Distributie ducati 750 ds

sandervw

Rookie
5 mrt 2014
3
0
Goedenavond
Heeft iemand van jullie al eens een tandriem van een Ducati 750 SS 1994 dual spark vervangen?
Ik ben er net achtergekomen dat de snaar tegen de bougie aanloopt en daardoor de oude snaar heeft beschadigd. Graag zou ik dit bij de nieuwe willen voorkomen. Alvast bedankt
 
Je kan beter de motor naar Biggelaar of een andere Ducati specialist brengen en hun er naar laten kijken want
behalve de problemen die je heb moet zo,n riem ook op de juiste spanning gezet worden.
 
Het is een simpel klusje waarvoor genoeg uitleg op YouTube te vinden is, zou in een half uurtje gepiept moeten zijn. Als de riem de bougie raakt vermoed ik dat je spanrol de verkeerde kant op is gedraaid bij de laatste afstelling.
Durf je er zelf niet aan te beginnen, dan inderdaad naar de dealer.
 
Als het een 750 is uit '94 dan is die dualspark er later op geknutseld.Mogelijk tweede bougie niet goed geplaatst.
Riemen vervangen is mss twintig minuten werk.
 
Kijk, dat antwoord zocht ik!
Dankjewel hier kan ik wat mee.
Vond het al zo vreemd dat ik hier zo weinig over terug kon vinden
 

Bijlagen

  • F3D59065-2DBE-4291-9CA4-0928BDE95CA3.jpeg
    F3D59065-2DBE-4291-9CA4-0928BDE95CA3.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 207
Dat is hobbiewerk geweest, toentertijd hadden ze slechts 1 bougie per cilinder. Kortom je zult zelf de kabel zodanig moeten geleiden dat hij niet aanloopt.

Riem vervangen is zo gebeurt, check ook je spanrollen want die willen uitdrogen en vast lopen cq lawaai maken.

Voor de juiste spanning vd riemen kun je een 6mm inbus gebruiken, moet tussen de spanrol/riem kunnen.
 
Als ik jou was zou ik deze bougies afdoppen en met een enkele gaan rijden.
Volgens mij ga je geen verschil merken.
Weet alleen niet of de bobine dat fijn vind.
 
Zelde zo iets stoms gezien , degene die dit gedaan heeft moet het toch ook gezien hebben
Is al onzin om er een xtra bougie bij te zetten
Als je een 750 sneller wil maken zet je er een andere kop op en dan blijft het nog een beetje trekken aan een dood paard
 
Zelde zo iets stoms gezien , degene die dit gedaan heeft moet het toch ook gezien hebben
Is al onzin om er een xtra bougie bij te zetten
is helemaal geen onzin. je kan de ontsteking verlaten, want het vlamfront moet minder ver reizen. dus kortere verbranding dus minder warmteoverdracht naar kop/zuiger. hoe korter de verbranding hoe beter, dat geldt voor ieder blok.

als de ontsteking niet wordt aangepast doet het meer slecht dan goed. en als je de bougie op deze manier plaatst is het inderdaad vrij stom :')
 
Als ik jou was zou ik deze bougies afdoppen en met een enkele gaan rijden.
Volgens mij ga je geen verschil merken.
Weet alleen niet of de bobine dat fijn vind.

lijkt me idd het beste idee, bougie er uit en een bout met even lange schroefdraad er in.
mooiste is natuurlijk koppen er af en de bout aan de binnenkant gelijk slijpen met de kop.
bobines geen idee hoe ze dat gedaan hebben, maar weer origineel maken.
 
is helemaal geen onzin. je kan de ontsteking verlaten, want het vlamfront moet minder ver reizen. dus kortere verbranding dus minder warmteoverdracht naar kop/zuiger. hoe korter de verbranding hoe beter, dat geldt voor ieder blok.

als de ontsteking niet wordt aangepast doet het meer slecht dan goed. en als je de bougie op deze manier plaatst is het inderdaad vrij stom :')

Ging meer over de manier waarop, maar bij zulke kleine cilinders nauwelijks nodig
Dat ze het later gedaan hebben was waarschijnlijk omdat het mengsel door milieu eisen te arm was voor een vlotte verbranding
Maar daar had je in 1994 geen last van
Ik heb een 1600cc shovel met twee bougies , maar dat zijn heel andere afstanden , en zelfs merk je daar weinig van als ze op 1 bougie per cilinder laat lopen
 
En wat dacht je van het ontstekingstijdstip? Ik ken weinig (nul als ik even nadenk) motoren (motorfiets en auto) met twee bougies per cilinder die exact tegelijk vonken. Normaal gesproken hebben ze beiden een eigen ontstekingstijdstip.
 
Twee bobines is niet hetzelfde als twee ontstekingsmomenten.

ik heb ook geen idee. Zephyr 1100 bv heeft ook 2 bobines per cylinderpaar waarbij van per iedere dubbele bobine 2 cylinders bediend worden. het is het onnodig ingewikkeld maken, maar het zorgt er dan wel weer voor dat iedere cylinder ontsteking krijgt mocht er een bobine kapot gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan