Alles hangt samen met het onderhoud dat je doet of laat doen aan je vario. Tijdig je rolletjes controleren(om de 10000km) en indien nodig vervangen ...bij een Malossi of Polini vario het smeervet controleren of dit niet hard is geworden.Tijdig je V snaar vernieuwen(om de 20000km) . De V snaar in een vario laat wat frictie materiaal achter dit is heel fijn stof ,dit stof kruipt overal in en tussen door de jaren heen ...wanneer dit stof terecht komt in je smeervet gaan de smeer eigenschappen van je vet deels verloren....daarom tijdig (Ik doe dit elke 10000 km) controleren en indien nodig verversen .Ik heb hier enkele malen gezien dat het vet zelfs 1 harde koek was geworden...met alle gevolgen nadien...dit zijn uiteraard de extreme gevallen . ..als je 36000 km met dezelfde rollen en dezelfde V snaar rijdt dan schiet er van je V snaar niet meer veel over en je rollen zijn vierkant geworden ...dit is vragen om problemen ! Nog een belangrijke tip ..vervang tijdig je vario filters 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant...verstopte filters geven onvoldoende koeling (om de 10000km) Yamaha geeft aan filters vervangen om de 20000 km ....dit is echt te laat dan zit de boel al flink dicht !
Na 71000 probleem loze kilometers nog steeds een super tevreden Tmax rijder/fan .....
Na 71000 probleem loze kilometers nog steeds een super tevreden Tmax rijder/fan .....