Een vraag over regenrijden

Ik rij af en toe met de auto knooppunt Beekbergen dus van A1 de A50 op, nu hebben ze daar de aansluitingsbocht vervangen (van een lange draai naar rechts de A50 op) naar een bocht naar rechts en dan lange linkerbocht de A50 op.

Nu merk ik met de auto al dat ik de voorbanden een stapje opzij voel gaan als ik met nat weer de metalen strip passeer welke de 2 wegdelen aan elkaar verbind.
ik ben er nog niet met de motor geweest maar het lijkt me een behoorlijk gevaarlijke bocht geworden.

Iemand hier al bekend mee?
Met regen is die bocht nog wel comfortabel te nemen met 70/80 maar ik heb het gevoel dat hij scherper is dan hij lijkt maar sommige bochten gaan om 1 of andere reden niet lekker ongeacht het weer.
Knooppunt Ekkerswijers (bij Best) richting het zuiden doe ik altijd rustig aan want die voelt gewoon niet goed terwijl ik Grijsoord richting Nijmegen in de regen rustig met 100 pak en Batadorp en de Hogt zijn met regen rustig met 150 te nemen.
Het hangt natuurlijk ook allemaal samen met de banden, afstelling (en staat) van je vering en je ervaring en je mag nooit vergeten dat ondanks dat een goede band maar 15% grip inlevert bij regen de meeste problemen bij een goede band, vering en een ervaren rijder veroorzaakt worden door het wegdek en wat erop ligt.
 
Uiteindelijk zit het meeste tussen je oren. Ik ben geen bandenkenner, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat je in de regen ongeveer 25% minder grip hebt dan op hetzelfde wegdek in droge staat. Dat is dus nog steeds 75% van de grip die je normaal hebt, terwijl het grootste deel van de motorrijders zelfs bij normaal gebruik in droge omstandigheden maar ongeveer 60% van de grip/prestaties van de band vragen. Eigenlijk kan de gemiddelde motorrijder in de regen dus gewoon dezelfde rijstijl aanhouden als bij droog weer, want dan zit je nog steeds ruim binnen die marge van 75%. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik mijn rijstijl niet aanpas hoor).
 
Het filmpje laat wel duidelijk zien dat je je in elk geval niet te snel zorgen moet maken als het wat regent :]
En aangezien ik nog aan het lessen ben heb ik ook nog niet heel veel ervaring in de regen, toevallig vorige week wel de hele les regen gehad. Nat is niet glad, zei de instructeur nog. En afgelopen les toen we even over afschuinen hadden (was 8-tje aan het oefenen) gaf ik dat ik vooral platter moest durven gaan, had het gevoel dat de fiets om zou vallen zeg maar. Waarop hij zei dat we bij lessen leren om maar tot ongeveer 70% van de banden te gebruiken. En daarmee kan je dus ook gewoon hetzelfde blijven rijden als het dan bijvoorbeeld regent.
Maar goed, ik denk dat ik in de praktijk straks vanzelf ook wel wat aan zou gaan passen
 
Uiteindelijk zit het meeste tussen je oren. Ik ben geen bandenkenner, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat je in de regen ongeveer 25% minder grip hebt dan op hetzelfde wegdek in droge staat. Dat is dus nog steeds 75% van de grip die je normaal hebt, terwijl het grootste deel van de motorrijders zelfs bij normaal gebruik in droge omstandigheden maar ongeveer 60% van de grip/prestaties van de band vragen. Eigenlijk kan de gemiddelde motorrijder in de regen dus gewoon dezelfde rijstijl aanhouden als bij droog weer, want dan zit je nog steeds ruim binnen die marge van 75%. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik mijn rijstijl niet aanpas hoor).
Heb dit verhaal ook gehoord van meerdere instructeurs en dat klopt ook. Echter; alleen voor het asfalt.

Hieronder vallen niet putdeksels, wegmarkering, zebrapaden, olie die naar boven komt met een regenbui na een lange droge periode, spoorvorming met rotzooi erin, natte modder en teerstrepen bijv. Dan gaat ineens je grip van "normaal 100%" naar "10% / helemaal niets meer".. Als het droog is allen weinig tot geen probleem, als het nat is ineens wel.
 
Ik reed afgelopen zomer op Zandvoort met mijn straatbandjes 1.57 op een (begin) volledig natte baan.
Daar kwamen de vier andere groepen op de compleet droge baan niet aan. 8-)
PSX_20221018_130659.jpg
 
..Het is vooral dat het wegdek (klinkers) glimt en er glad uitziet... Ik ben ook -overdreven, denk ik- voorzichtig op nat wegdek...
Plus dat kleine olievlekjes op rotondes uitdingesen (vb veel landbouwverkeer) en je toch glibberdingen maakt.. Dat versterkt het gedrag..
 
Terug
Bovenaan Onderaan