Donkere vloeistof koppeling

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Ik vraag me af waarom mijn koppelings vloeistof snel donker van kleur wordt?

Vorig jaar zomer zowel van de rem als koppeling ververst. De rem is nog kraakhelder, koppeling donkerder. Vorig jaar de rempomp vervangen door een paar jaar jongere o.a. , de leiding vervangen door een nieuwe evenals slave cilinder nieuwe erop.

Werkt verder prima maar verwondert.

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
7.913
1.508
Als ik mijn koppelingsvloeistof ververs is het na een paar dagen alweer donker.
Schijnt met het type afdichting in de pomp te maken te hebben.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.351
1.146
56
Den Haag
Ik had vroeger een Aprilia Falco, nieuw gekocht. Die had dat van begin af aan. Het is dus geen ouderdomskwaal.

• Like
Waarderingen: Aprilia4fun

slonzebons

M-er F-er !!
13 jun 2009
959
442
51
Rheden
Gewoon elk jaar verse vloeistof er in doen, deed ik ook altijd.
Als je een Tuono 100R of een KTM990 SMR rijdt is dat echt, echt niet voldoende. Als je een BMW R1200S rijdt hoef je hem 'nooit' te vervangen.

Verschillende ontwerpen en verschillende vloeistoffen geven verschillende resultaten.

slonzebons

M-er F-er !!
13 jun 2009
959
442
51
Rheden
1 keer per jaar is ruim voldoende, en ook bij die BMW moet het ververst worden, al ziet het er helder uit.

Mijn KTM begon na een maand of drie toch echt te protesteren als ik de vloeistof niet verving, mijn Tuono nam ik uit gewoonte in het reguliere onderhoud mee (minstens elke 3 maanden) omdat die vloeistof zo zwart was...

Mijn BMW heeft minerale olie in de koppeling en die hoeft in principe niet te worden vervangen. (Bron: chef werkplaats Simako, BMW maintenance schedules, en het 'internet')

Laatst bewerkt:

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Je kettingvet met vervuiling dringt via de koppelingsstift in je remolie. Hebben alle 1100F last van.

Grtz,

Cees
Hoe dan?

De stift glijdt het blok in en rust in een uitsparing tegen de zuiger. Die stift komt niet in de buurt van de vloeistof ;)

Mees03

Rookie
31 mrt 2005
25
3
Hoofddorp
Hoe dan?

De stift glijdt het blok in en rust in een uitsparing tegen de zuiger. Die stift komt niet in de buurt van de vloeistof ;)
Klinkt niet erg logisch. Koppeling en ketting zitten wel in de aandrijving maar zit toch wel heel veel nog tussen.

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.457
10
65
Stadskanaal
Komt inderdaad via de stift op je zuiger. Zeker wanneer het warm wordt kruipt het vet door capillaire werking langs de zuiger. Door de axiale beweging van de stift en de zuiger wordt de capillaire werking ook nog eens versterkt.

Grtz,

Cees

Ps: je moet dit niet zien als klodders vet, maar als dunne filmpjes die op het materiaal liggen.

Laatst bewerkt:

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.713
302
52
Denk dat remvloeistof vele malen dunner is als het vet filmlaagje. Dus als er al iets door capillaire werking zou verplaatsen is dat de remvloeistof.
Drm zit er nu net een rubberen afdichting.
Komt nog bij dat zo gauw je de koppeling in knijpt er druk op de remvloeistof staat.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Lees naast bovenstaand punt "de afdichting van de pomp" , is die dan zo wezenlijk anders dan van de rempomp?

Ik dacht misschien geeft die rubberen afdichting onder de deksel wel af ofzo 😇

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Komt inderdaad via de stift op je zuiger. Zeker wanneer het warm wordt kruipt het vet door capillaire werking langs de zuiger. Door de axiale beweging van de stift en de zuiger wordt de capillaire werking ook nog eens versterkt.

Grtz,

Cees

Ps: je moet dit niet zien als klodders vet, maar als dunne filmpjes die op het materiaal liggen.
Ik waardeer je toelichting zeker maar kan me het slecht voorstellen :)

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.189
113
27
Amsterdam
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de veel grotere slag die beide cilinders bij bediening maken en de grotere bedieningsfrequentie van de koppeling ten opzichte van de remmen.

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
17.036
5.681
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Ik waardeer je toelichting zeker maar kan me het slecht voorstellen :)
Dat inzicht hebber er met jou zo verschrikkelijk veel hier op het M-F dat degenen die standhoudende argumenten posten onderuit getrapt worden door assumpties die zoals bij jou geen enkel draagvlak hebben

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Dat inzicht hebber er met jou zo verschrikkelijk veel hier op het M-F dat degenen die standhoudende argumenten posten onderuit getrapt worden door assumpties die zoals bij jou geen enkel draagvlak hebben
Pardon? Was ik jou uitleg verschuldigt?

Omdat jij meent van wel:

De reden waarom ik me er niks bij voor kan stellen wordt netjes uiteen gezet boven mijn reactie;

QUOTE="daddyphilipsen, post: 29139460, member: 68793"]
Denk dat remvloeistof vele malen dunner is als het vet filmlaagje. Dus als er al iets door capillaire werking zou verplaatsen is dat de remvloeistof.
Drm zit er nu net een rubberen afdichting.
Komt nog bij dat zo gauw je de koppeling in knijpt er druk op de remvloeistof staat.
[/QUOTE]

• Like
Waarderingen: Rob RD

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.645
527
Koppeling zit in een veel vuilere omgeving als de remmen, eigenlijk zou de vloeistof van fabriekswege zwart moeten zijn, dan hoor je nooit niemand meer
Mij valt op dat je in elk topic graag je zegje doet maar lees inhoudelijk geen onderbouwde uitleg op mijn vraag waar dit topic over gaat.

• Like
Waarderingen: Rob RD

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
17.036
5.681
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Je was niet specifiek in je reactie waarbij ik dacht dat je het hele topic eigenlijk wilde laten wankelen. :P

Ik vond bij meerdere koppelingsrevisies vettigheid/vuiligheid achter de "stofring". De stofring beweegt altijd een beetje om en bij de zuiger en zijn beweging. Snoept daarbij telkens wat vuil. Alleen als je hem verlijmt met de zuiger en de slave stel je vervuiling waarschijnlijk wat uit. Het cupje rond de zuiger werkt ook nog eens als een vuil-diode, een olieschraapveer zeg maar. Als er al vuil tussen de zuiger en behuizing zit wordt dat maar in 1 richting doorgelaten: naar de remvloeistof toe..

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
17.036
5.681
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Mij valt op dat je in elk topic graag je zegje doet maar lees inhoudelijk geen onderbouwde uitleg op mijn vraag waar dit topic over gaat.
Ik probeer in veel topics aan te geven dat er teveel achter de komma gewerkt wordt terwijl er voor de komma zo veel meer ruimte is. Over het algemeen onderbouw ik mijn argumenten wel..

• Like
Waarderingen: Aprilia4fun

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.737
422
www.autogereedschap.com
Het komt omdat de vloeistof in een hydraulische koppeling circuleert, waar de vloeistof in een remsysteem niet / nauwelijks circuleert . Die grijze jus die alléén onderin je remklauw zit, zit bij de koppeling meteen overal in het systeem. Verder gebruik je bij de HKC en de zuiger / actuator bijna altijd 100% van het bereik (je koppelt nooit "half"), terwijl remzuigers maar een paar mm bewegen per remactie.