Defecte bobine?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Dag mensen,
Mijn trouwe jawa 350 twin bj. '91 weigerde plots dienst kort na de start.
Na enig onderzoek bleken de bougievonkjes op te zijn.:+
Ik heb niet de originele contactpuntjes maar deze aftermarket-kit van Vape.

JAWA 638-640, Tramp, Chopper (bez alternátoru Ducati) a CZ 472-6 (pouze zapalování) | Vape.

Na de bedrading op draadbreuk of sluiting gecontroleerd te hebben heb ik de sensor doorgemeten en dit is in orde.(heeft de juiste weerstand)
De massaverbinding van de bobine is ook in orde, en met contact ingeschakeld krijgt de plus-draad van de bobine de volle accuspanning van 12,7Volt.

Zelfs bij Vape lijken ze niet de weerstandwaarden van de bobine te weten maar ik kwam op dit;
Weerstand tussen de plus- en min aansluiting is 161 Ohm.

Op alle weerstands-standen van de multimeter zijn de waarden tussen de hoogspanningspunten en zowel de plus-als de min aansluiting '1' (Als ik oneindig groot)

De hoogspanningspunten van de bobine staan in serie, dus als 1 kant stuk is..

Nu den hamvraegh; Is deze bobine defect?
A-Ja
B-Je meet verkeerd
C-Geen idee
D- is niet te zeggen zonder de (onvindbare?)fabriekswaarden.
 
Laatst bewerkt:
Als je primair 12 volt op de bobine zet dan moet je een vonk krijgen wanneer je die 12 volt onderbreekt.


Dat is de vraag, je hebt alleen een goede vonk als de spanning heel snel naar nul stort en daar zorgt de condensator voor.

Bij een seriebobine, waar dus beide bougies tegelijk vonken, meet je de secundaire wikkeling via de beide bougiekabel aansluitingen en die moet zo'n zes a zeven kOhm meten.

Primair vind ik 161 Ohm heel erg veel, is bij een normale bobine rond 3 a 4 Ohm, maar misschien heb je een speciale, of er is een contact niet goed.
 
Ik denk dat hij zonder condensator ook wel vonkt, ook al is de vonk dan wat minder. Wat let je om de condensator aangesloten te laten?
 
Op alle weerstands-standen van de multimeter zijn de waarden tussen de hoogspanningspunten en zowel de plus-als de min aansluiting '1' (Als ik oneindig groot)
Dat klinkt als een open dus defecte spoel? Meet de secundaire wikkeling eens zoals Han S beschrijft? Wat levert dat op?
 
Secundair moet je gewoon weerstand meten, als je daar geen reactie van de meter hebt is de sec. winding stuk, die primaire waarde is ook veel te hoog maar ik denk dat je daar een meetfout maakt
 
wiredia.gif
 
AC of DC ontsteking ?

maakt eigenlijk niet veel uit, je 161ohm is sowieso veel te hoog.
DC ontsteking, Dank voor de repliek! Het bevestigd me.. Wat dit betreft kan ik wat onzeker zijn.

Is hier ook iemand die me in jip/janneke taal kan uitlegen wat (en of..) er verschil is tussen bobines voor contactpunten en zoals deze die met een sensor werken?
 
Ik zie nu pas dat je geen contactpunten hebt maar een pulsgever. Dan zit er een schakeling in je bobine die die puls o.a. omzet zodat de bobine er op kan werken. Dat is de reden dat je primair de spoel niet kan meten. Als je wel een puls hebt van de pick-up spoel en geen vonk op de bougie dan is je bobine stuk. Heb je ook de weerstand van je pick up gemeten?
 
De pick up noemen ze hier de sensor, die zit aan de gele draad en heeft de juiste weerstand.. (had ik niet in OP gezet?) Je geeft nu direct repliek op mijn andere vraag. ;)
 
Bij de oudere bobine heeft de primaire wikkeling relatief veel draad om te voorkomen dat de bobine bij lang stationair draaien te heet wordt. Daarom meet die tussen 1 en 3 Ohm. De moderne bobine, voor de contactpuntloze ontsteking, krijgt veel kortere pulsen en zal zelfs minder dan 1 Ohm meten, tenzij er een schakeling in de bobine zit.

Ik denk dat je dit wel interessant zult vinden: BS-AutoTune - Bobine

Mijn 62 jaar oude Norton loopt op de bobine van een lelijke eend en dat is zo'n serie bobine. Die meet secundair 7 kOhm.

2cv063.jpg


Zoals je kunt zien ligt de secundaire wikkeling niet aan massa, dus moet je meten aan beide boegiekabel aansluitingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan