Ducati 620 monster (2003) startmotor draait maar neemt de motor niet mee

Marcel H.

Rookie
9 jun 2019
7
0
Beste MF ers,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn Duc. gaf totaal geen kik meer, na wat googelen besloten de startmotor te demonteren en te inspecteren. Inderdaad het waren de koolborstels.
Nieuwe set gemonteerd en ja hoor het deed het weer. Vervolgens de startmotor weer gemonteerd (nog geen olie aangevuld) en geprobeerd te starten. Nu blijkt de startmotor goed aan te slaan maar het pakt op de een of andere manier het motorblok niet. Wat heb ik over het hoofd gezien? Wie kan me helpen???
 
Die zit in het vliegwiel. Probeer hem eens een beetje in de versnelling heen en weer te duwen?
Oké ga ik proberen. Moet wel zeggen dat ik het vluegwiel niet had gedemonteerd omdat dat niet nodig was. Ik heb er wel aan moeten draaien om bij de boutjes van de startmotor te komen.
 

Bijlagen

  • IMG-20190520-WA0000.jpg
    IMG-20190520-WA0000.jpg
    286,8 KB · Weergaven: 8
Het is me niet gelukt. Dus alles nog maar weer eens los gehaald. Wat me opvalt is dat de startmotor restchtsom draait . (Lijkt mij goed) Tijdens het starten neemt ie het tandwiel achter het vliegwiel wel mee maar het vliegwiel zelf niet. (Vliegwiel is er niet af geweest.)
 

Bijlagen

  • 15601677520452800673602034897613.jpg
    15601677520452800673602034897613.jpg
    162 KB · Weergaven: 6
Als het tandwiel wat op het vliegwiel zit wel draait maar het vliegwel zelf niet is de oorzaak echt het eenrichtingslager wat daar tussen zit. Met de startmotor eruit moet je met je vinger datzelfde tandwiel een kant op kunnen draaien en de andere kant op moet ie blokkeren.
 
Ik kan wanneer de startmotor is verwijderd het tandwiel achter het vliegwiel inderdaad maar naar een kant (rechtsom)bewegen.
Andersom blokkeert het. Het vliegwiel draait niet.
 
Als ik de foto zie en linksonder is de ronsel van de startmotor, dan een tussentandwiel en dan het tandwiel achter het vliegwiel met startkoppeling, lijkt mij van niet.

Dus: rechtsom, linksom, rechtsom, En dan draait de startkoppeling vrij.

Kan het zijn dat je met het plaatsen van de koolborstels iets verkeerd hebt gedaan?
 
1 tussentandwiel, dus startmotor moet in dezelfde richting draaien als de krukas (als de motor draait uiteraard). vermits ik nog nooit gehoord heb van omgekeerd draaiende krukassen bij Ducati straatmotoren ...
 
As de startkoppeling gaar is,moet je als je pech hebt ook het tandwiel vervangen waar ie op aangrijpt.
Maar hoe deed ie het voorheen dan?Je zegt dat ie geen kik gaf,maar dit komt toch niet uit de lucht vallen?
 
Er is inmiddels al 2x aan TS gevraagd of de motor voor de storing bij hem wel goed gestart heeft.
Maar TS geeft geen antwoord.
Voor hetzelfde geld heeft hij de motor zo gekocht en heeft de vorige eigenaar een verkeerde startmotor er op gezet.
Altijd fijn goed meewerkende TS'en
 
Heren heel heel hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik heb het probleem gevonden!!!😅. Na het bestuderen van afbeeldingen van nieuwe startmotoren, kwam ik er achter dat ik het middenstuk van de startmotor (Waar de magneten in zitten)
Verkeert om had gemonteerd. Het gevolg was dus dat het de verkeerde kant op ging draaien. Na dit te hebben gecorrigeerd en de startmotor weer terug geplaatst te hebben. Startte de motor vrijwel direct.
Dus probleem opgelost 😅.
Al doende leert men, zal ik maar zeggen.
Nogmaals allen bedankt.👍👍👍
 
Heren heel heel hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik heb het probleem gevonden!!!😅. Na het bestuderen van afbeeldingen van nieuwe startmotoren, kwam ik er achter dat ik het middenstuk van de startmotor (Waar de magneten in zitten)
Verkeert om had gemonteerd. Het gevolg was dus dat het de verkeerde kant op ging draaien. Na dit te hebben gecorrigeerd en de startmotor weer terug geplaatst te hebben. Startte de motor vrijwel direct.
Dus probleem opgelost 😅.
Al doende leert men, zal ik maar zeggen.
Nogmaals allen bedankt.👍👍👍
Goed om te horen,wel vreemd dat er niet een paspennetje oid inzit die verkeerde montage kan voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan