Distributie ducati 750 ds

5 mrt 2014
3
0
40
#1
Goedenavond
Heeft iemand van jullie al eens een tandriem van een Ducati 750 SS 1994 dual spark vervangen?
Ik ben er net achtergekomen dat de snaar tegen de bougie aanloopt en daardoor de oude snaar heeft beschadigd. Graag zou ik dit bij de nieuwe willen voorkomen. Alvast bedankt
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
10.066
145
#2
Je kan beter de motor naar Biggelaar of een andere Ducati specialist brengen en hun er naar laten kijken want
behalve de problemen die je heb moet zo,n riem ook op de juiste spanning gezet worden.
 
17 apr 2015
142
12
Waalre
#3
Het is een simpel klusje waarvoor genoeg uitleg op YouTube te vinden is, zou in een half uurtje gepiept moeten zijn. Als de riem de bougie raakt vermoed ik dat je spanrol de verkeerde kant op is gedraaid bij de laatste afstelling.
Durf je er zelf niet aan te beginnen, dan inderdaad naar de dealer.
 

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.094
7
60
#4
Als het een 750 is uit '94 dan is die dualspark er later op geknutseld.Mogelijk tweede bougie niet goed geplaatst.
Riemen vervangen is mss twintig minuten werk.
 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
29.831
44
Enschede
Bezoek Site
#11
Dat is hobbiewerk geweest, toentertijd hadden ze slechts 1 bougie per cilinder. Kortom je zult zelf de kabel zodanig moeten geleiden dat hij niet aanloopt.

Riem vervangen is zo gebeurt, check ook je spanrollen want die willen uitdrogen en vast lopen cq lawaai maken.

Voor de juiste spanning vd riemen kun je een 6mm inbus gebruiken, moet tussen de spanrol/riem kunnen.
 

ronk

Aprilia Shiver 750
4 apr 2009
4.401
999
57
www.volgaspics.nl
#12
Is het mogelijk om de tandwielen iets verder van het blok af op de as te monteren ?
Zodat er net wat meer ruimte komt tussen riem en bougie ?
Geen idee hoe het gemonteerd zit hoor, het is maar een ingeving.
Op het werk zitten V rollen op motoren en ventilatoren met een spanbus die je kan verschuiven o.a om uit te lijnen
 

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.094
7
60
#13
Als ik jou was zou ik deze bougies afdoppen en met een enkele gaan rijden.
Volgens mij ga je geen verschil merken.
Weet alleen niet of de bobine dat fijn vind.
 
6 mrt 2004
6.940
29
dussen
#14
Zelde zo iets stoms gezien , degene die dit gedaan heeft moet het toch ook gezien hebben
Is al onzin om er een xtra bougie bij te zetten
Als je een 750 sneller wil maken zet je er een andere kop op en dan blijft het nog een beetje trekken aan een dood paard
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.094
80
50
wezemaal
#15
Zelde zo iets stoms gezien , degene die dit gedaan heeft moet het toch ook gezien hebben
Is al onzin om er een xtra bougie bij te zetten
is helemaal geen onzin. je kan de ontsteking verlaten, want het vlamfront moet minder ver reizen. dus kortere verbranding dus minder warmteoverdracht naar kop/zuiger. hoe korter de verbranding hoe beter, dat geldt voor ieder blok.

als de ontsteking niet wordt aangepast doet het meer slecht dan goed. en als je de bougie op deze manier plaatst is het inderdaad vrij stom :')
 

Rob Troost

MF veteraan
Donateur
12 jan 2002
4.421
0
ergens in Dld
Bezoek Site
#17
Als ik jou was zou ik deze bougies afdoppen en met een enkele gaan rijden.
Volgens mij ga je geen verschil merken.
Weet alleen niet of de bobine dat fijn vind.
lijkt me idd het beste idee, bougie er uit en een bout met even lange schroefdraad er in.
mooiste is natuurlijk koppen er af en de bout aan de binnenkant gelijk slijpen met de kop.
bobines geen idee hoe ze dat gedaan hebben, maar weer origineel maken.
 
6 mrt 2004
6.940
29
dussen
#18
is helemaal geen onzin. je kan de ontsteking verlaten, want het vlamfront moet minder ver reizen. dus kortere verbranding dus minder warmteoverdracht naar kop/zuiger. hoe korter de verbranding hoe beter, dat geldt voor ieder blok.

als de ontsteking niet wordt aangepast doet het meer slecht dan goed. en als je de bougie op deze manier plaatst is het inderdaad vrij stom :')
Ging meer over de manier waarop, maar bij zulke kleine cilinders nauwelijks nodig
Dat ze het later gedaan hebben was waarschijnlijk omdat het mengsel door milieu eisen te arm was voor een vlotte verbranding
Maar daar had je in 1994 geen last van
Ik heb een 1600cc shovel met twee bougies , maar dat zijn heel andere afstanden , en zelfs merk je daar weinig van als ze op 1 bougie per cilinder laat lopen
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.052
51
26
Amsterdam
#19
En wat dacht je van het ontstekingstijdstip? Ik ken weinig (nul als ik even nadenk) motoren (motorfiets en auto) met twee bougies per cilinder die exact tegelijk vonken. Normaal gesproken hebben ze beiden een eigen ontstekingstijdstip.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.052
51
26
Amsterdam
#21
Alle twin spark BMW's vonken gelijktijdig.
De 1200 hexheads in ieder geval niet, en een 1150 twinspark durf ik ook te betwijfelen alhoewel ik daar geen technisch artikel van klaar heb liggen. Een 1150 heeft in ieder geval een aparte bobine voor de secundaire bougies (en niet een bobine per cilinder) dus dat is ook al veelzeggend.
 

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
21.830
18
42
Hoogezand
Bezoek Site
#23
De 1200 hexheads in ieder geval niet, en een 1150 twinspark durf ik ook te betwijfelen alhoewel ik daar geen technisch artikel van klaar heb liggen. Een 1150 heeft in ieder geval een aparte bobine voor de secundaire bougies (en niet een bobine per cilinder) dus dat is ook al veelzeggend.
Vanaf 2003 voor alle behalve de 850 meende ik
 

Cas

MF veteraan
21 mrt 2012
1.331
4
#24
Is er een kortere versie van die bougie leverbaar? Wordt wel eens toegepast bij crossers met bijvoorbeeld een ander blok.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.094
80
50
wezemaal
#25
Twee bobines is niet hetzelfde als twee ontstekingsmomenten.
ik heb ook geen idee. Zephyr 1100 bv heeft ook 2 bobines per cylinderpaar waarbij van per iedere dubbele bobine 2 cylinders bediend worden. het is het onnodig ingewikkeld maken, maar het zorgt er dan wel weer voor dat iedere cylinder ontsteking krijgt mocht er een bobine kapot gaan.