Defecte bobine?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Dag mensen,
Mijn trouwe jawa 350 twin bj. '91 weigerde plots dienst kort na de start.
Na enig onderzoek bleken de bougievonkjes op te zijn.:+
Ik heb niet de originele contactpuntjes maar deze aftermarket-kit van Vape.

JAWA 638-640, Tramp, Chopper (bez alternátoru Ducati) a CZ 472-6 (pouze zapalování) | Vape.

Na de bedrading op draadbreuk of sluiting gecontroleerd te hebben heb ik de sensor doorgemeten en dit is in orde.(heeft de juiste weerstand)
De massaverbinding van de bobine is ook in orde, en met contact ingeschakeld krijgt de plus-draad van de bobine de volle accuspanning van 12,7Volt.

Zelfs bij Vape lijken ze niet de weerstandwaarden van de bobine te weten maar ik kwam op dit;
Weerstand tussen de plus- en min aansluiting is 161 Ohm.

Op alle weerstands-standen van de multimeter zijn de waarden tussen de hoogspanningspunten en zowel de plus-als de min aansluiting '1' (Als ik oneindig groot)

De hoogspanningspunten van de bobine staan in serie, dus als 1 kant stuk is..

Nu den hamvraegh; Is deze bobine defect?
A-Ja
B-Je meet verkeerd
C-Geen idee
D- is niet te zeggen zonder de (onvindbare?)fabriekswaarden.
 
Laatst bewerkt:
de fout in jouw schema is alleen dat de boegies van de eend niet aan massa liggen, dat krijg je bij geeneen motor handig voorelkaar
 
AC bobine heeft primair nauwelijks meetbare weerstand, een DC wel, meestal iets rond de 3 à 5 ohm. gebruik je een AC bobine bv in een DC systeem, maak je kortsluiting.

Jan, waar komt de AC vandaan bij een AC ontsteking?
Ik ken wel de vliegwielontstekeing, is dat hetzelfde? Dan is uitleg overbodig. Bij zo'n vliegwielontsteking is het ook nog belangrijk dat de punten opengaan op het moment van maximale fluxverandering, anders is de spanning 0v
 
Rob, je maakt een denkfout. De bougies staan in serie met elkaar en maken via de kop verbinding met elkaar. Ze vonken beiden op hetzelfde moment, wasted spark noemen ze dat bij Alfa Romeo.

En heel veel Japanse viercilinders hebben twee bobines, dus er vonken altijd twee bougies tegelijkertijd, een op het juiste moment en een voor jan lul op het eind van de uitlaatslag.
 
Ik maak absoluut geen denkfout han, ook voorf jou geldt: Schema en lezen!!!


2cv063.jpg


Wat is er zo moeilijk aan dit schema Rob? De secundare wikkeling ligt met beide kanten aan een bougie en de voet van de bougie maakt verbinding via het metaal van de kop, dus het kringetje is rond.
 
SCHEMA!!!!!!! LEZEN!!
Dat heb ik gedaan. er staat nergens dat ze niet verbonden zijn met massa en het zou ook bijna onmogelijk zijn als ze dat niet mochten doen. verder maakt het niet uit of ze wel of niet met massa verbonden zijn, de secundaire zijde is immers galvanisch gescheiden van de primaire.
 
Jan, waar komt de AC vandaan bij een AC ontsteking?

apparte spoelen op de stator. leveren een veel hoger voltage waarmee condensatoren opgeladen worden, en op het moment van ontsteking wordt het primaire circuit gesloten (ipv ge-opend bij DC), en dan dumpen de condensatoren hun spanning over het primaire spoel wat dan weer inductie spanning oplevert in het secundaire spoel.
alle brommers/crossers/.... zonder batterij werken met dit systeem. (vroeger toch, tegenwoordig is er zelfs injectie zonder batterij).
 
Laatst bewerkt:
Rob, je maakt een denkfout. De bougies staan in serie met elkaar en maken via de kop verbinding met elkaar. Ze vonken beiden op hetzelfde moment, wasted spark noemen ze dat bij Alfa Romeo.

En heel veel Japanse viercilinders hebben twee bobines, dus er vonken altijd twee bougies tegelijkertijd, een op het juiste moment en een voor jan lul op het eind van de uitlaatslag.

Bij de 2 kleps boxer van BMW ook zo, zei het dan in het Duits. ;)
Alleen hebben die oude 2 kleppers twee 6Volt bobine's in serie staan, en iedere bobine aan de massa.
 
En dat geldt ook voor jou

Volgens begrijp je het idee van het plaatje niet helemaal, ik zal het proberen uit te leggen:

Bij de meeste bobines heb je een +12v en een Massa en uiteraard de hoogspanningsuitgang(en).
Zodra de +12v onderbroken wordt zal er aan de hoogspanningszijde een hoogspanning gegenereerd worden welke een vonk veroorzaakt tussen deze hoogspanningsuitgang en de massa, dit komt omdat de bobine intern met de secundaire spoel aan de massa hangt

Bij de bobine uit het voorbeeld van Han (die van de Citroën 2CV) werkt hetzelfde als in mijn eerste voorbeeld, alleen zal er een hoogspanning gegenereerd worden tussen de 2 uitgaande draden en als deze dus dicht genoeg bij elkaar zitten een vonk geven, deze bobine is intern niet met de secundaire spoel verbonden met de massa. In het geval van de Citroën 2CV zit de ene draad aan bougie 1 en de andere draad aan bougie 2 en beiden zitten in een metalen/aluminium motorblok waardoor de bougies in feite met de metalen buitenzijde aan elkaar verbonden zitten.
Zodra er een hoogspanning gegenereerd wordt zal deze dus bij beide bougies overspringen en dus op beide cilinders een vonk geven
 
Volgens begrijp je het idee van het plaatje niet helemaal, ik zal het proberen uit te leggen:

Bij de meeste bobines heb je een +12v en een Massa en uiteraard de hoogspanningsuitgang(en).
Zodra de +12v onderbroken wordt zal er aan de hoogspanningszijde een hoogspanning gegenereerd worden welke een vonk veroorzaakt tussen deze hoogspanningsuitgang en de massa, dit komt omdat de bobine intern met de secundaire spoel aan de massa hangt

Bij de bobine uit het voorbeeld van Han (die van de Citroën 2CV) werkt hetzelfde als in mijn eerste voorbeeld, alleen zal er een hoogspanning gegenereerd worden tussen de 2 uitgaande draden en als deze dus dicht genoeg bij elkaar zitten een vonk geven, deze bobine is intern niet met de secundaire spoel verbonden met de massa. In het geval van de Citroën 2CV zit de ene draad aan bougie 1 en de andere draad aan bougie 2 en beiden zitten in een metalen/aluminium motorblok waardoor de bougies in feite met de metalen buitenzijde aan elkaar verbonden zitten.
Zodra er een hoogspanning gegenereerd wordt zal deze dus bij beide bougies overspringen en dus op beide cilinders een vonk geven

De enige, juiste en correcte uitleg. :}
 
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.

Het zou overigens gewoon werken zonder massa


2cv063.jpg
 
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.

Het zou overigens gewoon werken zonder massa


Bekijk bijlage 1343695


Klopt, en dat al tientallen jaren en ..tig miljoen exemplaren en hun varianten van deze motor. :Y
 
Laatst bewerkt:
De bougies liggen in het schema van de eend NIET aan massa, verder weet ik van de conventionele ontstekingen alles, maar dat is écht een fout in het schema.

Het zou overigens gewoon werken zonder massa


Bekijk bijlage 1343695
Dat is geen fout in het schema, hooguit een onvolledigheid. Ik denk dat iedere monteur wel weet dat je de bougies niet kan monteren zonder dat ze massa maken.
De enige fout ik zie in het schema is dat ze het aarde symbool ( net als jij)gebruiken waar dat massa moet zijn
 
Ja weet ik, Die discussie gaan we verder niet uitdiepen.

Hoe je het ook wendt of keert, massa of aarde, het ontbreekt gewoon, wat een ander verder aan fouten vind zal of kan ik het alleen maar mee eens zijn
 
Die Rob, grapjas.

Ik kan blind zijn, maar ik zie tussen de beide bougies een streep, hetgeen zou kunnen betekenen dat er een verbinding is tussen de beide metalen delen met schroefdraad van de bougies. En of dat nou een stuk draad is of een stuk cilinderkop, zolang het elektronen geleidt zullen de bougies vonken.

2cv061.jpg


Dit is een eend bobine, zit trouwens ook in een vroege Citroen DS, maar dan twee van die dingen en bij mij zit hij onder het gereedschapbakje van de Norton.
En geloof me maar, hij vonkt als een bezetene, maar dat zou hij ook doen met een Harley bobine, die je ook wel in eenden aantreft en dan bedoel ik niet die lawaaimakende vogels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan