Donkere vloeistof koppeling

1 keer per jaar is ruim voldoende, en ook bij die BMW moet het ververst worden, al ziet het er helder uit.


Mijn KTM begon na een maand of drie toch echt te protesteren als ik de vloeistof niet verving, mijn Tuono nam ik uit gewoonte in het reguliere onderhoud mee (minstens elke 3 maanden) omdat die vloeistof zo zwart was...

Mijn BMW heeft minerale olie in de koppeling en die hoeft in principe niet te worden vervangen. (Bron: chef werkplaats Simako, BMW maintenance schedules, en het 'internet')
 
Laatst bewerkt:
Komt inderdaad via de stift op je zuiger. Zeker wanneer het warm wordt kruipt het vet door capillaire werking langs de zuiger. Door de axiale beweging van de stift en de zuiger wordt de capillaire werking ook nog eens versterkt.

Grtz,

Cees

Ps: je moet dit niet zien als klodders vet, maar als dunne filmpjes die op het materiaal liggen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat remvloeistof vele malen dunner is als het vet filmlaagje. Dus als er al iets door capillaire werking zou verplaatsen is dat de remvloeistof.
Drm zit er nu net een rubberen afdichting.
Komt nog bij dat zo gauw je de koppeling in knijpt er druk op de remvloeistof staat.
 
Ik waardeer je toelichting zeker maar kan me het slecht voorstellen :)
Dat inzicht hebber er met jou zo verschrikkelijk veel hier op het M-F dat degenen die standhoudende argumenten posten onderuit getrapt worden door assumpties die zoals bij jou geen enkel draagvlak hebben
 
Je was niet specifiek in je reactie waarbij ik dacht dat je het hele topic eigenlijk wilde laten wankelen. :P

Ik vond bij meerdere koppelingsrevisies vettigheid/vuiligheid achter de "stofring". De stofring beweegt altijd een beetje om en bij de zuiger en zijn beweging. Snoept daarbij telkens wat vuil. Alleen als je hem verlijmt met de zuiger en de slave stel je vervuiling waarschijnlijk wat uit. Het cupje rond de zuiger werkt ook nog eens als een vuil-diode, een olieschraapveer zeg maar. Als er al vuil tussen de zuiger en behuizing zit wordt dat maar in 1 richting doorgelaten: naar de remvloeistof toe..
 
Mij valt op dat je in elk topic graag je zegje doet maar lees inhoudelijk geen onderbouwde uitleg op mijn vraag waar dit topic over gaat.
Ik probeer in veel topics aan te geven dat er teveel achter de komma gewerkt wordt terwijl er voor de komma zo veel meer ruimte is. Over het algemeen onderbouw ik mijn argumenten wel..
 
Het komt omdat de vloeistof in een hydraulische koppeling circuleert, waar de vloeistof in een remsysteem niet / nauwelijks circuleert . Die grijze jus die alléén onderin je remklauw zit, zit bij de koppeling meteen overal in het systeem. Verder gebruik je bij de HKC en de zuiger / actuator bijna altijd 100% van het bereik (je koppelt nooit "half"), terwijl remzuigers maar een paar mm bewegen per remactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan