De Yamaha T-Max 500 !!

Alles hangt samen met het onderhoud dat je doet of laat doen aan je vario. Tijdig je rolletjes controleren(om de 10000km) en indien nodig vervangen ...bij een Malossi of Polini vario het smeervet controleren of dit niet hard is geworden.Tijdig je V snaar vernieuwen(om de 20000km) . De V snaar in een vario laat wat frictie materiaal achter dit is heel fijn stof ,dit stof kruipt overal in en tussen door de jaren heen ...wanneer dit stof terecht komt in je smeervet gaan de smeer eigenschappen van je vet deels verloren....daarom tijdig (Ik doe dit elke 10000 km) controleren en indien nodig verversen .Ik heb hier enkele malen gezien dat het vet zelfs 1 harde koek was geworden...met alle gevolgen nadien...dit zijn uiteraard de extreme gevallen . ..als je 36000 km met dezelfde rollen en dezelfde V snaar rijdt dan schiet er van je V snaar niet meer veel over en je rollen zijn vierkant geworden ...dit is vragen om problemen ! Nog een belangrijke tip ..vervang tijdig je vario filters 1 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant...verstopte filters geven onvoldoende koeling (om de 10000km) Yamaha geeft aan filters vervangen om de 20000 km ....dit is echt te laat dan zit de boel al flink dicht !
Na 71000 probleem loze kilometers nog steeds een super tevreden Tmax rijder/fan .....
 
Ik heb bij het vervangen van de snaar, ook de Malossi rolletjes vervangen ( en het smeervet). En de achterste vario uit elkaar gehaald en ingevet. Ik merkte daarna het verschil. Vond en vind de Tmax erg goed rijden. Dank voor de tip ook van de vario filters. Heb enkele maanden geleden een FJR gekocht en was van plan om de Tmax te verkopen. Maar heb besloten hem te houden voor woon-werkverkeer. Eind november heb ik hem 4 jaar in bezit en ben er nog steeds erg blij mee. Ik zal eens een paar filters gaan bestellen....
 
Ik heb bij het vervangen van de snaar, ook de Malossi rolletjes vervangen ( en het smeervet). En de achterste vario uit elkaar gehaald en ingevet. Ik merkte daarna het verschil. Vond en vind de Tmax erg goed rijden. Dank voor de tip ook van de vario filters. Heb enkele maanden geleden een FJR gekocht en was van plan om de Tmax te verkopen. Maar heb besloten hem te houden voor woon-werkverkeer. Eind november heb ik hem 4 jaar in bezit en ben er nog steeds erg blij mee. Ik zal eens een paar filters gaan bestellen....
Top !
Filters bestel ik altijd bij uitlaatstore.nl ....van het merk Hiflo zeer goede kwaliteit filters en nog betaalbaar !
 
Laatst bewerkt:
Vraagje is er iemand die op een T Max handmoffen heeft gemonteerd?
Ik krijg ondanks HVV en handschoenen een beetje koude vingers.
Ik rijd op een Forza 750 en daar kunnen geen handkappen op om de wind tegen te houden.
Bedankt alvast.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje is er iemand die op een T Max handmoffen heeft gemonteerd?
Ik krijg ondanks HVV en handschoenen een beetje koude vingers.
Ik rijd op een Forza 750 en daar kunnen geen handkappen op om de wind tegen te houden.
Bedankt alvast.
Verwarmde handschoenen zijn volgens mij meer effectief dan handvatverwarming. En als je er neemt met batterij supersimpel in gebruik.
 
@PeterCC bijna alle verwarmbare handschoenen zijn niet van gore tex en daarom niet altijd geheel waterdicht.
Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek.
 
Heb op de t-max met de moffen van Turbana gerden en vond het geweldig. Zomerhandschoentje aan handvatverwarming vaak niet eens aan gehad en reed het gehele jaar door ook bij temp onder 0
 
@PeterCC bijna alle verwarmbare handschoenen zijn niet van gore tex en daarom niet altijd geheel waterdicht.
Vandaar dat ik naar een andere oplossing zoek.
Ik heb Gerbing OS handschoenen en volgens de fabrikant zouden die waterdicht moeten zijn. Maar ik vermijd rijden in de regen, dus kan ik niet bevestigen dat ze dat inderdaad zijn.
Aan de andere kant lijkt mij de combinatie van elektrisch verwarmd en niet waterdicht niet direct een logische combinatie, en al zeker niet als je de verwarming voedt met stroom uit je scooter. Moet ergens tot kortsluitgevaar leiden zou ik denken.

Maar die handschoenen doen wel hun werk. Ik zet die op de middelste stand. Daarmee moet ik volgens de fabrikant 4 uur kunnen rijden tot de batterijen leeg zijn. Zo lang rijd ik in de winter niet.
Mijn handen zijn onderweg dan niet echt warm, maar vergeleken met gewone handschoenen zijn ze niet verkleumd van de kou.
 
PeterCC ik kom dit soort opmerkingen tegen bij verwarmbare handschoenen vandaar ik naar een andere oplossing zoek.

Een waterdicht of waterproof membraan betekent niet onbeperkt waterdicht. De waterdichtheid is afhankelijk van de kwaliteit van het membraan. Zoek je 100% waterdicht? Selecteer dan een motorhandschoen met GoreTex membraan.
 
Hallo,
afgelopen weekend heb ik een Tmax aangeschaft 2002 model.
Gebruik een motorscooter voor woonwerk verkeer en mijn Honda Helix 250 begint de KM stand aardig op te lopen en onderdelen zijn schaars.
Vandaar dat ik voor een klein bedrag deze gele Tmax heb gekocht.
km stand rond de 43.000
vorige eigenaar heeft de velgen opnieuw gecoat, nieuwe banden gemonteerd en een polini vario geplaatst.
De scooter loop mooi en rijd heerlijk, flink wat meer power als mijn oude Honda dus dat is ook prettig op de snelweg.

Heb hem afgelopen weekend weer eens netjes gepoest en alles eens goed schoongemaakt wat al een flink verschil is.

zelf wil ik de motorscooter er weer netjes bijzetten en de volgende dingen aanpakken
- handvat verwarming monteren (heb thuis nog een set liggen)
- ander windscherm (deze mist een hoekje en vind het model ook niet zo mooi)
- zadel bekleding repareren/vervangen
- gele kappen andere kleur wrappen

Heeft een van jullie Tmax liefhebbers misschien nog een net windscherm te koop
en weten jullie waar ik een nieuwe zadel hoes kan krijgen voor een schappelijke prijs.

1703690929142.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan