Eerste motor

BoMatzwart

Rookie
Lid geworden
23 nov 2024
Berichten
2
Waarderingsscore
8
Hallo!
Ik ben op het moment bezig met mijn rijlessen en ben alvast aan het kijken naar mijn eerste motor. Ik ben sinds kinds af aan al verliefd met de uitstraling van cruisers, ik ben zelf niet zo lang/zwaar dus ik kijk naar een wat ''lichter'' model. Zo heb ik tot nu toe de Yamaha xv250 Virago (die wel is afgeraden door medewerkers van de motorshop waar ik laatst was) en de Honda rebel 250 of 450 op het oog.

Welke zouden jullie aanraden om te kopen als beginnend motor bestuurder en om eventueel zelf ook aan te werken(waar ik ook zeer geïnteresseerd in ben)?

alvast bedankt!
 
Ik zou kijken naar een motor die ze zo veel mogelijk op je lesmotor lijkt. Dat is wat je gewend bent en dus jouw referentiekader.
 
Bij keuze uit de Rebel 250 en 450 in ieder geval de 450. De 250 zal niet echt mee kunnen komen met het verkeer en dat gaat snel irriteren. Ik neem aan dat je niet zo'n groot budget hebt anders is een Rebel 500 een heel leuke motor. Ik spreek uit ervaring. Bij de wat oudere motoren is een Yamaha Virago XV535 ook een leuke motor.
 
(Bijna) elke motor zal snel wennen.
Wat je moet kiezen hangt er ook van af wat je budget is en wat je er mee wilt.
Een 250 is niet ruim bemeten voor de autosnelweg, maar het kan wel.
Als beginner wil je waarschijnlijk graag een zware, maar jij bent bescheiden.
Maar wellicht vind je een licht motortje juist geinig. Dan zou ik dat lekker doen.
Ik heb 4 motoren en rijd het meest op mijn 300. Die geeft de meeste lol.
Bedenk of je behoefte hebt om bagage mee te nemen. Bijvoorbeeld voor een lang weekend naar de Eifel, Harz of Vogezen.
Het belangrijkste is dat je de motor leuk vindt.
Kies een motor die perfect rijdt, er netjes uitziet en waar geen roest op zit.
Als de motor stottert en je “gewoon even” de carburateurs moet laten afstellen: niet kopen.
Scheurtje in het zadel: dan is het schuim vol water gezogen en de bodem verroest.
Hij mag niet trillen bij het remmen en je moet met losse handen kunnen rijden.
Als de motor al warm is voor een proefrit, dan wil hij koud niet starten.
Geef liever 1000 eur meer uit voor een goeie dan 1000 eur minder voor een matige.
 
Wat voor rijbewijs? Volledig A, of A1 / A2?

Indien volledig A, laat je bij een cruiser dan niet te veel afschrikken door wat grotere CC inhoud. Voelt echt anders als op een sportmotor om maar wat te noemen. Waar op een lichte sportmotor 600CC al heel wat is, is dat voor een cruiser eigenlijk vrij weinig. Ik ben op een Intruder 800 begonnen, en dat was prima als beginner. Als je wat lichter wilt is er ook een Suzuki Intruder 600, honda VT600 of VT750, Kawa Vulcan 800, Yamaha dragstar 650, virago 535, etc. Dat is waar ik als beginner op een cruiser naar zou kijken. Kleiner dan dat ga je echt wel power missen op de snelweg denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor rijbewijs? Volledig A, of A1 / A2?

Indien volledig A, laat je bij een cruiser dan niet te veel afschrikken door wat grotere CC inhoud. Voelt echt anders als op een sportmotor om maar wat te noemen. Waar op een lichte sportmotor 600CC al heel wat is, is dat voor een cruiser eigenlijk vrij weinig.
Er zit power genoeg in een Honda VF750CJ (super Magna)
 
Rebel 250 zou ik je niet aanraden als eerste motor. Ik heb de Nighthawk gehad, daar ligt hetzelfde blok in (kruising tussen een naked en cruiser).

Het is een luchtgekoelde staande twin met ik meen iets van 20pk, op 160kg. Het is een prima motor om max op 80 wegen te rijden, zelf vond ik de motor het fijnste rijden als je 70 reed. Met die snelheid was het echt een naaimachientje, weinig toeren maken en zonder al te veel trillingen lekker rondrijden. Snelweg rijden met de 250 kan je oprecht vergeten, dat is gewoon niet leuk (dat komt van iemand die snelweg reed op een 125cc)

Voor een zuinige motor erbij is die dan wel weer erg geschikt, zo heb ik hem dan ook gebruikt. Ik heb er een tijdje woon werk meegereden en de motor liep 1:39! Dat is dan wel erg mooi meegenomen!

De 450 heeft meer dan 40pk, zes versnellingen en is ook erg goedkoop, dus die zou ik zeker overwegen.
 
Wat voor rijbewijs? Volledig A, of A1 / A2?

Indien volledig A, laat je bij een cruiser dan niet te veel afschrikken door wat grotere CC inhoud. Voelt echt anders als op een sportmotor om maar wat te noemen. Waar op een lichte sportmotor 600CC al heel wat is, is dat voor een cruiser eigenlijk vrij weinig. Ik ben op een Intruder 800 begonnen, en dat was prima als beginner. Als je wat lichter wilt is er ook een Suzuki Intruder 600, honda VT600 of VT750, Kawa Vulcan 800, Yamaha dragstar 650, virago 535, etc. Dat is waar ik als beginner op een cruiser naar zou kijken. Kleiner dan dat ga je echt wel power missen op de snelweg denk ik.
Eens!

Ik heb nog een volledige klaargemaakte VT700 staan mocht je interesse hebben trouwens :)
Rijdt echt lekker en makkelijk. En maar een kwarttarief in de wegenbelasting.

Succes met zoeken in elk geval.
 
Ik vind een SuperMagna gaaf!
 
Bij een Chopper zit je onder de 1000cc al snel goed. Het is allemaal laag en het zwaartepunt ligt op de grond.

Zo hebben wij die Intruder 800 te koop voor beginnersgeld. Als je twijfelt over het formaat mag je wel eens een proefrit komen maken, daar zijn wij heel makkelijk in. Touren we even met je mee en in het slechtste geval weet jij dat het niks voor je is en hebben wij een mooi ritje gehad.

Dat 250cc spul zou ik links laten liggen (en ik hou van kleine blokken, maar die doen wel heel weinig).
 
Gefeliciteerd! Verstandige keuze lijkt me 👍 met m'n eerdere honda cx 500 had ik zeker zoveel lol als op m'n guzzi 1100 😎 vandaar dat ik nu ga voor een cx650 🙈
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan