Digitale multi volt meter

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Is het .mogelijk om een klein display te monteren op een motor om twee/drie spanningswaardes af te lezen?

Ik zou graag op een project motor (Kawasaki kz750 twi n uit '76) een klein display achter het stuurkuipje willen wegwerken waar ik de voltages van de dynamo, regelaar en accu kan zien. Eventueel met een drukknop om te switchen tussen de waardes.

Ik heb gegoogeld en op Conrad gezocht maar of ik kijk niet goed of het is er niet :)
 
Je hoeft alleen maar de spanning op je accu te meten.
Loopt de motor niet dan meet je de accuspanning, loopt hij wel dan meet je de laadspanning.
Spanningsregelaartje 7809 er tussen en je hebt 9v voor zijn voeding.
 
Deze komt bij Conad vandaan.
full
 
heb al jaren een voltmeter van conrad op m`n blade zitten netjes weg gewerkt doch goed zichtbaar en aangesloten op een plus bij het zekeringen kastje en de min op de massa. Werkt prima motor uit 12,6 volt
motor draaiend 14,5 volt met licht aan 13,8 volt .
 
Laatst bewerkt:
heb al jaren een voltmeter van conrad op m`n blade zitten netjes weg gewerkt doch goed zichtbaar en aangesloten op een plus bij het zekeringen kastje en de min op de massa. Werkt prima motor uit 12,6 volt
motor draaiend 14,5 volt met licht aan 13,8 volt .
Waar heb je die draad aangesloten waarop hij meet?
 
Zou ik ff moeten kijken zit al jaren zo .

min op een goed punt aan het frame
Als je de draden recht naar de accu hebt gelegd heb je geen spanningsverlies over de bedrading.
Als je meet op b.v. het contactslot dan heb je verlies over de bedrading, vooral als je het licht aan zet.
Ik vind het verschil met licht aan erg groot.
 
Als je de draden recht naar de accu hebt gelegd heb je geen spanningsverlies over de bedrading.
Als je meet op b.v. het contactslot dan heb je verlies over de bedrading, vooral als je het licht aan zet.
Ik vind het verschil met licht aan erg groot.

Daar heb je helemaal gelijk in maar vind de afstand te lang om draden te trekken naar de accu . Het is voor mij niet meer als een indicatie of er iets mis is met het laadsysteem en dat de accu goed is .
 
Zo'n schermpje zou top zijn, maar dan is het zeker een kwestie van meerdere 'sensoren' aansluiten met een schakelaar om te wisselen of denk ik te makkelijk?

Jup, je kan een draaischakelaar oid maken, zodat je meerdere inputs hebt (+) en 1 gezamelijke min (-) die ook samen zit met de min van het metertje.. :)

Je hoeft alleen maar de spanning op je accu te meten.
Loopt de motor niet dan meet je de accuspanning, loopt hij wel dan meet je de laadspanning.
Spanningsregelaartje 7809 er tussen en je hebt 9v voor zijn voeding.

Precies, effe een 7809 met 2 condensatortjes tussen je accu en je metertje, en het moet helemaal goedkomen... Condensatortjes zijn om 9 volt beetje stabiel te houden met (eventuele) lange draden.. :)
 
Bedankt voor de tips!! Ik denk dat ik voor de optie ga van goedkope ebay-variant en deze op de accu aan ga sluiten. Eventueel zou ik deze nog met een schakelaar zo aan kunnen sluiten dat hij ook direct de dynamo meet als ik hem omzet zoals Simon4all aangeeft!
 
@Marc, Heb je toevallig een linkje voor mij?

@GenesiZ, ja, op ebay is 't allemaal veel goedkoper te krijgen idd.. En soms nog mooier of net effe kleiner.. :Y Effe hobby'en inderdaad zodat je geen 10 displays onder elkaar hoeft te zetten en je bent klaar :)
 
Laatst bewerkt:
@Genesis: houdt er wel rekening mee dat deze meters alleen geschikt zijn voor gelijkspanning. Uit je dynamo komt wisselspanning. Deze waarde is ook niet zo belangrijk om te meten, net zo als de spanning op de regelaar. Je accuspanning laat echt wel zien of er iets mis is met deze twee waarden.
 
@Marc, Heb je toevallig een linkje voor mij?

@GenesiZ, ja, op ebay is 't allemaal veel goedkoper te krijgen idd.. En soms nog mooier of net effe kleiner.. :Y Effe hobby'en inderdaad zodat je geen 10 displays onder elkaar hoeft te zetten en je bent klaar :)


Led lampjes die ik in de teller heb zitten:

http://www.ebay.de/itm/20x-T10-9-LE...82?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item4d17e942ee

DC metertje:

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-...795?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c32747b2b

Marc
 
@Genesis: houdt er wel rekening mee dat deze meters alleen geschikt zijn voor gelijkspanning. Uit je dynamo komt wisselspanning. Deze waarde is ook niet zo belangrijk om te meten, net zo als de spanning op de regelaar. Je accuspanning laat echt wel zien of er iets mis is met deze twee waarden.

Goed dat je dat even aankaart! Dat wist is dus mooi even niet, dan hou ik hem gewoon aangesloten op de accu, uit de bovenstaande info kan hij dus het beste direct op de accu ivm enige andere stroomafname en weerstand van de kabels?
 
Terug
Bovenaan Onderaan