Demper stuk

SlingerM

MF'er
13 mrt 2018
113
31
Voorschoten
Hoi allemaal,

Vanochtend ben in ongelukkig gevallen met mn kawasaki er5, alleen de sport demper die erop zat is afgebroken... is het slecht voor een motor om zonder demper te rijden? En is dit legaal?

Aangezien ik niet zo snel de behoefte heb om een nieuwe demper aan te schaffen...

Graag hoor ik van jullie 😊
E1F27D85-EFEF-4DAE-8368-6E5A7684C702.jpeg
 
Hoi allemaal,

Vanochtend ben in ongelukkig gevallen met mn kawasaki er5, alleen de sport demper die erop zat is afgebroken... is het slecht voor een motor om zonder demper te rijden? En is dit legaal?

Nee is niet legaal.

Of het slecht is voor je motor is een beetje afhankelijk of het brandstofinjectie is of carburateurs. Met carburateurs kan de motor anders brandstof gaat pakken, waardoor hij te rijk of te arm loopt. Dat is wel slecht.

Eventjes niet rijden dus en bij bolski een nieuwe uitlaat scoren: Uitlaten en motoronderdelen voor alle motoren
 
Sowieso is het niet legaal, want de uitlaat moet over de hele lengte gasdicht zijn, en o.b.v. de foto veronderstel ik dat dat niet meer het geval is (vraagteken).
Zonder demper rijden is ook niet opperbest voor je motor, zeker niet als dat ding carburateurs heeft, want die passen de mengselverhouding niet vanzelf aan. Er is kans dat het mengsel nu te arm zal zijn (motor wordt dan te warm), tenzij je sproeiers gaat aanpassen.

Kun je net zo goed even internet afstruinen voor een tweedehands dempertje, bijvoorbeeld hiero: klik of klik. Is dat afgebroken stukje trouwens niet te lassen?
 
Sowieso is het niet legaal, want de uitlaat moet over de hele lengte gasdicht zijn, en o.b.v. de foto veronderstel ik dat dat niet meer het geval is (vraagteken).
Zonder demper rijden is ook niet opperbest voor je motor, zeker niet als dat ding carburateurs heeft, want die passen de mengselverhouding niet vanzelf aan. Er is kans dat het mengsel nu te arm zal zijn (motor wordt dan te warm), tenzij je sproeiers gaat aanpassen.

Kun je net zo goed even internet afstruinen voor een tweedehands dempertje, bijvoorbeeld hiero: klik of klik. Is dat afgebroken stukje trouwens niet te lassen?
Ik ga even kijken hoe ik dit kan oplossen, de motor is 25kw afgeknepen dus hij draait sowieso al niet voluit.

Denk idd 2e hands pijpie en dan prima
 
Is aluminium deel, popnagels uitboren , demonteren, laten lassen en erin frotten

Tijdelijke oplossing: Even omhoog trekken , stuk ijzerdraad eraan evt slangenklem en een leeg colablik
 
volgens mij heb je er al een vervangingsuitlaat op zitten, dus even de oude er af schroeven, en een andere demper scoren....vaak passen er meerdere dempers op de pijp, of anders een demper pasmaken
 
volgens mij heb je er al een vervangingsuitlaat op zitten, dus even de oude er af schroeven, en een andere demper scoren....vaak passen er meerdere dempers op de pijp, of anders een demper pasmaken
Klopt zeker, ik heb even beter gekeken naar de demper. Het was een demper van ixil, deze heeft een tussenstuk erbij zitten waardoor ik niet een ander merk erop kan schroeven helaas... Ik ben maar gaan zoeken naar een compleet nieuw uitlaat systeem. Zelfs dat is goedkoper dan een nieuwe ixil demper...
 
Legaal is het niet zonder demper rijden,kwaad kan het ook niet als je er normaal mee rijd,
een sportdemper heeft zelf al heel weinig tegendruk.
Wat is precies het probleem bij een hoger tegendruk? ik heb nu een tweede hands complete uitlaat gevonden. Maar dan is de sportdemper eraf en is er een hogere tegendruk.

Of ik moet goedkoop een ixil demper vinden, maar gok dat die kans er niet in zit... haha
 
gsf-1200-gsf1200-bandit-1995-2006-oil-cooled-exhaust-3-bolt-link-pipe-[2]-336-p.jpg

Er zit toch gewoon een driehoekige flens op de linkpijp, vergelijkbaar met deze foto, of zie ik iets over het hoofd?
Zoja, dan is het toch alleen de imbussen losdraaien, en je hebt de demper al los.

Dan moet er toch ook wel ergens een leuke tweedehands bolt on demper te vinden zijn.


Reparatie van de oude demper, misschien kan het, maar dan moeten sowieso de popnagels los, en dan maar hopen dat het materiaal te lassen is, het gebroken deel lijkt qua breuk iets van gietijzer/ giet aluminium te zijn, maar dat is een gok vanaf mijn kant.
 
gsf-1200-gsf1200-bandit-1995-2006-oil-cooled-exhaust-3-bolt-link-pipe-[2]-336-p.jpg

Er zit toch gewoon een driehoekige flens op de linkpijp, vergelijkbaar met deze foto, of zie ik iets over het hoofd?
Zoja, dan is het toch alleen de imbussen losdraaien, en je hebt de demper al los.

Dan moet er toch ook wel ergens een leuke tweedehands bolt on demper te vinden zijn.


Reparatie van de oude demper, misschien kan het, maar dan moeten sowieso de popnagels los, en dan maar hopen dat het materiaal te lassen is, het gebroken deel lijkt qua breuk iets van gietijzer/ giet aluminium te zijn, maar dat is een gok vanaf mijn kant.

Heb gekeken voor een tweedehands demper die erop past, helaas niet gevonden. Wel voor een oke prijsje een nieuwe uitlaat vanaf het blok af. Dus deze er gister opgezet. Nu loopt hij weer prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan