dry sump tank maken tips

vtr1000fire

Die hard MF'er
12 nov 2004
549
98
Pijnacker
Voor ons mono project moeten we een dry sump tank gaan bouwen, zitten hier misschien mensen die dat ooit al gedaan hebben en ons kunnen vertellen waar op te letten. het word waarschijnlijk een rvs doos(met een soort van trechter aan de onderkant) of cilinder. Moeten er bijvoorbeeld ook schotjes in komen? En hoe zit dat met de koeling bij een drysump?
 
niet van mij:

743.jpg


This is an example of a typical car dry sump oil tank. Much higher than wide, notice as well, that the return connection on the side at the top is not centered. Rather it is "tangential" so that the return oil stream runs along the inside wall to the bottom to help prevent foaming.


Unfortunately even the smallest of these readily available tanks is much too large for the bike so I "designed" one myself from 140mm Ø aluminum pipe and 4mm sheet material. It hangs on the two front seat mounts of the seat frame (orignal but much modified) and is supported by the two back airbox grommets to which the battery box was attached before. The airbox was thrown out years ago.

ready+to+paint.JPG


topwventandfiller.jpg


installed.jpg


I turned an aluminum fitting threaded to accept the Skorpion filler cap and modified the in-hose sieve fitting to be welded onto the bottom of the tank. The oil feed line connects to this and runs straight to the engine. The return line which cannot really be seen here, runs up to the return connector on the left side at the very top of the tank.

oilfeed+line.jpg


The oil tank I talked about at length last time looks to be a success. Summer weather, hot (for here) with temperatures above 30ºC, stop and go and traffic lights; I measured the oil temperature immediately on return and it was 105ºC. at the top, i.e. the oil coming from the engine. dropping to about 90 at the bottom. There is no foam visible and the oil is still remarkably clear.So the new cylindrical oil tank does manage the oil better and it also contains more oil.

hoop dat je er wat mee kan, dit was voor een xt660 motor
 
prijs is wel intressant allleen is dat een 7 liter tank :9 heb net een nederlands bedrijf gebeld en die vraagt voor een op maat gemaakte tank 300 euro inclusief alle aansluitingen erop dus dat word even sparen.
 
prijs is wel intressant allleen is dat een 7 liter tank :9 heb net een nederlands bedrijf gebeld en die vraagt voor een op maat gemaakte tank 300 euro inclusief alle aansluitingen erop dus dat word even sparen.

En met de Britse gallons kom je op 9 tot 10 liter inhoud. Mag je er wel een isolatielaag om heen maken om de olie op temperatuur te houden.
 
zorg voor horizontale schotjes zodat je bij een grote hellingshoek altijd olie bij de aanzuignippel hebt...
tevens zou ik de retour niet bovenin het tankje maken maar zorgen dat het in de olie uit komt, dit voorkomt schuimen van de olie!

sorry voor de belabberde tekening maar ik kon het niet laten om te reageren terwijl ik eigenlijk moet werken :+
full
 
Je, maar als je het doet zoals in jouw tekening en de motor staat een tijdje onder een hellingshoek dan is de olie onder het schotje op en duurt het een tijd voor het weer over het schotje stroomt.
 
Als je een beetje diameter framebuizen hebt kan je daar ook twee nippeltjes op maken.
Nippeltje bij je balhoofd en een nippeltje bij je voetsteun en je hebt een prachtige olietank.
Gaat overigens ook prima met een flinke achterbrug.
De meeste dry sump fietsen zoals een Triumph, CB750, XT500 hebben helemaal geen schotjes en zo, gewoon een vat om te koelen.
 
Je, maar als je het doet zoals in jouw tekening en de motor staat een tijdje onder een hellingshoek dan is de olie onder het schotje op en duurt het een tijd voor het weer over het schotje stroomt.

en zorgen dat je schotje goed afloopt als de motor op de jiffy staat. ( daarnaast blijdt de olie rondgepompt en voor je vat leeg is moet er aan de boven kant alweer zoveel ingestroomt zijn dat het vanwelf over het schotje heenloopt. ( zo niet dan heb je een vertopping in je blok, of te weinig olie ;)
 
Rotonde, motor op zn kant, wheelie...

rotonde is een optie als het geen circuitmono wordt
motor op zijn kant zou ik geen 5minuten laten lopen ;-)
en een wheelie heeft geen invloed als je de openingen aan de zijkant hebt ;)
zo maakt het ook niet uit of de motor op de bok staat of niet....

naja gewoon voor een nieuw yz450f blokje gaan, zit het carter al bij het blok is 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan