Dynamo vraag; Levensduur/slijtage?

rzwanink

I need Vitamin Sea
5 jun 2010
5.667
4.875
Vorig jaar juni spanningsregelaar kaduuk waardoor ook mijn dynamo het begaf.
Allemaal vervangen. Nu gisteren weer mijn dynamo laten vervangen (onder garantie dus dat vind ik heel netjes) de dynamo was weer helemaal zwart verbrand. bij de garage hebben ze alles nagekeken maar konden niets geks vinden en gaan er van uit dat het gewoon een toevals treffer was en alles nu goed moet gaan.

Maar ik ben eigenlijk benieuwd waaraan zo'n dynamo allemaal kan overlijden? misschien dat ik zelf nog eens op onderzoek uit kan gaan ofzo. wil namelijk niet weer volgend jaar een nieuwe nodig hebben
 
Om kort te zijn een dynamo overlijd bijna altijd aan dat deze te warm wordt en dat het koper daar van smelt. Dat komt weer omdat er teveel stroom door de draden loopt.

De hooge stroom kan komen door kortsluiting, defecte spanningsregelaar.

Kortsluiting komt door beschadigde isolatie van de bedrading van de dynamo naar de spanningsregelaar of beschadiging van de draden op de spoel zelf.
 
Zoals ik al in de openings post vermelde hebben ze bij de garage alles al uitgesloten.

Spanningsregelaar is goed. Accu is goed en de draden van de sr naar dynamo zijn ook goed.
Connectoren zijn goed. Dus vandaar dat bij mij de vraag rijst.... hoe kan die dan kapot?

Misschien dat de dynamo, de coating met name, al beschadigd was voor de montage?
 
Misschien dat de dynamo, de coating met name, al beschadigd was voor de montage?
Dat wikkeldraad voor de dynamo is transformatordraad. De isolatie daarvan is een coating (lak). Afhankelijk van de temparatuur tot waar die laklaag isolerend blijft krijgt het een letter van A t/m H.

Wat kan zijn is dat de omgevingstemperatuur + de opgewekte warmte te hoog wordt en dan krijg je kortsluiting tussen de windingen met het getoonde gevolg.

Aangezien de wikkelingen vast tegen het carter aangeschroefd zit kan de basis [= omgevings] temperatuur al behoorlijk hoog worden.

Aangezien de dynamo bij permanente magneten een behoorlijk hoge spanning opwekt moet het niet gebruikte deel door warmte-opwekking (spanningsverlies) in de wikkelingen afgevoerd worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan