Eerste ervaring bij Boucles de Theux

Saco

Die hard MF'er
19 feb 2009
386
21
Moordrecht
Deze regularity wordt al een aantal jaar georganiseerd door Moto Club Theux. Dit jaar mezelf voor het eerst uitgenodigd in de Promo klasse. Er is ook nog een expert klasse, maar eerst maar even de Promo proberen. Op zaterdag ochtend een A5 leesbak gehaald bij Hot MotorBike Theux. Wat gedoe met het vinden van het juiste ophangsysteem, maar uiteindelijk zat hij prima. Was wel mijn led lamp vergeten, maar had wel een opwindbare lamp bij me. Nog een rit door de bossen gemaakt om te kijken of een en ander goed blijft zitten. Rond 13:00 begint de inschrijving. Een officieel evenement, dus ook een officiële keuring. Gelukkig wordt alles goedgekeurd en na het stickers plakken en nog even getankt te hebben, rustig wachten op wat er komen gaat. De tap is los en de barbeque brand. Om 18:00 uur mogen de eersten vertrekken. De Promo's een half uurtje later. In totaal waren er 60 motoren aan de start. Rond 18:30 is het nog licht, dus zonder lamp is alles nog goed te lezen op de A5 kaarten met bol pijl situaties. De situaties zijn goed ingetekend en met een werkende kilometerteller met honderd meter aanduiding is het prima te doen. Is het te doen zonder licht? Nee. Nog geprobeerd zonder licht op de kaart te rijden, maar moest snel opgeven. Lantaarnpalen doen ze niet aan in het bos in België. Rustig terug gereden van het verzamel punt, met verplichte rust, naar de startplek. Als alles goed was gegaan had ik 240 kilometer gereden. Nu iets minder.

Wat gaan we verbeteren voor volgend jaar? Betere verlichting! Waarschijnlijk roodkleurige breeklichten (break lights) in de houder.
Beter de taal (Frans met een beetje Nederlands) beheersen.

full


Zijn offroad banden nodig? Nee, de meeste motoren waren BMW GS 'en met normale wegbanden en KTM's. Een mooi verslag van een mede beginner staat in de Kicxstart van 2016.

Tweede keer naar de Boucle de Theux. Nu in 2018 voor de tweede keer meedoen. Om precies te zijn wordt het eerst een van de voorbereidingsritten.
Vorige keer geïnvesteerd in een A5 leesbak. Nu geïnvesteerd in een Fysic lampje met er omheen een rode zichtmap. Het is echt donker op de kleine weggetjes in de Ardennen. De enkele laag van de rode zichtmap werkt prima. Ook de lampjes op accu's werkten prima.
Zaterdag rond het begin van de middag erheen gereden. Het is 260 km naar Theux vanuit mijn woonplaats. Rond 17:00 uur was ik aangekomen. Rond 18:00 zou de inschrijving plaatsvinden. Dus snel even wat gegeten. Dat snel was niet nodig. Rond 19:00 uur was de inschrijving pas. Lekker gebabbeld in het Frans met de andere deelnemers. Eén man sprak enigszins Nederlands. Rond 20:30 konden we vertrekken, met een tussenpoos van 2 minuten. De rit zou ongeveer 160 km worden, als je goed rijdt. En ik had begrepen dat we rond 23:00 uur zouden aankomen bij het stamcafe in Theux, de Waux Hal.
Na een twintigtal minuten werd ik als een dolle voorbijgereden door een 5 tal rijders, die zich niets aantrokken van de snelheidslimieten. Ik had thuis beloofd het rustig aan te doen, dus vandaar. Op een gegeven moment op een onverhard bospaadje kwam een Royal Enfield me voorbij steken. Toch niet harder gaan rijden. Ik werd meerdere keren ingehaald door dezelfde rijders. Die waren blijkbaar verkeerd gereden. Te hard misschien? Let wel goed op dat er iets wordt geschreven op je controle kaart. Het is me deze keer overkomen dat ze vergeten waren om de tijd op te schrijven bij de controle.
De Franse taal zat me dwars. "Notes Franches" was een begrip wat me pas na het evenement duidelijk is geworden. Alles negeren en rechtdoor rijden tot je de geschetste situatie tegenkomt, was het devies. Een paar keer flink fout gereden, maar toch weer de juiste weg kunnen vinden. Maar rond 23:30 werd het me te veel. Net ervoor was ik controle 7 mis gereden. Ik dacht dat ik te laat was voor de controles. Verderop bij de "Notes Franches" kwam ik bij een rotonde. Dus gewoon rechtdoor rijden. Maar ik was ervan overtuigd dat ik fout zat. Na enig nadenken gestopt en naar het cafe gereden. Kom ik daar aan, staan er maar vijf man! Terwijl we met ongeveer twintig man gestart waren!. Dus niet goed begrepen. Een goede les voor de volgende keer.
En dat is al op 1 september 2018.
 
Laatst bewerkt:
Met de Guzzi meegereden bij een cursus bij Endurofun. Eerste filmpje is hier te zien. Het was een mooie dag. Is het te doen op een scrambler? Jazeker, mits de scrambler kwa maten bij de rijder past. Met clip ons het terrein in, is lastig. Heb nu wel last van de bovenbenen, maar dat kwam door de uitlaat. Deze zat enigszins in de weg. Gevallen? Ja, natuurlijk. Maar het bos en de bomen zijn zacht en de snelheden zijn over het algemeen laag. Schade? Yep, de uitlaat steun is losgekomen. Was een aluminium gebogen strip, welke op buiging was vastgezet. Niet goed van TLM / Agostini Iets anders verzinnen.
Update: foto's zijn ook te bekijken op facebook van endurofun.
 
Laatst bewerkt:
strip voor uitlaat nu van stalen buis gemaakt. Nog niet tevreden. Maar voorlopig kan ik weer rijden.
 
Laatst bewerkt:
Toch Lachuh joh, met de Beemer ook wel eens een stukkie over de Ardense bospaadjes gehobbeld.
Viel niet tegen maar de Beemer vond er niet zo veel aan, nu is de 1100S ook niet echt een bospaadjes ragger.
JK
 
Toch Lachuh joh, met de Beemer ook wel eens een stukkie over de Ardense bospaadjes gehobbeld.
Viel niet tegen maar de Beemer vond er niet zo veel aan, nu is de 1100S ook niet echt een bospaadjes ragger.
JK
Wel een cardan, dus geen last van de steentjes.
 
Vandaag gekeken of ik met de guzzi de bmw scarver op kan starten. Bij demonteren bleek de beugel voor het vastzetten van de accu wel aanwezig te zijn, maar geen boutjes. minpuntje voor TLM.
 
Laatst bewerkt:
Ah! Was jij het die ik tegenkwam. Husqvarna 701 hier, ook hopeloos onvoorbereid :P

't verslag staat in de Kicxstart die nu in de winkel ligt O-)
 
Tweede keer naar de Boucle de Theux. Zie bovenaan, het eerste artikel.
 
Laatst bewerkt:
Tweede keer naar de Boucle de Theux. Nu in 2018 voor de tweede keer meedoen. Om precies te zijn wordt het eerst een van de voorbereidingsritten.
Vorige keer geïnvesteerd in een A5 leesbak. Nu geïnvesteerd in een Fysic lampje met er omheen een rode zichtmap. Het is echt donker op de kleine weggetjes in de Ardennen. De enkele laag van de rode zichtmap werkt prima. Ook de lampjes op accu's werkten prima.
Zaterdag rond het begin van de middag erheen gereden. Het is 260 km naar Theux vanuit mijn woonplaats. Rond 17:00 uur was ik aangekomen. Rond 18:00 zou de inschrijving plaatsvinden. Dus snel even wat gegeten. Dat snel was niet nodig. Rond 19:00 uur was de inschrijving pas. Lekker gebabbeld in het Frans met de andere deelnemers. Eén man sprak enigszins Nederlands. Rond 20:30 konden we vertrekken, met een tussenpoos van 2 minuten. De rit zou ongeveer 160 km worden, als je goed rijdt. En ik had begrepen dat we rond 23:00 uur zouden aankomen bij het stamcafe in Theux, de Waux Hal.
Na een twintigtal minuten werd ik als een dolle voorbijgereden door een 5 tal rijders, die zich niets aantrokken van de snelheidslimieten. Ik had thuis beloofd het rustig aan te doen, dus vandaar. Op een gegeven moment op een onverhard bospaadje kwam een Royal Enfield me voorbij steken. Toch niet harder gaan rijden. Ik werd meerdere keren ingehaald door dezelfde rijders. Die waren blijkbaar verkeerd gereden. Te hard misschien? Let wel goed op dat er iets wordt geschreven op je controle kaart. Het is me deze keer overkomen dat ze vergeten waren om de tijd op te schrijven bij de controle.
De Franse taal zat me dwars. "Notes Franches" was een begrip wat me pas na het evenement duidelijk is geworden. Alles negeren en rechtdoor rijden tot je de geschetste situatie tegenkomt, was het devies. Een paar keer flink fout gereden, maar toch weer de juiste weg kunnen vinden. Maar rond 23:30 werd het me te veel. Net ervoor was ik controle 7 mis gereden. Ik dacht dat ik te laat was voor de controles. Verderop bij de "Notes Franches" kwam ik bij een rotonde. Dus gewoon rechtdoor rijden. Maar ik was ervan overtuigd dat ik fout zat. Na enig nadenken gestopt en naar het cafe gereden. Kom ik daar aan, staan er maar vijf man! Terwijl we met ongeveer twintig man gestart waren!. Dus niet goed begrepen. Een goede les voor de volgende keer.
En dat is al op 1 september 2018.
 
Laatst bewerkt:
Tweede keer naar Boucle de Theux update , maar lichte aanpassingen in het reglement. Het valt blijkbaar niet meer onder de FMB. Het wordt hetzelfde als in 2016, maar nu met minder tijd controles.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren 2 maart 2019 een stuk van de TET Nederland gereden. Wat is de TET? The Trans Euro Trail® is a cultural dirt road adventure from deep within the Arctic Circle to the doorstep of Africa... ...and back. Kijk even op de website. transeurotrail
Het deel vanaf Kleve naar het zuiden gereden met een maat. Niet helemaal tot de grens. Het begon te hard te regenen om de gaten in de onverharde wegen te zien. Het is wel een zeer mooie route, welke je over de mooiste plekjes in Brabant en Limburg brengt.
ik zou hem zelf niet rijden met 80/20 of 70/30 banden. Rij zelf met scouts van Heidenau. Die gaan goed in de blubber en het af en toe losse zand.
 
Derde keer naar de Boucle de Theux. Nu in 2018 voor de tweede keer meedoen. Dit is de echte Boucles de Theux van 1 september 2018.
Zaterdag rond het begin van de middag erheen gereden. Een groot aantal deelnemers. Ingeschreven en lekker gebabbeld in het Nederlands met andere Nederlandstalige deelnemers.

Het Fysic lampje knipperde nogal hinderlijk. Later bleek de aan en uit knop aan de onderzijde te zitten. Volgende keer maar gewoon omgedraaid monteren. 8)7
Wordt er hard gereden? Zekers, tot twintig per uur harder dan wettelijk is zo'n beetje de standaard.
Is dat te hard? Er is niets gebeurd, dus zal het wel meevallen. Ik daarentegen was na de verplichte stop te laat om nog de controlepunten op tijd aan te doen. Ik had voor de verplichte stop te veel fouten gemaakt en was te lang doorgereden in de verkeerde richting.
Is het leuk? Als je van rijden in het pikkedonker in de Ardennen houdt, dan zeker.
Ga ik er meer lampen opzetten? Nee.

Later meer....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan