Defecte bobine?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Dag mensen,
Mijn trouwe jawa 350 twin bj. '91 weigerde plots dienst kort na de start.
Na enig onderzoek bleken de bougievonkjes op te zijn.:+
Ik heb niet de originele contactpuntjes maar deze aftermarket-kit van Vape.

JAWA 638-640, Tramp, Chopper (bez alternátoru Ducati) a CZ 472-6 (pouze zapalování) | Vape.

Na de bedrading op draadbreuk of sluiting gecontroleerd te hebben heb ik de sensor doorgemeten en dit is in orde.(heeft de juiste weerstand)
De massaverbinding van de bobine is ook in orde, en met contact ingeschakeld krijgt de plus-draad van de bobine de volle accuspanning van 12,7Volt.

Zelfs bij Vape lijken ze niet de weerstandwaarden van de bobine te weten maar ik kwam op dit;
Weerstand tussen de plus- en min aansluiting is 161 Ohm.

Op alle weerstands-standen van de multimeter zijn de waarden tussen de hoogspanningspunten en zowel de plus-als de min aansluiting '1' (Als ik oneindig groot)

De hoogspanningspunten van de bobine staan in serie, dus als 1 kant stuk is..

Nu den hamvraegh; Is deze bobine defect?
A-Ja
B-Je meet verkeerd
C-Geen idee
D- is niet te zeggen zonder de (onvindbare?)fabriekswaarden.
 
Laatst bewerkt:
Maar waar het eigenlijk om ging is het meten aan de bobine van de TS.

Bij een gewone enkele bobine meet je de weerstand van de secundaire wikkeling tussen de aansluiting van de bougiekabel en de min, maar pak je de plus, dan meet je hooguit een paar Ohm meer dan de 6 a 7 kOhm die je hoort te meten.

Ga je meten aan de secundaire wikkeling van een seriebobine zoals van de eend en vele ander bobines, dan meet je tussen een bougieaansluiting en de min een open verbinding. En het schema van de eend maakt duidelijk waarom, de sec wikkeling ligt niet met een kant aan de primaire wikkeling en zo simpel is het.
 
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.

Het zou overigens gewoon werken zonder massa


Bekijk bijlage 1343695

tenzij de cylinderkoppen/cylinders en carter geisoleerd zijn van de massa, liggen ze dus WEL aan de massa. ook al is dat niet aangegeven. hoeft ook niet en er over lullen dat het fout weer gegeven is ook niet.
 
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.

Het zou overigens gewoon werken zonder massa


Bekijk bijlage 1343695

De bougies liggen in het schema niet aan de massa omdat dat voor de werking niet hoeft, dat is precies wat ik in mijn vorige post heb uitgelegd...

Dat de cilinderkop in werkelijkheid bij de 2CV waarschijnlijk wél een verbinding heeft met de massa van het voertuig heeft verder niks te maken met de werking en hoeft deze dus ook niet in dat schema te staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Die Rob, grapjas.

Ik kan blind zijn, maar ik zie tussen de beide bougies een streep, hetgeen zou kunnen betekenen dat er een verbinding is tussen de beide metalen delen met schroefdraad van de bougies. En of dat nou een stuk draad is of een stuk cilinderkop, zolang het elektronen geleidt zullen de bougies vonken.
Dat ontken ik nergens, wat iedereen probeert recht te lullen is dat er gewoon een massatekentje vergeten is...
 
tenzij de cylinderkoppen/cylinders en carter geisoleerd zijn van de massa, liggen ze dus WEL aan de massa. ook al is dat niet aangegeven. hoeft ook niet en er over lullen dat het fout weer gegeven is ook niet.
:t daar laat ik het iig bij.

apparte spoelen op de stator. leveren een veel hoger voltage waarmee condensatoren opgeladen worden, en op het moment van ontsteking wordt het primaire circuit gesloten (ipv ge-opend bij DC), en dan dumpen de condensatoren hun spanning over het primaire spoel wat dan weer inductie spanning oplevert in het secundaire spoel.
alle brommers/crossers/.... zonder batterij werken met dit systeem. (vroeger toch, tegenwoordig is er zelfs injectie zonder batterij).

Zijn dat bijvoorbeeld "motoplat" en "binnenrotor ontstekingen"? Ik zat alweer aan de oude Bosch vliegwielontstekingen met punten zoals een Puch Maxi, Zundapp, Kreidler enzo hebben. Effe voor mijn beeldvorming: Die condensator kan geen wisselstroom opslaan, AC wordt dus alleen gebruikt vanwege de hogere spanning om daarmee al gelijk een hoge spanning voor de daarop aangesloten electronica te hebben??? Dat is dus eigenlijk het systeem dat ik ook op mijn RD's heb??? Condensor Discharge Ignition (CDI)??
 
Dat ontken ik nergens, wat iedereen probeert recht te lullen is dat er gewoon een massatekentje vergeten is...
Dat komt omdat die massa er helemaal niks toe doet en ieder weldenkend mens weet dat de bougies massa maken of je dat nou wilt of niet. Dat massatekentje is hier alleen maar boeiend als je je misverstanden niet wilt toegeven
 
Dat ontken ik nergens, wat iedereen probeert recht te lullen is dat er gewoon een massatekentje vergeten is...

Als iedereen zegt dat de het ontbreken van het massa-symbool geen probleem is omdat het toch gewoon werkt, en 1 iemand zegt dat dat niet klopt wie zou er dan iets recht proberen te lullen denk je?
 
Ik zal je wat vertellen: ik heb in mijn lange werkzame leven met vele duizenden mensen gewerkt en wat ik er van geleerd heb is het volgende: als je ergens aan begint, een discussie bijvoorbeeld, en je ziet dat je het beoogde doel niet gaat halen, dan moet je er verder geen energie in steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Ik zal je wat vertellen: ik heb in mijn lange werkzame leven met vele duizenden mensen gewerkt en wat ik er van geleerd heb is het volgende: als je ergens aan begint, een discussie bijvoorbeeld, en je ziet dat je het beoogde doel niet gaat halen, dan moet je er verder geen energie in steken.

Daar heb je gelijk in. :t
 
ik ken niet veel electronica-modules waar geen condensatoren in zitten ;)

het gaat over het werkingsprinciepe : een Condensator die ontlaaDt over de primaIre wikkeling van de bobijn op het moment van ontsteking.
alle CDI's zijn ignition Box'es of hoe je ze ook wil noemen, maar omgekeerd geldt dit niet.
 
Laatst bewerkt:
Dag mensen, ik heb een nieuwe bobine van Vape binnen gekregen en de motor loopt weer. *O*
Het is een ontstekingstype waarbij metalen schoepen langs een sensor draaien en de sensor geeft een signaal naar de bobine. (Dit is voor mij een heel modern en nieuw systeem).
Het is deze kit;
JAWA 638-640, Tramp, Chopper (bez alternátoru Ducati) a CZ 472-6 (pouze zapalování) | Vape

De bobine was niet goedkoop. Zijn er ook andere (universele? )dubbele uitgang-bobines die net zo worden aangestuurd?
(maakt het uit of ze een signaal krijgen van een sensor of iets anders?)

Daarnaast, dit heb ik ook de firma gevraagd; 4 jaar is geen normale levensduur voor een bobine. Wat kan het snelle defect veroorzaakt hebben?
- De motor heeft nooit lang stilgestaan met contact aan.
-Word wel in weer/wind gebruikt maar dat moet kunnen? De bobine zit vlak (droog) onder de tank weggewerkt.
- De bijgeleverde bougiedoppen waren wel 'wat'lam ontdekte ik maar nooit hinder van ondervonden.
 
Het is een spoeltje met een magnetische kern Als er metaal wordt bewogen voor de kern dan zal di spanning opwekken. De puls die de spoel opwekt is de trigger voor de ontsteking
 
Terug
Bovenaan Onderaan