Defecte bobine?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Dag mensen,
Mijn trouwe jawa 350 twin bj. '91 weigerde plots dienst kort na de start.
Na enig onderzoek bleken de bougievonkjes op te zijn.:+
Ik heb niet de originele contactpuntjes maar deze aftermarket-kit van Vape.

JAWA 638-640, Tramp, Chopper (bez alternátoru Ducati) a CZ 472-6 (pouze zapalování) | Vape.

Na de bedrading op draadbreuk of sluiting gecontroleerd te hebben heb ik de sensor doorgemeten en dit is in orde.(heeft de juiste weerstand)
De massaverbinding van de bobine is ook in orde, en met contact ingeschakeld krijgt de plus-draad van de bobine de volle accuspanning van 12,7Volt.

Zelfs bij Vape lijken ze niet de weerstandwaarden van de bobine te weten maar ik kwam op dit;
Weerstand tussen de plus- en min aansluiting is 161 Ohm.

Op alle weerstands-standen van de multimeter zijn de waarden tussen de hoogspanningspunten en zowel de plus-als de min aansluiting '1' (Als ik oneindig groot)

De hoogspanningspunten van de bobine staan in serie, dus als 1 kant stuk is..

Nu den hamvraegh; Is deze bobine defect?
A-Ja
B-Je meet verkeerd
C-Geen idee
D- is niet te zeggen zonder de (onvindbare?)fabriekswaarden.
 
Laatst bewerkt:
Het is een spoeltje met een magnetische kern Als er metaal wordt bewogen voor de kern dan zal di spanning opwekken. De puls die de spoel opwekt is de trigger voor de ontsteking
met een ah, dus iedere keer als de 'flap'passert wordt er een - zeer zwakke?- electrische pulks naar de bobine geleid..
Is dat dan niet zeer kwetsbaar?>
 
met een ah, dus iedere keer als de 'flap'passert wordt er een - zeer zwakke?- electrische pulks naar de bobine geleid..
Is dat dan niet zeer kwetsbaar?>
Kwetsbaar voor wat? De spoel zit niet direct met de bobine verbonden. Hier zit een CDI en gewoonlijk een vervroeger tussen.
 
Mar een CDI is iets met 4 spoeltjes begreep ik? Ik weet van dit systeem niets meer dan 'sensor'.
en ja, ben op zich wel nieuwschierig naar een vervroegende ontsteking voor de jawa twin, maar kan er amper wat over vinden.
Misschien ook omdat ik de kennis op dit gebied mis.
 
CDI-ontsteking.jpg
 
met een ah, dus iedere keer als de 'flap'passert wordt er een - zeer zwakke?- electrische pulks naar de bobine geleid..
Is dat dan niet zeer kwetsbaar?>


Het is iets uitgebreider en je moet echt eens gaan googlen op hoe de ontsteking werkt, is goed te begrijpen. Jouw flapje passeert een spoeltje met een magnetische kern (je hebt ook optische sensoren) en dat geeft een klein pulsje dat naar de CDI gaat, een elektronisch gevalletje dat in feite hetzelfde doet wat vroeger de contactpuntjes en de condensator deden, namelijk de bobine van massa voorzien.

Daarmee wordt in de primaire wikkeling een stroom opgewekt welke de kern magnetiseert. Zo gaat het al meer dan 100 jaar, maar de CDI heeft geen bewegende delen dus er slijt niets en ze gaan zelden kapot.
 
neen, dat is de stator waar de electriciteit wordt opgewekt. een CDI is een printplaatje met een hoopje componenten op gesoldeerd, in een meestal zwart plastieken doosje geplaatst en waar je een stekker kan op aansluiten ;)
Kijk dit bedoelde ik, wat er in het 'zwarte plastieken doosje'zit.. Zit echter niet bij mijn ontsteking, of moet in de bobine ingebouwd zijn?
1547094502965.png
 
Dit lijkt me toch een dynamo met ontsteking? Mijn onstekinsgsysteem werkt dus ook met een sensor(pickup) maar heeft geen CDI..

Ontstekingsspoel en een aantal lichtspoelen, zal bij een Jawa niet veel anders zijn gok ik.

Het principe van dit soort ontstekingen is altijd hetzelfde, kijk maar eens op YouTube, daar zijn wel wat mooie filmpjes over de werking te vinden.
 
De jawa heeft een 12V veldspoel- gereguleerde dynamo(dus geen permanente magneten, het gevraagde vermogen word via de spanningsregelaar geregeld door meer spanning naar de 'fd'aansluiting te sturen.
Die afbeelding die je noemt, zo zit het NIET bij mijn motor bedoel ik?
Ik kan in de ontstekingskit geen CDI box vinden.

Ik heb eens gegooglet en youtubed, wist wel- ongeveer wat een CDI doet maar ik ben zo'n iemand die wil weten HOE dat ding en sensor dan werkt.
Ik heb 1 motor zonder bougie, 1 met puntjes & velleman en deze.. Er zaten contactpuntjes op en wil dan graag precies weten- zeker na defect- wat er waar gebeurd.
Deze kit heb ik er nu in zitten. Er gaat een gele draad vaanf die sensor meteen naar de bobine, en de bobine die heeft 1 andere draad en die gaat naar contact,
Of zou een CDI in het sensorhuis of bobine ingebouwd moeten zitten?
1547368969401.png
 
na 2 koffie nog steeds niet, of er is een misverstand? ik heb maar 1 soort ontsteking op de motor, geen 2..
Misschien kan iemand anders me vertellen waarom het jawa ontst systeem geen cdi nodig heeft9lijkt me toch een voordeel?) en andere wel?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan