Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

Ja het valt me op bij de moderne Yamaha's, Ducati's, Kawasaki's enz enz dat functionaliteit voor design gaat. Veel uitstekende onderdelen of op plaatsen waar je het niet verwacht. Ook op afstand gezien veel '1 pot nat'. Alsof ze allemaal uit dezelfde windtunnel komen en van dezelfde ontwerpers. Oldtimers hadden toch meer karakter (ook al waren er velen die op elkaar leken). De Moto 6.5 is toch een 'afwijking' op het concept. Maar ook hier heb je 'lovers or haters'...uiteraard! En ja de prijs loopt langzaam op...... Een echte klassieker in wording. In 2020, 25 jaar oud dus, krijgt het de oldtimer status 'officieel' Interesse? NU KOPEN dus (ook al stal je 'm) Nu nog betaalbaar...... Een mooie heb je voor ongeveer 3500 Euro (hier in Nederland). In Engeland zijn de prijzen al 5000 Euro.....
 
leuke fietsen , zit al een tijdje naar zo'n ding te vissen ( als eerste motor voor mijn dochter:)
ik heb een zwak voor italiaanse oddball motoren en daar past deze prima bij.
heeft iemand zo'n ding in dagelijks gebruik? ben wel benieuwd naar ervaringen MBT betrouwbaarheid.
 
Nou ik heb die ervaring! Heb 20 jaar een Yamaha Vmax gereden (daarvoor tweetacters) en was gehecht aan dat ding.....Totdat ik niet meer de fysieke kracht kon opbrengen (285 kilo) om deze 'beauty' uit m'n schuur te sjorren. Rijden ging prima maar het gewicht ging me opbreken. Ik moest wat lichters gaan rijden. In m'n achterhoofd altijd de Moto 6.5 bewonderd om z'n vorm maar toen nooit bereden. Tot ik er eentje bij een motorzaak zag staan. Mocht een proefrit maken en ik was meteen 'om'. Goed handelbaar, goede zit en reed zeer makkelijk. Helft in gewicht!! M'n (zware) 4 cylinder 1200cc Vmax moest er aan geloven. Deze er uit en de Moto 6.5 er in. M'n plezier in het motorrijden nam weer toe door het gemak waarmee ik weer deze motor pakte om te rijden. Het leek een enorme overstap van 140 pk naar een blok met 650 cc en 1 cylinder. Ook de maximale topsnelheid van 250 Km/u naar 150 Km/u daarvan zou je je kunnen afvragen of me dat zou opbreken. Nou niets van dat alles. Sterker nog, in de stad VEEL beter rijdend die Moto 6.5 dan de Vmax en op de snelweg viel het me ook niet tegen. Ja met die Vmax was inhalen iets makkelijk door de V-boost maar de Moto 6.5 komt best goed mee. Bovendien waar in Nederland mag je harder dan 130 Km/u rijden? Ik had met die Vmax al veel bekijks, maar met de Moto 6.5 verrassend meer. Haha, ja het was een goede 'ruil'....... (o ja, ook geschikt voor A2 rijbewijs)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een erg fraai ontwerp deze Moto 6.5 en valt wat mij betreft in het vakje, design iconen net als mijn Ducati 996 SPS (het 916 model welke zelfs in het Guggenheim heeft gestaan). En ja met mijn 996 heb ik 128 awpk's wat meer dan genoeg is op de openbare weg (op het circuit ook trouwens). Daarnaast heb ik een Zundapp 517 met 125cc blok en dat is toch geinig rijden, als je 120 rijdt voelt dat als 180!
 
Weer ff een plaatje: In Italie is de CLUB 6.5 erg actief! Ze zijn goed gedocumenteerd en rijden regelmatig in een grote groep door midden Ilalie. In Nederland zijn er toch te weinig Moto's voor zulke evenementen.....
 

Bijlagen

  • 37926386_10214201955615466_1913647074147041280_n.jpg
    37926386_10214201955615466_1913647074147041280_n.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 17
Ziet er zeer goed uit (beiden). Ja het is een speciale motor die veel bekijkst trekt. Zuinig op zijn (beiden)!
 
...ondertussen rijden de Italiaanse clubleden lekker rond....
 

Bijlagen

  • 27545208-10215520330187486-111834297354679940-n.jpg
    27545208-10215520330187486-111834297354679940-n.jpg
    139,9 KB · Weergaven: 18
Eerste bericht heeft update gehad... ('occasionmarkt' toegevoegd)
 

Bijlagen

  • 51h1FwBhCjL._SX425_.jpg
    51h1FwBhCjL._SX425_.jpg
    39,3 KB · Weergaven: 14
Wat dichterbij....
 

Bijlagen

  • IMG_20181102_125828.jpg
    IMG_20181102_125828.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 25
Ideale basis voor een scrambler of tracker project. Mooi juist zo’n niet alledaagse fiets 😊
Ik zal eens opletten als ik in Hilversum ben.
Als m’n ducati cafe racer klaar is ga ik me er ook maar eens in verdiepen al is mijn ervaring met een 1-cilinder nou niet
Echt het einde.
 
De ROTAX-motor op de Aprilia Moto 6.5 is zeer betrouwbaar en sterk. Toegegeven, het is geen snelle motor, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Hij kan uitstekend mee in het verkeer en heeft genoeg power voor snelle inhaalmanoeuvres. De top ligt op 150 Km/u (maar dat mag je toch negens rijden in Nederland). De goede zit maakt dat hij vertrouwd aan voelt en zeker in de stad!
 
Het leuke aan de Aprilia Moto 6.5 is dat je kan kiezen in drie verschillende uitvoeringen. De basis (het frame en alle bewegende onderdelen) zijn het zelfde maar de bodyparts (voorspatbord, tank, zijpanelen, zadel en kontje) verschillen van kleur. De eerste versie was ORANJE /ZILVER, de tweede kleurversie was WIT/ ZILVER en na twee jaar kwam ook de ZWARTE versie.

Ik heb dus een ZWARTE versie, maar sinds kort kan ik hem volledig ombouwen naar de ORANJE / ZILVER-versie. Erg leuk ter afwisseling.....
 

Bijlagen

  • IMG_20181115_160803.jpg
    IMG_20181115_160803.jpg
    760,5 KB · Weergaven: 17
Het Aprilia Moto 6.5 standbeeld in Hilversum is weer in volle glorie te zien. Afgelopen maanden was deze in renovatie. Inmiddels weer terug en weer als nieuw! Dank aan de gemeente Hilversum dat men daar goed zorgt voor het standbeeld!!
 

Bijlagen

  • Kunstwacht - 3 van 3.jpg
    Kunstwacht - 3 van 3.jpg
    174,1 KB · Weergaven: 40
  • Hilversum-moto-6-5-paal.jpg
    Hilversum-moto-6-5-paal.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 42
Voor alle Aprilia MOTO 6.5 liefhebbers (en iedereen die van motorrijden houdt)....

xpt15x.jpg
 
Niet veel vrouwen rijden motor, maar de Aprilia Moto 6.5 geeft wel een mooie combinatie:
 

Bijlagen

  • 49741320_10218277517235439_6236475049902080000_n.jpg
    49741320_10218277517235439_6236475049902080000_n.jpg
    137 KB · Weergaven: 30
In Italie is de CLUB 6.5 vrij groot. Daar is ook aandacht gegeven aan de ONTWERPER PHILIPPE STARK die dit weekend 70 is geworden.......
 

Bijlagen

  • 50055498_10218358985192087_4048859326272503808_o.jpg
    50055498_10218358985192087_4048859326272503808_o.jpg
    356,7 KB · Weergaven: 14
Ik heb er van de week ook één opgehaald. Eigenlijk mijn tweede, heb er ooit al eens een gehad (toen de Champagne uitvoering).
Op deze staan 3968 kilometer - origineel! Zelfs nog de eerste banden... (die ik dus maar gauw ga vervangen)
 

Bijlagen

  • IMG_0596.PNG
    IMG_0596.PNG
    322 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20190314_125634.jpg
    IMG_20190314_125634.jpg
    232,3 KB · Weergaven: 27
WOOW....weinig kilometers! Ja, banden van bijna 25 jaar oud is ook niet ongevaarlijk. Nou GEFELICITEERD met dit stijlicoon! Is hij in een goede staat of mankeert er wat aan? (veel info op www.moto65.nl)
 
Onbegrijpelijk, maar er is ooit in de winter mee gereden, òf hij is in een vochtige omgeving weggezet, want er zitten oxidatiesporen op de velgen, en sommige metaaldelen vertonen last van wat lichte roestsporen (achterbrug en zo). Niets wereldschokkends, maar ga ik wel corrigeren, voor zover mogelijk.
Wel blij mee. Nu geschorst, dit jaar zorgen dat-ie er weer picobello bij staat. Heb jij nog tips waar de slijtagedelen te betrekken (oliefilter en zo)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan