Een volgend brik Kawasaki GPZ500s 1991

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.128
2.282
Naaldwijk
Het N + 1 virus heeft toegeslagen :$:(:+*O*.

Het gevolg er is nog een brik de garage ingerold :Y. Het betreft een GPZ500S uit 1991. Afgelezen tellerstand is iets van 22 dkm. Wat het apparaat daadwerkelijk gereden heeft is (nu) niet in te schatten (bij verdergaand sleutelwerk is er in te schatten of het 122 dkm of 22 dkm is).

Bij de eerste schouw het volgende geconstateerd, kappenset is flink beschadigd. Kleine deuk in de tank. Luchtfilterhuis lag los bij de motor, rempomp voor lekt (vervangen voor 2e hands), voorvorkpoten geen pitting of roest, achterband van een vaag chineesmerk, voorband BT45 (leeftijd onbekend), remleidingen origineel). Ketting + kettingwielen zien er zeer goed uit. Achtervelg gepoetst. Her en der is er wat bijgespoten (maar zichtbaar heel weinig corrosie). Spiegels los bijgeleverd.
De volgende informatie is aanwezig ivm onderhoud/lopend krijgen, er is iets met de startmotor, de benzinekraan werkt niet, twee nieuwe bougies, geen koelvloeistof.

Planning, blok lopend zien te krijgen, daarna komen de remmen en banden aan de beurt. En pas als het brik rijdt zal het uiterlijk aandacht krijgen (wel wordt Internet in de gaten gehouden of er niet toevallig goedkope tupperware-onderdelen voor deze fiets aangeboden worden, zodat de motor uiteindelijk zijn originele uiterlijk kan krijgen).

Gezien de aanschaf van 20 Eurocent per cc voldoet dit brik + de leeftijd > 20 jaar dit brik aan de eisen van de 500 Euro challenge. Een klein detail heb al twee XS400 brikken opgeknapt waarvan er 1 gebruikt gaat worden voor de 2019 challenge :X:+
 

Bijlagen

  • IMG_3105.JPG
    IMG_3105.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Zo gisteravond het "slachtoffer" eens beter bekeken.

De volgende constateringen gedaan:
- het tupperware is zwaar aangetast/mishandeld (grootste deel wat los bij de motor zat, is rijp om weggegooid te worden)

Bekijk media item 1328625Ruitje is van binnenuit gespoten :? Maar met thinner is het wel te verwijderen (en maar hopen dat er niet al te veel krasjes ontstaan)

- remklauw rechts zat slechts vast met 1 bout (ander is afgebroken en zat voor sier op z'n plek :X )
Bekijk media item 1328626
- remvloeistof is ondoorzichtig, verversen is dus al even uitgesteld geweest :+
Bekijk media item 1328623
- ketting oogt mooi niet versleten, maar heeft meerdere vaste schakels
- elektra werkt naar behoren (alles werkt :Y , hetgeen buiten verwachting is)
- voorband is uit 2006

- er is wat gerommeld met elektra, kroonsteentje '(
Bekijk media item 1328624
- carbs kunnen een schoonmaakbeurtje gebruiken (maar zijn visueel niet heel vuil)
Bekijk media item 1328620
- motor is opgeknapt met spuitbus (zonder dat er afgeplakt is geweest, dus spuitnevel)

Eerste conclusie, het lijkt erop dat de motor goed rijdbaar is te krijgen. Uiterlijk zal niet meer origineel worden (en er zit een deukje in de tank)


Het blok ziet er geheel onversleuteld uit, km-stand zou echt kunnen zijn.
Bekijk media item 1328618
 
Laatst bewerkt:
hou de magneten rond de dynamo in de gaten. als die loskomen, kan je het blok weggooien. check ook of er een 'automatische' NAKS (nokkenaskettingspanner) in zit. oudere blokjes hebben namelijk een NAKS die je met de hand/steeksleutel moet stellen. verder een geinig brommertje, mijn 1e motor was een KwalijkSakie.
 
Eerst maar eens goed lopend zien te krijgen.

Of moet het controleren van de magneten plaatsvinden als het blok "droog" staat (olie-loos) ? Want dan is het handig om het tijdens het verversen van de motorolie te doen ;)
 
Eerst maar eens goed lopend zien te krijgen.

Of moet het controleren van de magneten plaatsvinden als het blok "droog" staat (olie-loos) ? Want dan is het handig om het tijdens het verversen van de motorolie te doen ;)
Dat moet je inderdaad doen als er geen olie in zit. Bij een GPZ500 staat het daar namelijk vol olie. Het hoeft niks te zijn, maar als ik jou was zou ik het even nakijken.
 
Dank voor deze info. Olieverversen gaat dus iets langer duren dan normaal *D

En maar hopen dat er geen magneten missen :P
 
Vandaag een leuke constatering *O*

Namelijk de stator blijkt al vervangen te zijn door 1 met een doorgaande magneet.

Iets minder was het feit dat het oliefilter extreem vast zat. Grof geweld toegepast en het kwam toch los. Geen gruis in de olie :PB247A965-D7DD-4A19-AAD3-2B6DCCC991EB.jpeg
Bewijs toegevoegd.
 
Het gaat sneller dan vooraf verwacht was. Oliefilter is al weer gemonteerd (geen foto).

En via Marktplaats een complete nieuwe kettingset (ketting, kettingwielen en zekering voor het voorste kettingwiel). En dat driekwart van de aanschafwaarde van de motorfiets zelf :X

Hoe moet dat gezien worden ? Wat zegt dat over het aangeschafte brik of over de kosten van de ketting 8)7

Maar wel heel blij met de kettingset :Y

IMG_3135.jpg
 
Beschouw het zelf als een soort gelukje (anders gezegd een meevaller op de "klus"-begroting ;) ).

Nu wordt het een complete kettingset vervangen, anders was er slechts bij een verse ketting gebleven. De huidige kettingwielen zijn namelijk niet echt versleten. En daarbij, de ketting is niet versleten, maar beschikt over meerdere vaste stukken '(. Dus moet sowieso vervangen worden.

Van het weekend kijken of er nog wat tijd overschiet om weer wat te prutsen :)
 
Mocht het zo zijn dat je remvermogen ver achterblijft bij de rest van de weg gebruikers moet je eens terug lezen in het Kawa 500 topic wat Rammelbak gedaan heeft bij zijn Kawa om de remmen te verbeteren
Het was niet eens veel werk om die Brembo en later de Chinese klauwtjes er op te maken en het remt tien keer beter
 
Guzzigek, dank voor je info :t

Ik ga eerst proberen om de originele remmen goed te laten werken. Ben er ondertussen achter dat als je een "brik" koopt en je remmen goed aanpakt, lees geheel uit elkaar haalt, schoonmaakt en opnieuw in elkaar zet met verse remblokken en staalommantelde remleidingen er voldoende remvermogen is om veilig met het wegverkeer mee te komen.

Dat je dan misschien geen stoppies kan maken, doet mij niets (is trouwens ook niet het type brik voor :+ )
 
Zo vandaag wat tijd gevonden om aan het brik te werken. Het volgende is gedaan / ontdekt:
- remklauwen gedemonteerd en schoongemaakt (zwarte Dasty en wat peuteren met een "tandarsthaakje" )
- remblokjes volledig versleten
- de bevestiging van de rempomp is niet origineel (weet ook niet bekend of de rempomp origineel is)
- de carbs zijn brandschoon van binnen })

De bewijzen ;)
IMG_3151.jpg


IMG_3165.jpg


IMG_3149.jpg
IMG_3163.jpg
 
Geen foto bij deze post. Maar wel wat informatie. Er is een andere schokdemper via Markplaats "opgedoken" en via dit topic komen er ook een paar ongebruikte remblokken richting het Westland.

Ook de carbs even gesynchroniseerd mbv twee kogeltjes (dan heb ik alvast een goede uitgaanssituatie bij het opstarten) :Y
Daarbij zijn de stationairsproeiers eruit geweest en deze waren geheel schoon *D
 
Mogelijk is het eind van dit project al bereikt :( :X 8)7

Zie hier de reden
IMG_3342.jpg


Dit is namelijk het asje waarop de waaier hoort te zitten van de waterpomp. Deze is krom :X :r

De methode waardoor ik erachter kwam is daar het vullen van het koelsysteem. Alle slangen waren aangesloten visueel niet te zien, dus vullen maar. Want als je met een vloeistofgekoelde motor een startpoging wil uitvoeren moet het koelsysteem gevuld zijn. Maar als je na ongeveer een halve liter koelvloeistof hoort kletteren is er iets mis. Dus eerst uitlopende koelvloeistof gevangen in de fles waar het net uit kwam. Daarna koelwaterpomp los gehaald, aangezien het aldaar uit kwam zeiken...

En dan tref je dit aan. Dat het pomphuis afgewerkt was met zwarte pakking (om een fysiek gat te dichten) is op te lossen door een andere behuizing. Maar de vraag is, is deze as te vervangen zonder het blok te moeten splitsen ?

Heb al gekeken in het digitale werkplaats handboek maar niets tegen gekomen over deze as. Wel over het vervangen van de seal, maar een nieuwe seal lost het probleem niet op :N

Heb trouwens een beetje het gevoeld belazerd te zijn bij de verkoop. Dat de motor niet veel kost en dat er het nodige werk aanzit weet je. Maar een dergelijk probleem afgesmeerd met wat zwarte pakking op zwarte motorblok (dus niet zichtbaar) zonder informatie doorschuiven, fraai is anders...
IMG_3346.jpg


Wie weet de oplossing ?
 
Vergeet nog te melden dat de waaier er met locktide was vastgezet (er is nog net wat roods te zien op het asje)
IMG_3344.jpg
 
op m'n vorig werk ook eens een gpz500 gehad met hetzelfde probleem. volgens mij toen terug in orde gekregen door uit te boren, draad in te tappen en nieuw asje in te zetten. maar heeft een collega van mij toen gedaan dus weet het niet exact meer
 
Kleine aanvulling, het brik was 20 eurocent per cc in aanschaf ;) Maar zelfs dat is al teveel als er zoiets in het blok verstopt zit :X

Dus om heel veel kosten te maken om dit draaiende te krijgen zie ik niet zitten (heb trouwens niet de skills om de as uit te boren en daarna draad in te tappen en dan er een asje in te plaatsen/lijmen). En dan moet er ook nog een nieuwe behuizing waterpomp en waaier komen (hetgeen nog wel een lastig zou kunnen worden).

Ga morgen of overmorgen (motorzaken zijn maandag meestal gesloten) wel even contact opnemen met een regionale motorsloperij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan