Diversion 600 brandstofpomp vervangen door een electrische

ronk

Aprilia Shiver 750
Wie heeft er van zijn Yamaha Diversion 600 van voor 95 zijn vacuum brandstof pomp vervangen door een electrische ?
Waar heb je zo'n pomp gekocht ?
Wat kost zo'n pomp?
Eventueel een vervanger voor de originele electrische pomp
Heb je hem zelf vervangen ?
Hoe heb je hem aangesloten ?
gewoon op de onstekings zekering in het zekeringenkastje ?

Na 95 zitten er op de diversions electrische pompen.
Nu zit mijn tank nog voor een derde vol en kom ik al stil te staan.
ik wordt toch liever gewaarschuwd en dat ik dan verder kan op reserve dan plotseling stil komen te vallen.

groeten Ron
 
Normaal mag je niet stil vallen als er nog in zit? Messchien is uw benzine filter wat verstopt waardoor benzine druk minder is? Waar je zo een pomp haalt weet ik niet, denk nieuw bestellen aan een garage en tevens vragen hoe aan te sluiten, of downloud het werkboek van de diversion met elektische pomp en kijk hoe die aangesloten is.

Klik op de link voor een gratis downloud site van werkboeken in het engels er staat een werkboek in van de Diversion XJ600S met en zonder pomp en met elektrische schemas (helemaal onderaan staan ze) en hoe ge uw pomp test.
Er staan een paar XJ600S boeken in niet allemaal handig, je moet goed zoeken want ze staan niet te samen, overloop goed de Yamaha reeks en downloud alles dat met uw moto te maken mee geeft en dan vind je et wel. Bestanden zijn niet groot om op te slaan.
En sla het goed op in uw pc, altijd handig op m te gebruiken.
Mvg David.

Motorcycle service manuals for download, free!
 
Laatst bewerkt:
waarom wil je deze vervangen?
als deze goed werkt moet je de tank gewoon helemaal leeg kunnen rijden.
controleer het membraam van de pomp.
als deze stuk is vervang dan de pomp.
 
De pomp heb ik al uit elkaar gehad.
Membraam is heel klepjes zijn ook goed.
Heeft misschien wel wat vuil tussen gezeten dus het is nu wel verbeterd.
Yamaha heeft niet voor niets later de vacuum gestuurde pomp gewijzigd door een electrische.
De carburateurs zitten vrij hoog en als er nog een liter of 4 a 5 in de tank zit is het niveau lager dan dat de carburateurs ziten..
@ dierick bedankt voor de link ik zal ze zo gelijk downloaden.
Als ik aan een pomp kan komen is het voor mij niet zo probleem om hem te vervangen.

Groeten Ron
 
In de zekeringen kastje pal achter de accu zit een zekering die zorgt voor de spanning op je ontsteking (ignition)
Daar staat pas spanning op als jehet contact aanzet.
Ik ga er ff vanuit dat op de pomp 2 draden zitten rood en zwart.
De zwarte leg je aan massa bijvoorbeeld aan de bevestigingsboutjes van de pomp.
En de rode aan die zekering.
Let op wel achter de zekering he.
Als je de zekering er uithaalt dan mag de pomp niets meer doen.

Groeten Ron
 
volgens het Diversion werkboek werkt de benzine pomp 5 seconden als je het contact aan legt en stopt dan, normaal gezien zijn de vlotter kamers tegen die tijd dan al mooi gevult, en vanaf de motor dan draait komt de pomp terug in werking. Als ik de engelse uitleg dan toch goed gelezen heb.
Ik denk als je de benzine pomp rechtsreeks op het contact aansluit het geen enkel probleem is, mits je het contact niet onnodig aan laat liggen zonder draaiende motor want dan pompt de pomp zonder dat er dus benzine door kan want de vlotter kamers zullen dan vol zijn en membraam gesloten dan veronderstel ik dat het niet goed is voor de pomp en uw batterij zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is zit er in de pomp een contact die bij een bepaalde druk uitschakeld.
Dus 5 seconden om de vlotterkamers vol te pompen dan druk opbouwen waarop de pomp stopt.
Tijdens het draaien neemt de motor benzine af dus de vlotter kamers gaan weer open druk neemt af en pomp gaat draaien.
In de praktijk staan de vlotters tijdens het rijden continu een stukje open en zal de pomp ook continu draaien.
Je contact aan laten staan zonder dat de motor loopt is zo wie zo al slecht.
De ontsteking neemt ook onnodig stroom af.
Heb jij eventueel voor mij een kopie van het schema uit dat boek en eventueel een partnummer van de pomp ?
En heb jij al een adres waar een pomp tegen redelijke prijs te koop is.


groeten Ron
 
Het bestel nummer is 3YX-13907-01 fuel pump (gevonden via link partnummers)
De prijs en een adres ken ik niet, messchien bij uw Yamaha dealer?, of via internet?

Deze link is dus de werkhandboek van de Diversion 600 (op die link zie je ook het volledig elektrisch scheme onderaan werkhandboek) copieer met je muis best die link helemaal want hij is te lang om corect te werken als link op dit forum.
http://www.carlsalter.com/aaman/Yamaha_XJ600S(92-99)_XJ600N(95-99)_Service_Repair_Manual.pdf

Deze link is een lijst met tekeningen met Yamaha partnummers van de Diversion 600
http://www.carlsalter.com/aaman/Yamaha%20xj600%20%20parts%20catalogue.pdf


Deze link is het originele Yamaha Diversion 600 gebruikershandleiding
http://www.carlsalter.com/aaman/Yamaha_XJ600SK_Owners_Manual.pdf

Ik hoop dat het lukt.
Mvg David
 
Laatst bewerkt:
Op blz 87 van de Hynes WPH staat zelfs dat je bij start problemen na een aantal dagen stilstand je de pomp kan vervangen door een electrische van de modellen van 1996 en later.
Dus mijn gedachte was dus niet zo verkeerd.
Dierick de draad kleuren staan er ook bij zwart/blauw en zwart met een eenvoudig schema erbij.
Nou nog een pomp voor een redelijke prijs .

Groeten Ron
 
Ik heb een diversion 600 van 1992. Ik verlies benzine onderaan de benzinepomp, zo lijkt het. De leidingen lijken in orde, daar kan ik geen lek opmerken.
Lekt enkel als ik start. ,ik vermoed dat de pakking tussen de plaatjes van de benzinepomp versleten zijn. Kan dit ? Is dit nog makkelijk te vinden, die onderdelen ?
Bovendien heb ik ipv een luchtfilterhuis , losse luchtfilters. Wanneer ik stationair draai of in eerste stilsta aan verkeerslichten , dreigt hij stil te vallen en moet ik hoger gaan in toeren om hem draaiende te houden. Kan dit aan het afstellen liggen ?
En na een drie dagen stilstaan , begint hij tevens olie te lekken , ook niet zichtbaar van waar.
😖
 
Terug
Bovenaan Onderaan