Draad uit ecu stekker halen

springbowtje

Die hard MF'er
31 mrt 2003
535
7
Moorslede
Het draadje van de tps naar de ecu is vlakbij de ecu stekker afgebroken. Iemand enig idee hoe ik het resterend deel uit de ecu stekker krijg?
full
 
meestal is er speciaal gereedschap om deze krimpcontacten (zo heten de metalen piefjes waar de draad in komt) los te maken van de connector behuizing (housing). Vaak is zo'n gereedschapje een hol buisje wat om het contact heen valt en precies de weerhaakjes indrukt als je hem diep genoeg drukt. Daarna kun je met een pen het contact eruit drukken.

het vinden van precies de goede contacten om ze opnieuw in de stekker te zetten is een hele opgave maar een veel betere methode dan bijv. de oude draad eruit wrikken en een nieuwe eraan solderen.

je kunt bijvoorbeeld eens kijken op Rick Donkers Auto Electrics of je hetzelfde type connector kunt vinden
 
Ik denk niet dat het mee zal vallen die eruit te krijgen,
Ik vermoed dat je tegen een rubber afdichting aankijkt en dat de stekker zelf niet deelbaar is.
Dit alles om vocht buiten te houden.

Is er een mogelijkheid om buitenom de stekker iets te creëren?
 
meestal is er speciaal gereedschap om deze krimpcontacten (zo heten de metalen piefjes waar de draad in komt) los te maken van de connector behuizing (housing). Vaak is zo'n gereedschapje een hol buisje wat om het contact heen valt en precies de weerhaakjes indrukt als je hem diep genoeg drukt. Daarna kun je met een pen het contact eruit drukken.

het vinden van precies de goede contacten om ze opnieuw in de stekker te zetten is een hele opgave maar een veel betere methode dan bijv. de oude draad eruit wrikken en een nieuwe eraan solderen.

je kunt bijvoorbeeld eens kijken op Rick Donkers Auto Electrics of je hetzelfde type connector kunt vinden

Zo,n tooltje heb ik laatst gemaakt voor een industriele stekker met een heleboel pootje.Een hol buisje gemaakt op de draaibank en die over de pin geschoven.Daarmee werden er haakjes ingedrukt en met een pennetje door het tooltje de pin eruit gedrukt.
 
google eens op Molex (die maken vaak voor de auto en motor industrie de connectors)

het zwarte rondje is gewoon een los rubbertje ;-) dit om de connector aan de binnen kant een beetje tegen vocht en vuil te beschermen.
 
ookwel Extraction tool genaamd.
Zoveel Contacten als er bestaan, zoveel Extraction tools bestaan er bij wijze van speken.

Vaak is het principe om ze er uit te halen hetzelfde.
Circular zoals op de post voor me te zien is, of met een "vorkje" die in in 2 sleufjes naast het contact frot om de weekhaakjes in te drukken. (één contact lukt vaak ook wel met een paperclip of een horlogemakersschroevendraaiertje)

Vandaar ook de vraag of TS een foto van de voorkant kan laten zien.

Deelbare stekkers zijn er ook, maar dat is weer een ander verhaal.

Overigens bestaan er wel degelijk Connectoren waar het contact niet meer uit verwijderd kan worden.
})
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan