EFI knippert en toerenteller doet niks ;( prilia caponord help ik kom er niet meer uit!

Roddy

MF veteraan
3 jan 2005
6.488
7
drenthe
OLa,

sinds een poosje een Caponord aangeschaft, naast de mille geen onbekende fiets qua techniek. echter....

Nadat ik de Capo heb opgebouwd(vorige eigenaar kleine schuiver gehad) eerste proefrit gemaakt, echter na 22 km kon ik deze staken wegens een haperende motor, uitlees stekkers erin en tada EFI 36 oftewel een stukkende bobine. 4 stuks gekocht en vervangen. motor start loopt rijd allemaal goed. en nu komt het....

de EFI blijft knipperen. wil ik hem uitlezen krijg ik alleen de -1 melding (1 en -1 is dodemansknop) voorheen trok ik een stekker luchtsensor los en idd de bijbehorende EFI 22 melding verscheen. dit gebeurt nu niet meer alleen de EFI -1 blijft zichtbaar en dat stoort mij mateloos.

ander probleem is mijn toerenteller. die functioneerde voor vervangen Bobines prima. echter nu zo dood als een pier.....

wie ow wie heeft een heldere ingeving/suggestie die mij kan helpen.

stekkers kabelboom gecontroleerd en goed.
dashboard uitgewisseld met een 100% zeker weten werkende geen oplossing.
stekkers achterin dash gecontroleerd.
pick up sensor op dynamospoel voor doorgeven toerental doorgemeten, juiste waardes.

graag tips en tricks :)
caponord ophalen.jpg
 
Laatst bewerkt:
motor loopt en loopt en rijd prima. dus dat is geen probleem.
kabels gemeten 100% binnen waarde ook bij meten en draaien aan de kabel.
dodemansknop ook binnen weerstand waarde. die schakelt tevens de relais voor brandstofpomp, en ook die is binnen kader. snap je mijn frustratie :P
 
motor loopt en loopt en rijd prima. dus dat is geen probleem.
kabels gemeten 100% binnen waarde ook bij meten en draaien aan de kabel.
dodemansknop ook binnen weerstand waarde. die schakelt tevens de relais voor brandstofpomp, en ook die is binnen kader. snap je mijn frustratie :P
Ik snap je frustratie wel, maar was 1 van die oude bobines wel kapot?
 
Ik ken deze motor niet maar een knipperend EFI lampje geeft een motorstoring aan. De motor rijdt wel dat betekend waarschijnlijk dat de ECU in noodloop programma draait. Dit programma wordt ingeschakeld als er onvoldoende info aanwezig is om het normale programma te draaien. Deze info mist omdat sensor niet goed werkt of de verbinding onderbroken is. Vraag is welke info mist. ..

Nu doet je toerenteller het niet meest voor de hand liggend is dat beide symptomen dezelfde oorzaak hebben namelijk er komt geen toerental informatie door. M.a.w. de sensor is kapot of de bekabeling. Oorzaak gokje .. Jij hebt aan de motor gewerkt dus daar ligt de oorzaak. Dus of er zit nu een stekker los/niet goed vast/ verkeerd aangesloten. Of de bekabeling is kapot.

Kan ook een vuile stekker zijn of een defecte sensor.
 
Ik weet niet of het bij een Capo net zo is als bij een Falco, maar -1 / 0 / 1 in diag mode wil alleen maar zeggen dat je TPS iets afwijking heeft. Je kunt deze op het gasklephuis iets draaien tot 'ie op 0 staat, maar hiervoor moet je idealiter wel de gaskabel(s) lossen en daarna goed afstellen.

Een knipperende EFI zonder foutcodes ken ik alleen maar van een vochtige Luchtsensor, bijvoorbeeld in een flinke regenbui of na het wassen met veel water.
Flink warm rijden zorgt er dan voor dat EFI vanzelf weer ophoudt met knipperen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan