Eerste motor (ja alweer zo'n topic) BMW F 800 S

Disker

Die hard MF'er
Donateur
26 apr 2015
756
990
Beste lezers,

Mijn naam is Nick en ben nieuw op het forum. Het lijkt mij leuk om als ik mijn tweewieler heb dit forum lekker af te struinen voor tips en andere dingen. Dus laat ik mijn eerste verhaal maar even doen.

Ik ben aan het kijken voor een BMW F 800 S. Dit zal misschien mijn eerste motor kunnen gaan worden. Qua design en specificaties lijkt mij dit een zeer toffe motor.

Mijn budget is rond de 4000 euro. Maar wat ik heb gelezen zijn er wel problemen met de 2006 versie die voor mijn budget worden aangeboden. Wat jongere jaartallen zijn er ook maar die hebben +- 100000km gelopen. Is dat nog een leuke koop? (mits het onderhoud goed is gedaan).

Ook was er een BMW van 2010, deze heeft val schade op o.a. de kuip en de kont de grootste in nieuwe en tweedehands motoren .

Wat mag zo'n kuip kosten? En zijn deze nog goed te vinden, zo ja dan heb ik er wel één van 2010 waarvan de meeste problemen verholpen zijn (vooral de problemen met de achteras(?) zetten mij aan het denken, deze zijn in het 2007 model opgelost, maar die schieten weer in prijs omhoog).

De Fazer 600 lijkt mij ook wel leuk (bouwjaar 2004 en hoger), mocht de BMW toch buiten mijn bereik vallen '( (leuke back-up om het maar grof te zeggen)

Alvast bedankt voor jullie tijd.
 
Laatst bewerkt:
De motor van het linkje staat bij Boonstra. Dan zou ik toch wat extra kritisch zijn en iemand meenemen.
Ik zou voor een BMW toch eerst bij Ruud de Jong in Enkhuizen, of Jensen in Nijmegen kijken. Helaas, op de site hebben deze geen F800 staan. Als ik Mobile.de kijk is je budget niet ruim, maar met geduld zou het moeten lukken.
Een Fazer is gelijk weer een heel alledaagse fiets, niet te vergelijken met deze twin.
 
De motor van het linkje staat bij Boonstra. Dan zou ik toch wat extra kritisch zijn en iemand meenemen.
Ik zou voor een BMW toch eerst bij Ruud de Jong in Enkhuizen, of Jensen in Nijmegen kijken. Helaas, op de site hebben deze geen F800 staan. Als ik Mobile.de kijk is je budget niet ruim, maar met geduld zou het moeten lukken.
Een Fazer is gelijk weer een heel alledaagse fiets, niet te vergelijken met deze twin.

Slechte ervaringen met deze verkoper hier? Jammer, hij had er ook één staat voor rond de 3000 (zonder beschadigingen), en daar hoef ik geen twee keer over na te denken als deze in goede staat verkeerd met papieren.

denk dat je budget net te krap is voor een F800 S. of er komt direct onderhoud bij kijken waardoor je als nog meer kwijt bent.
al eens gekeken naar een TRX? (mocht je voor een sportievere twin willen gaan) http://www.marktplaats.nl/a/motoren...f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

De Fazer is idd alledaags maar desondanks een goede keus!

Heb nog even rond gekeken, en heb er een paar zien staan voor rond de 4250, dan wil ik wel over mijn budget heengaan. Zat er ook één tussen van 2007. Maar is de 2006 serie écht zo erg als sommige tongen beweren?

Keek niet persé naar een twin, gewoon een leuke motor waarmee ik zowel sportief als alledaags kan rijden. Alle twee de motoren zijn zeer leuk op hun eigen manier.
Dus het zal waarschijnlijk één van die twee worden. Bedankt voor je tip though :)
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn goedkoop met een reden. Als je er eentje wil, neem er dan een met een zwart blok (vanaf 2010), die zijn probleemloos. Daarvoor niet aan beginnen.
 
Ze zijn goedkoop met een reden. Als je er eentje wil, neem er dan een met een zwart blok (vanaf 2010), die zijn probleemloos. Daarvoor niet aan beginnen.

Zoiets had ik dus ook al gelezen, maar hoor ook mensen in de buurt die nooit problemen hebben gehad met het 2006 en 07 model. Dan zal het wel een Fazer worden denk ik, 2010 is toch écht te duur.
 
fazer vanaf 2004 is een leuke fiets met genoeg vermogen om ook sportief te rijden
 
Anders een SV650S, ER6F of doe eens leuk een Ducati SS750. Allemaal (op riemaandrijving na) vergelijkbaar en voldoende motoren ruim binnen budget, dus je kunt de mooiste uitzoeken.
 
Slechte ervaringen met deze verkoper hier? Jammer, hij had er ook één staat voor rond de 3000 (zonder beschadigingen), en daar hoef ik geen twee keer over na te denken als deze in goede staat verkeerd met papieren.
Nee, ik zou niet kwaad over Boonstra willen spreken. Maar het is een motorsloper die een motorzaak overgenomen heeft. Er worden ook lichte schadegevallen doorgeschoven. Daarom moet je even extra opletten of er onder de oppervlakte niet meer schade zit.

TRX en ER6 zijn inderdaad leuke alternatieven. Helaas is de F800 de enige met 360 graden motor.
 
Nee, ik zou niet kwaad over Boonstra willen spreken. Maar het is een motorsloper die een motorzaak overgenomen heeft. Er worden ook lichte schadegevallen doorgeschoven. Daarom moet je even extra opletten of er onder de oppervlakte niet meer schade zit.

TRX en ER6 zijn inderdaad leuke alternatieven. Helaas is de F800 de enige met 360 graden motor.

Ah oké.

Dan ga ik nog naar die van 3000 euro kijken. Neem mijn vader mee, die heeft op zat BMW's gereden de afgelopen 30 jaar. En houd ook nog die andere opties open. MAar 70.000 km voor een motor (mits alle onderhoud papieren erbij zitten) is toch wel goed te doen met Japanner's en de BMW? Minder is altijd beter natuurlijk, maar zo kan ik mijn zoektocht even wat ruimer maken of verkleinen als ik dit weet.

En nog bedankt voor je info ;)

Edit: Ik ga ook maar even kijken naar de Z750 en de GSR600, lijken mij ook leuke motoren, gewoon mijn gedachte voor een bepaald type uit mijn hoofd gehaald en zoveel mogelijk rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk advies? Afblijven en iets anders kopen.
Zelf zo'n F800S gehad....bagger.
 
Ah oké.

Dan ga ik nog naar die van 3000 euro kijken. Neem mijn vader mee, die heeft op zat BMW's gereden de afgelopen 30 jaar. En houd ook nog die andere opties open. MAar 70.000 km voor een motor (mits alle onderhoud papieren erbij zitten) is toch wel goed te doen met Japanner's en de BMW? Minder is altijd beter natuurlijk, maar zo kan ik mijn zoektocht even wat ruimer maken of verkleinen als ik dit weet.

En nog bedankt voor je info ;)

Edit: Ik ga ook maar even kijken naar de Z750 en de GSR600, lijken mij ook leuke motoren, gewoon mijn gedachte voor een bepaald type uit mijn hoofd gehaald en zoveel mogelijk rijden :)
Ik rij nu 3 jaar op een TRX, een heerlijke fiets geen problemen mee gehad.
Wel bij HPS gekocht, is de specialist in TRX en TDM s.
 
Eerlijk advies? Afblijven en iets anders kopen.
Zelf zo'n F800S gehad....bagger.
Nou ik vind dat erg overdreven.

Ik rij al vanaf 2006 op de F800 en rij nu alweer 5 jaar zonder problemen op een F800S uit 2007. Er staat inmiddels alweer ruim 50.000 km op de teller en ik ben een doorrijder en rij dus ook in de winter door ivm. woon-werk.
Ik vind zelf de voordelen van zo,n F-je erg groot.
Voldoende vermogen. Riem ipv ketting en licht kwa eigen gewicht (nat 203 kg) doordat je geen cardan hebt en erg zuinig.
er worden en zijn idd. Ook exemplaren met problemen met oa. De achteras.

Ik ken geen andere motor die deze eigenschappen heeft!

Mij bevalt het F-je zelfs zo goed dat ik er net eentje bij gekocht heb (uit 2011)die ik net heb ingevoerd.
 
Twee jaar terug met collega gaan kijken voor zo'n fiets.
Was van 2009 met 85.000 km op de teller.
Liep als een trein dat blok.
Geen piepje kraakje of wat dan ook.

Alleen het balhoofd lager was enorm ingeput door de vele km's snelweg die ermee gereden was.
Die hebben ze nog vernieuwd inclusief een complete kettingset (f650 met 800 twin blok)

Collega rijdt er elke dag mee zonder 1 mankement gehad te hebben.
Teller staat nu op ongeveer 110 of 120.000 km.
 
Motoren met schade hoeven niet slecht te zijn. Duur wordt het opknappen meestal wel. Met name de kuipdelen, en onderdelen als lampen en onderliggend klein spul lopen fors in de papieren. Als het voordelig zou zijn om motoren zelf op te knappen, waren er wel bedrijven die zich daarin gespecialiseerd hadden. Die zijn er bijna niet. Het loont vrijwel nooit. Met de motoren is meestal niet veel mis. Maar om ze weer netjes te maken en 'als nieuw', ben bijna altijd (veel) meer geld kwijt dan je vooraf dacht. Het is niet voor niks dat Boonstra de motoren met schade en al doorverkoopt. Dat is de beste manier om er wat aan te verdienen.
 
Laatst bewerkt:
Twee jaar terug met collega gaan kijken voor zo'n fiets.
Was van 2009 met 85.000 km op de teller.
Liep als een trein dat blok.
Geen piepje kraakje of wat dan ook.

Alleen het balhoofd lager was enorm ingeput door de vele km's snelweg die ermee gereden was.
Die hebben ze nog vernieuwd inclusief een complete kettingset (f650 met 800 twin blok)

Collega rijdt er elke dag mee zonder 1 mankement gehad te hebben.
Teller staat nu op ongeveer 110 of 120.000 km.

Een GS is wezenlijk anders en heeft geen last van allerlei mankementen.

De bouwstand van de GS kwam bij de S/ST pas toen er een zwart bok onder zat, daarom raad ik het kopen van een S/ST met een grijs blok (<2009) ook af. Ik heb er zelf een gehad en BMW heeft over de loop van 2 jaar ongeveer de nieuwwaarde van die fiets aan garantieclaims mogen dokken (terecht overigens).
 
Laatst bewerkt:
Nou ik vind dat erg overdreven.

Ik rij al vanaf 2006 op de F800 en rij nu alweer 5 jaar zonder problemen op een F800S uit 2007. Er staat inmiddels alweer ruim 50.000 km op de teller en ik ben een doorrijder en rij dus ook in de winter door ivm. woon-werk.
Ik vind zelf de voordelen van zo,n F-je erg groot.
Voldoende vermogen. Riem ipv ketting en licht kwa eigen gewicht (nat 203 kg) doordat je geen cardan hebt en erg zuinig.
er worden en zijn idd. Ook exemplaren met problemen met oa. De achteras.

Ik ken geen andere motor die deze eigenschappen heeft!

Mij bevalt het F-je zelfs zo goed dat ik er net eentje bij gekocht heb (uit 2011)die ik net heb ingevoerd.

Helemaal EENSCH.

Check idd even andere fora (nl en usa), en check het "toermotoren" forum van MF.
Er is bv een brilliante test van de Michigan State Police waar deze motor heel mooi uitkomt.

ik heb een F800ST uit 2009, met nu 72000 km (waarvan 48000 van mij, sinds 28Feb vorig jaar). Fiets is o.a. naar Finland, Romenie en Bulgarije geweest.

Lichtgewicht, toch krachtig, vooral lekkere Torque in lage toeren.
Onderhoudsvrije belt.
Vergelijkbare fietsen (600-1000cc) zijn allemaal minstens 20kg zwaarder omdat dit blokje minder en lichter metaal bevat, en de anderen hebben meestal een minder comfortabele koppelkromme.

Maar 1x echte pech gehad (stiltaan onderweg aan A12/Veenendaal.. zucht), Bleek de riem versleten. Precies in de week voor de geplande vervangingsbeurt..., waarschijnlijk door te veel zand/stof/steentjes tussen het rubber en het metaal. Jammer, maar dat weten we nu, voortaan opletten en eerder preventief vervangen.

Verder herrinner ik me geen mancos. Wel heel veel Plezier.

Let op:
- check of achterbrug van na 2009 is (of ge-patched), daar was een terugroepactie voor.
- check of software vd boordcomputer up to date is (geen idee hoe je dat checked)

Winter doorgereden, en wonend op 100m van zee.
Zout ... Roest? vrijwel niet, alleen het givi-rack (italiaans ijzer eh), verder even alle bouten bijhouden met vet/acf50/whatever.

Eventuele nadelen:
- Wobble bij 200+ (dus alleen op Autobahn) Is deels te fixen met betere gewichtsverdeling, alle zware items in je tanktas stoppen (je moet met koffers ook niet zo willen jakkeren...)
- Range bij Snel Autobahn rijden is maar net aan 250km per tank. Oppassen.
- tis geen allroad: bij bar-slechte wegen ga je niet lekker, en niet vlot (transalpina-route was hard werken).
- Fiets is net iets te licht voor twee personen, als dat een vereiste is.
 
Een GS is wezenlijk anders en heeft geen last van allerlei mankementen.

De bouwstand van de GS kwam bij de S/ST pas toen er een zwart bok onder zat, daarom raad ik het kopen van een S/ST met een grijs blok (<2009) ook af. Ik heb er zelf een gehad en BMW heeft over de loop van 2 jaar ongeveer de nieuwwaarde van die fiets aan garantieclaims mogen dokken (terecht overigens).

Ai.
Toch wel benieuwd wat er allemaal stuk ging ?

Grijs blok uit 2009 hier.
ik ga extra opletten.
over een jaar, als ik boven de 100K km kom, nog eens kijken..
(vingers kruisen en doorrijden maar)
 
Mijne was van 2007. Bij 22k klonk het motorblok dat klonk als een tractor.Durf te wedden dat de zuiger (s) kapot waren.Had altijd de neiging om stil te vallen bij langzame snelheden zoals in bochten, rotondes e.d..Reparatiekosten van honderden euro's gehad voor luchtaanvoerrubbers e.d. (allemaal tevergeefs). Fiets was bovendien ERG gevoelig voor roest, met name de remklauwen zaten in de winter dierect vol met bloemkolen..Enige pluspunt was z'n zuinigheid: 1 op 26 was haalbaar.
Voor woonwerk vondt ik de fiets derhalve niet betrouwbaar genoeg dus ingeruild tegen een nieuwe cbf1000f.......and never looked back.Nu 40k gelopen en geen centje pijn, krijgt volgende week nieuw kettinkje dus voordeel van riem valt helemaal weg (want die is duurder). Kan me nog herinneren dat de achterhub ook een potentieel probleem was bij fietsen van <2008 of zo.
Succes met de keuze.
 
Mijne was van 2007. Bij 22k klonk het motorblok dat klonk als een tractor.Durf te wedden dat de zuiger (s) kapot waren.Had altijd de neiging om stil te vallen bij langzame snelheden zoals in bochten, rotondes e.d..Reparatiekosten van honderden euro's gehad voor luchtaanvoerrubbers e.d. (allemaal tevergeefs). Fiets was bovendien ERG gevoelig voor roest, met name de remklauwen zaten in de winter dierect vol met bloemkolen..Enige pluspunt was z'n zuinigheid: 1 op 26 was haalbaar.
Voor woonwerk vondt ik de fiets derhalve niet betrouwbaar genoeg dus ingeruild tegen een nieuwe cbf1000f.......and never looked back.Nu 40k gelopen en geen centje pijn, krijgt volgende week nieuw kettinkje dus voordeel van riem valt helemaal weg (want die is duurder). Kan me nog herinneren dat de achterhub ook een potentieel probleem was bij fietsen van <2008 of zo.
Succes met de keuze.

denk dat jij een slecht exemplaar had dan. Ik met mijn (productiedatum 2007 en niet 2006 en op kenteken in 2007) heeft na 5 winters geen last van "bloemkolen" en riem van mij is nog de originele na nu 53000km (heb wel al een reserve liggen) Ook geen smeer gedoe van een ketting. Dus weg voordeel tov. een ketting??? nou nee dachj het niet.
Ook van roest heb ik (nog) geen last. Wel staat ie 's nachts binnen, dat dan wel weer ;) , maar overdag tijdens werk staat ie gewoon buiten.
En ja idd. van de achteras is zelfs een controle (recall) van geweest.

Maar goed kennelijk heb jij het niet getroffen met je F-je en ik wel :Y
 
Mijne was van 2007. Bij 22k klonk het motorblok dat klonk als een tractor.Durf te wedden dat de zuiger (s) kapot waren.Had altijd de neiging om stil te vallen bij langzame snelheden zoals in bochten, rotondes e.d..Reparatiekosten van honderden euro's gehad voor luchtaanvoerrubbers e.d. (allemaal tevergeefs). Fiets was bovendien ERG gevoelig voor roest, met name de remklauwen zaten in de winter dierect vol met bloemkolen..Enige pluspunt was z'n zuinigheid: 1 op 26 was haalbaar.
Voor woonwerk vondt ik de fiets derhalve niet betrouwbaar genoeg dus ingeruild tegen een nieuwe cbf1000f.......and never looked back.Nu 40k gelopen en geen centje pijn, krijgt volgende week nieuw kettinkje dus voordeel van riem valt helemaal weg (want die is duurder). Kan me nog herinneren dat de achterhub ook een potentieel probleem was bij fietsen van <2008 of zo.
Succes met de keuze.

ps. nieuwe riem kost ongeveer 160 euro
 
Laatst bewerkt:
over stilvallen .. in mijn 1e weken steevast bij koude motor voor het 2e stoplicht.
Waarschijnlijk vanwege te arm mengsel.
maar ook dat weet ik nu.

Verder: toen ik in pakweg Jan 2014 rondzocht kwam ik eigenlijk alleen dat achterbrug probleem tegen (een recall met tegenzin door BMW, na veel klachten uit US, naar ik begreep) en wat klachten over de boordcomputer.

Vandaag nog een "quirk" bedacht: false-neutrals tussen 5 en 6: als je ongeconcentreerd of nonchalant opschakelt dan mis je de 6 en draait de motor zich in de begrenzer. bij korrectie vaak een flinke KLAKK, kan nooit goed zijn voor de bak....
Op lange tochten moet je denken aan 1x of 2x per dag zo'n TAKK, meestal na lange en warme dag rijden. Niet Leuk.

Verder blijf ik het een Lekkere Fiets vinden.
Mijn doel is/was de 200K te halen in ongeveer 4 jaar (zeg 2017)
We gaan het zien.

nb: wellicht ten overvloede:
BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II
 
Terug
Bovenaan Onderaan