Een vraag over regenrijden

Na_Cl

KTM Duke 125
6 feb 2019
4
1
Ik heb overal rondgekeken maar kan het simpelweg niet vinden. daarom dat ik nu voor de eerste keer een forum raadpleeg in de vorm van een eigen bericht. ik ben een beginnende rijder en weet niet precies wat mijn plaats op de weg tijdens de regen moet zijn. overal op het internet word gezegt: "op het droge gedeelte van de weg, dat is vaak in de bandensporen van de auto's" maar nu heb ik laatst gereden nadat het had geregend en niet de strips waar de bandensporen van auto's waren geweest waren droog maar noujuist het midden. op interenet gaat alles over op het droge gedeelte rijden en dus de bandensporen maar waar moet je dan rijden als de bandensporen nat zijn maar het midden van het wegdek (waar mogelijk olie etc ligt) droog is?

alvast bedankt, M.V.G. Na_Cl
 
Ik rij gewoon waar ik wil, goeie bandjes en gaan, maar ik rij vooral aan de linkerkant van de baan (in de bandensporen)
Soms kan het middengedeelte vol met rommel liggen (zoals schroeven, spijkers, etc...) en liggen de bandensporen vol met diesel en water.
Niet teveel zorgen maken, enkel goed anticiperen en niet zo hard door de bocht als in 30° zomerweer :)

Aanvulling: Ik rij links omdat ik zo het meest zichtbaar ben, en zo heb ik de meeste kans om onverwachte dingen die op straat worden geblazen (of lopen) te ontwijken. (en ik kan ook beter het verkeer zien dat voor mijn voorganger rijdt)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij gewoon waar ik wil, goeie bandjes en gaan, maar ik rij vooral aan de linkerkant van de baan (in de bandensporen)
Soms kan het middengedeelte vol met rommel liggen (zoals schroeven, spijkers, etc...) en liggen de bandensporen vol met diesel en water.
Niet teveel zorgen maken, enkel goed anticiperen en niet zo hard door de bocht als in 30° zomerweer :)

wat een ontzettend snelle reactie. het zal vast niet zo'n verschil maken inderdaad en ik rij in de regen toch altijd voorzichtig. misschien hoef ik me er inderdaad geen zorgen over te maken, Bedankt! :t
 
Nooit bewust over nagedacht. Ik rij eigenlijk ook waar ik wil. Maar door de druk van de autobanden ontstaat er vaak spoorvorming en is juist het bandenspoor nat, en dat heb je zelf al gezien, dan is het midden droog. Succes
 
Op rotondes en viaduckkies welke in een bocht omhoog/omlaag gaan pak ik vaak de binnenkant van de weg omdat ik daar geen olie cq benzine vlekken tegenkom. Voor de rest rijd ik overal waar niemand anders rijdt, wat voor mij het prettigst voelt op dat moment.
 
Nooit bewust over nagedacht. Ik rij eigenlijk ook waar ik wil. Maar door de druk van de autobanden ontstaat er vaak spoorvorming en is juist het bandenspoor nat, en dat heb je zelf al gezien, dan is het midden droog. Succes
daarom vind ik het ook raar dat ze op internet veel zeggen dat de bandensporen noujuist droog zijn. en bedankt! *D
 
Aanvulling: Ik rij links omdat ik zo het meest zichtbaar ben, en zo heb ik de meeste kans om onverwachte dingen die op straat worden geblazen (of lopen) te ontwijken. (en ik kan ook beter het verkeer zien dat voor mijn voorganger rijdt)
ja dat hebben ze me bij de lessen inderdaad ook geleerd. maar ze hebben het niet specifiek gehad over de postie op de weg bij regen. waarschijnlijk omdat ik bij het lessen nooit in de regen heb gereden :Y
 
daarom vind ik het ook raar dat ze op internet veel zeggen dat de bandensporen noujuist droog zijn. en bedankt! *D
Dat klopt deels ook wel. Op een perfect rechte weg. Alleen op een wat oudere weg met spoorvorming is het midden het droogst. Aan de andere kant zitten daar vaak pijlen en reparaties enzo.. Daar wil je ook niet op rijden in de regen.

Gewoon per situatie kijken dus. Kijk of er vuil ligt wat of weg gereden is, of in de weg gereden wordt. Kijk of er water ligt, kijk of de weg niet toevallig rare lijnen erin heeft zitten en ontwijk dat.
Maar, ga vooral niet zenuwachtig rijden. Vloeiende lijnen rustig doorsturen is belangrijk. Uiteindelijk heeft je band profiel en kan dus wel tegen wat water.
 
Ik rij met regen ook op gewoon op de motor, en mijn positie is met regen niet anders. Over oliesporen rij ik met droog weer ook niet. Wel hou ik extra afstand ivm opspattend water door voorliggers (en uiteraard ivm veiligheid).

Putdeksels en witte vlakken zijn met droog weer meestal goed te doen, maar met nat weer kunnen ze erg vervelend zijn. Vooral zebrapaden die je direct na je bocht treft, en dus niet haaks kruist waardoor je in je bocht een stukje van het wit meepakt kunnen schrikmomenten opleveren.
 
Ik rij met regen ook op gewoon op de motor, en mijn positie is met regen niet anders. Over oliesporen rij ik met droog weer ook niet. Wel hou ik extra afstand ivm opspattend water door voorliggers (en uiteraard ivm veiligheid).

Putdeksels en witte vlakken zijn met droog weer meestal goed te doen, maar met nat weer kunnen ze erg vervelend zijn. Vooral zebrapaden die je direct na je bocht treft, en dus niet haaks kruist waardoor je in je bocht een stukje van het wit meepakt kunnen schrikmomenten opleveren.
je achterwiel die dan weg glijd kan niet veel kwaad tenzij jij zelf er zo erg van gaat schrikken..
 
Het CBR wil altijd dat je stijf in het midden houdt maar kies altijd de plek waar jij jezelf het meest comfortabel voelt en het meeste zicht kan halen. Het midden van de weg is bij veel spoorvorming vaak het meest droge plekje.

Probeer bij droog weer ook lekker actief te rijden. In een lange doordraaier naar links hoeft het midden niet de ideale plek te zijn. Soms is juist de buitenbocht dat. Zo heb ik al eens voorkomen dat ik frontaal op een inhaler van een vrachtwagen knalde omdat ik hem, door juist verder naar buiten te gaan, net wat eerder kon zien en hij mij ook.
 
Ik denk dat je gewoon jouw verstand moet gebruiken.

Als het midden droog is dan rij ik in het midden. Als het midden óók nat is dan rij ik in de bandensporen, want dan heb je meer kans dat het natte vuil onder andere in het midden ligt.
 
Bij invoegend verkeer ook wat meer naar de invoegende kant plaats nemen, dan met name tijdens drukte of file.
Daar er nog wel eens van die koekblikkers er spontaan tussen willen.
Als je dan in het midden van de baan rijd, kans dat ze je niet op tijd zien.
Rij je tegen de linkerstreep aan (overdreven gezegd), dan zien ze je dus wel
(of ze er wat mee doen is weer wat anders)

Gewoon lekker ervaring op doen..
 
Mijn basis positie is links op mijn eigen rijstrook. Dit doe ik omdat hier het meest zichtbaar ben en het '3 op een rij' principe uitsluit. Voor de rest is het constant anticiperen, het andere verkeer in de gaten houden. Kom ik bijvoorbeeld een rijtje auto's tegen ga ik wat meer naar het midden van de rijstrook toe zodat ik zichtbaarder ben voor de auto's die achter de eerste auto rijden van het rijtje. Zijn ze voorbij ga ik weer terug naar de basis positie. Komt er verkeer van recht even naar rechts jouzelf zichtbaar maken (afstand houden helpt hier ook gigantisch bij!).

Eigenlijk rij ik met regen niet anders dan met droog weer. Voordat je aquaplaning met je motor hebt moet je wel je best doen. Ik zoek de waterplassen dan ook niet op. Maar een beetje spoorvorming geef ik niet om. Het enige is, als ik een vrachtwagen tegenkom ga ik even naar rechts op mijn rijstrook i.v.m. die vieze regenbui die ze achter hun meenemen.. is mijn vizier weer vies, heb ik geen zin in en dan gauw weer terug naar de basis positie.

Een lang verhaal kort, defensief rijden en constant jezelf laten zien aan het overige verkeer. Hiermee bedoel ik niet constant slalommend over de weg maar om een beetje van positie te wisselen is niet erg, zoek die veilige ruimte maar op. Dit allemaal is op rechte stukken gebaseerd, bochten is dan weer een ander verhaal. Ohja, putten, olie, teer en witte strepen etc. zoveel mogelijk vermijden, en afstand houden... maar dat lijkt mij logisch.

Ik vind een teerstreepje tussen door wel eens fijn, maar dat is persoonlijk :Y
 
Ik heb overal rondgekeken maar kan het simpelweg niet vinden. daarom dat ik nu voor de eerste keer een forum raadpleeg in de vorm van een eigen bericht. ik ben een beginnende rijder en weet niet precies wat mijn plaats op de weg tijdens de regen moet zijn. overal op het internet word gezegt: "op het droge gedeelte van de weg, dat is vaak in de bandensporen van de auto's" maar nu heb ik laatst gereden nadat het had geregend en niet de strips waar de bandensporen van auto's waren geweest waren droog maar noujuist het midden. op interenet gaat alles over op het droge gedeelte rijden en dus de bandensporen maar waar moet je dan rijden als de bandensporen nat zijn maar het midden van het wegdek (waar mogelijk olie etc ligt) droog is?

alvast bedankt, M.V.G. Na_Cl


Laat me weten hoe je dat doet:),kan ik nog iets van jou leren:t
 
Normaal wil je de sporen juist mijden maar bij regen is dat wel het schoonste deel want alle rotzooi spuit naar de zijkanten van dat spoor.
 
Waarschijnlijk ben ik niet de enige maar met regen rij ik als op eieren, zo voorzichtig. Er zitten op al die motoren BT023 en dat zijn nar mijn ervaring loeders in de regen. In lange flauwe bochten word ik ingehaald door moeders met bakfietsen en hardlopers, auto's zitten toeterend en lichtend achter me. Wel zoek ik zoveel mogelijk de droge stroken op maar daar gedraag ik me ook alsof het regent cq nat is. omdat je kan verwachten dat het net buiten je zichtsveld weer nat is... Ik kom alleen maar thuis met regen,
 
lekker karren waar je het gewend bent, belangrijkste in natte weersomstandigheden is dat je goede banden hebt die het water makkelijk afvoeren.

Als het lange tijd droog is geweest dan loont het wel om even iets voorzichtiger te zijn tijdens een regenbui. Je kunt dan last krijgen van olie/diesel- resten op de weg wat door het water dan omhoog komt en de weg glad maakt.
 
Als het lange tijd droog is geweest dan loont het wel om even iets voorzichtiger te zijn tijdens een regenbui. Je kunt dan last krijgen van olie/diesel- resten op de weg wat door het water dan omhoog komt en de weg glad maakt.
Echt???

Dat water afvoeren? Je rijdt op een oppervlakte van een 2euro stuk. Hoeveel water ga je afvoeren, just curious? IMHO ligt het moment van planeren (aquaplanen) waarvoor in autobanden een speciaal, complex profiel zit, ver boven de maximumsnelheid, motorbandenfabrikanten weten dat en dat heeft tot gevolg dat je met een minimaal streepje in je band, dat profiel heet maar eigenlijk een slijtageindicator is, door weer en wind over 's-Heeren wegen kruist. Ik heb het idee dat je altijd een film water tussen de band en het wegdek hebt zitten, en aangezien twee moleculen water bovenop mekaar al genoeg is om geen direct contact met het wegdek te hebben denk ik dat de grofheid van het wegdek in de banden prikt en daarmee grip veroorzaakt... Daarom zijn stalen dilataties en stelcom platen spekglad en zoab behoorlijk te doen als het nat is. Ik heb serieus overwogen om een set regenbanden op één fiets te zetten, maarja... je gaat weg met regen, 10 minuten later droogt het op en voor je 100 km hebt afgelegd zijn die banden op...
 
Het maakt wel degelijk uit gezien het verschil (en de enorme discussie) in "natte" prestaties tussen al die bandenfabrikanten.

ik heb zo 1 2 3 geen wetenschappelijk rapport voor je. In de motogp hebben ze voor niets wet tires? :Z
 
Wat je vooral en altijd moet mijden iig zijn de glimmende reparatiestrookjes van een cm of 5 breed waar ze scheuren mee vullen. Op de A27, Gorinchem ri Breda, bij Nieuwendijk, ligt er één van wel 1.5 km lang op de re rijstrook. Die is bij natte weg spekglad en iets hoger dan het overige asfalt. Daar kun je zo op onderuit gaan. Laatst ging ik er per ongeluk toch weer overheen en bij 120 km/h draaide mijn achterwiel door. Hij is gemeld bij de MAG, maar RWS ziet er geen probleem in..... :(
 
Laatst bewerkt:
- Goede banden is het belangrijkst (Bijv Pilot road 4), gebruik ze al op 3 motoren nu en nog nooit gegleden in de regen.

- Na lange periodes van droogte is het bij het eerste beetje regen spekglad op de weg (Vooral bij stoplichten en op routes waar het vaak stil staat in de spits of routes waar veel bussen rijden) . Dan echt uitkijken of gewoon even niet rijden als het kan.

- Teerstrepen zijn op zich niet niet glad als je goede banden hebt (ik rijd er iig gewoon overheen en probeer ze niet actief te ontwijken op rechte stukken weg), Natuurlijk wel uitkijken in bochten, hooguit zetten je banden een stapje naar rechts/links.. blijf dan rustig en stamp niet op de rem, de motor corrigeert zich dan vanzelf.

- Putdeksels zijn glad in de regen en liggen vaak in bochten op de meest achterlijke plaatsen.

Verder gewoon rijden zoals je altijd rijd en niet te krampachtig gaan rijden. Pas je snelheid aan in bochten en ga ervan uit dat je een langere remweg hebt, dus meer afstand houden op overige verkeer. Verder ben je een stuk minder goed zichtbaar dus zorg dat auto's je gezien hebben of anders vertraag bij kruisingen etc.
 
Het maakt wel degelijk uit gezien het verschil (en de enorme discussie) in "natte" prestaties tussen al die bandenfabrikanten.

ik heb zo 1 2 3 geen wetenschappelijk rapport voor je. In de motogp hebben ze voor niets wet tires? :Z

Die rijden 80 op binnenweggetjes met motregen???

Of bijna 400 in hoosbuien.
Daarom was mijn statement ook dat je met de toegelaten maximumsnelheden geen gevaar hebt dat je gaat planeren, ook niet met dat ene streepje als profiel.
 
- Goede banden is het belangrijkst (Bijv Pilot road 4), gebruik ze al op 3 motoren nu en nog nooit gegleden in de regen.

- Na lange periodes van droogte is het bij het eerste beetje regen spekglad op de weg (Vooral bij stoplichten en op routes waar het vaak stil staat in de spits of routes waar veel bussen rijden) . Dan echt uitkijken of gewoon even niet rijden als het kan.

- Teerstrepen zijn op zich niet niet glad als je goede banden hebt (ik rijd er iig gewoon overheen en probeer ze niet actief te ontwijken op rechte stukken weg), Natuurlijk wel uitkijken in bochten, hooguit zetten je banden een stapje naar rechts/links.. blijf dan rustig en stamp niet op de rem, de motor corrigeert zich dan vanzelf.

- Putdeksels zijn glad in de regen en liggen vaak in bochten op de meest achterlijke plaatsen.

Verder gewoon rijden zoals je altijd rijd en niet te krampachtig gaan rijden. Pas je snelheid aan in bochten en ga ervan uit dat je een langere remweg hebt, dus meer afstand houden op overige verkeer. Verder ben je een stuk minder goed zichtbaar dus zorg dat auto's je gezien hebben of anders vertraag bij kruisingen etc.
:^ Ja, daarom zit ik er al 40 jaar nagenoeg schadevrij op, door deze methode aan te houden
 
Ik zette Michelind op mijn auto, en die reed ineens lekkerder, zuiniger, stuurde lichter...
Daarbij hoorde ik al eerder over die PILOT'S. Die ga ik bij de eerstvolgende bandenwissel proberen.

Nou moet ik el zeggen dat die Bridgestone BT45's op die oude RD gewoon racebanden in nat en droog weer zijn, daar ga ik gewoon compleet mee los, in regen of zonnenschijn, maar op de 600's en 1000's... :N. Ik rij best met veel motoren. Alles in mijn onderschrift rijdt en is gebruiksklaar, op de '73er 250 na...
 
Terug
Bovenaan Onderaan