Donkere vloeistof koppeling

Het komt omdat de vloeistof in een hydraulische koppeling circuleert, waar de vloeistof in een remsysteem niet / nauwelijks circuleert . Die grijze jus die alléén onderin je remklauw zit, zit bij de koppeling meteen overal in het systeem. Verder gebruik je bij de HKC en de zuiger / actuator bijna altijd 100% van het bereik (je koppelt nooit "half"), terwijl remzuigers maar een paar mm bewegen per remactie.
Ja, inderdaad, maar denk je niet dat het systeem van afdichten bij remmerij veel (stof en vuil)dichter is dan bij de koppeling?
Wat Tommy zegt is ook héél waar
 
Nou dan, hier t enige goede antwoord op de ts.😋
Doordat je slave op een constant behoorlijk warm/heet motorblok gemonteerd zit gaat in de koppelingsleiding (die dus eveneens goed warm wordt) de binnenmantel enigszins residu afscheiden wat de verkleuring veroorzaakt. Op een gegeven moment bereikt dit ook je master en zie je de remvloeistof verkleuren.
Dit heeft geen verminderde werking op t gebeuren. Daarom geeft de fabrikant ook verversings intervallen op.
 
Dit fenomeen trad/treedt ook op bij de VW G40/G60, en dat veroorzaakt dan een verminderde smering van de G-lader waar de fabrikant adviseerde om elke 2 jaar de leiding te vervangen.
Die leiding loopt over het motorblok en door de hitte ontstond dit kwaaltje.
Maar dit terzijde.😶
 
Misschien hebben we al 3 oorzaken... Ivan, zou je er en RVS leiding op kunnen zetten... Anders moet ik het experiment aangaan... vind ik ook niet erg maar ook die drab vind ik niet erg
 
De RVS harde leiding heeft dezelfde binnenmantel dus daar treedt dit ook op.
Bij m'n xjr waar rondom deze leidingen opzitten gebeurt dit ook bij m'n koppeling.
Werking blijft goed iig.
😉
 
Heb eens ergens gelezen (vraag me niet waar want dat weet ik niet meer) dat de donkere vloeistof word veroorzaakt door de plunjer/manchet in de koppelingscilinder.
De drukstift wordt mee genomen met de rotatie van de drukplaat/lager, de drukstift neemt op zijn beurt de plunjer weer mee in zijn rotatie.
Waardoor er dus verhoogde slijtage/afzetting van rubber en aluminium ontstaat.
Dit verhaal ging wel over Ducati, weet dus niet of dat voor aprillia ook geld.
Ducati heeft het principe een aantal jaren geleden aangepast.
De drukstift heeft tegenwoordig een anti rotatie pin ( haaks door de drukstift) en de cilinder een anti rotatie insert, waardoor de drukstift dus niet meer kan roteren.
Weet alleen niet of het probleem met deze aanpassing is opgelost;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan