een Suzuki T500 ontsteking afstellen

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
We hebben een Suzuki T500 .
De ontsteking heeft een vaste basis plaat )volgens het beeld van het boekje zou de verplaatsbaar zijn, maar dat is die niet .
De ontsteking heeft een inwendige roter met een streepje op 3,4mm BTDC, wanneer de contactpunten open moeten gaan.
Nu moet je eerst de GAp afstellen op 0,3/0,4 mm, Wanner we dit gedaan hebben krijgen we de contactpunten niet open (doorpiepen met multimeter) op het goede tijdstip = streepje
Pass nadat we de gap op 0,7-1mm zetten, wanneer de dwell veels tekort is (laadtijd) kunnen we op het juist moment afstellen.
Iemand een idee wat we fout doen?
 
Lang geleden ooit voor iemand de ontsteking afgesteld van een gt 500; als ik me goed herinner heeft ieder setje contactpunten zijn eigen verstelbare grondplaatje.
 
Ok bij deze
 

Bijlagen

  • Grondplaat T500 Yordie  2018-12-24 at 21.32.30.jpeg
    Grondplaat T500 Yordie 2018-12-24 at 21.32.30.jpeg
    119,2 KB · Weergaven: 64
  • 2018-10-16 15.14.14 T500 TDC Rotor Ontsteking.jpg
    2018-10-16 15.14.14 T500 TDC Rotor Ontsteking.jpg
    537,3 KB · Weergaven: 58
Grondplaat is toch verplaatsbaar met die 2 schroefjes , je heb deze op max gezet.
heeft ieder setje contactpunten zijn eigen verstelbare grondplaatje

Zijn de kunststof nokjes van de contactpunten versleten?
 
Zo hoort het er uit te zien,alleen zit er een heel andere ontsteking bij jou op,vreemd.
Op het onderdeel plaatje is hij wel weer zonder de grondplaat afgebeeld, https://www.oldjapanesebikes.com/mraxl_GT_Resource/T500_items/img/page-A59/T500_Haynes_electric.jpg
https://www.oldjapanesebikes.com/mraxl_GT_Resource/T500_items/img/page-A59/IMG_3900wm.JPG
Heb je al met een schuifmaat of bougiegat micrometer gemeten of de 3,4 mm voorontsteking ook echt klopt
met het merkteken op de ontsteking?
Ik vond ook nog deze foto,er zijn blijkbaar verschillende ontstekingen geweest,deze is het zelfde als die van jou,dus
daar zal het niet aan liggen,toch de timing maar eens controleren met een schuifmaat.
https://www.picclickimg.com/d/w1600...-Suzuki-generator-alternator-points-rotor.jpg
Zijn er ook geen onderdelen uitgewisseld,ik kan mij voorstellen dat het busje wat de punten opent misschien niet origineel
bij deze ontsteking hoort maar bij 1 met een verstelbare grondplaat om maar eens wat te suggereren.
Punten moet je zo afstellen dat ze net openen op het moment dat het merkteken op het streepje staat,dat
is het moment dat er een vonk ontstaat.
 
Laatst bewerkt:
De lengte sleufjes in het grondplaatje van de punten zijn voor het afstellen van de voorontsteking en de dwarssleufjes zijn om de maximale opening tussen de punten af te stellen.
Zitten de nokjes wel goed op de krukas?
 
We gaan dat allemaal bekijken , wat jullie zeggen. Het zou inderdaad best kunnen zijn dat onderdelen niet bij elkaar horen.
 
Nu je toch al bezig bent zou ik er een elektronische ontsteking opzetten, ben je voor eeuwig en altijd van het afstellen af.
 
Zekers, vraag het anders even na voor de zekerheid.
Die van Potze in de 1e link van RG-gamna is sowieso geschikt voor de T500 maar die andere ook, weet ik voor 99 procent wel zeker.
 
Laatst bewerkt:
Even ter herinnering , Hoe meet je de GAP, dat is toch de maximale uitslag , dus wanneer de nok maximaal uit duwt ?
 
normaal wel ja, maar aangezien er hier twijfel bestaat of de onderdelen wel van de T500 zijn, zou ik me concentreren op de kontakthoek en niet op de opening ;)
 
We gaan hem vandaag eens dichterbij weer bekijken , kop gaat eraf (ander Topic) ivm koolaanslag.
Proberen daarna hem aan de stroboscoop te hangen met contacthoekmeter.
Iemand enig idee hoe groot die hoek moet zijn? 180° ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan