 2.05 tot 2.10 en ik heb met mijn ouwe srad het prima naar mijn zin

:) Heel goed! Lekker ontspannen rijden is prima. Welk nummer reed je?
Ik heb nu nog het idee dat ikzelf en ook de motor nog niet aan de max zitten, dus dan vind ik het heel leuk om dat nog te proberen te verbeteren. En voor 2.00 hoef je je zeker niet te schamen op een 600. Ik heb het idee dat de fietsen alsmaar dikker en sneller worden. De 1000's zijn volgens mij al in de meerderheid. Dus dan gaat het HARD.
 
Ik zit bij meerdere organisaties, rij meestal op Assen en Zandvoort, soms Lelystad en één keer per jaar op Spa met de Biker's Classics, afgelopen jaar de eerste keer Zolder gedaan en dit jaar ook weer een keer van plan.

Koppel de bocht uit? :') Lijkt me wel wat....

Heej ik ga al jaren naar de bikers classic, maar dan als monteur bij een team dat de 4-uurs rijd. Op welke fiets rij je in SPA? En koppel is heel fijn ;) Heb een keer op een CBR600F2 een sessie gereden en dacht dat een bocht ook wel in 3 ging lukken _O-_O-_O- jammerdepammer. Wel heel leuk om te doen of eigenlijk om het te kunnen afwisselen. Maarja.... 2 circuitfietsen is wat optimistisch.

Later,

Loek
 
Mooi verhaal, leuk verteld:)

Kort een super motard LC4 gehad met zo'n Dell'orto carb, makkelijk sleutelen en hij liep er goed mee.

Ja ze sleutelen lekker weg. Zijn denk ik niet de meest fijngevoelige carburateurs. Ik heb ook gekeken naar CR specials enzo, maar die dingen kosten gewoon echt teveel geld voor wat ze leveren vind ik. Flatslides passen niet bij zo'n motor en die dellorto's bieden gewoon veel waar voor de centjes. Ik heb ze met acceleratiepomp, dus zuipen als een malle, maar dat mag de pret net drukken :9
 
Inderdaad ook met acceleratiepomp gehad. En ook de verhalen gehoord dat een oude LC4 pas echt goed zou starten met een duurdere carb, maar een afgestelde dell'orto doet het ook goed op zo'n 1-pitter tractorblok. Guzzi's doen het er ook goed op, onderdelen en varianten genoeg, dus voor ieder wat wils.
 
Laatst bewerkt:
Fijne dingen he ;) echt Italiaans.... ze lekken af en toe een beetje, de vlotter was al een keer lek en het opentrekken van 2 van die dingen met snelgas is aanpoten, maar ze klinken lekker met die open toeters *O*


Uit de oude doos (gescanned... _O- )

1397423




:] en nu weer terug naar de Egli TR1!
 
Terug
Bovenaan Onderaan