Doorstroom A1->A2->A, ervaringen en tips?

MatthijsP

MF'er
28 okt 2018
213
59
Ermelo
Ik zit een beetje met een dilemma. Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn A1 rijbewijs gehaald. Komende maart word ik 20 en zou ik dus door kunnen voor het A2 rijbewijs. Echter zijn er voor mij drie verschillende manieren om dit allemaal te doen. Bedankt overheid:}.

Context:
Ik ben na ongeveer 20 lessen geslaagd voor me A1 (had al schakelervaring). Hierna gelijk een Honda Varadero 125 gekocht waar ik in een jaartje rond de 10k km mee heb gereden.

Zoals ik het zie heb ik drie opties die allemaal hun voordelen en nadelen hebben:

Optie 1
Als ik 20 word in maart zo snel mogelijk een volledig nieuw examen doen. Dus opnieuw AVB en AVD. Dan heb ik mijn A2 rijbewijs en kan ik als ik 22 ben in maart een getrapt examen doen voor A.
Kosten: €155 (AVB)+€232(AVD) + enkele lessen om weer in te komen
kosten volgende stap: €232(getrapt AVD) + enkele lessen om weer in te komen

Voordeel hier aan is dat ik een vol jaar eerder me rijbewijs heb en hier ook in de zomer nog van kan genieten. Nadeel: volledig examen opnieuw + bijkomende kosten.

Optie 2
Als ik twee jaar mijn A1 heb in September als ik 20 ben een getrapt examen doen AVD, dan heb ik A2. Dan als ik 22 ben in September weer een getrapt examen doen voor A.
Kosten: €232 + lessen
kosten volgende stap: €232 + lessen

Voordeel hier aan is het getrapte examen, en ik heb me rijbewijs toch nog een half jaar eerder dan met de derde optie. Nadeel is dat ik het haal voor de winter dus er eigenlijk niet heel veel aan heb. In de winter is 11kw ook te doen.

Optie 3
Als ik 21 ben in maart volledig een nieuw examen afleggen voor A(code80). Hierbij moet ik dus opnieuw AVD en AVB halen en mag ik twee jaar later zonder nieuwe examens A rijden.
Kosten: €155(AVB) + €232(AVD) + lessen

Voordeel hier aan is dat ik maar één keer examen hoef te doen, dit drukt de kosten flink. Nadeel is dat het een volledig jaar later is dan de eerste optie.




Iemand die ervaring heeft met de overstap van A1 naar A2? of A2 naar A? hoeveel lessen zijn er ongeveer nodig om weer netjes te rijden?
Alle advies is welkom!

Matthijs
 
Ik zelf had 1-2 lesjes nodig om weer "netjes" te rijden.

Vergeet ook niet dat je je theorie opnieuw moet halen mocht je kiezen voor een niet-doostroom manier. (dus optie 2 en 3)

Ik zou voor Optie 3 gaan,
 
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: A1 gehaald, honda varadero gekocht en heel erg getwijfeld over hoe ik wilde doorstromen. Uiteindelijk heb ik het maar tot 21 uitgezeten en begin ik over een maandje weer met lessen voor A Code 80.

Nu heb ik wel het "geluk" dat de motor die ik voor de komende jaren op het oog heb (xt660z tenere) gereden mag worden op A2 en ik dus niet zo'n haast heb om het volle rijbewijs te halen. Ook heb ik mijn rijbewijs gehaald toen ik 19 was en was optie 2 dus voor mij sowieso buiten kijk.
 
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: A1 gehaald, honda varadero gekocht en heel erg getwijfeld over hoe ik wilde doorstromen. Uiteindelijk heb ik het maar tot 21 uitgezeten en begin ik over een maandje weer met lessen voor A Code 80.

Nu heb ik wel het "geluk" dat de motor die ik voor de komende jaren op het oog heb (xt660z tenere) gereden mag worden op A2 en ik dus niet zo'n haast heb om het volle rijbewijs te halen. Ook heb ik mijn rijbewijs gehaald toen ik 19 was en was optie 2 dus voor mij sowieso buiten kijk.

Let op: Ik weet niet precies hoe het zit.. je zegt dat je A1 hebt gehaald en toen 2 jaar gewacht?

Je geeft aan A code 80 te willen halen. Je moet even kijken of dit wel mogelijk is met alleen een AVD examen. Want ik vrees dat je dan ook je AVB en Theorie opnieuw moet gaan doen. A code 80 is niet een doorstroom rijbewijs zoals A2. Nogmaals, ik weet dit niet zeker.. ik zou het even informeren.
 
Ik ben me er van bewust dat ik niet een doorstroomexamen kan doen en dat ik het hele proces avb+avd opnieuw moet doen. Door het late halen van mijn A1 heb ik mijn rijbewijs nog geen 2 jaar als ik 21 word. Van echt doorstromen is er dus geen sprake, ik haal helaas gewoon mijn rijbewijs opnieuw. Theorie weet ik niet, kan ik niet zo veel duidelijkheid over krijgen op het internet.
 
Ik ben me er van bewust dat ik niet een doorstroomexamen kan doen en dat ik het hele proces avb+avd opnieuw moet doen. Door het late halen van mijn A1 heb ik mijn rijbewijs nog geen 2 jaar als ik 21 word. Van echt doorstromen is er dus geen sprake, ik haal helaas gewoon mijn rijbewijs opnieuw. Theorie weet ik niet, kan ik niet zo veel duidelijkheid over krijgen op het internet.

Je behaalde theorieexamen is 1 jaar geldig. Dit theorieexamen is geldig voor alle rijbewijsen qua motor. Na 1 jaar is het verlopen en moet je het opnieuw doen.
Dus als je binnen 1 jaar je rijbewijs A code 80 haalt.. prima.. is het langer dan een jaar > opnieuw theorie.

Je kan op de site van het CBR inloggen om te kijken hoe lang je behaalde theorie nog geldig is.
 
@jessel0l Of theorie opnieuw nodig is is voor mij ook niet duidelijk. Lessen kan in mijn geval al wel vanaf 19 gelukkig. Hoeveel lessen ben je van plan om te nemen voor je examens?

Edit: @Chris ofc helder! Bedankt

En mag AVB in mijn geval vanaf 19 jaar al? Of moet ik hiervoor ook tot 20 wachten?
 
Laatst bewerkt:
@MatthijsP Aantal lessen durf ik echt nog niet te zeggen. Ik begin gewoon met een proefles eind december, en afhankelijk van hoe die gaat maak ik een planning voor de examens. Wil de examens in verband met de kosten gewoon in een keer halen en als ik daarvoor een paar lesjes extra moet nemen vind ik dat niet heel erg.

@Chris ofc Ach zo, dan is ie helaas al verlopen en zal ik opnieuw theorie moeten doen. Kom ondertussen al zo vaak bij het CBR dat dat er ook nog wel bij kan...
 
Besloten om maar voor optie 1 te gaan. Wil zo snel mogelijk zwaarder rijden dus het moet maar.

Eerste twee lessen zijn gepland een Maandje voordat ik 20 word. Begin Februari kan ik bellen om examens af te spreken, dit kan nu helaas nog niet bij het CBR 🤨. En dan na die eerste twee lessen maar kijken hoeveel ik nodig zal hebben.

Volgens me instructeur heb ik geen theorie nodig omdat ik al A1 heb. Scheelt weer €40 en een beetje moeite.
 
@Motormuis Een beetje, ga regelmatig met de motor naar school, 40 km snelweg. Veel plezierritjes en wil ook met de motor op vakantie naar noord Italie. Wordt waarschijnlijk een alle road.

Transalp, TDM, Honda cbf, iets in die richting. Tweedehands tussen de 2k en 4k waarschijnlijk. Heb ook ene bmw k75/k100 overwogen maar dat is te tour denk ik.
 
Laatst bewerkt:
@Motormuis Een beetje, ga regelmatig met de motor naar school, 40 km snelweg. Veel plezierritjes en wil ook met de motor op vakantie naar noord Italie. Wordt waarschijnlijk een alle road.

Transalp, TDM, Honda cbf, iets in die richting. Tweedehands tussen de 2k en 4k waarschijnlijk. Heb ook ene bmw k75/k100 overwogen maar dat is te tour denk ik.

Genoeg keus in elk geval in die prijsklasse. Hoewel CBF en TDM natuurlijk geen allroad zijn. Maar jij weet wat je wil zoekt en wil rijden. :)
TDM heeft overigens geen typegoedkeuring voor 35kW, dus dan moet je zelf gaan knutselen. Een Suzuki V-Strom 650 is wellicht ook nog iets in je lijstje.
 
Allround is misschien beter, ik rijd echt nooit "echt" offroad, hooguit een paar km zandpad.

Ah, ik moet nog even goed kijken of ik een 35kw motor wil kopen, of een zwaardere terugvoeren en dan laten herkeuren. Is een duur geintje maar dan is er wel meer keuze in motoren.

V-storm vind ik ook een mooie ja. Alleen is soms nog wel net aan de dure kant. Is zeker wel een optie.
 
Er zijn veel motoren die je terug kan zetten naar 35kW officieel. Wil je dat onofficieel, zorg dan dat de motor origineel niet meer dan 70kW heeft. De kosten zijn dan iets van 650 euro euro voor RDW, dan nog het kitje en eventuele manuren, als je het zelf niet doet. V-Strom heb je al heel wat jaren, je zou nog een ouder model kunnen nemen. Kawasaki Versys 650 is ook nog wel aardig en gaat ook al heel wat jaren mee. Of een iets oudere Kawasaki KLE500. Zo verschrikkelijk veel keus voor 35kW...
 
En als als ik het officieel doe dan kost het toch ook 650 euro? Die herkeuring moet toch altijd?

Kawasaki versys is ook wel stoer ja, lijkt wat op de v-storm.

Transalp 600 is bij aflevering 37kw. Met een beetje geluk is die in ze 15 levensjaren 2kw verloren en kun je 'm laten herkeuren zonder terug te voeren. Maja dit is een gokje.
 
650 euro betaal je alleen als de motor geen officiele typegoedkeuring heeft voor 25kW of 35kW (afhankelijk van bouwjaar, waar het naar terug kan).
Heeft de motor dat wel, dan kan de dealer een kitje inbouwen, documentatie met verklaring van importeur/dealer naar RDW sturen etc. en krijg je een nieuwe kentekencard. Dan zit je niet aan die 650 euro aan herkeuringskosten, want herkeuren hoeft niet; de importeur heeft immers al een model aangeboden bij de RDW.

Over krukas of achterwielpk's is nooit gesproken, dus op de bank zal een Transalp 600 35kW dan niet halen, als deze 37kW op de kruk heeft. Dan hoef je inderdaad waarschijnlijk niets technisch uit te voeren, maar moet je dus wel 650 euro lappen om 2kW er af te krijgen op papier.
 
Ah bedankt! Dat was me nog niet helemaal duidelijk. Dan ga ik er een stuk anders naar kijken.

Heb ooit ergens gelezen dat ze bij het RDW het vermogen op het achterwiel meten. Dit wordt vervolgens omgerekend naar krukas vermogen en dit krukas vermogen komt op je kenteken.

Als ik het zo bekijk is het oude model BMW f650 ('93-'00 ongeveer) ook wel heel interessant. Die is wat goedkoper, betrouwbaar en standaard 35kw.
 
Ik zit een beetje met een dilemma. Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn A1 rijbewijs gehaald. Komende maart word ik 20 en zou ik dus door kunnen voor het A2 rijbewijs. Echter zijn er voor mij drie verschillende manieren om dit allemaal te doen. Bedankt overheid:}.

Context:
Ik ben na ongeveer 20 lessen geslaagd voor me A1 (had al schakelervaring). Hierna gelijk een Honda Varadero 125 gekocht waar ik in een jaartje rond de 10k km mee heb gereden.

Zoals ik het zie heb ik drie opties die allemaal hun voordelen en nadelen hebben:

Optie 1
Als ik 20 word in maart zo snel mogelijk een volledig nieuw examen doen. Dus opnieuw AVB en AVD. Dan heb ik mijn A2 rijbewijs en kan ik als ik 22 ben in maart een getrapt examen doen voor A.
Kosten: €155 (AVB)+€232(AVD) + enkele lessen om weer in te komen
kosten volgende stap: €232(getrapt AVD) + enkele lessen om weer in te komen

Voordeel hier aan is dat ik een vol jaar eerder me rijbewijs heb en hier ook in de zomer nog van kan genieten. Nadeel: volledig examen opnieuw + bijkomende kosten.

Optie 2
Als ik twee jaar mijn A1 heb in September als ik 20 ben een getrapt examen doen AVD, dan heb ik A2. Dan als ik 22 ben in September weer een getrapt examen doen voor A.
Kosten: €232 + lessen
kosten volgende stap: €232 + lessen

Voordeel hier aan is het getrapte examen, en ik heb me rijbewijs toch nog een half jaar eerder dan met de derde optie. Nadeel is dat ik het haal voor de winter dus er eigenlijk niet heel veel aan heb. In de winter is 11kw ook te doen.

Optie 3
Als ik 21 ben in maart volledig een nieuw examen afleggen voor A(code80). Hierbij moet ik dus opnieuw AVD en AVB halen en mag ik twee jaar later zonder nieuwe examens A rijden.
Kosten: €155(AVB) + €232(AVD) + lessen

Voordeel hier aan is dat ik maar één keer examen hoef te doen, dit drukt de kosten flink. Nadeel is dat het een volledig jaar later is dan de eerste optie.




Iemand die ervaring heeft met de overstap van A1 naar A2? of A2 naar A? hoeveel lessen zijn er ongeveer nodig om weer netjes te rijden?
Alle advies is welkom!

Matthijs

ik heb optie drie gedaan, bevalt me prima. Ik vind de examens het vervelends dus 1 examen is prima haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan