Saco
Die hard MF'er
Deze regularity wordt al een aantal jaar georganiseerd door Moto Club Theux. Dit jaar mezelf voor het eerst uitgenodigd in de Promo klasse. Er is ook nog een expert klasse, maar eerst maar even de Promo proberen. Op zaterdag ochtend een A5 leesbak gehaald bij Hot MotorBike Theux. Wat gedoe met het vinden van het juiste ophangsysteem, maar uiteindelijk zat hij prima. Was wel mijn led lamp vergeten, maar had wel een opwindbare lamp bij me. Nog een rit door de bossen gemaakt om te kijken of een en ander goed blijft zitten. Rond 13:00 begint de inschrijving. Een officieel evenement, dus ook een officiële keuring. Gelukkig wordt alles goedgekeurd en na het stickers plakken en nog even getankt te hebben, rustig wachten op wat er komen gaat. De tap is los en de barbeque brand. Om 18:00 uur mogen de eersten vertrekken. De Promo's een half uurtje later. In totaal waren er 60 motoren aan de start. Rond 18:30 is het nog licht, dus zonder lamp is alles nog goed te lezen op de A5 kaarten met bol pijl situaties. De situaties zijn goed ingetekend en met een werkende kilometerteller met honderd meter aanduiding is het prima te doen. Is het te doen zonder licht? Nee. Nog geprobeerd zonder licht op de kaart te rijden, maar moest snel opgeven. Lantaarnpalen doen ze niet aan in het bos in België. Rustig terug gereden van het verzamel punt, met verplichte rust, naar de startplek. Als alles goed was gegaan had ik 240 kilometer gereden. Nu iets minder.
Wat gaan we verbeteren voor volgend jaar? Betere verlichting! Waarschijnlijk roodkleurige breeklichten (break lights) in de houder.
Beter de taal (Frans met een beetje Nederlands) beheersen.
Zijn offroad banden nodig? Nee, de meeste motoren waren BMW GS 'en met normale wegbanden en KTM's. Een mooi verslag van een mede beginner staat in de Kicxstart van 2016.
Tweede keer naar de Boucle de Theux. Nu in 2018 voor de tweede keer meedoen. Om precies te zijn wordt het eerst een van de voorbereidingsritten.
Vorige keer geïnvesteerd in een A5 leesbak. Nu geïnvesteerd in een Fysic lampje met er omheen een rode zichtmap. Het is echt donker op de kleine weggetjes in de Ardennen. De enkele laag van de rode zichtmap werkt prima. Ook de lampjes op accu's werkten prima.
Zaterdag rond het begin van de middag erheen gereden. Het is 260 km naar Theux vanuit mijn woonplaats. Rond 17:00 uur was ik aangekomen. Rond 18:00 zou de inschrijving plaatsvinden. Dus snel even wat gegeten. Dat snel was niet nodig. Rond 19:00 uur was de inschrijving pas. Lekker gebabbeld in het Frans met de andere deelnemers. Eén man sprak enigszins Nederlands. Rond 20:30 konden we vertrekken, met een tussenpoos van 2 minuten. De rit zou ongeveer 160 km worden, als je goed rijdt. En ik had begrepen dat we rond 23:00 uur zouden aankomen bij het stamcafe in Theux, de Waux Hal.
Na een twintigtal minuten werd ik als een dolle voorbijgereden door een 5 tal rijders, die zich niets aantrokken van de snelheidslimieten. Ik had thuis beloofd het rustig aan te doen, dus vandaar. Op een gegeven moment op een onverhard bospaadje kwam een Royal Enfield me voorbij steken. Toch niet harder gaan rijden. Ik werd meerdere keren ingehaald door dezelfde rijders. Die waren blijkbaar verkeerd gereden. Te hard misschien? Let wel goed op dat er iets wordt geschreven op je controle kaart. Het is me deze keer overkomen dat ze vergeten waren om de tijd op te schrijven bij de controle.
De Franse taal zat me dwars. "Notes Franches" was een begrip wat me pas na het evenement duidelijk is geworden. Alles negeren en rechtdoor rijden tot je de geschetste situatie tegenkomt, was het devies. Een paar keer flink fout gereden, maar toch weer de juiste weg kunnen vinden. Maar rond 23:30 werd het me te veel. Net ervoor was ik controle 7 mis gereden. Ik dacht dat ik te laat was voor de controles. Verderop bij de "Notes Franches" kwam ik bij een rotonde. Dus gewoon rechtdoor rijden. Maar ik was ervan overtuigd dat ik fout zat. Na enig nadenken gestopt en naar het cafe gereden. Kom ik daar aan, staan er maar vijf man! Terwijl we met ongeveer twintig man gestart waren!. Dus niet goed begrepen. Een goede les voor de volgende keer.
En dat is al op 1 september 2018.
Wat gaan we verbeteren voor volgend jaar? Betere verlichting! Waarschijnlijk roodkleurige breeklichten (break lights) in de houder.
Beter de taal (Frans met een beetje Nederlands) beheersen.
Zijn offroad banden nodig? Nee, de meeste motoren waren BMW GS 'en met normale wegbanden en KTM's. Een mooi verslag van een mede beginner staat in de Kicxstart van 2016.
Tweede keer naar de Boucle de Theux. Nu in 2018 voor de tweede keer meedoen. Om precies te zijn wordt het eerst een van de voorbereidingsritten.
Vorige keer geïnvesteerd in een A5 leesbak. Nu geïnvesteerd in een Fysic lampje met er omheen een rode zichtmap. Het is echt donker op de kleine weggetjes in de Ardennen. De enkele laag van de rode zichtmap werkt prima. Ook de lampjes op accu's werkten prima.
Zaterdag rond het begin van de middag erheen gereden. Het is 260 km naar Theux vanuit mijn woonplaats. Rond 17:00 uur was ik aangekomen. Rond 18:00 zou de inschrijving plaatsvinden. Dus snel even wat gegeten. Dat snel was niet nodig. Rond 19:00 uur was de inschrijving pas. Lekker gebabbeld in het Frans met de andere deelnemers. Eén man sprak enigszins Nederlands. Rond 20:30 konden we vertrekken, met een tussenpoos van 2 minuten. De rit zou ongeveer 160 km worden, als je goed rijdt. En ik had begrepen dat we rond 23:00 uur zouden aankomen bij het stamcafe in Theux, de Waux Hal.
Na een twintigtal minuten werd ik als een dolle voorbijgereden door een 5 tal rijders, die zich niets aantrokken van de snelheidslimieten. Ik had thuis beloofd het rustig aan te doen, dus vandaar. Op een gegeven moment op een onverhard bospaadje kwam een Royal Enfield me voorbij steken. Toch niet harder gaan rijden. Ik werd meerdere keren ingehaald door dezelfde rijders. Die waren blijkbaar verkeerd gereden. Te hard misschien? Let wel goed op dat er iets wordt geschreven op je controle kaart. Het is me deze keer overkomen dat ze vergeten waren om de tijd op te schrijven bij de controle.
De Franse taal zat me dwars. "Notes Franches" was een begrip wat me pas na het evenement duidelijk is geworden. Alles negeren en rechtdoor rijden tot je de geschetste situatie tegenkomt, was het devies. Een paar keer flink fout gereden, maar toch weer de juiste weg kunnen vinden. Maar rond 23:30 werd het me te veel. Net ervoor was ik controle 7 mis gereden. Ik dacht dat ik te laat was voor de controles. Verderop bij de "Notes Franches" kwam ik bij een rotonde. Dus gewoon rechtdoor rijden. Maar ik was ervan overtuigd dat ik fout zat. Na enig nadenken gestopt en naar het cafe gereden. Kom ik daar aan, staan er maar vijf man! Terwijl we met ongeveer twintig man gestart waren!. Dus niet goed begrepen. Een goede les voor de volgende keer.
En dat is al op 1 september 2018.
Laatst bewerkt: