Eerste motor er6n

Quint45

Rookie
14 jan 2019
22
0
Hallo allemaal,

Ben bijna klaar met motor lessen en opzoek dus na me eerste motor wil graag een naked bike gaan rijden alleen vind lastig waar ik goed aan doe.
Les op een er6n 2013 model. Rijd super fijn en vind erg mooi!
Vroeg me alleen af of zo motor niet snel uitgekeken is of te saai is om mee te beginnen. Of beter na een z750 kan kijken?
Verder ben niet echt bekend in de motor merken.
Verder wil ik heb hobby matig gebruiken en evt in toekomst als nodig is voor werk en dan Max 30 min voor werk.

Hoor graag jullie reactie
 
Dezelfde motor kopen als je lesmotor kan saai lijken, maar daarna ga je hem pas echt gebruiken.
En dan is het ding vast een stuk sneller. En sturen kan je er ook op leren. :9 Maar een Z750 is misschien wat duurzamer.

Zelf heb ik het eerste jaar drie keer gewisseld, minder dan een ZX-10 bleef er even niet hangen.
Maar iedereen is ook nog eens totaal anders qua persoon. ;)
 
Het gaat om volledig rijbewijs a
Duurzamer met de zin dat niet zo snel nieuwe hoef aan te schaven ?
 
Ik heb nu bijna 3 jaar een ER-6N van 2016 (zelfde als jouw 2013 model) en heb 18 jaar mijn rijbewijs. Maar ik ben misschien een uitzondering, omdat ik lichtere motoren wel leuk vind. Ga je je snel vervelen? Als je net begint met rijden, dan echt niet. Later misschien wel. Het is gewoon een basic motor, blinkt nergens in uit. Je kan er rustig mee rijden, maar draai je aan het gas, dan komt ie best van zijn plek (moet je 'm niet vergelijken met een 1000cc). Maar je moet toch eerst leren rijden en dan heb je genoeg aan 72pk en +/- 60Nm koppel. Een Z750 is ook leuk, maar dat is een viercilinder, die komt dus hoger in toeren pas goed los. De tweecilinder van de ER-6N pakt meteen al lekker op, onder in toerental, zoals je zelf vast al hebt gemerkt. Maar ik rijd per jaar diverse motoren, dus het maakt mij niet heel erg uit wat ik in eigen bezit heb, vandaar dat een ER-6N wat mij betreft prima is om mij te verplaatsen en ik zou 'm misschien ook zo omruilen voor een nieuwe Z400. Maar dat ben ik. :)

MAAR ga wel proefrijden op een viercilinder, bij het kiezen van je eigen motor. Dan weet je een beetje hoe dat voelt qua gedrag. Het loopt smeuïger en komt echt heel erg goed los hoog in toerental. Vroeger kon ik niet omgaan met viercilinders en heb daarom al 15 jaar geen viercilinder meer in bezit. Omdat het trekkende gevoel bij het hoogtoerige gedrag zo lekker is, reed ik al snel 140km/u waar 50km/u toegestaan was (geen woonwijken of zijstraten, kinderen of gieters), enkel door 'm even kort open te trekken. En wel meer linke dingen meegemaakt op viercilinders, maar ik was ook nog jong. Kan met een ER-6N ook wel, maar het nodigt mij minder uit. Na een paar gevaarlijke acties besloten om de viercilinder in te ruilen voor een 650cc 1-pitter.

Probeer ook eens een SV650A (laatste model). Weegt minder, loopt heel erg lekker, ziet er alleen niet echt uit. En stap ook eens op een Yamaha MT-07.
 
Bedankt voor de info! Idd er6n is natuurlijk gelijk reactie als je aan gas zit! Daarom bevalt diep ik goed is lekker speels! De yahama 07 heb ook na zitten kijken! Alleen hoot er beetje wisselende verhalen over maar ook zeker de moeite waard om keer op proef te rijden! Heb alleen gevoel dat je bij z750 nog stuk plater zit of is dat zelfde als bij er6n?
 
Wat is er mis met de MT-07 dan? Hij weegt in elk geval voelbaar minder. Z750 heb ik nooit op gezeten, wel op de Z800 en Z900. Op Motorcycle Ergonomics kan je een beetje zithoudingen zien en vergelijken. Zo te zien is dat voor de Z750 en ER-6N redelijk gelijk. Ook met een Z900 bijv. Het zit gewoon relaxt en is lang vol te houden. Overigens als je een Z900 of een 1000cc open draait, gaat ie onderin ook al los hoor. Maar een 600tje met 4 cilinders zo vanaf de 7.000 tpm. En dan gaat het ook écht los!

Gewoon lekker wat proefritten maken op diverse motoren met verschillende motorconfiguraties. Maar de ER6N is in principe een goede beginner en als je niet te veeleisend bent, ook prima voor de gevorderde rijder. Maar de MT-07 is speelser door lager gewicht en het blok van de SV650A loopt denk ik net wat lekkerder vanwege de V-twin configuratie. De Z650 is overigens een stuk speelser dan de ER-6N, maar die zijn nog vrij nieuw en hebben iets minder vermogen door Euro4. Merk je dat in het dagelijks leven? Ik denk van niet.
 
:^

Nu met 25 jaar ervaring zou ik ook genoeg hebben aan een ER-6N.
Je kan er op dijkritten de snelste motoren mee bijhouden. Gewoon lekker sturen en gasgeven. :]

Een Z750 heeft iets meer testosteron. :9
Ik wilde in het begin vooral veel uitproberen.
Dus iedere eerste motor, tweede, derde, vierde.. (dertigste) is kandidaat voor vervanging. _O-
 
Een paar jaar terug heb ik mijn A rijbewijs gehaald.
En onlangs heb ik mijn eerste motor (ER 6N, modeljr 2010) aangeschaft.
Ik vind het een heerlijke basic motor om ervaring mee op te doen. Het rijden voelt in ieder geval zeer vertrouwd.
Succes met het maken van je keuze!
 
Een er6n lijkt me prima om mee te rijden, laat je in ieder geval niets wijsmaken dat meer CC's beter zou zijn als je ergens lang op wil blijven rijden.

Mijn vrouw heeft nu een FZ6N en als ik eerlijk ben is het al door mijn hoofd gegaan om ook weer een 750/600 CC aan te schaffen als Tuono ooit weg gaat. Die FZ heeft meer dan genoeg in huis om lol mee te hebben.
 
Prima, zo lang je maar niet constant 150km/u wil rijden. Ik heb wel het laatste model, dat zadel is wel anders dan alles van voor 2012.
 
Hoe bevalt jullie de er6n voor langere afstanden ?
Zoals elke Naked, de ene heeft last van de wind bij 90 km/u, de andere merkt niets bij 130 km/u.
Ik ben zelf altijd verbaast als mensen in gebruikerstopics foto's van hoge ruitjes plaatsen.
Alleen de laatste weken waait het wel erg hard. _O-

Een supersport zit het lekkerste onder de wind achter de kuip en ruit bij snelheden boven de 130 km/u.
Behoudens enkele uitzonderingen. ;)

cad869315aa997b0dc81444549c3f3c5.jpg
 
Wat is grote verschil in zadel is dat moeite waard om 2012 model te nemen?
Ja tuurlijk bij naked heb je meer last van wind dan bij tour motor dat snap ik
 
Ik weet niet of het zadel beter is, maar bij het laatste model zijn het twee losse zadels ipv één lang zadel. Maar ik weet dus niet of dat prettiger zit. Te zacht is niet goed, te hard ook niet.
 
Ja rijbewijs gehaald en proefgereden op een mt 07 mt 09 , z650 en versus 650

Z650 vond ik nog kleiner dan vorige model verder rijd die fijn alleen zit die minder fijn!

Versus 650 zit je top alleen minder speels natuurlijk dan naked bike maar voor toeren en echt lange ritten wel top motor

Mt 07 vond ik zit houding echt top en super fijn motor blok alleen zadel aan harde kant

Mt 09 top motor alleen denk ik ok te beginnen beetje te veel van goeie
 
Geinig, ik heb ook gelest op een ER6-N en een Z650. Heb ook een paar lesjes op een Honda CBF500 gereden, en laatst een paar ritjes op een BMW F650CS gereden. Was met het lessen echt enorm fan geworden van de Z650. Kon er U-bochtjes op 3,5 meter mee doen.

Ik heb als m'n eerste een MT-03 uit 2008 (de oude 660cc versie) aangeschaft. Wat problemen gehad in de elektra, maar verder een kek apparaat. Super licht, lekker directe gasrespons, fijne houding (helemaal rechtop dus icm het gewicht en korte wielbasis heel wendbaar). Maar wel wat nadelen; slecht schakelen straft 'ie af (al leer je 't dan wel gelijk goed, I guess?), remt flink op de motor als je het gas loslaat, wat meer trilling (want ééncilinder), en door de rechtop-houding moet je je aardig schrap zetten bij 130+.

Voelt lekker basic, ziet er tof uit, klinkt lekker roffelig én... niet te duur.
 
De Z650 weegt nog ongeveer 5,5 kg minder dan de MT-03 660cc. Maar dat is zeker een leuke motor. Vond 'm alleen motorisch echt ruk afgesteld vanwege Euro2 of Euro3. Bouwjaar was 2010. Heb er toen een EJK module op laten zetten en afgesteld op de testbank. Zoop 10% meer brandstof, maar wat liep dat ding een stuk beter! Maar echt licht noem ik motoren pas onder de 170kg. :]
 
Hah, toevallig heb ik jouw review van de MT-03 toendertijd uitvoerig gelezen en meegenomen in m'n beslissing om hem te kopen. :t Ja, op constant 3500-4000 toeren rijden voelt apart. Alsof 'ie daar niet helemaal blij mee is. Gelukkig rijd ik dat niet zo heel vaak; meeste gebruik is op 80 wegen voor de pret of snelwegen voor W-W.
 
Leuk dat het je mee geholpen heeft met je beslissing!
Het meest irritante stuk zat zo rond de 50 a 60km/u, als je binnendoor achter een auto aansukkelt die niet opschiet. Vroeger met carburateurs liep het allemaal een stuk prettiger, ze knijpen het nu echt uit omdat dit moet vanwege emissie-eisen. Normaal zou je doorschakelen of net even wat harder of zachter rijden, maar met auto's voor/achter je gaat dat soms lastig. Maar goed, met EJK liep ie echt een flink stuk beter. Op mijn YouTube-kanaal staat ook nog wel het filmpje van het afstellen op de dynobank.

Maar goed, sinds 3 jaar dus een ER-6N en twijfel om die weg te doen voor een Z400. Grootste nadeel; ietsje hoogtoeriger op de snelweg. Binnendoor kan je echt knallen met een Z400, komt niets tekort en je maakt het andere motorrijders knap lastig. Met 167kg rijklaar, erg wendbaar en speels.
Met de ER-6N is eigenlijk niets mis (hoewel je die +/- 35-37kg extra wel voelt, de Akra uitlaat weegt minder dan de originele uitlaat), maar elke 2 a 3 jaar koop ik wel weer wat anders en wat mij betreft is om en nabij de 50pk meer dan genoeg in je eentje, met passagier wil je natuurlijk wat meer koppel en pk's. Ik heb graag niemand achterop, tenzij ik op dat moment op een motorscooter zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan