Een vraag over regenrijden

Ik zette Michelind op mijn auto, en die reed ineens lekkerder, zuiniger, stuurde lichter...
Daarbij hoorde ik al eerder over die PILOT'S. Die ga ik bij de eerstvolgende bandenwissel proberen.

Nou moet ik el zeggen dat die Bridgestone BT45's op die oude RD gewoon racebanden in nat en droog weer zijn, daar ga ik gewoon compleet mee los, in regen of zonnenschijn, maar op de 600's en 1000's... :N. Ik rij best met veel motoren. Alles in mijn onderschrift rijdt en is gebruiksklaar, op de '73er 250 na...

Er is ondertussen ook de road 5 uitgekomen, maar die heb ik nog niet geprobeerd.
 
Pilot road is radiaal. BT45 is diagonaal.

Ik heb (ook) een oude motor met diagonaalbanden, en heb er wel Michelin onder liggen. Pilot Activ wordt het dan. Niet onaardig, maar in de regen doe ik het ook kalm aan hoor. Teveel gas op natte klinkers en het wiel gaat spinnen. Bij droog weer nooit last van. Geen idee of dat normaal is, ik doe het gewoon rustig aan en hou de motor overeind.
 
De Pilot Activs die ik me herinner (dat was 2008/9 ergens) waren in de regen echt kut met peren, ze hebben toch wel wat betere regenbanden tegenwoordig. De grap is dat 90% van het probleem in de regen tussen je oren zit. Eigenlijk moet je gewoon normaal doen, een beetje rustiger aan. Vooral goed blijven kijken, soepel in je nek, schouders en armen. Komt allemaal goed.

Juist door te stressen ga je er te strak op zitten en gaat de boel raar aanvoelen en reageren. Niet doen. Met moderne banden lig je maarzo niet op je muil.
 
De Pilot Activs die ik me herinner (dat was 2008/9 ergens) waren in de regen echt kut met peren, ze hebben toch wel wat betere regenbanden tegenwoordig. De grap is dat 90% van het probleem in de regen tussen je oren zit. Eigenlijk moet je gewoon normaal doen, een beetje rustiger aan. Vooral goed blijven kijken, soepel in je nek, schouders en armen. Komt allemaal goed.

Juist door te stressen ga je er te strak op zitten en gaat de boel raar aanvoelen en reageren. Niet doen. Met moderne banden lig je maarzo niet op je muil.
:^ dingetje om in het achterhoofd te houden. Het is gauw spannend en daar reageer je op. Komt ook omdat ik al meerdere schuifmomentjes heb gehad waarvan ik dacht "He??? Nou al???"
 
Geen zin om al het voorgaande te lezen.. dus het kan zijn dat ik iets herhaal.

Ik heb geleerd dat je niet in het midden moet rijden omdat daar alle troep blijft liggen en niet weggereden wordt zoals dat wel het geval is in de 'bandensporen'.

Sowieso het wegdek blijven scannen én uitkijken met de witte lijnen, die zijn spekglad in de regen.
 
Voor de liefhebbers van het op links blijven rijden van je rijstrook. Tegenwoordig wordt je aangeleerd om zoveel mogelijk rechts te blijven rijden, zo ver mogelijk van de tegenliggers. Zorg voor een veilige bubbel.
Als het nat is in de geulen, dan rij ik daar waar het minste water ligt, dus dat is dan vaak in het midden. Natuurlijk hoopt zich daar wat meer vuil op, maar een lekke band, heb ik zelden met de motor, de laatste keer was in 2007, dat weet ik nog goed, want ik was op weg naar een begrafenis van een goede vriend. Ik rij 50.000 km per jaar, dus nu plm 500.000 km zonder lek...(en toch altijd dat setje en pomp in de koffer, anders rij ik vast lek)
 
Voor de liefhebbers van het op links blijven rijden van je rijstrook. Tegenwoordig wordt je aangeleerd om zoveel mogelijk rechts te blijven rijden, zo ver mogelijk van de tegenliggers. Zorg voor een veilige bubbel.
Heb je daar een bron bij? Bij mijn rijbewijs (toegegeven alweer 6 jaar geleden) werd er continu op gehamerd om vooral links te blijven rijden om je positie op de weg duidelijk te maken. Rechts op een rijstrook rijden kreeg je meteen een berisping.
 
Als iemand die letterlijk altijd op de motor zit voor woon-werk of wat dan ook, rijd ik vaak genoeg in de regen. M'n tempo ligt iets lager, maar ga alsnog comfortabel met 40 over doorsnee rotondes. Met een goede band... (Pilot Road, BT45, ect) is nat niet glad. Het enige dat glad is, is de meuk; regenboogjes en putjes. Zebrapad valt overwegend mee. (Wel leuk om 'rolling burnout' op te doen als het regent). O-)

Als je daarin tegen op Pilot Powers of andere supersport-band een rondje door de regen doet; you're going to have a bad time. :+

Aanrader, zeker als beginner: Doe een slipcursus met de motor! :Y

Edit: mensen die rechts rijden... Aka scooters... Zijn in mijn ervaring veelal onzichtbaar in het verkeer. Ik zal het dan vooral zelf niet doen. :N

Een echt vaste plek op de weg is er niet. Dat is zeer afhankelijk van de situatie. Overwegend in 'treintjes' van auto's ben je het meest zichtbaar ter hoogte van de middenbelijning. Op de snelweg, linker baan, rij ik bijvb wel rechts aan de belijning.
 
Heb je daar een bron bij? Bij mijn rijbewijs (toegegeven alweer 6 jaar geleden) werd er continu op gehamerd om vooral links te blijven rijden om je positie op de weg duidelijk te maken. Rechts op een rijstrook rijden kreeg je meteen een berisping.
Daar heb je geen bron voor nodig, dat is vanwege de whatsappers die over het midden heenkomen... adaptief gedrag...
 
Het enige dat glad is, is de meuk; regenboogjes en putjes.
En soms een regenpak. Ik voelde me nooit erg op m'n gemak bij regen. Tot ik een nieuw regenpak had, die bleek -na een natte dag met meer vertrouwen dan voorheen- anti-slip stroken op het zitvlak te hebben.
Een echt vaste plek op de weg is er niet. Dat is zeer afhankelijk van de situatie. Overwegend in 'treintjes' van auto's ben je het meest zichtbaar ter hoogte van de middenbelijning. Op de snelweg, linker baan, rij ik bijvb wel rechts aan de belijning.
:^ Veel automobilisten hebben kokervisie, die kijken alleen strak voor zich. Op vasteland Europa zit dat stuur meestal aan de linkerkant van de auto. Af en toe een keer wat naar het midden van de rijstrook en weer terug naar links kan ook geen kwaad, beweging valt meer op dan "stilstaand" beeld


Daar heb je geen bron voor nodig, dat is vanwege de whatsappers die over het midden heenkomen... adaptief gedrag...
In een rijtje op de (snel)weg niet zo van belang. Op een weg met tegenliggers heb ik inderdaad geen vaste positie, bij een tegenligger ga ik wat meer naar rechts. Vooral als dat een vrachtwagen is, wil wel eens iemand achter zitten die over de middenlijn komt om te kijken of ie kan inhalen (toen ik nog een klein beetje km's maakte bestond whatsapp nog niet :$ )
 
@selmer Nee geen link, maar ik heb zo'n cursus gedaan vorig jaar bij www.motorcursussen.nl om te kennis op te frissen. Die cursus werd gegeven door instructeurs van de politie. Was erg leuk. Als je als politieagent tijdens hun training en examen niet rechts houdt, dan zak je dus, heb ik van hen geleerd.
Ik rij n u ook meer rechts dan voorheen. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de omstandigheden. Bij het naderen van een kruising schuif ik altijd wat meer naar links op, omdat je dan beter zichtbaar bent. Ik rij sowieso wat "bewegelijk" om beter op te vallen.
 
Het lijkt me sowieso handig om te rijden waar je het meeste opvalt, en rechts tegen de 'kantlijn' moffel je jezelf een beetje weg. Lijkt mij bijzonder ongunstig. Ik zit altijd bijna helemaal links, kun je ook lekker vlot overgaan naar inhalen als het gepeupel niet opschiet en als je ziet dat een tegemoetkomende auto (die jij zelf ook beter kunt zien ;)) raar doet, kun je gewoon even wat meer het midden aanhouden. Ook als het regent. Zooi in het midden op de rijstrook? Wat dan? Ik rijd het hele jaar door en los van wat meer water ligt daar nooit wat. Tegelijkertijd heb ik wel geleerd dat je niet recht achter de achterlichten van een auto moet rijden, omdat je remlicht dan wegvalt in de zijne en je dan weer eenvoudiger van achteren aangereden wordt.

Ach ja, als je alle adviezen moet geloven word je 3 keer per dag omver gereden.
 
De Pilot Activs die ik me herinner (dat was 2008/9 ergens) waren in de regen echt kut met peren
Ik heb het idee dat de compound veranderd is. De eerste keer dat ik ze eronder had vond ik ze behoorlijk tegenvallen, maar latere setjes zijn in de regen naar mijn idee beter. Kan ook met een verandering in mijn rijstijl te maken hebben, maar in mijn herinnering was het na de montage van een nieuwe band opeens beter.
is dat een voordeel of een nadeel, wat is het voordeel van de twee soorten?
Ik kan een lulverhaal ophangen maar het fijne weet ik er niet van.
 
ik ben een beginnende rijder en weet niet precies wat mijn plaats op de weg tijdens de regen moet zijn.
Er is helemaal niet 1 juiste plek op de weg. Die plek hangt af van overig verkeer, obstakels die een gevaar (kunnen) vormen of zicht ontnemen, etc. Dat maakt dat als je 10 keer dezelfde weg rijdt, de juiste plek op de weg elke keer anders kan zijn. Regen of geen regen maakt wat dat betreft niet uit: de weg is niet ineens onbegaanbaar omdat er water uit de lucht komt. Linkerspoor of rechterspoor is in de regen soms een beetje droog gereden, en dat kan dus een handige optie zijn, maar of je links of rechts rijdt zul je moeten laten afhangen van overige omstandigheden (tegenliggers en overig verkeer, andere obstakels, etc.).

Natuurlijk moet je opletten op eventueel gladde plekken: vervuilde weggedeelten (olie, diesel), plakstrepen, reparatiestroken, etc., maar dergelijke plekken bieden ook minder grip als het droog is. Je zult dus sowieso ver vooruit moeten kijken en denken (dus ook voldoende afstand houden t.o.v. voorliggers). Daarbij maakt het niet uit of het regent of droog is.

Met betrekking tot vervuiling van de weg door gelekte brandstof of olie (die inderdaad voor gladheid kan zorgen); denk logisch na. Oftewel: als een auto/tractor zoiets lekt, waar komt dat terecht? Meestal zal dat zijn op het midden van de rijstrook als de weg recht is, of aan de buitenzijde van een bocht (rotonde's), en natuurlijk bij verkeerslichten en in de buurt van tankstations. Gelukkig zie je dergelijke vervuiling op nat wegdek vrij goed, maar dan moet je natuurlijk wel verder dan 10 meter voor je motor kijken, want anders heb je niets aan die informatie. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd op provinciale wegen altijd rechts, zo heb ik het meeste overzicht omdat ik binnendoor rechts vooruit kan kijken en het minste last heb van vrachtvervoer met wind en overmatig regenwater. Ik rijd nooit in het midden van mijn weggedeelte omdat daar de meeste straatvuil ligt.
Op de snelweg rijd ik altijd links van het midden.
 
Omdat mijn Ducati zowel ABS als Traction Control heeft, kan ik de grip van het wegdek dagelijks testen.
Op veel plaatsen kun je bijna net zo hard remmen als het wegdek nat is als wanneer het droog is. Alleen schiet hij soms in de ABS zonder een duidelijke verandering in de structuur van het asfalt. Ik stop ook wel eens om het asfalt goed te bekijken en te voelen.
Ik vind dat leuk om te doen op mijn favoriete wegen, waar ik vaak kom en bijna geen verkeer is.
 
@RR. Het gaat natuurlijk niet alleen om remmen en wegglijden van het achterwiel. Voorjaar 2017 reed ik in de Dolomieten met een gangetje van 60 km/uur een heel flauwe bocht in. Zonder enige aankondiging gleed het voorwiel weg en lag ik er naast. Ik heb nooit goed begrepen waarom. Afgelopen zomer kwam ik weer langs de Passe di Rolle en nog steeds begrijp ik het niet. Het wegdek is er niet opvallend glad, het was wel nat. Olie heb ik ook niet gevonden op het wegdek en ik heb ruime ervaring in rijden in de bergen.
Het was wel het einde van de vakantie want de schade was indrukwekkend, de voorvork was gedraaid ende koffers aan gort. Ik had alleen een doorgesleten regenpak. Dit was mijn eerste crash in 23 jaar rijden en dan wel 25-50 k km per jaar. Fijnste was nog dat het een splinternieuwe motor was met 1500 km op de teller. En ja uiteraard ook met TC en bochten ABS.
 
@RR. Het gaat natuurlijk niet alleen om remmen en wegglijden van het achterwiel. Voorjaar 2017 reed ik in de Dolomieten met een gangetje van 60 km/uur een heel flauwe bocht in. Zonder enige aankondiging gleed het voorwiel weg en lag ik er naast. Ik heb nooit goed begrepen waarom. Afgelopen zomer kwam ik weer langs de Passe di Rolle en nog steeds begrijp ik het niet. Het wegdek is er niet opvallend glad, het was wel nat. Olie heb ik ook niet gevonden op het wegdek en ik heb ruime ervaring in rijden in de bergen.
Het was wel het einde van de vakantie want de schade was indrukwekkend, de voorvork was gedraaid ende koffers aan gort. Ik had alleen een doorgesleten regenpak. Dit was mijn eerste crash in 23 jaar rijden en dan wel 25-50 k km per jaar. Fijnste was nog dat het een splinternieuwe motor was met 1500 km op de teller. En ja uiteraard ook met TC en bochten ABS.
Nee, het gaat niet alleen over remmen en gasgeven, maar dat is wel mijn manier om het wegdek te testen.
 
Mijn ervaring op het circuit met sport straatbanden is dat ik prima kan gassen en remmen. Het is met name de bochtensnelheid die naar beneden moet en bochten vloeiend rijden (niet inknikken).
Bij het gassen en remmen moet de motor wel goed rechtop staan. Ik heb er al met een high sider af gelegen. Dus eerder remmen voor de bocht dan normaal en later op het gas na de bocht.
 
Ik rij af en toe met de auto knooppunt Beekbergen dus van A1 de A50 op, nu hebben ze daar de aansluitingsbocht vervangen (van een lange draai naar rechts de A50 op) naar een bocht naar rechts en dan lange linkerbocht de A50 op.

Nu merk ik met de auto al dat ik de voorbanden een stapje opzij voel gaan als ik met nat weer de metalen strip passeer welke de 2 wegdelen aan elkaar verbind.
ik ben er nog niet met de motor geweest maar het lijkt me een behoorlijk gevaarlijke bocht geworden.

Iemand hier al bekend mee?

Ook zie ik ineens overal houten vangrails verschijnen welke voor motorrijders als een rasp zullen werken als je er met je ledematen in terecht komt.
onbegrijpelijk hoe de beheerder soms het wegbeheer uitvoerd.
Ik heb deze vangrail ook gezien met een motorbeveiliging (houten dwarsbalk) zodat je er niet in gemangeld kan worden, dus ze bestaan wel...
 
Ik schreef al eerder over Oudenrijn waar ook die lelijke ijzeren dingen in zitten, ik voelde daar ook mijnn motor een halve meter uitstappen, geen grip..
 
Ik rij af en toe met de auto knooppunt Beekbergen dus van A1 de A50 op, nu hebben ze daar de aansluitingsbocht vervangen (van een lange draai naar rechts de A50 op) naar een bocht naar rechts en dan lange linkerbocht de A50 op.

Nu merk ik met de auto al dat ik de voorbanden een stapje opzij voel gaan als ik met nat weer de metalen strip passeer welke de 2 wegdelen aan elkaar verbind.
ik ben er nog niet met de motor geweest maar het lijkt me een behoorlijk gevaarlijke bocht geworden.

Iemand hier al bekend mee?

Wanneer ik naar mijn werk rijd en vanaf de gooiseweg de A10-oost op draai rij ik over zo'n metalen verbindingsstrip heen, in de bocht, die ook enigszins verhoogd is.
Het heeft echter nooit problemen gegeven in de regen. De motor maakt wel een sprongetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan