Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
De Geschiedenis van de 6129 Apilia MOTO'6.5

Ontwerpfase:
Als de Aprilia MOTO '6.5, ontworpen door de internationaal gerenommeerde Franse ontwerper Philippe Starck, erin slaagde de achting van motorrijders te verwerven, zou het de motorfiets van de eeuw kunnen zijn geworden.
De beslissing van Aprilia, destijds geleid door het gepassioneerde Ivano Beggio, was om een ontwerper te zoeken die volledig buiten de wereld van motorontwerpers viel. Hij wendde zich tot Philippe Starck, die bekend stond om het ontwerpen van exclusieve en bizarre voorwerpen voor dagelijks gebruik, hetgeen absoluut ongebruikelijk was.
Daarom kan het niet verrassend zijn dat Starck een motor heeft gemaakt die zowel geliefd werd als tegelijkertijd werd bekritiseerd.
Publicrelation-baas Massimo Fiorentino: „We nemen met deze motor een groot risico. Je vind hem mooi of niet. Dus hopen wij maar dat men de Moto 6.5 accepteerd”
Maar wat echt verbazingwekkend is gebleken, is dat de Aprilia Moto'6.5 absoluut een van de beste voorbeelden van een motorfietsontwerp uit de jaren 90 was. Het was zeker een van de belangrijkste in de niche-markt en vertegenwoordigde de suburbane motorfietsen (motorfiets in de voorsteden).
Het ontwerp is rijk aan verfijnde details, met de Rotax-motor elegant ingebracht in het gebogen frame en tussen de plastic componenten van de body. De 'eivorm'-tank door Starck ontworpen is het bepalende eigenschap van het model.
Aanvankelijk gepresenteerd in twee kleurencombinaties - grijs met grijs / oranje tank en grijs met grijs / ivoren tank.
Later werd een versie toegevoegd in de donkergrijze / zwarte kleur.
De versie "Ivory" is nooit officieel in Duitsland en Groot-Brittannië verkocht. Ook niet in Zwitserland.
Voor Motò 6.5 ontwierp Starck ook een reeks accessoires met helmen en kleding voor motorrijders; echter, alleen de rugzak-tanktas en twee soorten zijtassen, allemaal in zwarte cordura, evenals een plexiglas voorruit en achterste bagagerek werden in productie genomen.

Eerste presentatie:
De Motò werd gepresenteerd op de autosalon van Bologna in december 1994.

Productie:(Na een uitgebreide zoektocht naar de juiste aantallen is onderstaand het beste wat we kunnen terugvinden (na de interviews van betrokkenen; zie voetnoot)
(De eerste generatie '95/'96)

De productie begon begin 1995 in de Aprilia-fabriek in Scorzè, in de buurt van Venetië. De leveringen (de verkoop van de fabriek) begonnen in juni 1995.
De eerste MOTO'6.5 had grijze bekabeling en een benzinetap aan de rechterkant! De grijze bekabeling is later deels vervangen door zwarte bekabeling, omdat de grijze te snel verkleurde.

In 1995 werden iets meer dan 3.500 exemplaren geproduceerd en geassembleerd in Scorzè en gemarkeerd met de S-framecode;
- framenummers van nul tot 1993 (dus 1993 stuks) voor de Italiaanse markt
- chassisnummers van 50.000 tot 51563 (misschien 51564) dus 1564 stuks, voor de buitenlandse markt.
In 1996 werd de productie hervat, dit keer bij Noale (TN), met het N-framecode;
- chassisnummers van minimaal 1.994 tot 2.619 (ongeveer 630 stuks) uitsluitend voor de Italiaanse markt.
- chassisnummers van minstens 51.565 tot 53.507 (ongeveer 1.942 stuks) voor alles buiten Italie.
- N.B. Het is niet uitgesloten dat er chassisnummers zijn met een hoger nummer.
Volgens de telling zou het aantal vervaardigde MOTO’6.5 dus zijn: 1993 + 1564 + 630 + 1942 = 6129!!
In Italie zijn dus totaal 1993 + 630 = 2952 stuks geleverd.
(In Noale is nog steeds de Apriliafabriek te vinden)

Na de eerste twee jaar begon de verkoop echter te dalen en werd de Motò verwijderd uit de Aprilia-prijslijst en vele onderdelen bleven bij dealerbedrijven onverkocht. Misschien was het te "vooruitstrevend", met zijn afgeronde lijnen. Misschien had het geen duidelijke doelgroep (het was geen enduro-motor en ook geen racemotor), maar het werd echter nooit echt geaccepteerd door traditionele motorrijders. De kopers werden vooral aangetrokken door de naam van Philippe Starck en de zeer bijzondere esthetiek.
In plaats daarvan is het een soort 'cult' object geworden, zowel bij ontwerpers als voor gepassioneerde verzamelaars. Dankzij het aanpassingsvermogen en de eenvoudige, krachtige motor is hij eenvoudig te gebruiken op alle soorten reizen, van stadsverkeer tot gemengde circuits op lange afstand.
De productie duurde slechts 2 jaar en stopte al in 1997 als gevolg van tegenvallende verkopen en het commercieel falen.

(De tweede generatie; '99/'01)
Twee jaar later, in 1999, werd de verkoop vanaf de fabriek in Noale (d.w.z. niet een nieuwe productie) opnieuw opgestart met de overblijfselen van de productieperiode 1995/1996.
De benzinekraan verhuiste van rechts naar links. Het voordeel was dat er minder benzine in de tank achterbleef (tot wel 3 liter). Er werd ook een benzinepomp toegevoegd.
De assemblage is uiteindelijk gestopt aan het einde van 2000 / begin 2001.

Prijzen en verkoopaantallen:
Nadat de productie in 1997 was gestopt, duurde het nog eens vier jaar voor de laatste APRILIA Motó 6.5 uit de fabriek In Noale werd verkocht.
En het duurde tot in 2004 voordat de laatste Moto'6.5 wegging bij een dealer en op kenteken kwam.

In 1998/99 bedroeg de oorspronkelijke verkoopprijs van de grijs / oranje of grijs / zwarte Moto'6.5 11.990, - Gulden. In Duitsland in 2000: 12398 Mark. In Engeland 3400 Pond.
De laatste Moto'6.5 werd verkocht in Duitsland voor 7500 euro in 2002 (of zelfs 7000 euro volgens MOTORRAD *).
In Duitsland werd meer dan 1.000 Motò 6.5 verkocht, 49 stuks alleen al in Berlijn. In 2017 stonden er nog 417 stuks op kenteken.
In Nederland staan er nu nog ongeveer 252 op kenteken (anno 2018). Niet bekend is hoeveel daarvan actief zijn of geschorst.

Er zijn minder dan 7000 (**) Moto'6.5 verkocht in Europa, maar niemand weet het zeker. Een getal kleiner dan 4000 (***) wordt vermeld, maar er zijn bronnen (****) die aangeven dat er slechts 3500 stuks zijn geproduceerd. Zelfs de betrokken ontwerpers weten het niet meer (!!)
Het meest bertouwbare is de telling van productieaantallen van 6129 stuks, zoals hier beschreven.
Leveringen buiten Europa zijn onder andere naar Japan en Australië.

Wat was het doel en wat is het geworden?:
De order van Ivano Beggio was 7000 MOTO's te produceren, wat dus niet gehaald is.
Tegenwoordig is het een collector's item, verheven tot het niveau van de kunst door zijn expositie in het Guggenheim Museum in New York als ook in het Barber Vintage Motorsports Museum, Birmingham Alabama USA, met bewonderaars over de hele wereld.

Occasionmarkt
De prijzen in Nederland liggen (anno eind 2018) gemiddeld rond de 3000 Euro. Hele mooie exemplaren gaan tot 4000 Euro of meer. Hoe origineler en smettelozer de uitvoering hoe hoger de prijs. In Duitsland en andere Europese gemiddeld landen ook (maar er zijn hogere uitschieters). In Italie gemiddeld wat hoger. In Engeland (UK) stijgen de prijzen naar 5000 Euro of meer. Buiten Europa is zeer wisselend en is er geen peil op te trekken. In Japan en Australie zijn de meesten geleverd. Hoe minder kilometers hoe beter zou je zeggen. Toch is dat niet zo. Het oersterke ROTAX-blok kan gerust een hoger kilometer gemiddelde aan. Het is meer de originele staat wat de prijs bepaald. Onderdelen beginnen wat schaarser te worden. Motorisch valt het wel mee, omdat het blok ook gebruikt is in de Aprilia Pergaso en op een BMW, maar voornamelijk het bodywerk wordt moeizamer. Op Ebay is een redelijk groot aanbod van onderdelen maar de prijzen stijgen. Ook op Marktplaats is wel het e.e.a. te vinden (zoekfunctie Moto 6.5). In Nederland bestaat er (nog) geen specifieke club voor de Moto 6.5 (wel een forum www.moto65.nl) of het moet de Apriliaclub ARA zijn (een algemene Aprilia-club). In Duitsland en Italie bestaan wel clubs en die zijn levendig (vooral Italie). Via clubleden zijn ook onderdelen te vinden. Nieuw is het gebruik van 3D-printers. Er wordt al driftig geëxperimenteerd met de printer op onderdelen van kunststof, met zeer goede resultaten.

DE PRIJZEN STIJGEN. Het design van Philippe Starck gaat lonen.
----------------------------------------------------------------------------------------
* Gebrauchtberatung Aprilia Moto 6.5 | MOTORRAD 05/2001
** La Storia
*** Le Belle e Possibili di Moto.it: Aprilia Motò 6.5
**** 1995 - APRILIA MOTO’ 6.5 - 650 - CMM | Collezione Motociclistica Milanese
--------------------------------------------------------------------------------------

Heb je andere informatie, laat het dan weten.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 144
  • aprilia_moto.jpg
    aprilia_moto.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 150
  • 82b12d3e6f25a8785d8fe834e62b898c.jpg
    82b12d3e6f25a8785d8fe834e62b898c.jpg
    8,5 KB · Weergaven: 136
  • motoapr_bystarck.jpg
    motoapr_bystarck.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 120
Laatst bewerkt:
Bizar is die zeker,mooi vind ik hem persoonlijk niet,gedurfd wel ,vandaar waarschijnlijk ook dat het beoogde productieaantal niet
gehaald is.Kunst is iets wat je moet aanspreken wil je het mooi vinden,dat geld zeker voor deze motor.
 
Het zal je niet verbazen dat ik er dus eentje heb. Een zwarte. Ik rij er regelmatig op en soms verbaas ik me van de reacties. Regelmatig krijg ik omhoog gestoken duimen te zien van passerende auto's op de snelweg. Ook als ik zo af en toe op een motor-event kom (zoals laatst in Bodegraven bij Goedhart) komen er belangstellenden om heen staan. Soms hoor ik " ja ik heb er ook eentje, maar hij staat veilig gestald"...(!).
Heel af en toe zie ik een Moto 6.5. Zoals laatst in Haarlem. geparkeerd in een straatje en je kon zien dat er regelmatig op gereden werd. Leuk dat er toch 'gebruikers' zijn.
En ja, je moet het mooi vinden (of niet), maar geldt dat niet voor de meeste motormerken? Sinds ik Deze Moto 6.5 heb ben ik me er een beetje in gaan verdiepen. Hier in Nederland moeten er toch nog zo'n 200 zijn. In Duitsland meer dan 1000 en in Italie nog veel meer. In andere Europese landen komen ze ook mondjesmaat tegen.
De prijzen beginnen langzaam weer op te lopen. Er zijn nog exemplaren te koop (op Marktplaats) die onder de gemiddelde prijs liggen van 3000 (+) Euro maar dan mankeert er meestal iets aan. Onderdelen worden steeds schaarser. Het wordt echt Ebay afzoeken naar onderdelen. Motorisch valt het overigens wel mee, want de zelfde motor (Rotax) is gebruikt in een BMW en ook de Aprilia Pergaso is er mee uitgerust.

Ik zou het leuk vinden meer MOTO 6.5-liefhebbers hier te ontmoeten en zo wat meer kennis over deze (in mijn ogen) fraaie design-motor te verkrijgen.
Laat maar weten......

(In HILVERSUM is er zelfs een standbeeld van de Aprilia MOTO 6.5)
 

Bijlagen

  • aprilia01.jpg
    aprilia01.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 118
  • aprilia04.jpg
    aprilia04.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 117
Die motor in Hilversum heb ik mij altijd al over verbaast :?, (zit daar nog een gedachte achter?) verder vind ik het een leuke fiets.
Klassiek, apart, spaakwielen en niet van die lompe uitlaten.
Vooral in de kleur zwart :t
 
Het is een geschenk aan de gemeente Hilversum (zie foto). Het hoe en waarom weet ik niet.

Jaarlijks komen hier MOTO 6.5-liefhebbers bij elkaar als ontmoetingspunt bij een toertocht (van de Moto 6.5 dus)
 

Bijlagen

  • normal-1320687.jpg
    normal-1320687.jpg
    65 KB · Weergaven: 121
Het is een geschenk aan de gemeente Hilversum (zie foto). Het hoe en waarom weet ik niet.

Jaarlijks komen hier MOTO 6.5-liefhebbers bij elkaar als ontmoetingspunt bij een toertocht (van de Moto 6.5 dus)

Aha, bij elkaar rond de totempaal:},is dus een soort sekte:+
 
Aprilia was z'n tijd ver vooruit :+, aangezien het ontwerp uit 1949 stamt :P.

Geprobeerd te googlen, Philipe Starck - Hilversum - Aprilia 6.5, maar ik kom idd niet verder dan dat het een geschenk was van de project ontwikkelaar die het wagemakersplein heeft ontworpen.
Maar waarom kiest men dan voor een Aprilia motor op een hoge paal :? En/of wat heeft Philipe Starck met Hilversum:?

Evengoed handig als je nog reserve onderdelen nodig hebt }) _O-
 
Volgens mij ontwierp Philip Starck de Moto 6.5 pas na het verzoek van Ivano Beggio (Hoofd Aprilia) begin 1994. En presenteerde deze nadat het de ontwerpers van Aprilia gepasseerd had in december 1994 op de motorbeurs van Belogna (Italie). En dus niet al in 1949 (het geboorte jaar van Philippe Starck)...;-)
 
Nou hij is dus niet meer netjes (of hij moet zeer recent zijn opgeknapt). Toen ik er was in april zag hij er niet meer goed uit. Het zadel was inmiddels gebarsten en verder zie je de roest al opkomen. Maar....ze hebben beloofd nog dit jaar (?) onderhoud te plegen.... Zal me benieuwen.
 
Ik zal regelmatig wat mooie foto's posten.
Dit zijn de eerste twee:
 

Bijlagen

  • 28576561_1117548005053543_7055909740694162608_n.jpg
    28576561_1117548005053543_7055909740694162608_n.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 65
  • 36278647_10216741398673435_6592338061315538944_n.jpg
    36278647_10216741398673435_6592338061315538944_n.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 63
Zelfs z'n schaduw is veel betekenend....
 

Bijlagen

  • 30713891_10213523437612940_785223019037197701_n.jpg
    30713891_10213523437612940_785223019037197701_n.jpg
    4,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Ja die is mooi verbouwd zeg! Mooie USD-voorvork en apart voorlicht. Ook fraaie uitlaat. De wielen zijn ook bijzonder. Zadel lijkt me minder comfortabel trouwens. Die Oranje X is het kenmerk van Philip Starck.
 
Ja mooi he!
 

Bijlagen

  • custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-5-625x417.jpg
    custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-5-625x417.jpg
    34 KB · Weergaven: 14
  • custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-7-625x625.jpg
    custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-7-625x625.jpg
    53 KB · Weergaven: 15
  • custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-10-625x417.jpg
    custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-10-625x417.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 14
Ja bij ons in de schuur staat ook zon ding, van mn schoonmoeder. Ding heeft in de afgelopen 10 jaar misschien 200km gereden. Rijdt er zelf wel eens een klein rondje op, is grappig ding, maar meer dan 50km moet je er niet op zitten. Oja, en oordoppen zijn een vereiste, want hard en schel kabaal.
 
Ha!!! Je hebt de beschikking over een Apilia Moto 6.5? Leuk. Heeft ze een zilver/Oranje of een Zwarte?
 
...en nog een verbouwde Moto 6.5 tot een Scrambler:
 

Bijlagen

  • $_86-2.JPG
    $_86-2.JPG
    38,7 KB · Weergaven: 48
Op het Ital Treffen te Beusichem had ik de onderstaande Moto 6.5 voor de lens:
Bekijk bijlage 1335251
Is er eentje die te koop staat bij LEERKES in Twello zo te zien aan de achtergrond. Ziet er niet verkeerd uit!

Er wordt er ook eentje aangeboden op Marktplaats (moet nog afgebouwd worden)
 

Bijlagen

  • $_85.JPG
    $_85.JPG
    53,9 KB · Weergaven: 43
Ik vond het altijd een markant ding en zeker ook niet lelijk. Een tijd lang zijn ze ook heel goedkoop geweest omdat vrij weinig mensen er interesse in hadden. Dat zal nu zo onderhand wel gaan veranderen. Het model was zeker zijn tijd vooruit. Het is één van de eerste motoren waarbij de vorm echt 100% leidend is geweest. Tot dan kwam de vorm van een motor vooral voort als noodzakelijkheid vanuit de functionaliteit. Tegenwoordig zie je veel meer motoren die puur vanuit design worden bedacht en niet vanuit de techniek. Bijvoorbeeld al die retro modellen. Dat is nu mogelijk omdat de techniek zo goed onder controle is dat een fabrikant in veel meer verschillende vormen een goed rijdene motor kan bouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan