Ducati M600 terugvoeren naar 35kW.

koekpap

Rookie
14 okt 2018
4
0
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik mijn A rijbewijs met code 80. Daar hoort natuurlijk een eerste motor bij. Mijn oog is gevallen op een bloedmooie Italiaanse schoonheid. Een Ducati Monster 600 en, gezien haar leeftijd, in een nette staat.

Nu is er alleen 1 probleempje; het vermogen is 40 kW volgens het RDW.
Ik ben al enkele avonden aan het zoeken op fora, websites enz maar ik word er niet veel wijzer van.

Een motorzaak bij mij om de hoek kan de motor terugvoeren en voorzien van een vermogensuitdraai. Daarmee kan ik de motor sowieso verzekeren. Het schijnt overigens dat niet alle verzekeringsmaatschappijen zo’n vermogensuitdraai accepteren.

Volgens de website van het RDW moet een motor opnieuw gekeurd worden als het motorvermogen is aangepast. Kosten? Afhankelijk van wie je gelooft moet dat zo’n 250 tot 650 euro kosten.

Nu ben ik wat gaan rondneuzen in de wet en kom daar samengevat het volgende tegen. Een motor moet worden herkeurd als het aangepaste motorvermogen meer dan 20% afwijkt van het oorspronkelijk vermogen dat op het kentekenbewijs staat.
Als je zin hebt, zie hoofdstuk 6: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20/#Hoofdstuk6

Een simpel rekensommetje: 40kW/100*20 = 8kW.
40-8=32kW
Dit is ruimschoots binnen de perken. Ook het vermogen per kilo (voor A2 is dat 0,20kW/kg) voldoet na het terugvoeren.

Het RDW krijg ik natuurlijk telefonisch niet te pakken en ik betwijfel of de belmiepen mijn technische vraag zomaar kunnen beantwoorden.

Wie heeft hier ervaring mee en wat is de juiste manier van handelen?

Groetjes Wouter
 
Een vriend van mij heeft zijn Monster600 op 25kW. De dealer heeft die gedaan voor ik meen maar 25euro omdat er een 2de type goedkeuring aanwezig was. Ik zou dit eerst onderzoeken, als het bij jouw Monster hetzelfde is dan heb je hem voor weinig geld op kenteken op 25kW staan, legaler en goedkoper kan bijna niet.
 
De 20% afwijking gaat jouw probleem helaas niet oplossen. Als jij op een motor rijdt met meer dan 35kw op kenteken dan ben je gewoon strafbaar en onverzekerd. Ook al zou je een verzekeraar vinden die het accepteert, is het nog maar de vraag of ze ook gaan uitkeren bij een ongeluk.

Vervolgens zijn er twee manieren om de motor als <35kw op kenteken te krijgen. Informeer bij de dealer of er een tweede type goedkeuring voor jouw motor is, als deze er is dan is de prijs volledig van de dealer afhankelijk. Dan kun je het bij de dealer laten regelen en ben je tussen de 25-600 euro kwijt. Ook verschilt het per motor of dit voor 25kw of 35kw is.

Als er geen tweede type goedkeuring voor jouw motor is, dan zou je de motor zelf moeten begrenzen, of dit bij een zaak laten doen. Vervolgens moet je naar het RDW voor een volledige herkeuring, dit kost rond de €650.
 
Zelf heb ik een Monster 620 gereden afgelopen jaren met een 35kW uitdraai. Nooit aangehouden of gezeik gehad op een of andere manier.
Jou zou ik ook aanraden om voor een 620 of misschien wel een 750 i.e. te kijken. Geen gezeik met carburateurs die bevriezen bij koud weer e.d.
 
Zelf heb ik een Monster 620 gereden afgelopen jaren met een 35kW uitdraai. Nooit aangehouden of gezeik gehad op een of andere manier.
Jou zou ik ook aanraden om voor een 620 of misschien wel een 750 i.e. te kijken. Geen gezeik met carburateurs die bevriezen bij koud weer e.d.
Tja, een beetje dubieus. Een nieuwe M600 of zelfs M620, direct uit de fabriek, zal 35kW noteren bij een dyno uitdraai. Zo'n uitdraai is bijna altijd op het wiel. Je rijdt echter nog steeds dezelfde motor die motorisch 40KW heeft.

Grote kans dat je inderdaad geen gezeik krijgt. Zelfs bij aanhouding kom je er misschien mee door. Een aanrijding aan de andere kant....
 
je kunt ook eens in duitsland kijken, groot aanbod en redelijk wat motoren op 35kw. volgensmij gaat dat daar allemaal wat makkelijker. bij import van een motor met 35kw op duits kenteken wordt dat hier zo overgenomen.

qua kosten valt importeren allemaal wel mee, helemaal met de motoren van een wat hogere leeftijd
 
de keuring, als er verder geen rare dingen aan het licht komen, €107.50, dan nog een kentekenplaat, ~€15. het valt allemaal reuze mee
 
bij mijn eerste motor is de sleutel niet om geweest, de tweede alleen ivm de digitale kmstand
 
Ik bedoelde ook letterlijk mijn brommers. Niet de motor. Met motoren is het een kwestie van nummers checken, eventueel verlichting en slijtage delen (banden/remvoering).
Maar goed, invoeren is dus best een goede optie!
 
Beter laat dan nooit:

De Duc is afgelopen jaar voorzien van een tweede typegoedkeuring. Houdt simpelweg in dat er een begrenzing op het inlaatspruitstuk zit door middel van stalen plaatjes.

In combinatie met een vermogensuitdraai en de gestempelde typegoedkeuring ben ik nu dus gewoon verzekerd.

Zelfs al een keer aangehouden tijdens een routine controle en geen problemen mee gehad.
 
Beter laat dan nooit:

De Duc is afgelopen jaar voorzien van een tweede typegoedkeuring. Houdt simpelweg in dat er een begrenzing op het inlaatspruitstuk zit door middel van stalen plaatjes.

In combinatie met een vermogensuitdraai en de gestempelde typegoedkeuring ben ik nu dus gewoon verzekerd.

Zelfs al een keer aangehouden tijdens een routine controle en geen problemen mee gehad.
Hoe ging de keuring? was er al een typekeuring beschikbaar? Hoeveel was je kwijt?
 
Bij de motorzaak in m’n omgeving heb ik gevraagd wat de mogelijkheden voor het terugvoeren waren. Zij gaven aan ombouwsetjes te kunnen plaatsen die samen met een typegoedkeuring komen.

Ze vragen om het chassisnummer en bestellen daarna de papieren en ombouwset. Dit ging via een Duits bedrijf. Volgens mij heette het Alpine of iets dergelijks.

De motor wordt teruggevoerd en er wordt een vermogensuitdraai gemaakt. Dit in verband met de verzekering. Mijn motorzaak adviseerde Combimotors die op basis van de typegoedkeuring en vermogensuitdraai je kunnen verzekeren.

Op kentekenbewijs wordt dus niets aangepast. Voor de zekerheid heb ik altijd de typegoedkeuring, vermogensuitdraai en verzekeringspolis bij me in het geval dat er een ijverige agent moeilijk gaat doen.

Totale kosten waren zo’n 370 euro.
 
Dat klopt niet. Als er een typegoedkeur is voor motor x in combinatie met vermogen y en z, hoef je helemaal niks te doen met uitdraaien en alles. Dan is het een kwestie van bij de importeur van het merk van motor x de motor aan te laten passen van optie z naar y. Zij installeren de onderdelen óf de software om het vermogen terug te schroeven en geven jou een verklaring dat het vermogen van motor x met bijbehorend chassisnummer is aangepast. Vervolgens stuur je deze verklaring samen met de kentekencard en een verzoek aan het RDW om het vermogen op kenteken aan te passen naar het RDW, waarna je een nieuwe kentekencard krijgt met aangepast vermogen.
Zover ik weet bestaat er geen typegoedkeuring voor 35kW, maar wel voor 25kW van de Monster.
 
Op kentekenbewijs wordt dus niets aangepast. Voor de zekerheid heb ik altijd de typegoedkeuring, vermogensuitdraai en verzekeringspolis bij me in het geval dat er een ijverige agent moeilijk gaat doen.
Dan heeft de overijverige agent wel een punt. Volgens de wet gaan ze uit van het vermogen op het kentekenbewijs. Als dat meer is dan 35kw rijd je dus zonder geldig rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan