Dynamoriem spannen

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.538
6.720
Helmond
Eind jaren 80 heeft Kawasaki een geshopt bij Toyota of een andere blikkenboer en is tot de conclusie gekomen dat een dynamo los boven het blok hoort met een riempje ertussen.

Laat ik net zo'n kawasaki hebben (de GPX750). Laat ik ook net het riempje hebben vervangen en dat vakkundig verkloot hebben. Hij lag er 1 richeltje naast, waardoor na een 2000km dat riempje al is gaan scheuren.

De vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat dat riempje precies in het juiste richeltje ligt als ik het riempje niet kan zien?
 
Eind jaren 80 heeft Kawasaki een geshopt bij Toyota of een andere blikkenboer en is tot de conclusie gekomen dat een dynamo los boven het blok hoort met een riempje ertussen.

Laat ik net zo'n kawasaki hebben (de GPX750). Laat ik ook net het riempje hebben vervangen en dat vakkundig verkloot hebben. Hij lag er 1 richeltje naast, waardoor na een 2000km dat riempje al is gaan scheuren.

De vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat dat riempje precies in het juiste richeltje ligt als ik het riempje niet kan zien?
Ik heb een zxr 750 h2 gehad ook een motor met een dynamoriem. En in mijn geval was het ook leren door fouten te maken

Eerste na een week kapot. Tweede doet het nu nog steeds.

In de vorm van werkplaats humor. Der is een vele makkelijkere manier “ het een ander laten doen”.

Succes
 
Doei Oma!

We zijn een jaar verder.
De "huidige" riem is gemonteerd door een motorzaak. Montage kan het ondertussen niet aan liggen. Hij lag er dit keer zéér netjes op, maar dit is in zo'n 15.000km al de 3e riem en ik begin het lichtelijk een beetje beu te worden. Het spul duurt er ongeveer 2 weken over om allemaal in Nederland in mijn brievenbus aan te komen.
Is er misschien specifiek iets te zien aan de breuk of iets dergelijks waarom het blijft knappen bij mij? Of is het gewoon domme pech en moet ik niet met zon ontzettend oud brik willen rijden?

1586203148128.png


1586203453120.png
 
Zit je misschien in een partij old stock te kloten? Ofwel, riemen die nog op het schap ligt vanaf het moment dat de motor nog modern was? Dan zou je moeten zoeken naar een passende vervanger buiten het originele circuit.

Anders meteen 2 stuks bestellen en er eentje continue op voorraad houden?

Persoonlijk ken ik deze deze riemen niet dat ze recht afknappen, wel dat ze scheuren en er stukjes los kunnen komen of dat ze over langs opgesneden worden.

db
 
Zit je misschien in een partij old stock te kloten? Ofwel, riemen die nog op het schap ligt vanaf het moment dat de motor nog modern was? Dan zou je moeten zoeken naar een passende vervanger buiten het originele circuit.

Anders meteen 2 stuks bestellen en er eentje continue op voorraad houden?

Persoonlijk ken ik deze deze riemen niet dat ze recht afknappen, wel dat ze scheuren en er stukjes los kunnen komen of dat ze over langs opgesneden worden.

db
Spul is nieuw besteld, er schijnt ook een nieuw onderdeelnummer te zijn. Oude eindigde volgens mij op 52 of 53, huidige op 35. Kan dus niet zijn dat het al 30 jaar op het schap ligt.

Ik heb het ook maar zelden gehoord dat zo'n riem er mee op houdt. Ik zal kijken of ik nog een keer voor de zekerheid de poelies goed schoon kan maken, anders weet ik het ook zo maar niet.
 
Loopt je dynamo wel goed vrij? Een lagertje dat zwaar draait kan veel schade veroorzaken.
En is de riem niet te strak gespannen?
Riem is door een motorzaak gespannen ietsjes meer dan een jaar geleden. Ik ga er dus redelijk vanuit dat hij goed gespannen is. Ik heb een notitie gemaakt hoe strak hij stond. Ik zal de nieuwe wel ietsjes losser zetten en kijken of ie dan niet juist gaat piepen.

Ik heb toevallig hier 2 dynamo's liggen. Als ik ze vergelijk merk ik eigenlijk weinig verschil. zit ook geen speling op de lagers bijvoorbeeld.
 
Vergeet niet dat de riem door de middelpuntvliedende kracht meer rond wil gaan staan en dus zichzelf meer op spanning zet. Dit is maar een kort riempje dus hier zit weinig ruimte in, ik zou hem zeker niet te strak zetten. Een dynamo loopt heel licht, het is een relatief brede riem dus het overbrengen mag geen enkel probleem zijn, ook niet met een relatief slappe riem.
 
Misschien een domme vraag, maar waarom is die riem niet rond?
Een riem die continue gebruikt wordt zal toch een andere vorm aannemen? Of stond de motor lang stil met een te strak gespannen riem?
 
Vergeet niet dat de riem door de middelpuntvliedende kracht meer rond wil gaan staan en dus zichzelf meer op spanning zet. Dit is maar een kort riempje dus hier zit weinig ruimte in, ik zou hem zeker niet te strak zetten. Een dynamo loopt heel licht, het is een relatief brede riem dus het overbrengen mag geen enkel probleem zijn, ook niet met een relatief slappe riem.
De vorige riem heb ik super slap gezet, rondje rijden, en als ie piept heel minimaal strakker. Die knapte.

Deze is door een motorzaak vast gezet. Ook geknapt.

Slapper zetten lijkt me dus niet helemaal het probleem. Ik ga de nieuwe riem wel wat slapper zetten, kijken of het lukt. En de Poelies nogmaals schoonmaken.

Misschien een domme vraag, maar waarom is die riem niet rond?
Een riem die continue gebruikt wordt zal toch een andere vorm aannemen? Of stond de motor lang stil met een te strak gespannen riem?
Hij staat nu precies in de stand hoe ik hem eraf haalde. Daarvoor had ie wel een weekje stil gestaan.

Dynamo as of de andere as(?) een heel klein beetje krom misschien? Of een slingerende poulie.
Dat er een zwaar punt inzit?

Nieuwe dynamo komt erin, gewoon voor de zekerheid.

Dit lijkt mij een gevalletje van domme pech, die koordlagen wat daar in liggen breken niet zo gauw.
Maakt Gates hier niks voor?

Enige die deze riempjes maakt was dit merk volgens mij. Ik heb ook online geen alternatieven gevonden.
 
Riem is vaak wel in een alternatief merk verkrijgbaar. Maat opnemen en zoeken.

Heb je de dynamo al gedemonteerd een bekeken? Dood punt er in en dan krijgt hij telkens op dezelfde plek een optater. Nieuw besteld is wel meteen drastisch :)
Indien voorzien van vrijloop poelie, juist die controleren. Kan je meteen een vaste poelie monteren.

Voor hetzelfde geld is de poelie of as op/in het blok niet lekker.

Spanning opzoeken in wphb en evt. improviseren met een bagage weegschaal.

Pech hebben kan altijd maar de boel zal eerder gaan rafelen en uitdrogen dan zo prompt door midden knappen.

Evt. kijken naar de mogelijkheden om een spanner te monteren? Dan heb je altijd spanning en kunnen klappen opgevangen worden.
 
Riem is vaak wel in een alternatief merk verkrijgbaar. Maat opnemen en zoeken.

Heb je de dynamo al gedemonteerd een bekeken? Dood punt er in en dan krijgt hij telkens op dezelfde plek een optater. Nieuw besteld is wel meteen drastisch :)

Voor hetzelfde geld is de poelie op het blok niet lekker.

Spanning opzoeken in wphb en evt. improviseren met een bagage weegschaal.
Dynamo moet er sowieso uit om bij de riem te komen, dus die is er uit geweest. Dood punt erin kan ik er niet in voelen.

Nieuwe had ik sowieso al besteld, omdat ik dacht dat de dynamo overleden was. Kan ik hem er net zo goed in zetten. Het is een tweedehandse, dus terugsturen kan niet.
 
Maat riem staat op de riem
H4 18 190
H4 betekend 4 groeven
18 mm is breedte
190 omtrek (lengte )
Riem is te strak gemonteerd
Juiste riem spanning , Is als in het midden de van de twee poelie de riem nog goed een vierde kunt verdraaien (torsie)
Deze wist ik, maar ik zal vanavond wel even een foto maken hoe het in de motor zit. Dan snap je dat dat geen goed optie is om het zo te controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan